Keputusan Pru 15 Pilihanraya Umum 2022


Keputusan PRU 15 Pilihanraya Umum 2022 (DUN & Parlimen)SHAH ALAM – Penganalisis politik berpandangan Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) sesuai diadakan Julai tahun ini.
Penganalisis Politik, Dr Mohammad Tawfik Yaakub berkata, kemenangan besar Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Johor dilihat sebagai momentum yang membolehkan PRU15 diadakan.


Keputusan PRU 15 Pilihanraya Umum 2022 (DUN & Parlimen)“PRN Johor adalah satu momentum, jika nak dibubarkan Parlimen mungkin dalam Julai tahun ini ke atas baru sesuai dan (seterusnya) diadakan PRU15.
“Untuk tiga bulan pertama ini, tidak sesuai untuk bubar Parlimen dan adakan pilihan raya berikutan situasi keselamatan kesihatan sekarang dan wabak Covid-19 yang masih lagi menular.
“PRN Johor hanya melibatkan pilihan raya setempat sedangkan PRU15 melibatkan seluruh negara.
“Prosedur operasi standard (SOP) perlu lebih diperkemas, jentera diperketat, dana dan modal semuanya perlu dipertimbangkan sebelum nak bubarkan Parlimen,” katanya kepada Sinar Harian.
Keputusan PRU 15 Pilihanraya Umum 2022 (DUN & Parlimen)Seorang lagi Penganalisis Politik, Profesor Dr Ahmad Atory Hussain turut bersetuju waktu paling cepat untuk mengadakan PRU15 adalah pada Julai ini.
Katanya, ini selaras dengan Memorandum Persefahaman (MoU) Transformasi dan Kestabilan Politik yang dimeterai kerajaan dengan pihak pembangkang yang bakal tamat pada bulan itu.
Bagaimanapun, berdasarkan keputusan PRN Johor yang memihak kepada BN, beliau tidak menolak kemungkinan situasi yang sama akan berulang di peringkat Persekutuan sekiranya parti pembangkang masih lagi mengambil keputusan untuk bertanding secara solo.
“Jika ada pakatan yang dijalin antara parti pembangkang, misalnya Perikatan Nasional (PN) bersama Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang) atau Pakatan Harapan (PH), ada kemungkinan kedudukan akan berubah, tidak sama seperti keputusan di beberapa siri PRN sebelum ini.
“Kalau keegoan masing-masing parti kekal untuk bergerak solo, saya yakin BN akan sekali lagi menguasai kerajaan Persekutuan,” jelas beliau.
Keputusan PRU 15 Pilihanraya Umum 2022 (DUN & Parlimen) KUALA LUMPUR: UMNO akan memutuskan sama ada menyegerakan Pilihan Raya Umum (PRU) ke-15 akan diangkat sebagai usul Perhimpunan Agung UMNO (PAU) 2021 pada mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi (MKT) parti itu malam esok.
Timbalan Presiden UMNO yang juga Pengarah Pilihan Raya Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, ia akan diputuskan selepas mengambil kira pandangan dan kehendak akar umbi parti.
"Saya tidak tolak kemungkinan itu dan jika mereka amati ucapan saya, ia mungkin boleh diangkat nanti (sebagai usul PAU).
"Perkara ini akan diputuskan kerana kita akan bincang dalam jawatankuasa usul dan ia akan dibentangkan (malam esok). 
Keputusan PRU 15 Pilihanraya Umum 2022 (DUN & Parlimen)KUALA LUMPUR: Lebih ramai rakyat Malaysia kini didapati tidak pasti siapa yang mereka mahu undi jika pilihan raya akan datang atau khususnya, Pilihanraya Umum ke-15 (PRU15) yang bakal diadakan tidak lama lagi, menurut tinjauan oleh badan penyelidikan Invoke Malaysia.
Lebih separuh atau 51 peratus rakyat Malaysia yang ditinjau pada Februari 2021 berkata, mereka tidak pasti siapa yang hendak diundi dalam pilihan raya umum akan datang, 16 peratus berkata mereka akan mengundi Perikatan Nasional (PN), lapan peratus untuk Barisan Nasional (BN), empat peratus untuk Muafakat Nasional (MN) dan hanya tiga peratus pengundi berkata mereka akan mengundi Pakatan Harapan (PH).
Sementara tujuh belas peratus pula enggan memberikan jawapan.
Hasil tinjauan itu didapati berbeza dan bertambah dengan ketara sebanyak 14 peratus  berbanding hasil tinjauan pada Disember 2020 yang mendapati hanya 37 peratus pengundi  yang tidak pasti mengundi calon mana satu dalam PRU15.


“Peningkatan 14 peratus dalam bilangan penjaga pagar antara Disember 2020 dan Februari 2021 bermakna lebih separuh daripada semua pengundi kini tidak pasti tentang siapa yang akan disokong.


Hasil tinjauan pada Disember 2020  mendapati sokongan terhadap BN lebih baik sedikit yang  mana 16 peratus responden menyatakan mereka akan mengundi parti gabungan tersebut, diikuti oleh PN  sebanyak 15 peratus, PH lima peratus dan MN empat peratus.
Bagaimanapun, tinjauan itu menyatakan itu tidak bermakna sokongan Melayu telah beralih daripada BN kepada PN tetapi sebaliknya menunjukkan ketidakupayaan Umno untuk mengambil kedudukan yang jelas mengenai masa depannya.
Namun, didapati 61 peratus pengundi bersetuju bahawa perkhidmatan PN (di bawah pimpinan Perdana Menteri ketika itu, Tan Sri Muhyiddin Yassin) semakin baik  melalui hasil tinjauan pada  Februari 2021 berbanding 65 peratus pada Disember 2020.
Berdasarkan penilaian yang sama, 69 peratus orang Melayu juga bersetuju bahawa kerajaan ketika itu menunjukkan prestasi yang lebih baik di bawah PN setakat Februari, 2021 berbanding penarafan yang lebih tinggi sedikit sebanyak 75 peratus pada Disember 2020.
Bagaimanapun, didapati persetujuan tentang perkara berkenaan dalam kalangan masyarakat Cina tidak banyak berubah antara Disember 2020 dan Februari, 2021 iaitu sebanyak  38 peratus (pada Disember 2020) berbanding 39 peratus  (pada Februari 2021).
Bagi pengundi India pula, didapati  hampir separuh atau 47 peratus hasil tinjauan pada Februari 2021 bersetuju bahawa prestasi kerajaan yang lebih baik di bawah PN berbanding 55 peratus  hasil tinjauan pada Disember 2020.
Dalam pada itu hasil tinjauan pada Februari 2021 mendapati  hanya 65 peratus responden sanggup untuk pergi mengundi di peti undi, penurunan mendadak dari Disember 2020  (sebanyak 78 peratus).
Pada akhir tinjauan, Invoke merumuskan bahawa semua parti-parti politik di Malaysia  mengalami jurang kredibiliti.
“Walaupun kedudukan PN sangat lemah, PH mahupun BN tidak dapat memanfaatkan senario tersebut.
“PH mempunyai masalah kredibiliti yang besar. Namun, salam setiap tinjauan yang dijalankan oleh Invoke selepas ‘Sheraton Move’, majoriti pengundi mendakwa mereka lebih mengutamakan PN berbanding PH.
“Malah, bilangan pengundi yang mendakwa mereka lebih mengutamakan PN berbanding PH hanya meningkat seiring dengan berlalunya masa, walaupun pada hakikatnya persetujuan bahawa perkhidmatan PN semakin baik semakin menurun dalam tempoh yang sama.
“Ini adalah untuk menyatakan bahawa PH tidak melakukan apa-apa untuk menawan hati rakyat sejak kehilangan kuasa pada Februari 2020. Penekanannya terhadap ‘mandat rakyat’ dicuri jelas tidak bergema, walaupun dalam kawasan pilihan raya bandar berbilang etnik.
“Isu ekonomi adalah apa yang memenangi pilihan raya pada 2018, fakta yang nampaknya tidak diendahkan oleh kebanyakan pemimpin PH,”  tegas hasil tinjauan tersebut. 
Kesimpulannya, hasil tunjauan Invoke tersebut sudah pasti boleh dijadikan oleh kerajaan PN dan parti-parti lain sebagai persediaan untuk menghadapi PRU15 kelak yang dijangka menjelang pertengahan 2022. – HARAKAHDAILY 12/11/2021
Keputusan PRU 15 Pilihanraya Umum 2022 (DUN & Parlimen)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://theviral-news.blogspot.com/2022/03/keputusan-pru-15-pilihanraya-umum-2022.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penganalisis Politik Beri Padangan Julai 2022 Tarikh Paling Sesuai Untuk Pru 15

Penganalisis Politik Beri Padangan Julai 2022 Tarikh Paling Sesuai Untuk Pru 15

papar berkaitan - pada 14/3/2022 - jumlah : 240 hits
SHAH ALAM Penganalisis politik berpandangan Pilihan Raya Umum ke 15 sesuai diadakan Julai tahun ini Penganalisis Politik Dr Mohammad Tawfik Yaakub berkata kemenangan besar Barisan Nasional dalam Pilihan Raya Negeri Johor dilihat sebagai mom...
Keputusan Rasmi Prn Johor 2022

Keputusan Rasmi Prn Johor 2022

papar berkaitan - pada 13/3/2022 - jumlah : 447 hits
PILIHAN RAYA NEGERI kali ini telah membabitkan sebanyak 11 parti yang bertanding di kawasan DUN masing masing ini termasuklah parti Bebas dan Muda Jumlah keseluruhan calon yang bertanding pada PRN Johor ini adalah seramai 239 orang Korang b...
Keputusan Spm 2021 Semakan Tarikh Result June 2022

Keputusan Spm 2021 Semakan Tarikh Result June 2022

papar berkaitan - pada 9/3/2022 - jumlah : 940 hits
2021 Tarikh June 2022 Cara semak bila rasmi pengumuman result semakan Keputusan spm 2021 dikeluarkan oleh kpm di mana anda boleh check spm results keluar pada June Jun 2022 termasuk senarai sekolah terbaik Ada kata yang anda dapat kalau res...
Badminton All England 2022 Jadual Keputusan

Badminton All England 2022 Jadual Keputusan

papar berkaitan - pada 12/3/2022 - jumlah : 287 hits
Kejohanan Badminton Terbuka Seluruh England 2022 akan bermula dari 16 hingga 20 Mac ini Yonex All England Open Badminton Championships 2022Tarikh 16 20 Mac 2022Kategori BWF World Tour Super 1000Venue Utilita Arena Birmingham EnglandPemain M...
Keputusan Piala Fa Malaysia 11 Mac 2022

Keputusan Piala Fa Malaysia 11 Mac 2022

papar berkaitan - pada 12/3/2022 - jumlah : 231 hits
Terdapat tiga perlawanan berlangsung pada hari ini iaitu Kelantan United dan Kinabalu Jaguar Penang FC dan Bukit Tambun serta Selangor FC dan Harini FT Manakala perlawanan antara Skuad Projek FAM MSN bertemu Tok Janggut Warriors ditangguhka...
Langsung Keputusan Tidak Rasmi Prnjohor 12 Mac 2022

Langsung Keputusan Tidak Rasmi Prnjohor 12 Mac 2022

papar berkaitan - pada 13/3/2022 - jumlah : 236 hits
hari ini Siapa yang mendahului Ikuti perkembangannya bersama kami untuk proses kiraan undi serta keputusan tidak rasmi dari masa ke masa Kongsikan kepada rakan anda SUBSCRIBE now Astro Awani
Badminton Terbuka Jerman 2022 Jadual Keputusan

Badminton Terbuka Jerman 2022 Jadual Keputusan

papar berkaitan - pada 6/3/2022 - jumlah : 385 hits
Kejohanan Badminton Terbuka Jerman 2022 akan bermula dari 8 hingga 13 Mac ini Yonex Gainward German Open 2022Tarikh 8 13 Mac 2022Kategori BWF World Tour Super 300Venue Muelheim an der Ruhr JermanPemain MalaysiaPerseorangan Lelaki Lee Zii Ji...
Ppim Sambut Baik Keputusan Rapatkan Saf Solat Jemaah Di Masjiid Surau Harian Metro 09 03 2022

Ppim Sambut Baik Keputusan Rapatkan Saf Solat Jemaah Di Masjiid Surau Harian Metro 09 03 2022

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 122 hits
Kuala Lumpur Persatuan Pengguna Islam Malaysia mengalu alukan langkah kerajaan menghapuskan penjarakan sosial bagi jemaah di masjid dan surau seluruh negara Pengumuman Perdana Menteri itu mengembalikan sedikit suasana ceria di masjid dan su...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega