Kerajaan Ph Menjarah Petronas Bagi Menutup Kekurangan Pendapatan Najib


RM400 bilion.
Kerajaan PH menjarah Petronas membayar dividen RM54 bilion. Pada masa ini, Petronas mampu bayar kerana rizab mereka yang ditinggalkan kerajaan BN setinggi RM147 bilion pada akhir Mac 2018.
Kenapa rizab Petronas tinggi? Antara sebabnya, kerajaan dulu tidak paksa Petronas untuk bayar dividen setinggi itu dan kita berjaya selesaikan isu perjanjian legasi Penjanaan Tenaga Bebas (IPP) berat sebelah pada 2012.
Sebab itulah, isu IPP ini tak lagi jadi bahan propaganda PH selepas tahun 2013 walaupun sebelum itu mereka sering timbulkan isu ini dan dakwa kerajaan hilang RM20 bilion hingga RM30 bilion setiap tahun.
Selepas 1MDB ambil alih banyak IPP dan jadi syarikat IPP kedua terbesar di Malaysia, ini membolehkan kerajaan untuk mengadakan tender terbuka buat kali pertamanya dalam sejarah pada bulan September 2012 untuk perjanjian IPP.
Dengan kuasa pasaran yang kini ada pada 1MDB dan dengan lanjutan kerajaan, 1MDB adalah pembida terendah untuk setiap bidaan PPA baru atau pembaharuan yang dimasukinya. Ini beri kesan untuk memaksa pembida lain untuk turut menurunkan harga mereka juga – sekaligus menghapuskan isu legasi perjanjian berat sebelah.
Selama lebih 15 tahun sebelum tahun 2012, Petronas dipaksa memberi subsidi dan membekal gas kepada IPP dengan harga sangat murah. Sebagai contoh, harga gas dikenakan Petronas kepada IPP pada tahun 2009 hanya RM6.40 setiap MMBtu.
Ini menyebabkan Petronas menanggung kerugian lebih dari RM10 bilion setiap tahun.
Setelah tahun 2012, harga gas Petronas kepada IPP dapat dinaikkan secara berperingkat kepada RM22.70/MMBtu pada tahun 2017. Oleh itu, kerugian Petronas untuk subsidi ini yang antara RM13 bilion hingga RM15 bilion setiap tahun dapat dikurangkan kepada RM1 bilion atau RM2 bilion setahun.
Penjimatan subsidi gas kepada IPP bebas jelas dinyatakan di dalam laporan tahunan Petronas. Satu angka yang tidak dapat dinafikan dan itu juga sudah didedahkan sebelum ini tetapi ramai tak mahu membaca dan memahami.
Pada masa yang sama, TNB juga tidak perlu membayar harga yang tinggi kepada IPP bebas dan ini membolehkan TNB membuat keuntungan tertinggi setiap tahun dan bukannya kerugian seperti dahulu sehingga memerlukan kerajaan untuk “bail-out”.
KWSP, PNB dan Tabung Haji adalah antara pemegang saham utama TNB. Pembayaran dividen dan harga saham yang lebih tinggi akan secara langsung memanfaatkan pemegang dana yang disebut – iaitu rakyat Malaysia.
Saya difahamkan bahawa saya dikecam kerana selepas masalah IPP berat sebelah ini telah diselesaikan,1MDB menjual IPP-IPP ini melalui tender terbuka yang dimenang oleh syarikat Cina dan ia disamakan jual negara.
Perlu diingatkan ialah sebelum 1MDB mengambil alih, IPP-IPP ini bukanpun milik kerajaan tetapi milik pihak swasta yang sering dikatakan ialah kroni-kroni satu orang itu.
Adakah ianya lebih baik untuk rakyat jika IPP dimiliki oleh pihak swasta dengan perjanjian berat sebelah dan menyusahkan negara dan rakyat ataupun dimilik oleh syarikat antarabangsa dengan perjanjian yang adil? Mana satu?
Adalah sangat ironi yang mereka kata saya merompak dan menyamun dengan 1MDB padahal fakta menunjukkan Petronas dan TNB mendapat faedah sebanyak RM20 bilion setiap tahun iaitu nilai kerugian yang sering disebut oleh PH pada masa dahulu.
Jika kira selama 20 tahun , iaitu tempoh purata perjanjian IPP, sudahpun RM400 bilion.
NAJIB RAZAK



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2018/11/06/kerajaan-ph-menjarah-petronas-bagi-menutup-kekurangan-pendapatan-najib/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Petronas Dijarah Kerana Negara Kekurangan Hasil Najib Sindir Kerajaan Ph

Petronas Dijarah Kerana Negara Kekurangan Hasil Najib Sindir Kerajaan Ph

papar berkaitan - pada 9/11/2018 - jumlah : 277 hits
Datuk Seri Najib Tun Razak mengucapkan tahniah kepada kerajaan Pakatan Harapan berikutan tindakan agensi penarafan antarabangsa Moody s yang menurunkan penilaian Petroliam Nasional Berhad kepada negatif berbanding stabil sebelum ini Bekas P...
Kerajaan Jangan Asyik Salahkan Pentadbiran Dahulu Bn Najib

Kerajaan Jangan Asyik Salahkan Pentadbiran Dahulu Bn Najib

papar berkaitan - pada 31/10/2018 - jumlah : 309 hits
KUALA LUMPUR Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berharap kerajaan berhenti daripada terus mencari kesalahan dirinya dan pentadbiran terdahulu sebaliknya memberi fokus untuk menyelamatkan ekonomi negara Najib berkata demikian mener...
Kerajaan Tak Setuju Siar Perbicaraan Najib Secara Langsung

Kerajaan Tak Setuju Siar Perbicaraan Najib Secara Langsung

papar berkaitan - pada 1/11/2018 - jumlah : 303 hits
KUALA LUMPUR Kementerian Komunikasi dan Multimedia menolak cadangan Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah yang meminta perbicaraan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib disiarkan secara langsung Menterinya Gobind Singh Deo berkata selain pertud...
Kecam Tun M Campur Urusan Umno Kerajaan Kini Najib Lakukan Perkara Sama

Kecam Tun M Campur Urusan Umno Kerajaan Kini Najib Lakukan Perkara Sama

papar berkaitan - pada 8/11/2018 - jumlah : 309 hits
Datuk Seri Najib Tun Razak sudah diberi peluang dan ruang sembilan tahun menjadi PM seharusnya berehat dan menumpukan kes mahkamah beliau dan isterinya Datin Seri Rosmah Mansor Foto Nikkei Asian Review oleh Shahbudin Husin Di sebalik bermul...
Kerajaan Tidak Cukup Wang Bayar Hutang Najib

Kerajaan Tidak Cukup Wang Bayar Hutang Najib

papar berkaitan - pada 8/11/2018 - jumlah : 485 hits
Menteri Kewangan Lim Guan Eng diminta mengambil perhatian terhadap trend penurunan berterusan rizab antarabangsa negara Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata Bank Negara Malaysia mengumumkan rizab antarabangsa negara jatu...
Fundmyhome Tidak Guna Dana Kerajaan Najib Diberitahu

Fundmyhome Tidak Guna Dana Kerajaan Najib Diberitahu

papar berkaitan - pada 8/11/2018 - jumlah : 250 hits
FundMyHome tidak guna dana kerajaan Najib diberitahu Dikemas kini 28 minit yang lalu middot Diterbitkan pada 8 Nov 2018 1 33
Bila Kj Desak Najib Letak Jawatan Rancangan Kerajaan Campuran Gagal Kata Lokman

Bila Kj Desak Najib Letak Jawatan Rancangan Kerajaan Campuran Gagal Kata Lokman

papar berkaitan - pada 6/11/2018 - jumlah : 385 hits
Ahli Majlis Tertinggi UMNO Datuk Lokman Noor Adam hari ini mengakui memang ada rancangan untuk menubuhkan kerajaan campuran oleh pemimpin pemimpin parti itu selepas tewas pada Pilihan Raya Umum 9 Mei lalu Bagaimanapun katanya rancangan ters...
Jangan Hina Perlekeh Kelantan Najib Tegur Kerajaan Ph

Jangan Hina Perlekeh Kelantan Najib Tegur Kerajaan Ph

papar berkaitan - pada 29/10/2018 - jumlah : 368 hits
Najib Razak kecewa dengan sikap kerajaan Pakatan Harapan yang tidak berlaku adil dengan kerajaan negeri Kelantan Foto The Malay Mail Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak melahirkan rasa kurang senang dengan serangan tanpa henti ...
Thanks To 1mdb Petronas Now Enjoys Huge Reserves Says Najib

Thanks To 1mdb Petronas Now Enjoys Huge Reserves Says Najib

papar berkaitan - pada 6/11/2018 - jumlah : 264 hits
Days after two former ministers blamed 1MDB for Barisan Nasional s defeat in the May 9 polls Najib Razak has defended the state investment arm and says it indirectly helped Petronas increase its reserves In a Facebook post the former prime ...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


10 Keutamaan Silaturahmi Berdasarkan Hadits Hadits Shahih

Balang Biskut Raya 2024

Bendi Goreng Bersambal

Lunch Di Don Kari Kepala Ikan Seksyen 16 Shah Alam Shah Alam Selangor

Lotter Sumandak Cantik Chord

Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub