Kerajaan Tetapkan Penjawat Awam Baharu Tidak Berpencen


Penjawat awam baharu tidak berpencen? Kabinet bersetuju bagi menetapkan syarat bahawa penjawat awam baharu berstatus tetap selepas ini adalah tidak berpencen.
Menurut Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata, status pencen penjawat awam sedia ada tidak akan terjejas, Walaupun golongan yang baharu dilantik nanti perlu membuat caruman menerusi Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).
Setersunya, menurutnya lagi, satu pengumuman mengenai tempoh pelaksanaannya akan dibuat oleh Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam iaitu Datuk Seri Wan Ahmad Dahlan Abdul Aziz tidak lama lagi.
Penjelasan Kerajaan Mengenai Penjawat Awam Baharu Tidak Berpencen Penjawat Awam Lantikan Baharu Secara Kontrak Berdasarkan apa yang sudah dibincangkan oleh kerajaan berkenaan penjawat awam baharu tidak berpencen bahawa dan terdapat kekeliruan daripada kenyataan mengenai jawatan atas pengambilan baharu adalah perjawatan kontrak semata kerana ia tak bermaksud begitu.
Namun, ianya adalah kontrak bagi satu tempoh singkat sebelum Kerajaan meluluskan dasar baharu pengambilan secara tetap namun tidak berpencen. Penjawat awam baharu akan mencarum KWSP dan kerajaan bakal bagi sumbangan sebagaimana kebiasaan yang dilakukan kepada kakitangan swasta.
Caruman KWSP Bakal Diperkenalkan Bagi Menggantikan Pencen Bagi mengantikan penjawat awam baharu tidak berpencen, kerajaan Malaysia menawarkan caruman kepada penjawat awam baharu. Terdapat juga kelebihan seperti pekerja swasta sebelum ini.
Untuk sesiapa yang layak juga diberikan sumbangan daripada Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO).Oleh sebab itu, langkah jangka panjangnya adalah penjawat awam baharu akan dilantik begitu dengan tiada pencen. Namun yang sedia ada diteruskan secara tetap dan berpencen.
Pada kenyataan yang lalu, perkara tersebut telah dimaklumkan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Datuk Seri Wan Ahmad Dahlan Abdul Aziz menerusi satu pekeliling yang dikatakan akan mengukuhkan sistem saraan perkhidmatan awam di negara ini.
Terdapat Cadangan Mansuh Pencen Menteri Oleh Netizen Seiring dengan cadangan pelaksanaan skim tidak berpencen kepada penjawat awam baharu, rata-rata pengguna media sosial hari ini menuntut langkah dan cadangan mansuh pencen menteri perlu dikuatkuasakan terlebih dulu kepada semua lantikan politik baharulah penjawat awam baharu tidak berpencen.
Kerajaan Tetapkan Penjawat Awam Baharu Tidak Berpencen Selain cadangan membabitkan menteri dan timbalan menteri, respon pengguna media sosial menerusi komen di Facebook yang mahukan langkah sama patut diambil terhadap wakil rakyat membabitkan Ahli Parlimen dan juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN).
Adakah Kerajaan Malaysia Dapat Jimat Sekiranya Pencen Ditukar Ke Caruman KWSP? Menuru pendapat, bagi ahli parlimen selama sepenggal yang telah menyertai skim persaraan KWSP, kerajaan akan menyumbang kira-kira RM100,000 kepada dana tersebut.
Namun sekiranya ahli parlimen itu menerima skim pencen, berdasarkan dengan purata jangka hayat warga Malaysia kos sebenar yang ditanggung oleh kerajaan adalah sebanyak RM2.7 juta.
Boleh gandakan dengan 222 ahli parlimen dan 576 Adun, dan untuk beberapa penggal, jumlahnya tidak kecil. Kesimpulannya, penukaran ke KWSP akan menjimatkan banyak wang untuk pembayar cukai.
Perbezaan antara pencen dan KWSP KWSP adalah merupakan skim persaraan yang ditubuhkan kerajaan untuk pekerja sektor swasta, penjawat awam tak berpencen dan juga untuk pencarum sukarela.
Carumah KWSP adalah Sebanyak 11 peratus diambil daripada gaji bulanan pencarum dimasukkan ke dalam akaun mereka. Dari Majikan pula, ia menyumbang 12 atau 13 peratus daripada gaji bulanan pencarum.
Pihak KWSP kemudian akan melaburkan wang tersebut bagi memberi dividen sekurang-kurangnya 2.5 peratus setiap tahun kepada setiap pencarum.
Berbeza dengan skim pencen, pencarum KWSP boleh mengeluarkan keseluruhan simpanan mereka apabila telah mencecah usia 55 tahun.
Namun, kerajaan sebelum ini sedang menimbang untuk membolehkan pencarum mengeluarkan simpanan mereka secara berkala dengan akaun 3 terbaru agar dana persaraan mereka dapat diuruskan dengan lebih baik.
Pencarum juga akan mendapat beberapa manfaat cukai dengan membuat caruman di KWSP. Pesara berpencen pula memperolehi manfaat penjagaan kesihatan serta kadar lebih rendah bagi pinjaman bank, selain daripada pencen bulanan mereka.
Berdasarkan kenyataan penjawat awam baharu tidak berpencen adalah perlu ditetapkan dengan mendahulukan keperluan rakyat dan perlu seiring dengan perancangan kewangan kerajaan. Sekiranya telah ditetapkan caruman KWSP dan hapus pencen itu boleh memberi banyak kelebihan untuk negara, ia adalah langkah tepat.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/01/penjawat-awam-baharu-tidak-berpencen.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penjawat Awam Baharu Dilantik Secara Kontrak Mulai 1 Februari

