Kerajaan Perlu Henti Beri Muka Kepada Penjawat Awam


SAUDARA PENGARANG,

Malaysia adalah sebuah negara dengan jumlah penjawat awam yang tinggi berbanding penduduknya. Menjadi penjawat awam adalah satu cara untuk menyara hidup sama juga seperti pekerjaan lain.

Apa yang menjadi persoalan, kenapa kakitangan awam di negara ini mendapat layanan terlalu istimewa dari segi jaminan pendapatan atau sumber kewangan?

Bermula dari gaji bulanan yang tetap, elaun, kuarters, kemudahan pinjaman dengan kadar faedah rendah, gratuiti serta pencen sehingga akhir hayat. Bayangkanlah betapa istimewa layanan kerajaan terhadap mereka.

Dengan layanan sebegini, mereka tidak perlu susah hati untuk menempuh kehidupan tanpa memikirkan tentang perancangan kewangan jangka panjang.

Cuba kita bandingkan dengan pekerja swasta atau bekerja sendiri, berniaga, bertani, penoreh getah, nelayan, buruh dan sebagainya. Semua mereka terpaksa mengharungi kehidupan tanpa mendapat layanan istimewa daripada kerajaan dari segi kewangan.

Mereka semua terpaksa bersusah payah mengatur perbelanjaan dan membuat perancangan untuk masa depan dengan menyimpan dan mencarum sebahagian daripada pendapatan bulanan. Tiada skim pencen tersedia atau gratuiti menunggu. Yang ada hanyalah wang simpanan atau Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

Sebagai rakyat yang bekerja sendiri, saya rasa tidak adil bagi kerajaan kerana memberi keistimewaan sebegitu kepada kakitangan awam.

Cukuplah sekadar gaji bulanan yang tetap, biar mereka juga perlu merancang kewangan dengan menyimpan atau mencarum sebagaimana yang tidak berkhidmat dengan kerajaan. Dengan maksud lain, tiada lagi skim pencen atau habuan gratuiti.

Keadilan sebegini perlu supaya kakitangan kerajaan tidak merasakan hanya mereka yang menyumbang kepada negara atau berkorban nyawa semasa menjalankan tugas. Semua penduduk tetap jadi penyumbang kepada negara sekali pun menjadi buruh kasar, nelayan, petani, pemanjat pokok kelapa, tukang dan sebagainya. Mereka juga bersabung nyawa dalam menjalankan kerja masing-masing di samping menyumbang kepada ekonomi negara dan memenuhi keperluan kehidupan orang lain.

Sudah sampai masanya kerajaan hentikan sahaja pembayaran pencen dan gratuiti kepada kakitangan kerajaan, biar sahaja mereka mencarum dan menyimpan sebagaimana pekerja swasta.

Perdana Menteri kita adalah antara orang yang peka kepada isu ini kerana sejak akhir-akhir ini, negara amat terbeban untuk melayan ‘keperluan’ kewangan kakitangan kerajaan yang terlalu besar saban hari.

Jangan kerajaan ‘beri muka’ kepada kakitangan kerajaan sahaja sebab rakyat lain juga mempunyai nilai undi yang sama iaitu satu pangkah setiap orang. Baharulah boleh wujud layanan sama rata dan keadilan kepada seluruh rakyat dalam merancang dan mengharungi kehidupan.

ZULKIFLI Z ABIDIN
Kuala Lumpur

Sumber: Utusan Online

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.cikgushare.com/2019/04/kerajaan-perlu-henti-beri-muka-kepada.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Dap Ph Janganlah Aniayai Penjawat Awam

Kerajaan Dap Ph Janganlah Aniayai Penjawat Awam

papar berkaitan - pada 21/4/2019 - jumlah : 356 hits
KERAJAAN JANGAN ANIAYAI PENJAWAT AWAM 1 Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia merasa kesal dan kecewa dengan kenyataan Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Dr Ong Kian Ming bahawa kerajaan masih buat dan perlu terus buat cleanin...
Penjawat Awam Harus Akur Kerajaan Ph Bukan Najib Atau Bn Khalid Samad

Penjawat Awam Harus Akur Kerajaan Ph Bukan Najib Atau Bn Khalid Samad

papar berkaitan - pada 22/4/2019 - jumlah : 322 hits
Menteri Wilayah Persekutuan Khalid Samad mengingatkan penjawat awam menerima hakikat mereka kini berkhidmat dengan ketua yang baharu dalam kerajaan Pakatan Harapan bukan lagi Barisan Nasional Ahli Parlimen Shah Alam itu berkata kerajaan Pak...
Informasi Pemutihan Penjawat Awam Apakah Dap Kuasai Kerajaan

Informasi Pemutihan Penjawat Awam Apakah Dap Kuasai Kerajaan

papar berkaitan - pada 23/4/2019 - jumlah : 300 hits
Kian Ming patut bangunkan ekonomi negara bukan sibuk politik rakyatBANGI 16 Syaaban 1440H Isnin Kenyataan Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Dr Ong Kian Ming bahawa kerajaan akan meneruskan program pembersihan ke atas pe...
Jangan Musuhi Penjawat Awam Presiden Pas

Jangan Musuhi Penjawat Awam Presiden Pas

papar berkaitan - pada 21/4/2019 - jumlah : 354 hits
KONSEP demokrasi di Malaysia adalah pemisahan kuasa di antara legislatif dan eksekutif laksana pemisahan di antara badan kereta enjin dan pemandunya Seringkali betapa baiknya kereta dan enjin tetapi kalau pemandunya tidak cekap memandu dan ...
Terkini Penjawat Awam Ada Sikap Daulah Terpendam Khalid Samad

Terkini Penjawat Awam Ada Sikap Daulah Terpendam Khalid Samad

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 258 hits
Penjawat awam perlu menerima realiti mereka kini berkhidmat dengan ketua yang baharu dalam kerajaan kata Khalid Samad Menteri Wilayah Persekutuan itu berkata mereka kini dalam fasa pembaharuan selepas lebih 60 tahun dibentuk oleh cara kepim...
Marah Kalah Prk Rantau Ph Ancam Penjawat Awam

Marah Kalah Prk Rantau Ph Ancam Penjawat Awam

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 552 hits
Kalau kita imbas kembali kemenangan PH menumbangkan BN dalam PRU 14 banyak di bantu oleh penjawat awam Dr Mahathir sendiri sebelum PRU 14 telah menulis surat untuk di edarkan kepada penjawat awam kerana menyedari begitu pentingnya sokongan ...
Kenapa Perlu Ragui Kesetiaan Penjawat Awam Berkhidmat Untuk Ydpa Atau Parti Politik

Kenapa Perlu Ragui Kesetiaan Penjawat Awam Berkhidmat Untuk Ydpa Atau Parti Politik

papar berkaitan - pada 22/4/2019 - jumlah : 358 hits
Kerajaan Pakatan Harapan tidak perlu khuatir dengan kesetiaan penjawat awam terhadap mereka kata Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam Presiden Cuepacs Azih Muda memberi jaminan penjawat awam setia dengan kerajaan PH dan menjadi ...
Pengecilan Penjawat Awam Kuota 1 Peratus Oku Tak Terjejas

Pengecilan Penjawat Awam Kuota 1 Peratus Oku Tak Terjejas

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 290 hits
Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sambil diiringi Presiden Persatuan Bagi Orang Buta Malaysia Tan Sri Datuk Seri Tengku Azlan Ibni Almarhum Sultan Abu Bakar bergambar kenangan bersama penerima anugerah ahli ahli P...
Panduan Pinjaman Pembiayaan Komputer Untuk Penjawat Awam

Panduan Pinjaman Pembiayaan Komputer Untuk Penjawat Awam

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 1152 hits
1 Definisi Pembiayaan KomputerPinjaman kepada pegawai pegawai kerajaan untuk membeli komputer dengan perkakasan dan perisian bagi tujuan peningkatan komputer 2 Pekeliling Mengenai Peraturan dan Syarat PinjamanSurat Pekeliling Perbendaharaan...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Filem Sheriff

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu

Cara Claim Towing Kereta Dengan Etiqa Auto Assist Care

15 Timeless Rustic Shed Designs With Unmatched Outdoor Versatility



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Fashion Forward Styling Tips For Incorporating Shapewear Into Your Outfits

Buasir Otak Tv Bahasa Malaysia Jadi Ibu English Jadi Daddy Be Like

Cerita Aidilfitri 2024 Teamrayakedah

Resepi Ayam Masak Lemak Tak Pedas

Skeletal Remains Found At Abandoned Teachers Quarters In Membakut

Ex Judge Urges Govt To Apologise For Ops Lalang