Kes Luar Tabii Gambaran Awal Tutup Pintu Laksana Hudud Qisas


fazleensafinaPGSM gesa kerajaan negeri kaji semula peruntukan perundangan Syariah BANGI – Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) menggesa kerajaan negeri dan pihak-pihak berautoriti mengambil tindakan drastik serta holistik untuk melihat atau mengkaji semula peruntukan undang-undang jenayah Syariah sedia ada.
Presidennya, Musa Awang berkata, hal itu bagi memastikan undang-undang jenayah Syariah tidak lagi dicabar dan menjadi mangsa untuk diperkotak-katikkan oleh pihak-pihak tertentu.
Katanya lagi, tindakan Mahkamah Persekutuan memutuskan kesalahan persetubuhan bertentangan dengan hukum tabii bercanggah dengan Perlembagaan adalah gambaran awal ‘menutup pintu’ kepada cadangan melaksanakan undang-undang hudud dan qisas di negara ini.
“Ini kerana kesalahan hudud seperti mencuri (sariqah), merompak (hirabah), kesalahan qisas seperti membunuh (al-qatl) juga terdapat dalam Kanun Keseksaan,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.
Terdahulu, Mahkamah Persekutuan memutuskan badan perundangan negeri Selangor tidak mempunyai kuasa untuk meluluskan undang-undang Syariah yang menjadikan seks luar tabii satu kesalahan.
Ketua Hakim Negara, Tun Tengku Maimun Tuan Mat yang mempengerusikan panel sembilan hakim berkata, kuasa utama untuk meluluskan undang-undang jenayah terletak pada Parlimen.
Beliau berkata, Seksyen 28 Enakmen Jenayah Syariah (Selangor) 1995, yang memperuntukkan seks luar tabii boleh dihukum, adalah bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan.
“Seksyen yang diluluskan itu juga bertentangan dengan Senarai Negeri di bawah Perlembagaan Persekutuan. Oleh itu, Seksyen 28 tidak konsisten dan tidak sah,” katanya.
Mengulas lanjut, Musa berkata, keputusan itu menunjukkan bahawa selagi mana terdapat peruntukan mengenai sesuatu kesalahan jenayah dalam undang-undang Persekutuan, maka sukar untuk sesebuah negeri mengadakan atau menggubal peruntukan berhubung kesalahan-kesalahan jenayah Syariah.
“…walaupun kesalahan itu adalah dalam kategori kesalahan yang dilakukan oleh orang yang menganut agama Islam terhadap ‘perintah agama’ itu,” katanya.
Jelasnya, keputusan berkenaan turut memberi implikasi yang cukup besar kepada perundangan Syariah di negara ini, khususnya dalam perkara berhubung dengan kesalahan-kesalahan jenayah Syariah dalam Enakmen Kesalahan atau Jenayah Syariah Negeri-Negeri.
Katanya, ia bermaksud bahawa badan perundangan negeri tidak mempunyai kuasa untuk menggubal peruntukan berhubung kesalahan jenayah Syariah, sekiranya telah wujud peruntukan yang hampir sama dalam undang-undang Persekutuan yang digubal oleh Parlimen.
“…walaupun kesalahan yang dilakukan oleh orang yang menganut agama Islam terhadap ‘perintah agama’ dalam Butiran 1 Jadual Kedua – Senarai Negeri (Perlembagaan Persekutuan) Seksyen 28 (Persetubuhan bertentangan dengan hukum tabii) dalam Enakmen Jenayah Syariah (Selangor) 1995 memperuntukkan sebagaimana berikut:
“Mana-mana orang yang melakukan persetubuhan bertentangan dengan hukum tabii dengan mana-mana lelaki, perempuan atau binatang adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi lima ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau disebat tidak melebihi enam sebatan atau dihukum dengan mana-mana kombinasi hukuman itu,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/02/kes-luar-tabii-gambaran-awal-tutup.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kes Luar Tabii Kerajaan Persekutuan Tidak Boleh Lepas Tangan

Kes Luar Tabii Kerajaan Persekutuan Tidak Boleh Lepas Tangan

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 167 hits
Dr Muhammad Fathi YusofDidesak laksana undang undang Islam lebih menyeluruh termasuk dalam aspek jenayah RAMAI yang sedih dengan keputusan terbaru Mahkamah Persekutuan yang menetapkan bahawa peruntukan undang undang berkaitan seks luar tabi...
Kes Luar Tabii Keputusan Mahkamah Buka Ruang Cabar Jenayah Syariah

Kes Luar Tabii Keputusan Mahkamah Buka Ruang Cabar Jenayah Syariah

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 280 hits
PPMM berusaha cari jalan proaktif dalam arus perdanakan SyariahBANGI Keputusan Mahkamah Persekutuan hari ini membuka ruang untuk mana mana pihak mencabar peruntukan jenayah Syariah yang lain di masa akan datang Kebimbangan itu disuarakan Pr...
Bersikap Realistik Dalam Isu Luar Tabii Syariah Berada Di Kelas Ke 2

Bersikap Realistik Dalam Isu Luar Tabii Syariah Berada Di Kelas Ke 2

papar berkaitan - pada 27/2/2021 - jumlah : 150 hits
Kita perlu rasional tidak lagi retorik dalam perjuangan mendaulatkan Syariah MAHKAMAH Persekutuan telah memutuskan kesalahan liwat di bawah undang undang Syariah negeri Selangor adalah terbatal dan bertentangan dengan Perlembagaan Persekutu...
Inspektor Polis Mengaku Tak Salah Minta Rasuah Tutup Kes Judi

Inspektor Polis Mengaku Tak Salah Minta Rasuah Tutup Kes Judi

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 170 hits
IPOH Seorang inspektor polis mengaku tidak bersalah apabila dihadapkan ke Mahkamah Sesyen atas pertuduhan meminta rasuah daripada seorang lelaki dua tahun lalu Firdaus Khalid 37 membuat pengakuan itu selepas kertas pertuduhan terhadapnya di...
Undang Undang Selangor Benarkan Hukuman Seks Luar Tabii Tidak Berperlembagaan Hakim

Undang Undang Selangor Benarkan Hukuman Seks Luar Tabii Tidak Berperlembagaan Hakim

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 143 hits
Gambar Hiasan PUTRAJAYA Mahkamah Persekutuan di sini hari ini memutuskan bahawa badan perundangan Selangor tiada kuasa menggubal undang undang yang menjadikan seks luar tabii sebagai jenayah Terdahulu Ketua Hakim Negara Tun Tengku Maimun Tu...
Mahkamah Syariah Tiada Kuasa Bicara Kes Wanita Islam Murtad Di Luar Negara

Mahkamah Syariah Tiada Kuasa Bicara Kes Wanita Islam Murtad Di Luar Negara

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 290 hits
91 total views 91 views today Terdahulu viral video seorang wanita Islam warganegara Indonesia dipercayai telah dimurtadkan oleh seorang lelaki warga tempatan beragama Hindu Wanita tersebut mengaku telah meninggalkan agama Islam sejak di ne...
Bantuan Bpr 2021 Dibayar Awal Bermula 22 Februari 2021

Bantuan Bpr 2021 Dibayar Awal Bermula 22 Februari 2021

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 610 hits
Bantuan BPR 2021 Dibayar Awal Bermula 22 Februari 2021 Tak ada ribut gelombang pun tak ada tertiba ada yang update Duit BPR 2021 bagi fasa 1 dah masuk dalam akaun penerima Akaun yang terlibat adalah pemegang Akaun Bank Simpanan Nasional Pem...
Covid 19 Dijangka Berakhir Awal 2022 Who

Covid 19 Dijangka Berakhir Awal 2022 Who

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 334 hits
Agensi Berita Anadolu Turki melaporkan PENGARAH Serantau Pertubuhan Kesihatan Sedunia untuk Eropah Hans Kluge percaya pandemik Covid 19 akan berakhir pada awal 2022 Biarpun Covid 19 masih merebak pada 2021 namun ia akan lebih terkawal berba...
Baru Tahu Strawberry Mark Awal Lahir Tak Nampak Dari Sehari Ke Sehari Makin Merah

Baru Tahu Strawberry Mark Awal Lahir Tak Nampak Dari Sehari Ke Sehari Makin Merah

papar berkaitan - pada 22/2/2021 - jumlah : 247 hits
Kelahiran anak adalah saat yang dinanti nantikan oleh pasangan suami isteri Sebagai ibu yang mengandung selama 9 bulan pastinya mengharapkan bayi yang dilahirkan sihat dan sempurna Soal jantina nombor dua asalkan semuanya dipermudahkan Hari...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Terkahwin Adik Beradik Sendiri Tanpa Sengaja Apa Status Anak Sumbang Mahram

6 Ciri Harimau Jadian

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan