Keputusan Mahkamah Najib Ini Yang Perlu Rakyat Malaysia Tahu


Hari ini jam 10 pagi adalah hari yang penting untuk DS Najib Razak kerana keputusan samada beliau didapati bersalah atau tidak dalam kes SRC International akan diketahui.
Disamping datang memberi sokongan di mahkamah atau mengikuti kes dari rumah, mari kita imbas kembali hujah penting oleh pasukan pembelaan yang diketuai oleh TS Shafee dalam hujah penggulungan beliau:
1. TS Shafee menegaskan bahawa anak guamnya adalah mangsa penipuan (victim of scam) Jho Low, rakan subahatnya di dalam bank dan juga pengurusan tertinggi SRC.
2. Jelas DS Najib ditunjukkan keadaan yang tidak tepat (misrepresntation) oleh BOD SRC mengenai operasi syarikat dan juga pihak Ambank mengenai akaun beliau.
3. Logiknya, jika tidak dimaklumkan oleh bank, bagaimana DSN tahu jumlah sebenar di dalam akaun beliau? Untuk pengetahuan, akaun tersebut adalah untuk tujuan CSR.
4. Mengapa Najib perlu bersusah payah membantu mendapatkan pinjaman RM4 billion dari KWAP untuk SRC, dan kemudian mendapat habuan daripada jumlah itu iaitu RM42 juta hanya setelah 3 tahun setengah kemudian.
5. Adalah tidak logik dalam sesebuah kes rasuah, RM4 billion dihantar ke luar negara, kemudian DS Najib Razak meminta membawa kembali RM42  juta dan dimasukkan kedalam akaun peribadinya.
6. Didalam kes rasuah, mestilah pelaku mempunyai personal benefit atau interest, tetapi pendakwaraya tidak dapat membuktikan Najib mempunyai personal interest dalam kes ini.
7. Pasukan pendakwaan turut gagal membuktikan bahawa Najib mengarahkan duit RM42 juta dimasukkan ke dalam akaunnya.
8. Pasukan pendakwaan juga tidak dapat membuktikan bahawa Najib mempengaruhi jemaah kabinet untuk meluluskan pinjaman jaminan keraajan dari KWAP berjumlah RM4 billion kepada SRC.
9. Tiada siapa dapat mengesahkan siapa yang mengarahkan agar wang dari Gandingan Mentari Sdn Bhd dan Ihsan Perdana Sdn Bhd di masukkan ke dalam akaun DS Najib.
10. Joanna Yu juga dalam kenyataan saksinya berkata beliau juga percaya yang Jho Low tidak berhubung dengan Najib mengenai urusan akaun beliau dan Jho Low bermatian matian tidak mahu akaun itu ditutup walaupun diminta oleh pihak bank seperti kenyataan Joanna kepada Harvinder Singh pada 5 Ogos 2019.
Harvinderjit: Adakah kamu bersetuju jika semasa kamu berurusan dengan Jho Low, kamu mempunyai perasaan syak yang kuat bahawa beliau (Jho Low) tidak berkomunikasi dengan pemegang akaun (Najib), kamu akan memaklumkannya kepada bank.
Yu: Saya akan memaklumkannya kepada (bekas pengarah urusan kumpulan Ambank Group) Cheah Tek Kuang.
Harvinderjit: Dan kamu akan menjadi amat, amat keberatan untuk berurusan dengan Jho Low bagi perkara yang berkait dengan akaun (akaun Najib) itu?
Yu: Ya.
Sebagai kesimpulan, TS Shafee pernah berhujah didalam mahkamah menggunakan penghakiman Tun Mohamed Suffian Mohamed Hashim yang berbunyi;
“Jika anda terima atau mempercayai penjelasan tertuduh, bebaskan beliau. Jika anda tidak menerima atau mempercayai penjelasan tertuduh tetapi tetap menimbulkan keraguan munasabah mengenai kesalahannya, mohon bebaskan beliau.”
Jadi, jika tanya pada saya apakah keputusan pagi ini memihak kepada Najib atau tidak, saya katakan marilah perbanyakkan doa dan “prepare for the worst.”
RF Lias The post Keputusan mahkamah Najib, ini yang perlu rakyat Malaysia tahu appeared first on My KMU NeT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/07/28/keputusan-mahkamah-najib-ini-yang-perlu-rakyat-malaysia-tahu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penyokong Najib Tak Boleh Terima Keputusan Ada Yang Menangis Selepas Mahkamah Umum Keputusan

Penyokong Najib Tak Boleh Terima Keputusan Ada Yang Menangis Selepas Mahkamah Umum Keputusan

papar berkaitan - pada 29/7/2020 - jumlah : 277 hits
KUALA LUMPUR Penyokong Najib Razak yang berkumpul di perkarangan Kompleks Mahkamah di sini sedih selepas hakim memutuskan bekas perdana menteri itu bersalah terhadap 7 pertuduhan berhubung RM42 juta milik bekas anak syarikat 1MDB SRC Intern...
Walau Apa Pun Keputusan Mahkamah Ia Tidak Berakhir Kata Najib

Walau Apa Pun Keputusan Mahkamah Ia Tidak Berakhir Kata Najib

papar berkaitan - pada 28/7/2020 - jumlah : 219 hits
PETALING JAYA Bekas perdana menteri Najib Razak berkata walau apa pun keputusan esok ia bukanlah penamat buat dirinya menjelang keputusan Mahkamah Tinggi berhubung kes dana SRC International Sdn Bhd yang melibatkan beliau Najib berkata seki...
Keputusan Kes Src Keadilan Najib Dinafikan Jumpa Di Mahkamah Rayuan

Keputusan Kes Src Keadilan Najib Dinafikan Jumpa Di Mahkamah Rayuan

papar berkaitan - pada 28/7/2020 - jumlah : 507 hits
Najib Tun Razak didapati bersalah atas satu pertuduhan menyalahguna kuasa berhubung dana RM42 juta dari SRC International Hakim berkata tiada pertikaian bahawa kabinet meluluskan pinjaman Kumpulan Wang Persaraan sebanyak RM2 bilion kepada S...
Majlis Presiden Pakatan Keputusan Mahkamah Kemenangan Rakyat

Majlis Presiden Pakatan Keputusan Mahkamah Kemenangan Rakyat

papar berkaitan - pada 29/7/2020 - jumlah : 223 hits
SHAH ALAM 28 JULAI Majlis Presiden Pakatan Harapan menyifatkan keputusan mensabit salah terhadap Datuk Seri Mohd Najib Razak sebagai kemenangan besar buat rakyat Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim Mohamad Sabu dan Lim G...
Najib Bidas Pembangkang Pertikai Keputusan Mahkamah Tangguh Perbicaraan

Najib Bidas Pembangkang Pertikai Keputusan Mahkamah Tangguh Perbicaraan

papar berkaitan - pada 21/7/2020 - jumlah : 254 hits
PETALING JAYA Bekas perdana menteri Najib Razak mempersoalkan sikap berat sebelah ahli Parlimen Pakatan Harapan kerana mempertikai keputusan mahkamah menangguhkan perbicaraan beliau minggu lepas atas permintaan speaker Dewan Rakyat Najib be...
Iktiraf Uec Rakyat Malaysia Akan Terbelah Terbahagi

Iktiraf Uec Rakyat Malaysia Akan Terbelah Terbahagi

papar berkaitan - pada 23/7/2020 - jumlah : 246 hits
SIJIL Peperiksaan Bersepadu adalah isu besar nasional yang berupaya merosakkan dasar pendidikan tinggi negara Ia remeh dan tak perlu diutamakan Tidak bukan begitu Isu EUC ini jika tidak dinilai dan diolah secara bersepadu rakyat dan negara ...
Ramai Bimbang Kluster Mahkamah Polis Ingatkan Penyokong Najib Tentang Penjarakan Sosial

Ramai Bimbang Kluster Mahkamah Polis Ingatkan Penyokong Najib Tentang Penjarakan Sosial

papar berkaitan - pada 29/7/2020 - jumlah : 329 hits
KUALA LUMPUR Ramai tidak mematuhi amalan penjarakan sosial dan pemakaian pelitup muka dalam kalangan orang awam yang hadir memberikan sokongan moral kepada bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang menghadapi pertuduhan kes rasu...
Beri Sokongan Pada Najib Mat Over Sanggup Datang Mahkamah Lepas Subuh

Beri Sokongan Pada Najib Mat Over Sanggup Datang Mahkamah Lepas Subuh

papar berkaitan - pada 29/7/2020 - jumlah : 237 hits
Nyatakan sokongan setia pada bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pelawak Sulaiman Yassin atau lebih dikenali sebagai Mat Over turut hadir ke di luar Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur hari ini Mat Over berkata dia datang ke mahkamah se...
Kes Mahkamah Najib Sabar Dan Jangan Gelojoh

Kes Mahkamah Najib Sabar Dan Jangan Gelojoh

papar berkaitan - pada 30/7/2020 - jumlah : 327 hits
Bermacam macam cerita yang kita dengar selepas Nazlan Mohd Ghazali Hakim Mahkamah Tinggi membuat keputusan dan menjatuhkan hukuman Terdapat beberapa kenyataan Hakim yang telah dipersoalkan Apa pun mereka yang menentang DS Najib Razak akan t...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000

Effective Market Research On A Budget

Lirik Lagu Sulit Betrand Putra Onsu

Buah Tin 10 Khasiat Kepada Kesihatan Lelaki Wanita

Waktu Solat Aidil Adha Bila Waktu Sesuai Untuk Bertakbir