Kerajaan Pulau Pinang Bertegas Mahu Teruskan Projek Tambakan Laut Selatan Pulau Pinang


 


Kerajaan Pulau Pinang tetap bertegas meneruskan Projek Tambakan Laut Selatan Pulau Pinang (PSR) walaupun mendapat desakan daripada pelbagai pihak yang mahu ia dibatalkan.
Ketua Menteri, Chow Kon Yeow, berkata PSR tidak akan dihentikan memandangkan pelbagai proses sudah diambil dan dilakukan sejak bertahun-tahun lalu termasuk menjelaskan kepentingan projek berkenaan.
"Kita tidak perlu memilih antara PSR dan alam sekitar serta nelayan. Kemajuan teknologi dan kejuruteraan membolehkan kita membangunkan PSR dan pada masa sama, tetap memelihara alam sekitar serta masyarakat.


"Kerajaan negeri tidak pernah menafikan projek ini akan memberi kesan, malah selalu berkongsi dengan masyarakat mengenai rancangan untuk mengurangkan kesannya.
"Ia termasuk mewujudkan habitat baharu untuk hidupan laut dan memberi lebih banyak peluang pekerjaan serta perniagaan kepada nelayan dan penduduk setempat lain," katanya dalam kenyataan di sini, hari ini.
Kon Yeow berkata, apa yang lebih penting adalah mempertimbangkan faedah sosioekonomi bakal diperoleh melalui PSR ke Pulau Pinang yang mempunyai nilai lebih besar daripada pulangan wang.
"Penciptaan pekerjaan dan pertumbuhan ekonomi dirangsang pelaburan domestik serta antarabangsa akan memberikan kestabilan kewangan dan keselamatan kepada rakyat.
"Inisiatif hijau seperti pembangunan dan pengangkutan rendah karbon, penggunaan tenaga boleh diperbaharui serta penyediaan ruang terbuka pula akan menyumbang ke arah peningkatan gaya hidup dan kesejahteraan awam selama beberapa dekad yang akan datang. Manfaat ini juga harus diambil kira.
"Kerajaan negeri percaya kita dapat mencapai semua perkara di atas dan mematuhi sepenuhnya syarat kelulusan ketat ditetapkan Jabatan Alam Sekitar (JAS)," katanya.
Sebelum ini, Kerajaan Pulau Pinang bercadang melaksanakan projek PSR dengan keluasan lebih 2,600 hektar bagi membina tiga pulau buatan untuk membiayai Pelan Induk Pengangkutan (PIP), dianggar bernilai RM49 bilion dan melantik SRS Konsortium sebagai Rakan Pelaksana Projek (PDP).
Projek mega itu bagaimanapun mendapat tentangan pelbagai pihak dengan golongan nelayan tradisi di Pulau Pinang dikatakan paling teruk terjejas, selain ia dilapor boleh mengubah sempadan laut negara dan mungkin menimbulkan masalah dengan negara jiran.
Kontroversi bagi membangunkan tiga pulau buatan itu terus membelenggu hampir 1,500 nelayan tradisi di kawasan berkenaan yang bergantung sepenuhnya kepada hasil laut sebagai punca pendapatan, sejak ia diperkenalkan pada 2013.
BH


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2021/06/kerajaan-pulau-pinang-bertegas-mahu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nurul Izzah Gesa Projek Tambakan Laut Pulau Pinang Dibatalkan

Nurul Izzah Gesa Projek Tambakan Laut Pulau Pinang Dibatalkan

papar berkaitan - pada 2/6/2021 - jumlah : 294 hits
PETALING JAYA Ahli Parlimen Permatang Pauh Nurul Izzah Anwar menggesa kerajaan Pusat dan kerajaan negeri Pulau Pinang supaya membatalkan projek Tambakan Laut Selatan Pulau Pinang dengan serta merta Beliau menyifatkan projek tersebut telah t...
Lim Guan Eng Dan Peristiwa Rasuah Di Dalam Projek Terowong Bawah Laut Pulau Pinang

Lim Guan Eng Dan Peristiwa Rasuah Di Dalam Projek Terowong Bawah Laut Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 314 hits
Pada 12 Januari 2018 Zarul Ahmad Zulkifli telah membuat pengakuan kepada SPRM yang syarikat beliau Zentih Construction telah dibei projek terowong bawah laut Pulau Pinang bernilai RM6 3 bilion Projek terowong itu diberi kepada syarikat Zaru...
Desakan Bagi Menghentikan Projek Reklamasi Selatan Pulau Pinang Semakin Mendapat Perhatian

Desakan Bagi Menghentikan Projek Reklamasi Selatan Pulau Pinang Semakin Mendapat Perhatian

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 179 hits
Baik hentikan projek reklamasi mega ini dan fikir alternatif lestari yang lain bagi memastikan keselamatan makanan serta sistem pengangkutan yang lebih mampanBy 7 Jun 2021Aliran mendukung desakan bagi membatalkan projek Reklamasi Pulau Pina...
Aktiviti Lombong Pasir Untuk Projek Tambak Laut P Pinang Membimbangkan Kata Aktivis

Aktiviti Lombong Pasir Untuk Projek Tambak Laut P Pinang Membimbangkan Kata Aktivis

papar berkaitan - pada 4/6/2021 - jumlah : 230 hits
June 3 2021 Sahabat Alam Malaysia berkata perlombongan pasir boleh memberi kesan buruk terhadap persekitaran dan kehidupan laut dalam jangka masa panjang GEORGE TOWN Seorang aktivis alam sekitar memuji kelantangan seorang menteri persekutua...
Selamatkan Kawasan Selatan Pulau Pinang Daripada Dimusnahkan Nelayan

Selamatkan Kawasan Selatan Pulau Pinang Daripada Dimusnahkan Nelayan

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 233 hits
Projek pembangunan ini bukan sahaja mengancam perkerjaan nelayan tetapi juga bakal membawa kemusnahan kepada alam sekitar By ARTIKEL INI DISIARKAN PADA 3 JUN 2021 LEPAS NAMUN UNTUK KEFAHAMAN PEMBACA BLOG WRLR IANYA DITERBITKAN SEMULA UNTUK ...
Lambakan Raja Buah Di Pulau Pinang Peniaga Jangka Rugi Rm80 000

Lambakan Raja Buah Di Pulau Pinang Peniaga Jangka Rugi Rm80 000

papar berkaitan - pada 2/6/2021 - jumlah : 293 hits
Kredit SYAJARATULHUDA MOHD ROSLI 02 Jun 2021 sinar harianShamsol menunjukkan durian hasil kebunnya di Balik Pulau GEORGETOWN Penghujung Jun hingga Ogos yang lazimnya kemuncak musim raja buah tidak lagi menjadi berita gembira kepada pemilik ...
Dinner Di Ariz Western Al Ihsaniah Simpang Ampat Pulau Pinang

Dinner Di Ariz Western Al Ihsaniah Simpang Ampat Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 2/6/2021 - jumlah : 236 hits
Dinner di Ariz Western al Ihsaniah Simpang Ampat Pulau Pinang Semasa dalam perjalanan pulang selepas ambil anak mama dari asrama maka kami tercari cari tempat untuk bermalam dan berbuka puasa Mula mula plan nak buka puasa di Perak tapi dise...
Skim Bantuan Makanan Kecemasan Zakat Pulau Pinang Fasa 1 Total Lockdown 3 0 Mohon Segera

Skim Bantuan Makanan Kecemasan Zakat Pulau Pinang Fasa 1 Total Lockdown 3 0 Mohon Segera

papar berkaitan - pada 2/6/2021 - jumlah : 223 hits
Zakat Pulau Pinang Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang telah mengumumkan mengenai Skim Bantuan Makanan Kecemasan yang diperkenalkan untuk membantu mereka yang terputus bekalan makanan bagi sepanjang tempoh PKP 3 0 atau total lockdown yan...
Cerita Beg Plastik Di Pulau Pinang

Cerita Beg Plastik Di Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 556 hits
Nak Beg Plastik RM1 Kelmarin kami ke KFC suami seorang jelah masuk untuk membeli sementara saya menunggu di dalam kereta Tak lama kemudian suami datang semula ke kereta untuk mengambil beg belanja kami Katanya orang orang yang beratur di ha...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened

Nadma Remaining Water Storage Reserves In Four Dams In Johor Penang And Kedah At Critical Level

Mixing Politics With Religion In Malaysia Breeds Negativity

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam