Kerana Marahkan Usa Dedahkan Bantuan Korea Utara Ke Russia Korea Utara Mula Lancarkan Serangan Ke Korea Selatan


Tentera Korea Utara melancarkan tembakan artileri ke arah kawasan berhampiran Pulau Yeonpyeong, Korea Selatan. Semua penduduk di sana diarahkan berlindung di tempat selamat

Source: Conversations 


(1) Sejarah Di Sebalik Perpecahan Korea Kepada Korea Utara & Korea Selatan
(2) Sejarah Korea Utara - Wikipedia Bahasa Melayu,
(3) Sejarah Munculnya Korea Selatan dan Utara, Dua Negara Korban Adu Domba.
(4) 5 Perang yang Masih Terjadi Saat Ini, termasuk Korea dan Yaman
(5) 70 Tahun Berlalu, Kisah Perang Korea yang Belum Berakhir Hingga Saat


Tentera Korea Selatan sedang memberi respon dengan melancarkan latihan tembakan langsung di kawasan itu


SEJARAH PEPERANGAN KOREA UTARA DENGAN KOREA SELATAN


Korea Utara dan Korea Selatan adalah hasil dari pembahagian Korea oleh Amerika Syarikat dan Kesatuan Soviet pada akhir Perang Dunia II pada tahun 1945.


Sejak itu, kedua-dua negara telah terlibat dalam beberapa peperangan, baik secara langsung mahupun tidak langsung. Berikut adalah senarai peperangan yang pernah berlaku antara Korea Utara dan Korea Selatan:


- **Perang Korea (1950-1953)**: Ini adalah peperangan paling besar dan paling berdarah yang melibatkan Korea Utara dan Korea Selatan. Peperangan ini bermula apabila Korea Utara menyerang Korea Selatan pada 25 Jun 1950, dengan sokongan dari China dan Soviet. 
Korea Selatan pula dibantu oleh Amerika Syarikat dan negara-negara anggota Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Peperangan ini berakhir dengan penandatanganan perjanjian gencatan senjata pada 27 Julai 1953, tetapi tidak ada perjanjian damai yang ditandatangani sehingga kini. 
Peperangan ini menewaskan lebih daripada 2.5 juta orang, dan meninggalkan kawasan sempadan yang dikenali sebagai Zon Demiliterisasi Korea (DMZ) sebagai salah satu kawasan paling berbahaya di dunia¹².


- **Konflik DMZ Korea (1966-1969)**: Ini adalah siri pertempuran dan serangan yang berlaku di sepanjang DMZ antara Korea Utara dan Korea Selatan, serta sekutu-sekutu mereka. Konflik ini bermula apabila Korea Utara cuba menyusup ke Korea Selatan untuk melakukan sabotaj dan pembunuhan, serta untuk menggalakkan pemberontakan rakyat. 
Korea Selatan dan Amerika Syarikat pula bertindak balas dengan melancarkan operasi-operasi balas dendam dan pencegahan. Konflik ini mencapai kemuncaknya pada 18 Ogos 1969, apabila Korea Utara menembak jatuh sebuah pesawat Amerika Syarikat di atas Laut Jepun, membunuh 31 orang.
Konflik ini mereda selepas Presiden Amerika Syarikat Richard Nixon mengumumkan doktrin Guam, yang menyatakan bahawa Amerika Syarikat akan mengurangkan komitmennya terhadap sekutu-sekutunya di Asia.


- **Insiden Kapal Selam Korea Utara (1996)**: Ini adalah insiden yang berlaku pada 18 September 1996, apabila sebuah kapal selam Korea Utara kandas di pantai Korea Selatan, berhampiran Gangneung.
Kapal selam itu membawa 26 orang, termasuk 22 orang komando yang bertugas untuk mengintip pangkalan tentera Korea Selatan. Apabila kapal selam itu ditemui oleh penduduk setempat, komando-komando itu melarikan diri ke hutan dan berusaha untuk kembali ke Korea Utara.
Ini menyebabkan operasi pencarian dan penangkapan yang melibatkan lebih daripada 40,000 orang tentera dan polis Korea Selatan, serta 300 orang tentera Amerika Syarikat. 
Operasi ini berlangsung selama 49 hari, dan berakhir dengan kematian 24 orang komando Korea Utara, satu orang komando yang ditangkap, dan satu orang yang hilang. Selain itu, 17 orang Korea Selatan, termasuk 13 orang tentera dan polis, serta empat orang penduduk setempat, turut terbunuh dalam insiden ini.


- **Peristiwa Baengnyeong (2010)**: Ini adalah insiden yang berlaku pada 26 Mac 2010, apabila sebuah kapal perang Korea Selatan, Cheonan, tenggelam di dekat pulau Baengnyeong di Laut Kuning, membunuh 46 orang daripada 104 orang krewnya.
Siasatan antarabangsa yang dipimpin oleh Korea Selatan mendapati bahawa kapal itu tenggelam akibat serangan torpedo dari sebuah kapal selam Korea Utara.
Korea Utara menafikan keterlibatannya dalam insiden ini, dan menuduh Korea Selatan melakukan pembohongan. Insiden ini menimbulkan ketegangan dan kemarahan di antara kedua-dua negara, serta mengancam untuk memecahkan gencatan senjata yang sedia ada.


- **Krisis Korea Utara (2013)**: Ini adalah krisis yang berlaku pada awal tahun 2013, apabila Korea Utara mengeluarkan pelbagai ancaman dan provokasi terhadap Korea Selatan, Amerika Syarikat, dan sekutu-sekutu mereka.
Krisis ini dipicu oleh pelbagai faktor, termasuk ujian nuklear ketiga Korea Utara pada 12 Februari 2013, latihan tentera bersama Korea Selatan dan Amerika Syarikat, serta resolusi PBB yang mengenakan sekatan ekonomi dan diplomatik terhadap Korea Utara.
Antara ancaman dan provokasi yang dilakukan oleh Korea Utara termasuk mengisytiharkan bahawa perjanjian gencatan senjata dengan Korea Selatan tidak lagi berkuat kuasa, mengumumkan bahawa mereka mempunyai hak untuk melancarkan serangan nuklear terhadap Amerika Syarikat, dan memindahkan peluru berpandu ke pantai timur mereka.
Krisis ini mereda selepas beberapa bulan, apabila Korea Utara menawarkan untuk berunding dengan Korea Selatan, dan menghentikan ancaman-ancaman mereka.
MORE feed

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://adsenseephoto.blogspot.com/2024/01/kerana-marahkan-usa-dedahkan-bantuan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rangkumi Pelbagai Aspek Korea Selatan Bakal Buka Sekolah Menengah K Pop Tak Lama Lagi

Rangkumi Pelbagai Aspek Korea Selatan Bakal Buka Sekolah Menengah K Pop Tak Lama Lagi

papar berkaitan - pada 10/1/2024 - jumlah : 117 hits
Sebuah bandar di Korea Selatan iaitu Busan merancang untuk menukar sekolah yang telah ditutup menjadi sekolah menengah khusus yang berpusat pada K Pop ARTIKEL BERKAITAN Pejabat Pendidikan Bandaraya Metropolitan Busan telah mendedahkan pelan...
Korea Selatan Tumbangkan Iraq

Korea Selatan Tumbangkan Iraq

papar berkaitan - pada 7/1/2024 - jumlah : 95 hits
Aksi persahabatan antara Korea Selatan dan Iraq menyaksikan keputusan akhir memihak kepada Taeguk Warriors dengan jaringan 1 0 Perlawanan yang berlangsung di Stadium Universiti New York itu menyaksikan pasukan bimbingan Jurgen Klinsmann men...
Ketua Pembangkang Korea Selatan Lee Jae Myung Ditikam Ketika Sidang Media

Ketua Pembangkang Korea Selatan Lee Jae Myung Ditikam Ketika Sidang Media

papar berkaitan - pada 2/1/2024 - jumlah : 131 hits
Ketua pembangkang Korea Selatan Lee Jae myung cedera ditikam di leher pada sidang media di Busan pada Selasa Lee yang juga ketua parti demokratik ditikam pada sebelah kiri oleh seorang lelaki Ketika sesi soal jawab bersama media dalam lawat...
Asian Cup 2024 Japan Dan Korea Selatan Laung Amaran Kepada Malaysia

Asian Cup 2024 Japan Dan Korea Selatan Laung Amaran Kepada Malaysia

papar berkaitan - pada 2/1/2024 - jumlah : 128 hits
Pasukan bola sepak kebangsaan Jepun dan Korea Selatan mempunyai sejarah yang kaya dengan pencapaian yang mengagumkan Berikut adalah 10 fakta menarik mengenai kedua dua pasukan 1 Jepun mempunyai rekod sebagai pasukan Asia pertama yang mencap...
Faktor Persekutuan Tanah Melayu Singapura Borneo Utara Brunei Dan Sarawak Harus Disatukan

Faktor Persekutuan Tanah Melayu Singapura Borneo Utara Brunei Dan Sarawak Harus Disatukan

papar berkaitan - pada 3/1/2024 - jumlah : 185 hits
Perdana Menteri Persekutuan Tanah Melayu Tunku Abdul Rahman Putra dalam satu ucapan beliau di Persidangan Persatuan Wartawan Luar Negeri Asia Tenggara yang diadakan di Hotel Adelphi Singapura pada 27 Mei 1961 telah menggagaskan tentang perl...
Ketua Dpd Gerindra Maluku Utara Buka Suara Usai Rumahnya Digeledah Kpk

Ketua Dpd Gerindra Maluku Utara Buka Suara Usai Rumahnya Digeledah Kpk

papar berkaitan - pada 6/1/2024 - jumlah : 112 hits
Penggeledahan terkait kasus dugaan suap proyek dan perizinan yang menjerat Gubernur nonaktif Malut Abdul Gani Kasuba
Kunjungi Sulawesi Utara Jokowi Akan Resmikan Bts 4g Dan Pengoperasian Satelit Satria 1

Kunjungi Sulawesi Utara Jokowi Akan Resmikan Bts 4g Dan Pengoperasian Satelit Satria 1

papar berkaitan - pada 28/12/2023 - jumlah : 72 hits
Presiden Jokowi akan bertolak ke Kota Manado untuk menyerahkan Bantuan Langsung Tunai El Nino di Kantor Pos Manado
Eh Terima Wang Dari Dajjal Orang Utara Kata Hang Memang Dajai

Eh Terima Wang Dari Dajjal Orang Utara Kata Hang Memang Dajai

papar berkaitan - pada 2/1/2024 - jumlah : 115 hits
Eh Apa ni Takkan ulama nak terima pemberian dari dajjal Kan walaun tuduh DS Anwar dajjal Apa pasal ulama boleh dipancing dajjal ni Ke dajjal cuma bila hal lain je Bila hal yang berkaitan dengan duit title dajjal tu hilang Sebab biasalah PAS...
Pabrik Smelter Pt Gni Di Morowali Utara Kembali Terbakar

Pabrik Smelter Pt Gni Di Morowali Utara Kembali Terbakar

papar berkaitan - pada 29/12/2023 - jumlah : 73 hits
Pabrik smelter milik PT Gunbuster Nickel Industri kembali terbakar pada Kamis Polisi menyatakan tidak ada korban jiwa dalam peristiwa itu
Lirik Lagu Takyah Sonaone

Unlocking Insights Leveraging The Indonesia Brand Database For Brand Research

Huggies Malaysia Meraikan Ibu Dan Memperkenalkan Lampin Bayi Baharu Mereka Dengan Fun Run

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Mengenal 11 Istri Nabi Muhammad Sesuai Urutan Pernikahan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Piala Dunia Sepak Takraw 2024 Jadual Perlawanan Negara Terlibat Senarai Pemain Malaysia

Jemson Mekar Chord

Resepi Sotong Dan Fishcake Goreng Pedas

Doa Rasulullah Setiap Pagi

Pandangan Pertama Filem Aksi Komedi Back In Action Lakonan Jamie Foxx Cameron Diaz

36 Hours On Minorca