Kenyataan Ahmad Maslan Menghina Kata Guan Eng


 


January 9, 2021 Lim Guan Eng menyelar Setiausaha Agung Umno Ahmad Maslan kerana mengulas isu desakan parti itu untuk mengadakan pilihan raya umum (PRU) dengan membuat perbandingan di antara tukang parut kelapa dengan pemegang ijazah doktor falsafah (PhD).
Kata setiausaha agung DAP itu, kenyataan Ahmad itu adalah suatu kesombongan dan menghina pekerja biasa yang menolak idea agar PRU diadakan semasa Covid-19 masih mengancam.
“Ucapan menghina Ahmad terhadap pekerja biasa yang menentang tuntutan Umno untuk PRU menunjukkan betapa jauhnya pemimpin Perikatan Nasional (PN) terputus dengan penderitaan dialami rakyat biasa.
“Ahmad dengan sombong menyatakan bahawa hanya orang berpendidikan PhD saja yang akan memahami keperluan PRU awal,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Semalam, dalam program wacana ilmu bersama Umno Perak yang disiarkan di Facebook, Ahmad berkata dia ditunjukkan temu bual media dengan seorang pemarut kelapa yang tidak bersetuju PRU diadakan kerana Covid-19.
“Saya dipertontonkan dengan Astro Awani atau TV3, tidak pasti, dia ada temu bual seorang pemarut kelapa. Tak pastilah (individu) itu daftar undi atau tidak. Dia cakap tak boleh lakukan PRU kerana Covid-19.
“Tapi saya jawab kenapa perlu PRU… kerana banyak negara yang sudah lakukan antaranya di Amerika Syarikat, Singapura dan kita juga dah laksana pilihan raya kecil (PRK) di Chini, Slim dan pilihan raya negeri (PRN) Sabah.
 
“Sabah itu kes tinggi pun punca mereka kerana orang-orang pulau naik motorbot mereka masuk tanpa saringan dan sebagainya. Itu antara punca saya difahamkan, dan ia merebak di pulau sekitar itu.
“Kita perlukan PRU kerana kerajaan ini juga merupakan kerajaan yang paling tipis (majoriti) di dunia. Kerusi parlimen ada 222, kalau nak jadi kerajaan kena ada 111 campur satu (kerusi) lagi minima. Ha… dan itu yang kerajaan Malaysia ada sekarang.
“Rasanya yang parut kelapa tadi itu dia tidak perasan, yang ditemu bual sebagai suara akar umbi (rakyat) itu tidak tahulah hanya lepasan sekolah tinggi kot.
“Kalau dari UIA (Universiti Islam Malaysia) atau ada PhD, saya rasa dia boleh ulas dengan lebih tepat,” kata Ahmad.
Krisis terbesar dalam sejarah
Program berkenaan dianjurkan Umno Tanjung Malim.
Ucapan Ahmad itu dibidas sebahagian pengguna media sosial yang tidak menyambut baik pandangannya.
Ahmad juga sebelum itu mendakwa salah satu sebab utama Umno tidak berpuas hati dengan kerajaan PN adalah kerana langkah gabungan berkenaan meneruskan kes mahkamah terhadap parti tersebut dan para pemimpinnya.
Katanya faktor itu mengatasi faktor tidak puas hati mereka terhadap pengagihan jawatan.
Dia menggambarkan kes-kes tersebut adalah “kezaliman” zaman PH dan apabila kes tersebut diteruskan di mahkamah, sebab itulah, PRU perlu diadakan untuk memilih kerajaan baru.
Tengku Adnan Tengku Mansor
 
Lim berkata dia teringat amaran Pengarah Urusan dan Ketua Ekuiti Credit Credit Suisse Malaysia Stephen Hagger bulan lalu tentang kesan mengabaikan penurunan penarafan kredit negara oleh Fitch Ratings.
Katanya, peringatan seperti itu tidak pernah dikeluarkan baik oleh Hagger atau pakar kewangan lain semasa negara ditadbir Pakatan Harapan (PH).
Bulan lalu, Hagger mengulas keputusan melepas tanpa membebaskan (DNAA) bekas menteri Wilayah Persekutuan Tengku Adnan Tengku Mansor dalam kes rasuah bernilai RM1 juta.
Katanya keputusan tersebut menimbulkan kerisauan Credit Suisse Malaysia.
Turut menyentuh dua lagi kes DNAA membabitkan anak tiri Najib Razak – Riza Aziz – dan bekas ketua menteri Sabah Musa Aman, Hagger berkata, ia “jelas” melibatkan kepentingan awam digugurkan, dan kesannya dapat dilihat daripada penurunan penarafan oleh Fitch Rating Inc.
Menteri Sains, Teknologi, dan Inovasi Khairy Jamaluddin Abu Bakar dari Umno juga mengkritik kenyataan awal Ahmad dan menggesanya tidak menggambarkan Umno kecewa dengan kerajaan PN kerana isu mahkamah.
Kata Khairy, kenyataan seperti dibuat ahli parlimen Pontian itu memberi gambaran seolah-olah Umno ingin melihat berlaku campur tangan pihak eksekutif dalam proses kehakiman.
Lim turut membidas PN yang katanya bertanggungjawab memburukkan krisis kesihatan awam dengan peningkatan jangkitan Covid-19 dan tidak mampu menangani jangkaan kenaikan kes sehingga 8,000 sehari.
Katanya, PN lebih mementingkan kelangsungan politik berbanding negara.
“Setiap hari kita melihat ahli parti komponen PN daripada Umno, Bersatu dan PAS mengadakan mesyuarat tergempar, bukan untuk membincangkan Covid-19, tetapi bagaimana mereka dapat memperbaiki hubungan antara sekutu mereka dalam PN.
“Sangat tidak bertanggungjawab bagi para pemimpin Umno untuk menuntut PRU awal di tengah-tengah krisis terbesar dalam sejarah negara ini,” katanya lagi.
Lim turut mencadangkan PN mengadakan pertemuan dengan semua parti politik untuk membincangkan krisi Covid-19 menerusi sidang tergempar parlimen yang katanya jalan terbaik untuk mengumpul sokongan rakyat dan menjalin perpaduan nasional bagi mengatasi wabak itu.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/01/kenyataan-ahmad-maslan-menghina-kata.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Letak Jawatan Dalam Kerajaan Jika Umno Berprinsip Kata Guan Eng

