Aktiviti Lombong Pasir Untuk Projek Tambak Laut P Pinang Membimbangkan Kata Aktivis


 
Predeep Nambiar -June 3, 2021 Sahabat Alam Malaysia berkata perlombongan pasir boleh memberi kesan buruk terhadap persekitaran dan kehidupan laut dalam jangka masa panjang. (Gambar SRS Consortium)GEORGE TOWN: Seorang aktivis alam sekitar memuji kelantangan seorang menteri persekutuan membantah projek Tambakan Laut Selatan Pulau Pinang (PSR), mengatakan isu penting berkait perlombongan pasir dibangkitkan menteri itu diabaikan.
Meenakshi Raman dari Sahabat Alam Malaysia berkata, kenyataan Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi Wan Junaidi Tuanku Jaafar tepat kerana perlombongan pasir dijangka memberi kesan buruk kepada kehidupan laut dalam jangka masa panjang.
Meenakshi berkata, kesan perlombongan pasir, membabitkan pasir yang dilaporkan akan diekstrak dari pesisir Perak untuk menambak semula tiga pulau seluas 4,500 ekar di pantai selatan Pulau Pinang akan memberi kesan yang besar kepada alam sekitar.
“PSR membabitkan kerja pengisian pasir dan bahan batu yang bersamaan dengan 76,000 kolam renang berukuran Olimpik di selat yang sempit dengan sistem ekologi yang sensitif.
“Perlombongan pasir seperti itu memerlukan penilaian impak tetapi kami masih belum melakukannya kerana ia sangat kritikal. Oleh itu, saya mengalu-alukan kenyataan Junaidi kerana ancaman terhadap persekitaran semula jadi kita adalah besar dan oleh itu projek itu harus dihentikan sama sekali,” katanya kepada FMT.
Junaidi, yang meminta agar projek itu dibatalkan, berkata pasir dan batu laut membabitkan “jutaan tan” akan dilombong untuk projek penambakan itu.
Dalam kenyataan awal hari ini, bekas menteri alam sekitar itu berkata, habitat dasar laut akan musnah dan kelembapan air akan meningkat akibat perlombongan dan penambakan pasir di tempat lain.
Khoo Salma Nasution dari Penang Forum turut menyambut baik kenyataan Junaidi, yang senada dengan Ahli Parlimen Pulau Pinang, Nurul Izzah Anwar dan Reezal Merican Naina Merican, menyeru agar projek itu dibatalkan.
Khoo berkata, sokongan ahli politik penting kerana kehidupan ribuan nelayan dipertaruhkan akibat PSR. Dia berkata Ahli parlimen memahami “ancaman alam sekitar menakutkan” yang ditimbulkan projek itu ke atas Pulau Pinang.
Dia berkata, Junaidi turut memainkan peran penting ketika menjadi menteri alam sekitar, karena permohonan pertama PSR untuk mendapatkan persetujuan penilaian impak alam sekitar (EIA) ditolak.
“Junaidi dan Reezal menunjukkan mereka prihatin terhadap masalah alam sekitar, kehidupan dan keselamatan makanan yang akan mempengaruhi masyarakat pada masa-masa sukar ini.
“Sedangkan kerajaan Pulau Pinang sejak awal lagi mengabaikan rintihan nelayan, memperkecilkan mereka seolah-olah mereka adalah warganegara kelas dua. Apabila terdapat penjajaran kuasa persekutuan dan negeri pada tahun 2019, EIA kedua diluluskan dalam jangka masa dua minggu.
“Kerajaan Pulau Pinang jelas menunjukkan bahawa ia obses dengan pembangunan hartanah dan untuk menyelamatkan industri pembinaan.”


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/06/aktiviti-lombong-pasir-untuk-projek.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nurul Izzah Gesa Projek Tambakan Laut Pulau Pinang Dibatalkan

Nurul Izzah Gesa Projek Tambakan Laut Pulau Pinang Dibatalkan

papar berkaitan - pada 2/6/2021 - jumlah : 294 hits
PETALING JAYA Ahli Parlimen Permatang Pauh Nurul Izzah Anwar menggesa kerajaan Pusat dan kerajaan negeri Pulau Pinang supaya membatalkan projek Tambakan Laut Selatan Pulau Pinang dengan serta merta Beliau menyifatkan projek tersebut telah t...
Lim Guan Eng Dan Peristiwa Rasuah Di Dalam Projek Terowong Bawah Laut Pulau Pinang

Lim Guan Eng Dan Peristiwa Rasuah Di Dalam Projek Terowong Bawah Laut Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 314 hits
Pada 12 Januari 2018 Zarul Ahmad Zulkifli telah membuat pengakuan kepada SPRM yang syarikat beliau Zentih Construction telah dibei projek terowong bawah laut Pulau Pinang bernilai RM6 3 bilion Projek terowong itu diberi kepada syarikat Zaru...
Kerajaan Pulau Pinang Bertegas Mahu Teruskan Projek Tambakan Laut Selatan Pulau Pinang

Kerajaan Pulau Pinang Bertegas Mahu Teruskan Projek Tambakan Laut Selatan Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 10/6/2021 - jumlah : 229 hits
Kerajaan Pulau Pinang tetap bertegas meneruskan Projek Tambakan Laut Selatan Pulau Pinang walaupun mendapat desakan daripada pelbagai pihak yang mahu ia dibatalkan Ketua Menteri Chow Kon Yeow berkata PSR tidak akan dihentikan memandangkan p...
Desakan Bagi Menghentikan Projek Reklamasi Selatan Pulau Pinang Semakin Mendapat Perhatian

Desakan Bagi Menghentikan Projek Reklamasi Selatan Pulau Pinang Semakin Mendapat Perhatian

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 179 hits
Baik hentikan projek reklamasi mega ini dan fikir alternatif lestari yang lain bagi memastikan keselamatan makanan serta sistem pengangkutan yang lebih mampanBy 7 Jun 2021Aliran mendukung desakan bagi membatalkan projek Reklamasi Pulau Pina...
5675 Aktiviti Kunjungan Ketua Aktivis Ppim Ke Mtm Mart Taman Samudera Ppim 26 05 2021

5675 Aktiviti Kunjungan Ketua Aktivis Ppim Ke Mtm Mart Taman Samudera Ppim 26 05 2021

papar berkaitan - pada 27/5/2021 - jumlah : 242 hits
Kunjungan Ketua Aktivis PPIM Nadzim Johan toqqi ke pasar raya MTM Mart Taman Samudera Batu Caves MTM Mart merupakan pasar raya milik 100 Muslim
Syarikat Berkaitan Kerabat Kendali Projek Lombong Baru Di Tasik Chini

Syarikat Berkaitan Kerabat Kendali Projek Lombong Baru Di Tasik Chini

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 260 hits
Hariz MohdKerajaan Pahang telah meluluskan kerja perlombongan di sekitar Tasik Chini di Pekan kepada sebuah syarikat berkaitan keluarga diraja di sebalik rancangannya untuk memulihkannya Tapak perlombongan baru itu terletak kira kira tiga k...
Tindakan Keras Terhadap Pendatang Burukkan Lagi Krisis Kesihatan Kata Aktivis

Tindakan Keras Terhadap Pendatang Burukkan Lagi Krisis Kesihatan Kata Aktivis

papar berkaitan - pada 30/5/2021 - jumlah : 421 hits
Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainuddin awal hari ini berkata warga asing tanpa dokumen ditahan akan ditempatkan di depoh tahanan dan penjara satelit PETALING JAYA Aktivis hak asasi manusia menggesa kerajaan agar tidak menggunakan sekatan per...
Sisa Buangan Klinikal Meningkat 111 94 Kata Timbalan Menteri

Sisa Buangan Klinikal Meningkat 111 94 Kata Timbalan Menteri

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 208 hits
Sisa buangan klinikal akan terus meningkat sehingga 173 25 tan metrik sebulan dalam tempoh 12 bulan akan datang sekiranya pandemik itu berterusan Sisa buangan klinikal seperti bahan plastik pakai buang sarung tangan getah dan gaun isolasi y...
Semua Kilang Minuman Keras Ditutup Serta Merta Kata Ismail Sabri

Semua Kilang Minuman Keras Ditutup Serta Merta Kata Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 209 hits
Semua kilang minuman keras ditutup serta merta kata Ismail Sabri Dikemas kini 22 minit yang lalu Diterbitkan pada 1 Jun 2021
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api