Baru Tahu Strawberry Mark Awal Lahir Tak Nampak Dari Sehari Ke Sehari Makin Merah


Kelahiran anak adalah saat yang dinanti-nantikan oleh pasangan suami isteri. Sebagai ibu yang mengandung selama 9 bulan pastinya mengharapkan bayi yang dilahirkan sihat dan sempurna. Soal jantina nombor dua asalkan semuanya dipermudahkan.
Hari pertama lahir hanya nampak merah saja Tanda Haemangioma atau strawberry mark
Bagaimanapun, jika takdir Allah kita tak boleh menolak andainya diberi ujian yang tak disangka. Seperti juga pengalaman seorang ibu, Puan Fira Ahmad apabila kelahiran anak sulungnya itu agak istimewa kerana mempunyai tanda Haemangioma atau orang panggil strawberry mark.

Buat yang tertanya-tanya tentang Nur Qareena Dania Binti Mohd Khairul Nizam, ni puncanya. Tanda lahir dia atau lebih dikenali sebagai Strawberry Mark. Masa baru-baru  lahir, memang tak nampak apa pun. Cuma merah-merah je dalam kulit, ibu sangka macam kesan doktor pegang terlampau kuat ke masa dia lahir.

Rupanya lepas beberapa hari dia naik bintik-bintik merah, jururawat yang datang periksa kata tanda lahir. Jadi oklah tak rasa risau apa. Bagaimanapun tak lama selepas itu makin menebal, ibu rasa macam hidup pula benda tu. Apabila Nia nangis makin merah. Ada masa dia kehitaman merah gelap. Kadang ibu pun takut. Jadi jururawat minta rujuk pada klinik kesihatan.

Follow up pakar
Masa bawa untuk checkup baby sebulan masa tu, doktor klinik kesihatan suruh bawa jumpa pakar, sebab boleh dikatakan agak besarlah untuk bayi yang kena haemangioma ni. Saya dapat surat untuk rujuk pakar kulit di Muar dan pakar kanak-kanak di Batu Pahat.
Sepanjang check up, doktor kata biasanya umur setahun dia akan slowdown

Lepas rujuk beberapa doktor pakar, semua ada pendapat lain-lain. Ada yang kata kena on  ubat propranolol (ubat makan untuk darah tinggi). Tapi last checkup masa bayi 8 bulan doktor kata tak perlu sebab cuma bahagian kaki dan belakang badan saja. Kalau bahagian lain macam mata, mulut mungkin kena on ubat makan juga.
Tanda di bahagian belakang badan Nia Kena sentiasa berjaga-jaga, risau pendarahan
Setakat ni alhamdulillah tak ada masalah untuk saya dan Nia. Cuma kena lebih berhati-hati. Jangan bagi kukunya panjang takut dia mencengkam kaki sampai luka.
LAGI ARTIKEL MENARIK [Cium Anak, Biasakan Di Dahi & Kepala. Situlah Terhasilnya Hormon Kasih Sayang Terbaik!]
Selepas menggunakan timolol gel Kalau keluar pun kadang pakaikan seluar panjang atau stokin panjang tu. Untuk elakkan terkena apa-apa benda tajam atau tergesel di mana-mana bahagian yang kita tak perasan.
Syukur juga makan minum Nia semua ok alhamdulillah. Nia pun aktif seperti bayi yang lain. Rawatan susulan Nia adalah 3 bulan sekali jumpa pakar kanak-kanak dan 5 bulan sekali bersama pakar kulit.

Haemangioma nampak semakin pudar
Bila dah masuk usia 10 bulan ini tanda itu dah makin pudar. Buat masa ni saya tak ada rawat apa-apa pun. Kalau ikut cadangan doktor pakar, pihaknya suruh sapu timolol gel di bahagian itu.
Tapi sekarang saya dah tak sapu. Ubat tu pun boleh tahan harganya. Kewangan kami pun tak berapa nak ada untuk ubat dia. Bagaimanapun, semakin dia besar, tanda itu semakin menunjukkan perkembangan baik untuk pudar dan tak merebak. Lagipun doktor kata tak mudaratkan dia, tak apa.
ARTIKEL MENARIK [Nak Anak Bebas Pampers, Seluar Pendek Siang & Seluar Panjang Malam Kena Standby Lebih!]

Rasanya baby yang lahir 2020 macam ramai juga yang kena macam ni. Sebab dah beberapa ibu-ibu hubungi saya tanya pasal ubat tu. Mana-mana farmasi memang tak jual, melainkan kena order. Hospital juga tak sediakan.
Ubat timolol tu cuma untuk kurangkan haemangioma ni, bukan untuk menghilangkan. Sebab anak saya ni boleh dikira agak drastik jugak la naiknya. Masa dalam umur sebulan tu dah nampak timbul sangat.
Harapnya seiring dengan usia Nia yang semakin besar, tanda lahir ini akan semakin berkurangan dan tidak akan beri apa-apa kesan bahaya lagi padanya. InsyaAllah.
Kredit: Fira Ahmad
**Mahu dapatkan keperluan anak pada harga istimewa dan jimat, klik di sini

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Baru Tahu ‘Strawberry Mark’. Awal Lahir Tak Nampak, Dari Sehari Ke Sehari Makin Merah appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/baru-tahu-strawberry-mark-awal-lahir-tak-nampak-dari-sehari-ke-sehari-makin-merah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Meneran Awal Doktor Suruh Teran Baru Teran Risiko Terkoyak Kalau Teran Awal

Jangan Meneran Awal Doktor Suruh Teran Baru Teran Risiko Terkoyak Kalau Teran Awal

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 248 hits
Ramai ibu hamil takut vagina akan terkoyak ketika melahirkan anak Kalau diberi pilihan memang tak nak ada insiden terkoyak Berikut ada beberapa tip untuk elak vagina dari terkoyak ketika bersalin TIPS MENGELAKKAN KOYAKKAN TERUK MASA BERSALI...
Bayi Baru Lahir Buat Mimik Muka Menyampah Buat Ramai Terhibur

Bayi Baru Lahir Buat Mimik Muka Menyampah Buat Ramai Terhibur

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 321 hits
Melihat wajah anak yang baru lahir adalah saat yang bermakna dan beremosi bukan sahaja buat si ibu tetapi juga ahli ahli keluarga yang lain Pada waktu inilah kita dapat mengkagumi rupa comel anak yang baru dilahirkan kelihatan tenang ketika...
Doktor Jual Bayi Baru Lahir Selepas Ibubapanya Tak Mampu Bayar Bil Hospital

Doktor Jual Bayi Baru Lahir Selepas Ibubapanya Tak Mampu Bayar Bil Hospital

papar berkaitan - pada 18/2/2021 - jumlah : 213 hits
Doktor jual bayi baru lahir selepas ibubapanya tak mampu bayar bil hospitalPolis menyerbu sebuah hospital selepas mendapat maklumat seorang doktornya menjual bayi baru lahir setelah ibu bapanya memaklumkan yang mereka tidak mampu membayar b...
Sebijik Kakak Lara Awal Reveal Muka Baby Baru Comel Sangat Sangat

Sebijik Kakak Lara Awal Reveal Muka Baby Baru Comel Sangat Sangat

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 437 hits
Pelakon dan pengacara popular Awal Ashaari telah mendedahkan wajah puteri keduanya secara EXCLUSIVE dalam episod istimewa rancangan SCHAWAL BABY BOOM di Astro Ria Ria HD Puteri keduanya selamat dilahirkan pada 12 Februari yang lalu di Princ...
Pesakit Boleh Pulang Sehari Selepas Pemindahan Lutut Sepenuhnya Di Bawah Program Baru

Pesakit Boleh Pulang Sehari Selepas Pemindahan Lutut Sepenuhnya Di Bawah Program Baru

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 186 hits
Images KONGSI ARTIKEL SINGAPURA Para pesakit yang menjalani pemindahan lutut sepenuhnya kini boleh pulang dalam masa sehari selepas pembedahannya di bawah satu program pemulihan yang dipertingkat Buat masa ini merek
Fungsi Like Pada Facebook Hadir Dengan Warna Merah Dan Kuning Bersempena Tahun Baru Cina

Fungsi Like Pada Facebook Hadir Dengan Warna Merah Dan Kuning Bersempena Tahun Baru Cina

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 195 hits
Salah satu fungsi yang sering digunakan di Facebook ialah ciri Reaction dimana pengguna boleh menggunakan emoji untuk menunjukkan reaksi mereka pada mana mana satu pos Facebook telah memperlihatkan butang Like berwarna merah dan kuning khus...
Kenapa Mata Anak Merah Dan Nampak Sakit Perlukah Ibu Risau

Kenapa Mata Anak Merah Dan Nampak Sakit Perlukah Ibu Risau

papar berkaitan - pada 27/2/2021 - jumlah : 171 hits
Ibu hati hati ya Apabila si kecil anda itu bangun pagi dan anda perasan mata bayi merah sebelah mereka sebenarnya mungkin sedang mengalami konjunktivitis Konjunktivitis ini boleh membuatkan mata bayi anda sakit serta gatal dan akan menjadik...
Tahniah Kerajaan Pn Sekali Lagi Kerana Catatkan Rekod Baru 24 Kematian Dalam Sehari Tertinggi Dlm Negara

Tahniah Kerajaan Pn Sekali Lagi Kerana Catatkan Rekod Baru 24 Kematian Dalam Sehari Tertinggi Dlm Negara

papar berkaitan - pada 8/2/2021 - jumlah : 138 hits
RINA HAMZAHMalah jumlah kes aktif COVID 19 negara kita terus meningkat naik Jumlah kes aktif SEBELUM DARURAT 30 390 kes SELEPAS DARURAT 51 977 kes Jumlah kes SEBELUM DARURAT 141 533 kes SELEPAS DARURAT 245 552 kes Jumlah kematian SEBELUM DA...
Bukan Setakat Tampal Banyak Kelebihan Main Sticker Pelbagaikan Kreativiti Macam Ni Baru Anak Makin Bijak

Bukan Setakat Tampal Banyak Kelebihan Main Sticker Pelbagaikan Kreativiti Macam Ni Baru Anak Makin Bijak

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 475 hits
Selain membelikan anak mainan jangan lupa memberikan anak mainan yang dapat menguji minda mereka Salah satu aktviti yang dapat menguji kemahiran motor halus anak adalah bermain dengan sticker Bukan hanya menampal bahkan aktiviti semacam ini...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik