Kenyataan Zahid Buktikan Umno Akan Terus Jadi Pelengkap Bukan Dominan


utusantv.com
Oleh UtusanTV
-August 24, 2024

Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menyampaikan ucapan pada Perhimpunan Agung UMNO 2024 di Pusat Dagangan Dunia Kuala Lumpur. GAMBAR: Abd Razak Aid

KETIKA menyampaikan ucapan dasar di Perhimpunan Agung UMNO, semalam, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi memberikan isyarat bahawa parti itu yang mengepalai Barisan Nasional (BN) akan terus bekerjasama dengan Pakatan Harapan (PH) pada Pilihan Raya Umum Ke -16 (PRU-16) nanti.

Kata Presiden UMNO itu, ‘’Dengan penegasan tentang konsep perkongsian kuasa yang ditunjangi UMNO sehingga kini, kita akan meneruskan pelayaran bahtera perjuangan ini untuk mara ke hadapan.’’.

Kenyataan itu sekaligus bermakna UMNO tidak akan GO SOLO kerana Ahmad Zahid mempersoalkan,’’ adakah ia merupakan langkah terbaik dalam keadaan politik semasa? Berdasarkan data dan sentimen sekarang, apakah kelebihan yang kita ada? Dengan pertambahan pengundi baharu pula, dapatkah kita menguasai persepsi mereka?’’

Ia juga bermakna kepemimpinan UMNO sudah tidak ada keyakinan lagi untuk parti itu bukan sahaja bertanding dengan secara bersendirian malah tidak mungkin akan kembali dominan. Selepas ini UMNO akan mengikut apa sahaja percaturan politik yang akan disusun oleh PH dan DAP terutamanya juga dari segi pembahagian kerusi.

Pendirian Ahmad Zahid itu turut membuktikan tiada apa-apa yang mahu dibanggakan dengan jumlah keahlian UMNO seramai 3.4 juta orang memandangkan selepas ini parti tersebut tidak akan menjadi dominan dalam kerajaan. Sebaliknya, PKR dan DAP akan menentukan segala-galanya walaupun PKR hanya ada ahli 1.5 juta manakala DAP tidak diketahui jumlah sebenar ahlinya. Amanah pula ada ahli tidak sampai 600,000 orang.

Benar berdasarkan keputusan pilihan raya, jumlah ahli ramai bukanlah penentu dan itu diakui oleh Ahmad Zahid selepas melihat nasib UMNO dalam PRU-14 dan PRU-15 tetapi untuk menyatakan UMNO ditolak kerana fitnah dan tohmahan tidak tepat..

Hakikatnya, orang Melayu menolak UMNO kerana pelbagai ‘penyakit’ yang ada dalam parti itu sehingga sebelum PRU-15, pemimpin PKR dan DAP yang kini menjadi sahabat baik UMNO menganggap ‘parti korup’, ‘parti yang menjadi punca masalah negara’ dan ada pemimpin PKR kata ‘’saya tidak akan sembah perasuah untuk Perdana Menteri’.

Sekadar mahu mengingatkan beberapa kes mahkamah melibatkan pemimpin UMNO termasuk ada kes yang digugurkan ketika perbicaraan adalah fakta yang menyebabkan orang Melayu menjauhi UMNO bukan hanya kerana fitnah semata-mata.

Penulis ingatkan kembali ayat 7 surah Al-Isra yang dibacakan oleh Ahmad Zahid dalam ucapan dasarnya iaitu Allah SWT berfirman;

‘’Jika kamu berbuat kebaikan, (maka faedah) kebaikan yang kamu lakukan adalah untuk diri kamu; dan jika kamu berbuat kejahatan, maka (kesannya yang buruk) berbalik kepada diri kamu juga.’’

Tetapi semua itu sudah jadi sejarah sebab segala keburukan UMNO sudah dibersihkan oleh PKR, DAP dan Amanah manakala segala kejelikan PKR, DAP, Amanah sudah ‘diterima’ oleh UMNO. Mereka kini sudah berada dalam satu pasukan menguruskan negara kerana Ahmad Zahid berkata:’’perkongsian kuasa membentuk Kerajaan Campuran bukanlah fenomena baharu di pentas politik dunia.’’

Penulis bersetuju dengan pandangan Ahmad Zahid bahawa :

‘’Ahli UMNO sahaja tidak mampu memenangkan kita. Yang menjadi penentu adalah pengundi di luar sana. Yang jauh lebih besar peratusannya. Yang jauh lebih ramai jumlahnya. UMNO mesti keluar dari “echo chamber” dan zon selesa. Kita mesti berani berdepan dengan idea-idea baharu dan perspektif yang beragam agar kita tetap relevan dalam lanskap politik yang semakin kompleks.’’

Sememangnya sejak dulu lagi, UMNO tidak akan menang dengan bergantung kepada ahli parti itu sahaja, ini fakta dan sudah berpuluh-puluh tahun berlaku dalam pilihan raya. BN menang atas sokongan bukan sahaja orang Melayu tetapi juga kaum lain terutama ketika sebelum era tahun 2008. Namun sekarang bukan kata kaum lain malah orang Melayu pun turut meninggalkan UMNO dan paling malang ahli UMNO pun malas mahu mengundi BN-UMNO. Kenapa itu berlaku? Ia disebabkan kesilapan dan kelemahan barisan kepemimpinan UMNO itu sendiri.

Janganlah asyik menuding jari kepada parti-parti lain terhadap apa yang berlaku kepada UMNO. Kalau apa sahaja parti lawan kata dianggap fitnah dan tohmahan, maknanya pada PRU-14 dan PRU-15, PKR,DAP dan Amanah juga bertanggungjawab melakukan perbuatan itu terhadap UMNO!

Ertinya apa diperkatakan oleh parti lawan termasuklah oleh Pas dan Bersatu terhadap UMNO adalah benar bukan tohmahan, justeru seharusnya kepemimpinan UMNO bermuhasabah termasuklah mengkaji adakah mereka masih lagi relevan untuk membawa parti itu turun ke gelanggang PRU-16.

Mendendangkan lagu lama dengan mengaitkan Bersatu dengan keputusan kerajaan berkaitan dengan ICERD, bukan tindakan politik yang bijak. Ia kerana kalau istilah ‘kerajaan’ dan ‘Perdana Menteri’ juga daripada Bersatu mahu dirujuk maka Ahmad Zahid juga perlu merangkul sama PKR, DAP dan Amanah sebab mereka juga adalah berada dalam kerajaan ketika itu.Kenapa Ahmad Zahid tidak menyebut tindakan Pas yang mengerahkan puluhan ribu ahlinya turun ke Kuala Lumpur untuk membantah ICERD bersama dengan UMNO? Kenapa beliau lebih selesa menuduh Pas bertopengkan agama dan mempersoalkan agenda Islam parti itu?

Hujah Presiden UMNO sudah basi kerana kalau itulah hujah yang diterima pakai oleh rakyat sudah pasti UMNO tidak akan kalah teruk dalam PRU-15 dan PRN enam negeri sehingga terpaksa mengharapkan ehsan PH-DAP untuk menjadi menteri besar di Perak dan Pahang.

UMNO tidak boleh selama-lamanya menjadi fitnah dan tohmahan sebagai alasan mereka ditolak oleh rakyat dalam pilihan raya. Sekarang bukannya tahun 90-an sebarang fitnah dan tohmahan tidak boleh dijawab dengan serta-merta dan paling penting janganlah merendah-rendahkan kebijaksanaan pengundi terutamanya pengundi muda membuat keputusan.

Percayalah, selagi UMNO benar-benar tidak melakukan perubahan terutamanya dari segi barisan kepemimpinannya, selagi itulah UMNO tidak akan mendapat sokongan rakyat seperti mana diharapkan kerana isu atau masalahnya bukan parti tetapi individu yang mengendalikan parti itu.

Kesimpulannya, dalam keadaan berputus asa untuk kembali menjadi parti dominan dan dalam situasi ghairah mahu terus berkuasa bersama PH-DAP, janganlah UMNO terlupa bahawa biarlah dianggap kura-kura yang sekali sekala menyorok kepalanya daripada menjadi kakak tua yang mengikut apa sahaja kata tuannya.

Paling penting jangan lupa, sejinak-jinak manapun harimau sarkas tetapi haiwan itu tetap menyimpan kukunya sebelum menerkam mangsa apabila tiba masanya. Siapa mangsa, siapa harimau..kita sama saksikan nanti.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2024/08/kenyataan-zahid-buktikan-umno-akan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Presiden Umno Ds Zahid Hamidi Sangkal Kenyataan Sombong Akmal

Presiden Umno Ds Zahid Hamidi Sangkal Kenyataan Sombong Akmal

papar berkaitan - pada 23/8/2024 - jumlah : 54 hits
Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi memberi bayangan parti itu tidak akan bergerak solo dalam pilihan raya umum akan datang Ahmad Zahid berkata sokongan ahli Umno semata mata tidak mampu untuk memenangkan parti itu kerana yang menjadi penentu ...
Dap Not A Liability To Umno Zahid

Dap Not A Liability To Umno Zahid

papar berkaitan - pada 21/8/2024 - jumlah : 113 hits
These differing views represented personal opinions rather than the official stance of the party Differences in opinion among the leaders of the unity government particularly between DAP and Umno should not be seen as a liability in attract...
Umno Seeks To Regain Dominance Freedom To Choose Political Partner Ahmad Zahid

Umno Seeks To Regain Dominance Freedom To Choose Political Partner Ahmad Zahid

papar berkaitan - pada 23/8/2024 - jumlah : 80 hits
UMNO hopes to become the dominant party again and be free to choose any political partner that aligns with its agenda for the empowerment of Islam and the Malay community said Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi The UMNO president said that al...
Umno Resolute In Fighting For Najib Says Zahid

Umno Resolute In Fighting For Najib Says Zahid

papar berkaitan - pada 23/8/2024 - jumlah : 63 hits
Umno president Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi says the party remains resolute in fighting for its incarcerated former leader Datuk Seri Najib Razak If anyone is still questioning our commitment I want to assure you that the party remains ...
Dominan Umno Bermakna Mereka Mahu Rebut Kerusi Perdana Menteri

Dominan Umno Bermakna Mereka Mahu Rebut Kerusi Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 26/8/2024 - jumlah : 175 hits
Hasrat dan ingin kembali dominan menjadi topik paling hangat sepanjang berlangsungnya PAU2024 yang berakhir semalam Sama ada di dalam atau di luar dewan mesyuarat dominan adalah perkataan yang hampir tidak lekang diperkatakan Kalaulah UMNO ...
Zahid Bukan Hero Tak Perlu Dabik Dada Selamatkan Umno Dr M

Zahid Bukan Hero Tak Perlu Dabik Dada Selamatkan Umno Dr M

papar berkaitan - pada 13/8/2024 - jumlah : 122 hits
malaysiakini comDiterbitkan Aug 12 2024Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad menempelak Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi yang mengaku berjasa menyelamatkan parti itu daripada diharamkan ketika era pentadbiran PH selepas PRU14 Mahathir m...
Kembalikan Umno Sebagai Parti Dominan Antara Fokus Utama Pau2024

Kembalikan Umno Sebagai Parti Dominan Antara Fokus Utama Pau2024

papar berkaitan - pada 25/8/2024 - jumlah : 165 hits
malaysiakini comANALISIS Suasana Perhimpunan Agung Umno 2024 berbeza berbanding PAU sebelum ini selepas BN tewas dalam Pilihan Raya Umum Ke 14 pada tahun 2018 Aura kemenangan BN dalam Pilihan Raya Kecil DUN Nenggiri mewarnai PAU2024 dalam m...
Seram Pesawat Mas Dah Banyak Kali Berpatah Balik

Muzikal Lawak Superstar 4

Tingkatkan Imuniti Dan Kualiti Tidur Dengan Gkb Z Well Dan Gkb Tiger Milk Mushroom

Must Read Pusat Pembuangan Anak Al Tahfiz Al Madrasah Al Rumah Amal

Melayu Perlu Bersatu Ketepikan Dahulu Sentimen Parti Dr Mahathir

Borang E Panduan Lengkap Mengisi Borang Dalam Talian

Makan Malam Di Topsport Food Court Kuching

Massive Russian Counteroffensive In Kursk Ukrainians Surrounded Surrender


echo '';
Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Info Dan Sinopsis Filem How To Make Millions Before Grandma Dies 2024 Kini Di Platform Online Netflix Malaysia

10 Fakta Biodata Reedzwann Penyanyi Lagu Tercipta Satu Senyuman Cinta Pandang Pertama Yang Terpalit Kemalangan

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Uncle Bos Mama Slot Megadrama Astro Ria

Hamba Laut Masalah Perhambaan Asia Tenggara Yang Meruncing


Apa Itu Vertigo

Resepi Sup Ayam Thai Viral Simple Dan Sedap

Kilang Sunyi Dan Sepi

Yacht Hop Music And The Legacy Of Steely Dan Crafting The Perfect Sonic Escape

Dah Ramai Orang Melayu Xkisah Halal Haram Makanan

Beli Blouse Hannah Top By Aisys Mom