Kes Jenayah Ibu Terkejut Temui Mayat Anak Dalam Keadaan Tangan Kaki Diikat Rupanya


The Reporter


Pasti remuk hati ibu bapa apabila mendapati anak mereka meninggal dunia dalam keadaan yang sedang melakukan dosa. 
Kes yang dikongsikan oleh bekas peguam mahkamah tentera, Tuan Kamarul, wajar dibaca dan dijadikan sebagai pengajaran. 
KES PASANGAN GAY MATI DIBUNUH
Selepas pintu bilik dapat dibuka, emak terkejut melihat mayat anaknya dalam keadaan tangan dan kaki terikat di belakang. Tali ikatan bersambung ke leher si mati dan ada darah di atas lantai bilik tersebut. Apa yang terjadi? 
1. Kisah menyayat hati ini berlaku pada Mei 2011 di bilik nombor dua, tingkat 8, Apartment Lagenda Tasek, Jalan Padi Makmur, Johor Bahru apabila mangsa ditemui mati dalam keadaan yang agak luar biasa, disyaki dibunuh. 
2. Sehari sebelum mayat dijumpai, emaknya sudah merasakan ada sesuatu yang tidak kena. Mangsa tidak pulang ke rumah seperti biasa, panggilan telefon juga tidak dijawab dan masuk ke voicemail. 
3. Emaknya kemudian menerima 'sms' daripada telefon mangsa, "Sorry, lupa charge battery". Emaknya berasa pelik kerana kebiasaannya anaknya akan 'return call', bukannya menghantar sms seperti itu. Adakah ada sesuatu yang telah berlaku? 
4. Kebiasaannya mangsa akan bermalam di rumah ibu bapanya pada hari bekerja dan hanya bermalam di rumahnya di Apartment Tasek Lagenda pada hujung minggu. 
5. Pada hari yang sama di sebelah petang, ayah mangsa telah ke pejabat pos UDA untuk membayar bil. Ayahnya ditegur oleh rakan sekerja mangsa yang bertanya kenapa mangsa tidak datang bekerja pada hari itu. Ayah mangsa mula berasa curiga. Di mana mangsa sebenarnya berada? 
6. Pasangan itu kemudian mencari mangsa di rumahnya tetapi tidak menemuinya. Sebaliknya hanya menemui suspek bersama dua lelaki yang tidak dikenali berada di rumah mangsa. Suspek merupakan kenalan mangsa dan mungkin suspek ada di rumah mangsa disebabkan mangsa yang mengajaknya. 
7. Suspek memberitahu pasangan itu bahawa anak mereka tiada di rumah dan telah pergi ke Kuala Lumpur untuk bertemu dengan teman wanitanya. 
8. Pada keesokan harinya, disebabkan masih berasa tidak senang hati, emak dan ayah si mati sekali lagi pergi ke rumah anak mereka. Mereka dapat masuk setelah menggunakan kunci pendua yang diserahkan suspek. Sekali lagi, mangsa tiada di dalam rumah tersebut. 
9. Tetapi emak mangsa berasa hairan apabila pintu bilik ketiga di dalam rumah itu berkunci sedangkan pintu tersebut tidak pernah dikunci sebelum ini. Mangsa mungkin ada di dalam bilik yang dikunci. 
10. Keluarga mangsa terus berjumpa dengan suspek yang mempunyai kunci pendua bilik tersebut dan kunci kemudian diserahkan kepada mereka. 
11. Setelah pintu bilik ketiga dibuka, emak mangsa terkejut melihat bentuk tubuh manusia diselubungi kain selimut. Apabila dibuka dan mendapati mayat mangsa dalam keadaan tangan dan kaki terikat di belakang. Tali ikatan bersambung pada leher mangsa. 
12. Keluarga mangsa kemudian terus membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Larkin. Apa motif mangsa dibunuh? 
13. Hasil siasatan mendapati, mangsa mati akibat jerutan di leher semasa melakukan aktiviti seksual yang dikenali sebagai 'Auto Erotic Asphyxia'. 
14. Pakar Patologi Forensik mendapati, si mati adalah pengamal homoseksual dan auto erotic behaviour adalah aktiviti seksual yang boleh berlaku pada golongan homoseksual atau biseksual. 'Autoerotic' bermaksud 'intentional restriction of oxygen to the brain for sexual arousal'. 
15. Pakar Forensik menjelaskan mayat mangsa menunjukkan mangsa terlibat dalam aktiviti seksual yang dikenali 'autoerotic asphyxia' menggunakan teknik ikatan 'bondage'. 
16. Ikatan kaki kiri digunakan sebagai alat untuk ketatkan dan longgarkan jerutan pada leher dalam membantu mangsa mencapai kepuasan seksual yang bergantung pada tahap kekurangan oksigen (asphyxia) yang dialami otak sebagai rangsangan terhadap kepuasan yang dicapai. 
17. Mangsa mati akibat mekanisme bantuan seksual ini yang gagal berfungsi menyebabkan mangsa terjerut dengan kuat sehingga mati. 
18. Suspek kemudian didakwa dan dituduh atas kesalahan membunuh mangsa di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan. Mahkamah Tinggi Johor Bahru memutuskan suspek bersalah dan dihukum gantung sampai mati. 
19. Suspek membuat rayuan di Mahkamah Rayuan pada Jun 2016. Panel hakim Mahkamah Rayuan YAA Mokhtarudin Baki, Tengku Maimun dan Ahmad Asnawi kemudian memutuskan suspek bersalah tetapi tidak digantung sampai mati, hanya perlu dipenjara selama 12 tahun. 
20. Panel hakim Mahkamah Rayuan menegaskan suspek hanya 'partner' dalam aktiviti seksual dan suspek tidak menggunakan keganasan melampau atau bertindak kejam terhadap mangsa. Apa yang berlaku hanyalah proses aktiviti seksual yang malangnya telah menyebabkan mangsa mati. 
21. Jadi, suspek sebenarnya tiada niat untuk membunuh mangsa. Suspek dihukum penjara 12 tahun di bawah Seksyen 304(a) Kanun Keseksaan (cupable homicide not amounting to murder). 
22. "When death is a likely result of the act, it is a culpable homicide. If death is imminent or the most probable result, it will be classified as a murder" (kes Tham Kai Yau v PP). 
23. Penghakiman penuh kes ini boleh dirujuk dalam kes Mohd Farhan Zulkarnain lwn Pendakwa Raya (2016)4 MLK 781-Mahkamah Rayuan Putrajaya. 
Sumber: Kamarul

September 25, 2019 at 01:55PM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://atmknews.blogspot.com/2019/09/kes-jenayah-ibu-terkejut-temui-mayat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Melampiaskan Nafsu Syahwat Pada Ibu Kandung Berhubungan Badan Di Depan Mayat Yang Mereka Bunuh

Anak Melampiaskan Nafsu Syahwat Pada Ibu Kandung Berhubungan Badan Di Depan Mayat Yang Mereka Bunuh

papar berkaitan - pada 26/9/2019 - jumlah : 683 hits
Kapolres Sukabumi AKBP Nasriadi mengatakan pihaknya berhasil mengungkap penyebab kematian NP gadis cilik yang ditemukan tewas di Sungai Cimandiri Desa Wangunreja Kecamatan Nyalindung Kabupaten Sukabumi Nasriadi mengatakan korban dibunuh ole...
Aku Merayu Bekas Suami Sila Tampil Mayat Ibu Tunggal Anak Satu Ditemui Berbungkus Dalam Selimut Tebal Di Damansara

Aku Merayu Bekas Suami Sila Tampil Mayat Ibu Tunggal Anak Satu Ditemui Berbungkus Dalam Selimut Tebal Di Damansara

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 439 hits
Makin hari nampaknya makin banyak kes kejam berlaku di sekeliling kita Terbaru semalam satu kes mengejutkan berlaku apabila polis telah menjumpai mayat seorang wanita tempatan yang sedang membusuk dalam pangsapurinya di Prima Damansara Menu...
Damailah Anak Syurga Ibu Babah Lebih 3 Hari Suhu Badan Turun Naik Bayi Meninggal Dunia Kuman Dah Merebak Dalam Darah

Damailah Anak Syurga Ibu Babah Lebih 3 Hari Suhu Badan Turun Naik Bayi Meninggal Dunia Kuman Dah Merebak Dalam Darah

papar berkaitan - pada 1/10/2019 - jumlah : 492 hits
Tular ni laman media sosial malam tadi satu hantaran yang dimuatnaik oleh seorang pengguna Facebook Dalila Yusof Dalila berkongsi tragedi duka kehilangan anak sulungnya yang baru mencapai usia 4 bulan Siapa sangka permata hati yang dinanti ...
Sama Sama Kahwin Sama Sama Pikul Tanggungjawab Ibu Ayah Idola Anak Anak

Sama Sama Kahwin Sama Sama Pikul Tanggungjawab Ibu Ayah Idola Anak Anak

papar berkaitan - pada 22/9/2019 - jumlah : 304 hits
Masuk ke alam perkahwinan tidak semudah yang dijangka Jika dahulu hidup bersendirian kini berkongsi hidup bersama pasangan pula Bahagianya rumah tangga apabila suami isteri bekerjasama dalam menguruskan perihal rumah Lebih lebih lagi bila m...
Hanya Sebab Demam Bayi 4 Bulan Ini Dijemput Ilahi Ibu Kongsi 6 Hari Terakhir Bersama Anak Syurganya

Hanya Sebab Demam Bayi 4 Bulan Ini Dijemput Ilahi Ibu Kongsi 6 Hari Terakhir Bersama Anak Syurganya

papar berkaitan - pada 2/10/2019 - jumlah : 475 hits
Ajal maut sememangnya ketentuan Ilahi tapi untuk hadap sebuah kehilangan itu tentunya bukan mudah Tambah pula ia berlaku kepada anak pertama yang masih lagi bayi Penyebabnya hanyalah demam yang berlanjutan sehingga ada jangkitan kuman dalam...
Aplikasi Theasianparent Memudahkan Ibu Ayah Mencari Informasi Tentang Anak

Aplikasi Theasianparent Memudahkan Ibu Ayah Mencari Informasi Tentang Anak

papar berkaitan - pada 2/10/2019 - jumlah : 392 hits
Semua ibu ayah akan lalui saat PERTAMA kali menimang cahaya mata dan sudah tentunya setiap dari ibu ayah tidak langsung mempunyai pengalaman bagaimana untuk menguruskan anak anak sejak dari dalam kandungan sehingga mereka membesar theAsianp...
Konsumsi Parasetamol Pada Ibu Hamil Bisa Sebabkan Anak Hiperaktif

Konsumsi Parasetamol Pada Ibu Hamil Bisa Sebabkan Anak Hiperaktif

papar berkaitan - pada 22/9/2019 - jumlah : 246 hits
Dilansir dari The Sun sebuah penelitian terbaru mengungkap bahwa konsumsi paracetamol pada ibu hamil bisa timbulkan masalah pada janin Hal ini disebut bisa menyebabkan anak yang dikandung menjadi hiperaktif
Luluh Hati Ibu Bila Anak Tiba Tiba Tak Boleh Berjalan Dikesan Ada Kanser Otak Tahap 4

Luluh Hati Ibu Bila Anak Tiba Tiba Tak Boleh Berjalan Dikesan Ada Kanser Otak Tahap 4

papar berkaitan - pada 22/9/2019 - jumlah : 369 hits
Tarikh 6 julai 2019 pasti akan sentiasa menjadi ingatan buat Nurul Ashiqin Abd Rahman 29 tahun dan pasangannya Pada Tarikh itulah anak sulungnya Muhammad Al Huzaifah Ahmad Farhan yang berusia 3 tahun 5 bulan ketika itu dikesan mempunyai pen...
Rezeki Yang Hebat Pemilik Kepada Si Hebat Bicara Si Ibu Dan Anak

Rezeki Yang Hebat Pemilik Kepada Si Hebat Bicara Si Ibu Dan Anak

papar berkaitan - pada 1/10/2019 - jumlah : 326 hits
Rezeki Yang Hebat Pemilik Kepada Si Hebat Bicara Si Ibu dan Anak Allhamdulillah entry tahun lepas bila bersembang dan mendengar anak anak bersembang tentang rezeki saya update semula Entry ni tercetusnya idea bila saya baca entry Abam Kie d...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Legacy Credit Emerges As A Substantial Shareholder In Vci Global

Sempena Mother S Day Enfagrow A Mindpro Menjemput Semua Ibu Ibu Untuk Hasilkan Lagu

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Power Of Storytelling In Marketing

Lirik Lagu Berharap Kau Kembali Fabio Asher

Bisikan Setan