Letak Jawatan Dalam Kerajaan Jika Umno Berprinsip Kata Guan Eng

papar berkaitan - pada 8/1/2021 - jumlah : 243 hits
malaysiakini comDiterbitkan 8 Jan 2021 2 57 pmLim Guan EngUmno kini dilihat berperanan seperti pembangkang kata Lim Guan Eng namun parti itu tetap tidak akan dilihat berprinsip selagi kekal bersama kerajaan Perikatan Nasional Menurut setiau...
Apa Juga Keputusan Pemimpin Umno Keluar Kerajaan Pn Perlu Dimuktamadkan Mkt Kata Ahmad Maslan

Apa Juga Keputusan Pemimpin Umno Keluar Kerajaan Pn Perlu Dimuktamadkan Mkt Kata Ahmad Maslan

papar berkaitan - pada 6/1/2021 - jumlah : 287 hits
FMT ReportersKUALA LUMPUR Sebarang keputusan mengenai Ahli Parlimen UMNO diarah melepaskan jawatan dalam kerajaan dan agensi berkaitan kerajaan sebelum bulan depan akan dimuktamadkan Majlis Kerja Tertinggi parti itu terlebih dahulu kata Set...
Ahmad Maslan Hanya Beritahu Salah Guna Kuasa Kerajaan Ph Tak Dibetulkan Pn Kata Najib

Ahmad Maslan Hanya Beritahu Salah Guna Kuasa Kerajaan Ph Tak Dibetulkan Pn Kata Najib

papar berkaitan - pada 8/1/2021 - jumlah : 228 hits
mykmu netNajib Razak tampil mempertahankan Ahmad Maslan dengan berkata setiausaha agung Umno itu hanya memaklumkan ketidakadilan perundangan dan salah guna kuasa pentadbiran Pakatan Harapan tidak diperbetulkan kerajaan Perikatan Nasional ta...
Jangan Putarbelitkan Kenyataan Ahmad Maslan Najib Razak

Jangan Putarbelitkan Kenyataan Ahmad Maslan Najib Razak

papar berkaitan - pada 9/1/2021 - jumlah : 347 hits
AHLI Parlimen Pekan Datuk Seri Najib Tun Razak menggesa kenyataan Ahli Parlimen Pontian Datuk Seri Ahmad Maslan berkaitan kes mahkamah yang melibatkan beberapa pemimpin UMNO tidak diputarbelitkan Najib berkata apa yang sebut oleh Setiausaha...
Jangan Teruskan Projek Empangan Mengkuang Jika Guan Eng Enggan Mohon Maaf Kata Najib

Jangan Teruskan Projek Empangan Mengkuang Jika Guan Eng Enggan Mohon Maaf Kata Najib

papar berkaitan - pada 10/1/2021 - jumlah : 263 hits
Najib dakwa Guan Eng menipu penduduk Pulau Pinang dengan cerita dongeng PETALING JAYA Bekas perdana menteri Najib Razak menuntut Lim Guan Eng memohon maaf kerana berbohong kepada rakyat Pulau Pinang berhubung penstrukturan semula aset air n...
Ph Bincang Idea Gabungan Besar Bulan Depan Kata Guan Eng

Ph Bincang Idea Gabungan Besar Bulan Depan Kata Guan Eng

papar berkaitan - pada 1/1/2021 - jumlah : 198 hits
JANUARI 1 201Lim Guan Eng berkata parti pembangkang perlu bersatu dan bekerjasama dalam menghadapi PRU15 GEORGE TOWN Pakatan Harapan akan mengadakan mesyuarat untuk membincangkan pembentukan gabungan besar yang merupakan kerjasama baru anta...
Kenyataan Ahmad Maslan Dangkal Tidak Wakili Suara Umno

Kenyataan Ahmad Maslan Dangkal Tidak Wakili Suara Umno

papar berkaitan - pada 11/1/2021 - jumlah : 390 hits
Kenyataan Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Ahmad Maslan berkenaan orang yang mempunyai Ijazah kedoktoran juga bersetuju Pilihan Raya Umum diadakan segera disifatkan sebagai dangkal dan tidak mewakili suara akar umbi UMNO Exco Pemuda UMNO Mu...
Pelancaran Buku Bukan Majlis Nak Jatuhkan Guan Eng Kit Siang Kata Liu

Pelancaran Buku Bukan Majlis Nak Jatuhkan Guan Eng Kit Siang Kata Liu

papar berkaitan - pada 6/1/2021 - jumlah : 230 hits
Adun Sungai Pelek Ronnie Liu mengesahkan dia akan menghadiri pelancaran buku veteran DAP Liew Ah Kim namun menafikan majlis berkenaan ada kaitan dengan gerakan anti Lim seperti yang didakwa Saya berjanji kepada Liew bahawa saya akan menghad...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


Ulangtahun Kelahiran Nagamanja

How To Be Happy

Pre Season Perlawanan Ud Castellonense Vs Jdt

Melaksanakan Perintah Allah Itu Bagaikan Obat Pahit Tetapi

Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm