Lambakan Raja Buah Di Pulau Pinang Peniaga Jangka Rugi Rm80 000


 
Kredit SYAJARATULHUDA MOHD ROSLI | | 02 Jun 2021 sinar harian


Shamsol menunjukkan durian hasil kebunnya di Balik Pulau.
GEORGETOWN - Penghujung Jun hingga Ogos yang lazimnya kemuncak musim raja buah tidak lagi menjadi berita gembira kepada pemilik dusun dan gerai durian di Balik Pulau susulan pelaksanaan Sekatan Pergerakan Penuh (total lockdown) yang dilaksanakan sejak 1 Jun lalu.
Bahkan, tiada lagi pemandangan keterujaan para peminat durian dari seluruh pelosok negara yang datang ke Pulau Pinang untuk menikmati raja buah itu, sama ada di gerai-gerai tepi jalan atau pun menikmatinya di dusun.
Sejajar dengan penguatkuasaan total lockdown, ia merupakan tahun kedua mereka dijangka mengalami kerugian apabila sekatan daerah dan negeri dikuatkuasakan selama dua minggu.
Pemilik dusun durian, Shamsol Abdul Aziz, 34, mengakui bakal menanggung kerugian sekitar RM80,000 dengan kos pembelian baja sebanyak RM120,000.
Menurutnya, dia sanggup membuat pelaburan membeli baja berkualiti untuk semua pokok durian di dusunnya seluas 1.6 hektar di Sungai Pinang, Balik Pulau dengan harapan tahun ini memperoleh hasil yang berlipat kali ganda.
"Setelah mengalami kerugian tahun lalu kerana pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), saya melabur dengan membeli baja berkualiti untuk menghasilkan lebih banyak buah.
"Bagaimanapun, apa yang dirancang pada tahun ini tidak seperti yang diharapkan. Negara sedang melaksanakan 'total lockdown' buat kali ketiga menyebabkan penjualan durian terbantut kerana sekatan merentas daerah dan negeri.
"Saya jangkakan akan mengalami kerugian sekitar RM80,000 kerana tahun ini, hasil dianggarkan sebanyak 17 tan berbanding tahun lalu, sekitar 11 tan sahaja. Selain baja, faktor cuaca juga memainkan peranan dalam penghasilan buah," katanya ketika ditemui di gerainya di Tanjung Tokong, pada Selasa.
Memiliki 18 jenis durian di dusunnya, Shamsol menganggarkan perniagaannnya merosot antara 60 hingga 70 peratus tahun ini.
"Dengan peningkatan penghasilan buah tahun ini, saya jangkakan perniagaan saya mungkin merudum melebihi 50 peratus kerana masalah pemasaran. Tahun lalu, saya rugi antara RM60,000 hingga RM70,000.
"Setakat ini, saya buka dua gerai iaitu satu di sini (pulau) dan satu lagi di seberang. Sehingga hari ini, Pulau Pinang masih membenarkan penggerai beroperasi. Sebelum ini, saya buka enam gerai selain pelanggan boleh menikmati durian di dusun," ujarnya.
Lambakan durian dan pelaksanaan 'total lockdown' menyebabkan Shamsol bakal mengalami kerugian sekitar RM80,000 tahun ini.
Bagi mengurangkan kerugian pada tahun lalu, Shamsol menjual isi durian, termasuk jenis Black Thorn dan Musang King ke kilang-kilang yang menghasilkan ais krim selain pengusaha tempoyak pada harga yang murah.
"Saya berharap kerajaan negeri mengizinkan penjual durian mendirikan gerai di tepi jalan untuk berniaga tahun ini. Saya berusaha sebaik mungkin menjual durian dalam talian tetapi ia kurang memberangsangkan.
"Saya ada menyertai platform Jom Beli Online (JBO@MBPP) yang diperkenalkan oleh Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) namun hasil jualan tidak serancak berbanding menjual di gerai.
"Pelanggan lebih suka melihat sendiri buah durian daripada membeli dalam talian kerana mereka lebih puas hati dengan cara itu," jelasnya.
Menyentuh harga pula, Shamsol yang sudah sedekad berkecimpung dalam perniagaan durian memberitahu, harga durian merudum antara RM5 hingga RM10 sekilo.
"Kita terpaksa turunkan harga kerana lambakan durian. Durian jenis D604 yang sebelum ini berharga RM38 sekilogram kini hanya RM28. Jika kita tidak turunkan harga, tiada pembeli dan buah akan rosak.
"Meskipun kini adalah masanya untuk peminat durian menikmati buah kegemaran mereka, malang ia sebatas untuk penduduk Pulau Pinang sahaja," luahnya.
Di Balik Pulau, terdapat lebih 200 dusun durian yang dimiliki oleh penduduk tempatan.
Kredit Sinar Harian

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2021/06/lambakan-raja-buah-di-pulau-pinang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Peniaga Durian Balik Pulau Jangka Buah Banyak Murah

Peniaga Durian Balik Pulau Jangka Buah Banyak Murah

papar berkaitan - pada 5/6/2021 - jumlah : 340 hits
Georgetown Menjelang Jun hingga Ogos peniaga buah sekitar Balik Pulau di sini biasanya sudah mula berkira kira menghitung pulangan hasil musim buah durian yang memang terkenal di sekitar kawasan ini semasa tempoh berkenaan namun tahun ini k...
Lim Guan Eng Dan Peristiwa Rasuah Di Dalam Projek Terowong Bawah Laut Pulau Pinang

Lim Guan Eng Dan Peristiwa Rasuah Di Dalam Projek Terowong Bawah Laut Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 314 hits
Pada 12 Januari 2018 Zarul Ahmad Zulkifli telah membuat pengakuan kepada SPRM yang syarikat beliau Zentih Construction telah dibei projek terowong bawah laut Pulau Pinang bernilai RM6 3 bilion Projek terowong itu diberi kepada syarikat Zaru...
Fury As Old Pulau Pinang Ferry Found Half Sunk

Fury As Old Pulau Pinang Ferry Found Half Sunk

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 301 hits
The Pulau Pinang ferry which was found half sunk at the Bagan Dalam slipway in Butterworth The ferry had been retired before the old ferry service was terminated on Dec 31 GEORGE TOWN A heritage activist today said the finding of an old Pen...
Defamation Suit Court Orders Raja Petra To Pay Lim Guan Eng Rm600 000

Defamation Suit Court Orders Raja Petra To Pay Lim Guan Eng Rm600 000

papar berkaitan - pada 25/5/2021 - jumlah : 286 hits
Lim Guan Eng KUALA LUMPUR Former Finance Minister Lim Guan Eng has won RM600 000 in damages in his defamation suit against blog writer Raja Petra Raja Kamarudin over a series of articles alleging corruption in the RM6 3 billion Penang under...
Mahkamah Arah Raja Petra Bayar Rm600 000 Pada Lim

Mahkamah Arah Raja Petra Bayar Rm600 000 Pada Lim

papar berkaitan - pada 26/5/2021 - jumlah : 265 hits
Hidir Reduan Abdul RashidMahkamah Tinggi Kuala Lumpur menetapkan ganti rugi sebanyak RM600 000 kepada bekas Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dalam kes saman fitnahnya terhadap penulis blog Raja Petra Kamaruddin Ia berhubung 10 artike...
Skim Bantuan Makanan Kecemasan Zakat Pulau Pinang Fasa 1 Total Lockdown 3 0 Mohon Segera

Skim Bantuan Makanan Kecemasan Zakat Pulau Pinang Fasa 1 Total Lockdown 3 0 Mohon Segera

papar berkaitan - pada 2/6/2021 - jumlah : 224 hits
Zakat Pulau Pinang Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang telah mengumumkan mengenai Skim Bantuan Makanan Kecemasan yang diperkenalkan untuk membantu mereka yang terputus bekalan makanan bagi sepanjang tempoh PKP 3 0 atau total lockdown yan...
Jururawat Rugi Rm94 000 Ditipu Macau Scam

Jururawat Rugi Rm94 000 Ditipu Macau Scam

papar berkaitan - pada 9/6/2021 - jumlah : 111 hits
PORT DICKSON Seorang jururawat mendakwa kerugian RM94 000 akibat ditipu macau scam Ketua Polis Daerah Port Dickson Superintendan Aidi Sham Mohamed berkata wanita berusia 31 tahun itu membuat laporan polis pada 5 Jun lalu mendakwa ditipu sin...
Nurul Izzah Gesa Projek Tambakan Laut Pulau Pinang Dibatalkan

Nurul Izzah Gesa Projek Tambakan Laut Pulau Pinang Dibatalkan

papar berkaitan - pada 2/6/2021 - jumlah : 295 hits
PETALING JAYA Ahli Parlimen Permatang Pauh Nurul Izzah Anwar menggesa kerajaan Pusat dan kerajaan negeri Pulau Pinang supaya membatalkan projek Tambakan Laut Selatan Pulau Pinang dengan serta merta Beliau menyifatkan projek tersebut telah t...
Selamatkan Kawasan Selatan Pulau Pinang Daripada Dimusnahkan Nelayan

Selamatkan Kawasan Selatan Pulau Pinang Daripada Dimusnahkan Nelayan

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 233 hits
Projek pembangunan ini bukan sahaja mengancam perkerjaan nelayan tetapi juga bakal membawa kemusnahan kepada alam sekitar By ARTIKEL INI DISIARKAN PADA 3 JUN 2021 LEPAS NAMUN UNTUK KEFAHAMAN PEMBACA BLOG WRLR IANYA DITERBITKAN SEMULA UNTUK ...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Ayam Percik Kelantan Yang Sedap Original And Authentic

Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang