Kenapa Jerawat Muncul Secara Tiba Tiba Dalam Jumlah Yang Banyak



Jerawat merupakan satu masalah yang boleh berlaku kepada sesiapa, tidak kira lelaki mahu pun wanita. Tetapi kerap kali, masalah ini menghantui kaum wanita terutamanya ketika kedatangan haid. 

Kenapa Jerawat Muncul Secara Tiba-Tiba Dalam Jumlah Yang Banyak?
Credit Pic : SUMBER
Tiada sesiapa yang sukakan jerawat, kerana kemunculannya membuatkan seseorang hilang rasa yakin pada diri. Terdapat pelbagai punca yang boleh mengakibatkan wujudnya jerawat, antaranya :

Kenapa Jerawat Muncul Secara Tiba-Tiba Dalam Jumlah Yang Banyak?

Stress

Tekanan sebenarnya boleh menjadi punca kepada munculnya jerawat. Badan yang mengalami tekanan akan berdepan dengan kemerosotan fungsi badan dan akhirnya mencetuskan jerawat. Bahan kimia yang dilepaskan ketika tekanan, neuropeptides, akan menjadikan masalah jerawat semakin kronik. 


Kelenjar Sebum 

Keadaan ini biasanya disebabkan oleh perubahan hormon, di mana kelenjar sebum menjadi aktif dan mengeluarkan sebum dalam jumlah yang banyak. Keadaan ini pada akhirnya akan menyebabkan pembentukan jerawat. Memiliki kulit muka jenis berminyak juga boleh menjadi penyebab munculnya jerawat.


Jangkitan Kuman

Apabila sebum yang terhasil terlalu banyak, ia cenderung untuk menyekat atau menutup liang pori. Situasi ini akan menyebabkan pengumpulan bakteria yang akhir menjadi punca jerawat. Keadaan ini boleh menyebabkan masalah keradangan kulit.


Penggunaan Alat Solekan Tidak Bersih

Walaupun alat solekan yang digunakan itu adalah milik persendirian dan tidak bercampur dengan individu lain, anda tetap perlu mencuci alat solat yang digunakan seperti berus mekap atau sponge. 

Ini kerana alat solekan yang tidak dijaga dengan rapi dan baik boleh menjadi tempat pembiakan bakteria sekali gus mengakibatkan jerawat. Jadi, sebulan sekali, cuci dan bersihkan segala alat solek yang kerap anda gunakan.


Debu Dan Kotoran 

Di persekitaran anda sebenar terdapat kotoran dan debu yang turut boleh menjadi punca jerawat. Ditambah pula dengan keadaan muka yang berminyak, sudah tentu ia akan memburukkan lagi keadaan. 

Satu lagi perkara yang turut menjadi punca adalah kotoran yang berada pada telefon bimbit. Cuba anda lihat pada skrin telefon bimbit anda, pasti berminyak dan terdapat kesan cap jari, bukan? 

Sudah tentu kotoran sebegitu boleh melekat kepada wajah dan akhirnya muncullah jerawat. Pastikan skrin telefon bimbit anda sentiasa bersih, sekurang-kurangnya sebelum anda melekapkan wajah anda kepada skrin tersebut.


Penjagaan Muka Tidak Konsisten

Biasanya kaum wanita mudah tertarik untuk membeli pelbagai set penjagaan muka. Namun, tidak semua dapat melakukan rutin penjagaan secara konsisten. Tidak dinafikan adakala apabila terlalu penat, kita akan menjadi malas untuk melakukan rutin penjagaan muka. Dan perkara itu sebenarnya boleh menjadi punca masalah jerawat. Jadi selepas ini, kena rajin melakukan rutin penjagaan muka. Jangan malas !!


Kerap Memicit Jerawat

Perasan tak apabila anda memicit jerawat, tak lama kemudian pasti akan  muncul jerawat dekat bahagian lain? Macam magic kan. Tapi sebenarnya tabiat begini tidak digalakkan, apatah lagi ia meningkatkan risiko untuk munculnya parut jerawat. 

Kalau geram sangat lapik dahulu jari jemari anda menggunakan tisu atau kain bersih sebelum memicitnya, okay? Tetapi sebaiknya elakkan dari memicit. Takut nanti makin merebak dan banyak pula jerawat yang muncul.


Jenis jerawat

Anda sudah mengetahui antara punca biasa yang boleh menyebabkan jerawat. Jom kita kenali pulak jenis jerawat. 

Secara amnya terdapat dua jenis jerawat yang tidak menyebabkan keradangan, iaitu

1. Closed comedo (komedo tertutup)

Turut dikenali sebagai whitehead. Merupakan keadaan di mana kumpulan minyak dan sel kulit mati bercampur dan menyumbat liang pori. Situasi ini seterusnya akan memerangkap sebum (minyak), dan bakteria. Anda akan melihat bintik putih di atas permukaan kulit anda.

2. Open comedo (komedo terbuka)

Dikenali sebagai blackhead. Kumpulan minyak dan sel kulit mati yang terbuka dan teroksidasi dengan udara yang menyebabkan ia berwarna hitam. Hitam yang kelihatan itu bukanlah kotoran tetapi pigmen kulit-melanin yang bertindak balas dengan oksigen di udara.


Terdapat tiga jenis punca jerawat yang boleh menyebabkan keradangan, iaitu :

1. Papule 

Ia merupakan jerawat blackhead yang menjadi radang kerana tidak dirawat dan dijangkiti bakteria. Ia membentuk benjolan merah atau merah muda pada kulit. Jerawat ini sangat sensitif kepada sentuhan. Memicit jerawat akan membuatkan lagi keradangan menjadi lebih teruk dan mengakibatkan parut. 


2. Pustule 

Jerawat ini berlaku apabila bintik merah meradang dan tidak diubati dan akan kelihatan jerawat bernanah sama ada berwarna putih atau kuning. Ada yang memanggilnya sebagai jerawat matang. Elakkan daripada memicit atau meremas jerawat ini kerana perkara itu boleh menyebabkan parut dan masalah jerawat yang semakin kronik.

3. Nodule

Jenis jerawat ini dikenali sebagai jerawat batu. Keadaan jerawat ini adalah besar dan terdapat benjolan meradang. Jerawat ini boleh berlaku apabila liang pori tersumbat dan bakteria sudah masuk ke lapisan paling bawah. Selalunya jerawat ini adalah serius sekiranya tidak dirawat. Keadaan ini sudah pastinya menyebabkan keyakinan diri individu semakin berkurangan.


Pencegahan Adalah Penting

Seperti yang dinyatakan pada awal tadi, jerawat boleh terjadi kepada sesiapa tanpa mengira jantina. Jadi perkara terbaik adalah untuk melakukan pencegahan dengan memberikan perhatian kepada perkara-perkara yang boleh menjadi punca munculnya jerawat seperti menjaga aspek pemakanan, kebersihan diri dan sebagainya. Jagalah kulit anda sebaik mungkin !!

SUMBER

Baca Juga : Perkara Yang Dilarang Dilakukan Selepas Bangun Tidur



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dakcaii.blogspot.com/2020/07/kenapa-jerawat-muncul-secara-tiba-tiba.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Kerap Muncul Di Kaca Tv Tak Semestinya Banyak Tawaran Ayu Damit Akui Masih Laku Dalam Pasaran

Hiburan Kerap Muncul Di Kaca Tv Tak Semestinya Banyak Tawaran Ayu Damit Akui Masih Laku Dalam Pasaran

papar berkaitan - pada 16/7/2020 - jumlah : 267 hits
Mesipun namanya agak suram dalam industri muzik tanah air kini namun penyanyi Ayu Damit tetap bersyukur kerana masih menerima tawaran nyanyian biarpun jarang muncul di kaca televisyen Mengakui kini tampil tanpa sebarang produk baharu Ayu me...
5 Tipe Orang Yang Suka Ngerepotin Saat Main Ke Kosan Temanmu Pasti Banyak Yang Begini Nih

5 Tipe Orang Yang Suka Ngerepotin Saat Main Ke Kosan Temanmu Pasti Banyak Yang Begini Nih

papar berkaitan - pada 11/7/2020 - jumlah : 243 hits
Namanya juga anak kos temen temen kayak gini nggak bisa kamu hindari Tapi kadang malah mereka ini yang nggak bikin bosen di perantauan
Selepas Jadi Kerajaan Baru Pas Sedar Banyak Tidak Boleh Dibuat

Selepas Jadi Kerajaan Baru Pas Sedar Banyak Tidak Boleh Dibuat

papar berkaitan - pada 11/7/2020 - jumlah : 320 hits
MALAYSIA DATELINE Selepas menjadi kerajaan barulah Pas memahami kaedah pentadbiran negara dakwa aktivis ekoran tindakan diam pemimpin dan penyokong parti itu dalam menghadapi isu semasa sejak kebelakangan ini Aktivis Jamzuri Ardani telah me...
Covid 19 Selangor Catat Lebih Banyak Zon Hijau

Covid 19 Selangor Catat Lebih Banyak Zon Hijau

papar berkaitan - pada 11/7/2020 - jumlah : 403 hits
SHAH ALAM 10 JULAI Selangor mencatat perkembangan positif apabila Gombak hari ini bertukar status daripada kuning kepada hijau Justeru Dato Menteri Besar menyeru rakyat di negeri ini terus berdisiplin kerana virus berkenaan masih wujud Tahn...
Bila Jadi Kerajaan Banyak Benda Pas Faham

Bila Jadi Kerajaan Banyak Benda Pas Faham

papar berkaitan - pada 11/7/2020 - jumlah : 217 hits
Via WhatsApp Bila dah jadi kerajaan baru lebai faham 1 Tindakan Tabung Haji strukturkan semula aset adalah bijak 2 Tanaman buluh adalah berpotensi besar untuk industri baru 3 Golongan Mak Nyah perlu disantuni 4 BMF tak sesuai jadi agenda ke...
Kelak Anda Akan Melihat Lebih Banyak Iklan Di Youtube

Kelak Anda Akan Melihat Lebih Banyak Iklan Di Youtube

papar berkaitan - pada 11/7/2020 - jumlah : 228 hits
YouTube merupakan salah satu perkhidmatan penstriman video popular dimana pelbagai video diterbitkan oleh ramai pengguna seluruh dunia di YouTube Terbaru YouTube mengumumkan sedikit perubahan pada bentuk paparan iklan yang akan membawa kepa...
Mrah Sebab Misi Ambil D4rah Mak Dia Banyak Sangat Viral Lelaki Berkain Pelikat Meng4muk Di Klinik Kesihatan

Mrah Sebab Misi Ambil D4rah Mak Dia Banyak Sangat Viral Lelaki Berkain Pelikat Meng4muk Di Klinik Kesihatan

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 331 hits
Beberapa hari yang lepas viral dua rakaman video di media sosial khususnya facebook mengenai seorang lelaki berkain pelikat yang kelihatan mrah marh di atas sebuah motosikal Mrah sebab misi ambil d4rah mak dia banyak sangat Viral Lelaki Ber...
Mengapa Terdapat Banyak Orang Di India Dan China

Mengapa Terdapat Banyak Orang Di India Dan China

papar berkaitan - pada 9/7/2020 - jumlah : 414 hits
India dan China menempatkan 2 7 bilion individu yang mengejutkan Tetapi dalam video MinuteEarth di internet tuan rumah Kate Yoshida menjelaskan bahawa kedua dua negara sebenarnya telah berkembang dengan kadar yang hampir sama mengikut popul...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Doktor Kongsi Tip Cepatkan Proses Bersalin Elok Buat Bila Dah Hujung Hujung Kehamilan