Cukai Cukai Baharu Hadiah Kerajaan Madani Untuk Rakyat


harkaly.com
January 18, 2024
KUALA LUMPUR: Tekanan ekonomi dilalui rakyat biasa akan semakin hebat tahun ini apabila tidak sampai sebulan 2024 bermula, rakyat disajikan dengan aneka hadiah cukai baharu yang pelbagai

Profesional Istiqamah dalam satu kenyataan baru-baru ini telah menyenaraikan cukai-cukai tersebut antaranya Cukai Barangan Bernilai Rendah (LVGT) dan Cukai Keuntungan Modal masing-masing setinggi 10 peratus.

Selain itu, peningkatan SST dari 6 kepada 8 peratus serta cukai 8 peratus untuk perubatan komplentari dan alternatif, selain cukai barang bernilai tinggi (HVGT) yang sebanyak 10 peratus.

“Tambahan pula, rakyat telah dibebankan lagi dengan peningkatan 5 peratus tarif elektrik bagi kumpulan M40 yang sedia ada tidak layak menerima banyak bantuan. Terbaharu, tarif air pula akan bertambah dengan purata 22 sen setiap meter padu bagi negeri Semenanjung Malaysia dan Labuan.

“Siri-siri pertambahan cukai dan tarif utiliti asas ini sudah pasti memberikan kesan kepada kuasa beli dan ekonomi rakyat. Politikus kerajaan tidak boleh menipu perkara ini. Walau apa jua alasan dan justifikasi yang diberikan, kerajaan perlu mengakui satu perkara.

“Kerajaan pimpinan Anwar Ibrahim sebagai Menteri Kewangan dan Rafizi Ramli sebagai Menteri Ekonomi sedang mengalami kesukaran untuk menjana pendapatan tambahan kepada negara dan terpaksa menggunakan langkah mudah dan tidak kreatif iaitu memperkenalkan cukai-cukai baharu yang tidak efisien.

“Dalam keadaan kerajaan telah menambah hampir RM100 billion hutang negara sepanjang setahun mentadbir, sayangnya rakyat tidak dapat merasai apa pun daripada perbelanjaan besar ini,” ujar kenyataan itu.

Tambah mereka, segelintir ‘ekonomis PH’ pula berusaha menafikan realiti ketidakmampuan Madani mentadbir dan menggambarkan bahawa kaedah ekonomi Madani adalah berkonsepkan Robbin Hood, iaitu mengambil dari yang kaya dan memberikan semula kepada si miskin.

Namun bidas kenyataan tersebut, ini salah sama sekali memandangkan cukai untuk kumpulan ‘super’ kaya tidak dikutip pun bawah pentadbiran Madani antaranya Cukai Dividen Daripada Syarikat Tersenarai dan Tidak Tersenarai.

Selain itu, Cukai Keuntungan Modal; Cukai Harta Pusaka; Cukai Keuntungan Jualan Hartanah; Cukai Kekayaan dan Cukai Simpanan Korporat.

Sebaliknya menurut kenyataan itu lagi, kerajaan telah cuba mengecualikan cukai keuntungan modal (CGT) dan cukai ke atas pendapatan luar negara (FSI) untuk unit amanah. Pengecualian cukai ini menguntungkan orang kaya!

“PAS menerusi Dokumen Hijau pernah mencadangkan langkah yang lebih seimbang dalam percukaian negara iaitu Cukai Saham dan Simpanan Korporat. Kaedah ini akan menjamin pendapatan yang lebih mapan dan seimbang kepada ekonomi negara dalam masa tidak membebankan rakyat pada peringkat paling bawah.

“Jika sewaktu menjadi pembangkang dahulu begitu mudah PH dan pemimpinnya menyalahkan kerajaan dan orang lain. PH tahu bahawa langkah memansuhkan GST telah menghilangkan hasil negara sebanyak 40 billion, namun mereka gagal membawa alternatif yang berkesan.

“Kini apabila mereka sendiri menjadi kerajaan, masalah menjadi semakin teruk, usaha pembaikian mereka pula tidak menyelesaikan masalah. Kerja buat Madani tak ubah seperti tikus cuba membaiki labu.

“Akhirnya yang menanggung semua beban adalah rakyat jelata, Rafizi dan Anwar pula kekal selesa mendabik dada,” bidas mereka. – HARAKAHDAILY 18/1/2024

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2024/01/cukai-cukai-baharu-hadiah-kerajaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pmx Kerajaan Teruskan Siasat Kenamaan Kaya Curi Duit Rakyat

Pmx Kerajaan Teruskan Siasat Kenamaan Kaya Curi Duit Rakyat

papar berkaitan - pada 21/1/2024 - jumlah : 163 hits
Ilah Hafiz Azizillahhafiz abdulaziz bh com myANWAR Ibrahim FOTO Mohd Fadli HamzahKlang Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini memberi isyarat kerajaannya akan terus mencari kebenaran dalam siasatan kecurian dana negara untuk raky...
18 Januari Berlalu Kerajaan Madani Masih Utuh

18 Januari Berlalu Kerajaan Madani Masih Utuh

papar berkaitan - pada 22/1/2024 - jumlah : 84 hits
Tarikh keramat 18 Januari telah berlalu semalam Tarikh itu dipropagandakan laskar siber pro PN sebagai detik Perdana Menteri baharu dari Perikatan Nasional akan mengangkat sumpah selepas gagal menjatuhkan Kerajaan Perpaduan Madani pada 1 Ja...
Tindakan Kerajaan Benarkan Warga Asing Membeli Minyak Masak Subsidi Tidak Adil Kepada Rakyat

Tindakan Kerajaan Benarkan Warga Asing Membeli Minyak Masak Subsidi Tidak Adil Kepada Rakyat

papar berkaitan - pada 18/1/2024 - jumlah : 120 hits
KUANTAN Kenyataan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup Datuk Armizan Mohd Ali berhubung tiada larangan untuk warga asing membeli minyak masak peket bersubsidi mengundang rasa kecewa dalam kalangan rakyat negara ini Aktivis ma...
Analisis P Raya Israel M Sia Rakyat Ke Istana Tipu Dap Madani

Analisis P Raya Israel M Sia Rakyat Ke Istana Tipu Dap Madani

papar berkaitan - pada 23/1/2024 - jumlah : 172 hits
Rakyat Israel berdemonstrasi menentang kerajaan sayap kanan yang dipimpin oleh Benjamin Netanyahu di Dataran Habima di Tel Aviv Israel pada 8 Jan 2024 berkata kepentingan peribadi Netanyahu adalah pertimbangan utama yang mendorong tindakann...
Ydp Agong Istana Tidak Terlibat Urusan Politik Titah Anwar Dan Kerajaan Madani Teruskan Usaha Menguruskan Negara

Ydp Agong Istana Tidak Terlibat Urusan Politik Titah Anwar Dan Kerajaan Madani Teruskan Usaha Menguruskan Negara

papar berkaitan - pada 10/1/2024 - jumlah : 115 hits
Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah hari ini bertitah bahawa Istana Negara tidak akan terlibat dalam sebarang percaturan politik kata Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim Seri Paduka juga menitah...
Jatuhkan Kerajaan Hanya Melalui Undi Tidak Percaya Di Dewan Rakyat

Jatuhkan Kerajaan Hanya Melalui Undi Tidak Percaya Di Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 5/1/2024 - jumlah : 120 hits
Oleh Helmi Mohd Foad Usaha pembangkang mahu menukar kerajaan melalui pintu belakang sudah gagal melainkan mereka menggunakan sidang Dewan Rakyat pada 28 Februari depan untuk membuat usul Undi Percaya atau tidak percaya terhadap Perdana Ment...
Kerajaan Tetapkan Penjawat Awam Baharu Tidak Berpencen

Kerajaan Tetapkan Penjawat Awam Baharu Tidak Berpencen

papar berkaitan - pada 25/1/2024 - jumlah : 144 hits
Penjawat awam baharu tidak berpencen Kabinet bersetuju bagi menetapkan syarat bahawa penjawat awam baharu berstatus tetap selepas ini adalah tidak berpencen Menurut Timbalan Perdana Menteri berkata status pencen penjawat awam sedia ada tida...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Crisis Management 101

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Aidil Fitri 1445h

Simpan Duit Kertas Rm5

Uitm Ijn Gave Assurance On Surgery Course S Diversity Say Foreign Advisers

Candidates Hoping For Strong Voter Turnout At Kkb Polls

Projek Perumahan Lumira Di Eka Heights Menawarkan Sentuhan Moden Dan Tema Reka Bentuk Avant Garde

Eka Heights Kediaman Baru Yang Moden Dan Selesa