Selamatkan Kawasan Selatan Pulau Pinang Daripada Dimusnahkan Nelayan


 
Projek pembangunan ini bukan sahaja mengancam perkerjaan nelayan tetapi juga bakal membawa kemusnahan kepada alam sekitar

By

 Aliran admin

 -

ARTIKEL INI DISIARKAN PADA 3 JUN 2021   LEPAS. NAMUN UNTUK KEFAHAMAN PEMBACA BLOG WRLR, IANYA DITERBITKAN SEMULA UNTUK PEMBACA YANG BUDIMAN
 


Zakaria Ismail is the head of the Sungai Batu Fishermen's Unit - ANIL NETTO/ALIRAN


Unit Nelayan Sungai Batu serta Unit Nelayan Teluk Kumbar yang berpengkalan di selatan Pulau Pinang menyambut baik kenyataan yang dikeluarkan oleh Ahli Parlimen Permatang Pauh Nurul Izzah dan Ahli Parlimen Kepala Batas Reezal Merican berhubung dengan bantahan serta kritikan terhadap projek Penang South Reclamation.

Pihak kami amat berterima kasih dengan ucapan dan pandangan kedua-dua YB yang memahami perasaan nelayan dan bersolidariti bersama kami dalam mempertahankan sumber pendapatan kami serta memelihara sumber-sumber laut.

Unit Nelayan Sungai Batu serta Unit Nelayan Teluk Kumbar merupakan unit nelayan yang bakal terkesan secara terus jika projek Penang South Reclamation ini dijalankan.

Pihak kami telah melakukan pelbagai siri bantahan terhadap projek ini kerana kami sedar segala keburukan yang bakal terjadi kepada komuniti kami dari sudut kelangsungan hidup serta dari sudut kemusnahan alam sekitar dan perubahan iklim.

Pada waktu pandemik melanda negara kita ini yang menyebabkan banyak industri tidak dapat berfungsi serta menyebabkan ramai orang hilang punca pendapatan, perkerjaan nelayan ini terbukti sebagai satu perkerjaan yang utuh dan mampan kerana masih dapat membantu komuniti setempat dalam membekalkan ikan pada harga yang rendah dan tidak membebankan komuniti setempat yang mempunyai masalah kewangan.

Pekerjaan nelayan juga merupakan satu alternatif kepada komuniti setempat yang telah hilang punca pendapatan ataupun mempunyai masalah ekonomi sewaktu negara kita dilanda pandemik ini.

Umum mengetahui bahawa sewaktu negara kita dilanda oleh pandemik ini antara masalah yang menjadi kerisauan ramai pihak adalah isu jaminan keselamatan makanan (food security) kita pada jangka masa yang panjang.

Support the struggle to build a Malaysia based on Justice, Freedom, Solidarity:

·         Sign up for Aliran's free daily email updates or weekly newsletters or both

·         Make a one-off donation to Persatuan Aliran Kesedaran Negara, CIMB a/c 8004240948

·         Schedule an auto donation to Aliran every month or every quarter

·         Become an Aliran member

Dari satu sudut, negara kita bakal ditekan oleh isu jaminan keselamatan makanan jika kita tidak menguruskan sumber-sumber kita dengan baik.
Dan dari sudut yang lain pula, sumber-sumber perolehan makanan kita semakin ditekan oleh pembangunan yang tidak terkawal serta pencemaran.

Pihak kami ingin menggesa pihak kerajaan negeri untuk memikirkan semula percaturan mereka di dalam merancang pembangunan di Pulau Pinang dan membatalkan projek Penang South Reclamation ini demi untuk kelangsungan hidup komuniti nelayan serta rakyat Pulau Pinang pada masa hadapan kerana manusia ini lebih memerlukan makanan daripada pembangunan.

Pihak kami juga ingin mencadangkan kepada kerajaan negeri Pulau Pinang supaya menjadikan kawasan Pulau Pinang Selatan ini sebagai pusat penghasilan makanan laut.

Selain itu, pihak kami juga menzahirkan kebimbangan terhadap komuniti nelayan di utara Perak kerana aktiviti pengambilan pasir yang bakal dirancang untuk menambak kawasan tiga pulau ini adalah daripada kawasan utara Perak iaitu dari kawasan Tanjung Piandang sehinggalah ke kawasan Pantai Pasir Panjang.

Pihak kerajaan negeri Pulau Pinang serta pihak pemaju yang terlibat langsung tidak mengambil peduli serta mendengar suara nelayan di kawasan utara Perak yang juga bakal terjejas daripada projek penambakkan ini. Komuniti nelayan di kawasan tersebut seolah-olah tidak terbela kerana tidak ada langsung rundingan ataupun kenyataan dari pihak kerajaan negeri Pulau Pinang, sedangkan komuniti nelayan di sana juga merupakan mangsa kepada projek ini.

Pihak kami juga menggesa mana-mana ahli Parlimen ataupun ahli dewan undangan negeri di Malaysia untuk turut membantu dan mendengar suara komuniti nelayan di utara Perak.

Akhir sekali, kami juga ingin mengingatkan kepada pihak kerajaan negeri dan juga pihak pemaju bahawa kami sebagai nelayan tidak akan berhenti berjuang dalam mempertahankan laut tempat kami mencari rezeki.

Pihak kami juga menyeru kepada semua ahli Parlimen, ahli dewan undangan negeri, aktivis, NGO, para akademik dan seluruh rakyat Malaysia untuk bersama-sama bersolidariti dengan nelayan di kawasan selatan untuk mempertahankan kawasan selatan Pulau Pinang daripada dimusnahkan oleh projek pembangunan yang bukan sahaja mengancam perkerjaan kami tetapi juga bakal membawa kemusnahan kepada alam sekitar.
 

Roslizan Ramli ialah ketua Unit Nelayan Teluk Kumbar manakala Zakaria Ismail ialah ketua Unit Nelayan Sungai Batu


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/06/selamatkan-kawasan-selatan-pulau-pinang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Pulau Pinang Bertegas Mahu Teruskan Projek Tambakan Laut Selatan Pulau Pinang

Kerajaan Pulau Pinang Bertegas Mahu Teruskan Projek Tambakan Laut Selatan Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 10/6/2021 - jumlah : 230 hits
Kerajaan Pulau Pinang tetap bertegas meneruskan Projek Tambakan Laut Selatan Pulau Pinang walaupun mendapat desakan daripada pelbagai pihak yang mahu ia dibatalkan Ketua Menteri Chow Kon Yeow berkata PSR tidak akan dihentikan memandangkan p...
Selamatkan Ikon Feri Pulau Pinang

Selamatkan Ikon Feri Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 12/6/2021 - jumlah : 144 hits
Pengarah Komunikasi KEADILAN Pulau Pinang Amir Ghazali menggesa pihak berkuasa mengambil tindakan segera terhadap nasib Feri Pulau Pinang yang tersadai dan tenggelam baru baru ini Beliau berkata adalah mendukacitakan apabila khazanah dan ik...
Desakan Bagi Menghentikan Projek Reklamasi Selatan Pulau Pinang Semakin Mendapat Perhatian

Desakan Bagi Menghentikan Projek Reklamasi Selatan Pulau Pinang Semakin Mendapat Perhatian

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 181 hits
Baik hentikan projek reklamasi mega ini dan fikir alternatif lestari yang lain bagi memastikan keselamatan makanan serta sistem pengangkutan yang lebih mampanBy 7 Jun 2021Aliran mendukung desakan bagi membatalkan projek Reklamasi Pulau Pina...
Apa Fungsi Darurat Kalau Ketua Menteri Pulau Pinang Kebal

Apa Fungsi Darurat Kalau Ketua Menteri Pulau Pinang Kebal

papar berkaitan - pada 10/6/2021 - jumlah : 202 hits
Lim Menuduh Kerajaan Penjenayah20 Mei 2021 Satu Malaysia bercelaru apabila Ketua Menteri DAP Pulau Pinang dan Bekas KM DAP Pulau Pinang menuduh Kerajaan Pusat tidak memberikan kebenaran vaksin untuk rakyat Pulau Pinang Kerajaan DAP Pulau Pi...
Kluster Perkilangan Catat Jangkitan Tinggi Covid 19 Di Pulau Pinang

Kluster Perkilangan Catat Jangkitan Tinggi Covid 19 Di Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 25/5/2021 - jumlah : 285 hits
Malinda Abdul Malik Malaysia GazetteGEORGE TOWN Kluster perkilangan masih mencatatkan rekod tertinggi jangkitan Covid 19 di Pulau Pinang Perkara itu ditegaskan Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow susulan pertambahan dua laporan terbaru...
Lim Guan Eng Dan Peristiwa Rasuah Di Dalam Projek Terowong Bawah Laut Pulau Pinang

Lim Guan Eng Dan Peristiwa Rasuah Di Dalam Projek Terowong Bawah Laut Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 317 hits
Pada 12 Januari 2018 Zarul Ahmad Zulkifli telah membuat pengakuan kepada SPRM yang syarikat beliau Zentih Construction telah dibei projek terowong bawah laut Pulau Pinang bernilai RM6 3 bilion Projek terowong itu diberi kepada syarikat Zaru...
Mahukah Rakyat Pulau Pinang Jadi Seperti Rakyat Selangor Berkenaan Isu Air

Mahukah Rakyat Pulau Pinang Jadi Seperti Rakyat Selangor Berkenaan Isu Air

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 280 hits
Utusan Malaysia melaporkan Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang mengeluarkan amaran situasi tahap satu di negeri itu ekoran kapasiti di Empangan Teluk Bahang dan Empangan Air Itam mencatatkan penurunan sejak 1 Januari lalu akibat musim kemar...
Cerita Beg Plastik Di Pulau Pinang

Cerita Beg Plastik Di Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 557 hits
Nak Beg Plastik RM1 Kelmarin kami ke KFC suami seorang jelah masuk untuk membeli sementara saya menunggu di dalam kereta Tak lama kemudian suami datang semula ke kereta untuk mengambil beg belanja kami Katanya orang orang yang beratur di ha...
Pulau Pinang Tangguh Kebenaran Bernikah Bermula Esok

Pulau Pinang Tangguh Kebenaran Bernikah Bermula Esok

papar berkaitan - pada 25/5/2021 - jumlah : 255 hits
Oleh Zuhainy Zulkiffli Berita HarianGEORGETOWN Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang menangguhkan permohonan kebenaran berkahwin di negeri ini susulan sekatan tambahan Perintah Kawalan Pergerakan 3 0 bermula esok JHEAIPP menerusi kenya...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Prove Existence Of Addendum Decree For Najib S House Arrest Experts Say