Penjawat Awam Baharu Dilantik Secara Kontrak Mulai 1 Februari

papar berkaitan - pada 23/1/2024 - jumlah : 171 hits
PETALING JAYA Suatu kaedah baharu bagi lantikan tetap pegawai awam diperkenalkan ke arah mengukuhkan lagi sistem saraan perkhidmatan awam di Malaysia Dalam satu surat pekeliling bertarikh 15 Januari Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Datuk Se...
Kalut Apa Bab Gaji Penjawat Awam Bukan Sokong Pun Kerajaan Masa Pn Jadi Buka Mulut Pun Tidak Hapa

Kalut Apa Bab Gaji Penjawat Awam Bukan Sokong Pun Kerajaan Masa Pn Jadi Buka Mulut Pun Tidak Hapa

papar berkaitan - pada 23/1/2024 - jumlah : 151 hits
Learry Jabul Logik ka tak Tuntut kenaikkn gaji dengan segera biarpun SSPA hanya akan siap pada penghujung tahun ini Bila sesuatu perubahan belum di kuat kuasakan boleh tak kita melangkaui hasil kajian di masa depan yang belum diluluskan Pen...
Hak Berpencen Penjawat Awam Termaktub Dalam Perlembagaan Pensyarah

Hak Berpencen Penjawat Awam Termaktub Dalam Perlembagaan Pensyarah

papar berkaitan - pada 26/1/2024 - jumlah : 206 hits
Profesor Madya Dr Ahmed Razman Abdul Latiff dan Profesor Dr Nik Ahmad Kamal Nik Mahmood Foto BHKUALA LUMPUR Peruntukan undang undang sedia ada perlu dipinda sekiranya kerajaan berhasrat memansuhkan skim pencen untuk penjawat awam tetap yang...
Tak Adil Pencen Penjawat Awam Dimansuhkan Wakil Rakyat Dapat Pula Pemuda Umno

Tak Adil Pencen Penjawat Awam Dimansuhkan Wakil Rakyat Dapat Pula Pemuda Umno

papar berkaitan - pada 26/1/2024 - jumlah : 140 hits
Dr Muhamad Akmal SalehKUALA LUMPUR Pergerakan Pemuda UMNO menggesa cadangan pemansuhan pencen wakil rakyat dilaksanakan terlebih dahulu sebelum melaksanakannya kepada penjawat awam Ketuanya Dr Muhamad Akmal Saleh berkata semua pihak memaham...
Cukai Cukai Baharu Hadiah Kerajaan Madani Untuk Rakyat

Cukai Cukai Baharu Hadiah Kerajaan Madani Untuk Rakyat

papar berkaitan - pada 19/1/2024 - jumlah : 122 hits
harkaly comJanuary 18 2024KUALA LUMPUR Tekanan ekonomi dilalui rakyat biasa akan semakin hebat tahun ini apabila tidak sampai sebulan 2024 bermula rakyat disajikan dengan aneka hadiah cukai baharu yang pelbagai Profesional Istiqamah dalam s...
Naikkan Gaji Penjawat Awam Hapuskan Pencen Menteri Wakil Rakyat

Naikkan Gaji Penjawat Awam Hapuskan Pencen Menteri Wakil Rakyat

papar berkaitan - pada 26/1/2024 - jumlah : 176 hits
Syed Saddiq gesa kerajaan naikkan gaji penjawat awam berbanding menghapuskan pencen mereka kerana gaji golongan itu tidak dinaikkan sejak 2013 selain berdepan cabaran lain seperti tempat tinggal yang daif Gambar failSHAH ALAM Ahli Parlimen ...
Segera Selaras Gaji Penjawat Awam Jangan Tunggu 2025 Cuepacs

Segera Selaras Gaji Penjawat Awam Jangan Tunggu 2025 Cuepacs

papar berkaitan - pada 29/1/2024 - jumlah : 162 hits
Para penjawat awam melafazkan ikrar pada Program Malaysia MADANI di Dalam Perkhidmatan Awam Bersama CUEPACS di Seremban pada 26 Julai lalu foto hiasan BERNAMAKUALA LUMPUR CUEPACS menggesa kerajaan melaksanakan segera penyelarasan gaji penja...
Yang Ditetapkan Bagi Penjawat Awam Akan Terpakai Juga Kepada Ahli Politik

Yang Ditetapkan Bagi Penjawat Awam Akan Terpakai Juga Kepada Ahli Politik

papar berkaitan - pada 26/1/2024 - jumlah : 115 hits
Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata semua pelantikan baharu penjawat awam tidak akan ada pencen dan begitu juga dengan lantikan baharu ahli politik SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1...
Sebelum Nak Hapuskan Pencen Penjawat Awam Apa Kata Pm Dan Menteri2 Secara Sukarela Tolak Pencen Terlebih Dahulu

Sebelum Nak Hapuskan Pencen Penjawat Awam Apa Kata Pm Dan Menteri2 Secara Sukarela Tolak Pencen Terlebih Dahulu

papar berkaitan - pada 25/1/2024 - jumlah : 120 hits
Berikutan keputusan kabinet sebagaimana diumumkan Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi semalam bahawa lantikan penjawat awam baharu berstatus tetap selepas ini tidak lagi menikmati skim pencen libasan paling popular untuk menghentam ...
Cara Claim Baucar Buku Madani 2024 Rm100 Serta Senarai Buku Cadangan Madani 2024

Apalah Nasib Rumah Kg Sri Makmur Dirobohkan Rakyat Jadi Gelandangan

Boboiboy Galaxy Windara

Speed Read The 50 000 Supreme Ducati Streetfighter V4 S And More

Wan Rosdy Pahang Menjadi Perintis Dengan Menubuhkan Sekretariat Perantau Anak Felda Pahang

Talita Sepahkan Satu Rumah Anak Raja Ilya Susun Tisu Tandas Buat Tower

Segenggam Kekuasaan Jili 3 By Dr Haji Muhammad Rakib S H M Ag Dosen

Ousted 7 Say They Were Waiting For Bersatu S Reply To Queries



Biodata Sofea Shra Personaliti TikTok Terkenal

10 Fakta Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah 2024 Yang Ramai Tak Tahu Gandingan Pelakon Erysha Emyra MK K Clique Siaran TV3 Malaysia Tonton

5 Tanggapan Buruk Tentang Penjawat Awam Yang Susah Nak Dilupakan

5 Faktor Paling Menakutkan Golongan Ibu Bapa Dalam Abad ke 21

Bandar Kantubek Lokasi Terbesar Tapak Pelupusan Bakteria Berbahaya Dunia


Insyaf Menjelang Ajal Introspeksi Untuk Diri Sendiri

Innovative Pool Repair Solutions For Modern Pools

Terkejut Hasil Pancingan Peti Besi Berisi Duit Hampir Rm500 000

Umno Mula Mati Zaman Dr Mahathir

Chelsea Menamakan Enzo Maresca Sebagai Pengurus Baharu

Pasaran Saham China Ditutup Campuran Dengan Indeks Shanghai Jatuh