Kenapa Guna Dana Kwan Untuk Program Imunisasi


 


Kenapa?.. 
Pakar Ekonomi Dr Muhammed Abdul Khalid dan juga Pensyarah Fakulti Ekonomi dan Muamalat, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Prof. Madya Dr. Nuradli Ridz­wan Shah Mohd. Dali membangkitkan persoalan yang sama..
Ini pendapat dari Prof. Madya Dr. Nuradli Ridz­wan Shah Mohd. Dali dipetik dari Utusan

Dana Kumpulan Wang Amanah Negara (KWAN) tidak sepatutnya digunakan sesuka hati meskipun bagi tujuan memperoleh vaksin dan membiayai perbelanjaan untuk Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan.
Pensyarah Fakulti Ekonomi dan Muamalat, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Prof. Madya Dr. Nuradli Ridz­wan Shah Mohd. Dali menyifatkan, tindakan kerajaan itu sudah tentu menimbulkan tanda tanya kerana ia tidak pernah digunakan oleh kerajaan-kerajaan terdahulu.
“Kalau nak kata kerajaan tidak ada duit, boleh jadi sebab mungkin ada perbelanjaan yang perlu ditampung. Bajet untuk vaksin sudah ada, tapi kita tidak tahu kos sebenar operasi yang ditanggung kerajaan ketika ini.
“Kalau betul tidak ada duit, kerajaan kena buat pinjaman dan ada banyak pilihan. Tapi tak boleh pinjam pihak lain ke sampai kena pinjam KWAN? Ini duit negara, tapi kita nak tahu juga ia untuk kegunaan apa. Mungkin perkara ini patut di­bincangkan di Parlimen, kerana setakat ini belum ada justifikasi terhadap tindakan tersebut,” katanya.

Beliau mengulas tindakan mewartakan Ordinan Darurat (Kumpulan Wang Amanah Negara) (Pindaan) 2021 (KWAN) bagi membolehkan kerajaan menggunakan dana untuk memperoleh vaksin dan per­belanjaan program imunisasi.
Belanjawan 2021 telah memperuntukkan RM3 bilion untuk perolehan vaksin, sebelum ditambah lagi RM2 bilion melalui pakej Pemerkasa bulan lalu.
Bagaimanapun, Prof. Madya Dr. Ahmed Razman Abdul Latiff dari Putra Business School (PBS) berkata, kerajaan kemungkinan berhasrat mempercepat proses penvaksinan kerana berdasarkan kadar pembeliannya ketika ini, ia menjadi lebih giat pada Jun ini.
“Walaupun sudah menerima peruntukan dari Belanjawan 2021 dan Pemerkasa, kerajaan mungkin mahu cepatkan pro­ses penvaksinan lebih awal lagi. Jangkaan 80 peratus po­pulasi divaksin sekarang ini sekitar Oktober dan November.
“Mungkin dengan pembe­lian lebih banyak vaksin, matlamat 80 peratus divaksin tercapai lebih awal,” katanya di sini semalam.

Pada masa sama, Razman juga berpandangan kerajaan mahu bersiap sedia dengan gelombang keempat penularan wabak Covid-19.
Namun, Razman menyifatkan pengeluaran wang tersebut tidak menjejaskan KWAN pada masa akan datang.
Dan berikut pula pandangan dari Pakar Ekonomi Dr Muhammed Abdul Khalid yang dilaporkan oleh AstroAwani
Kerajaan tidak sepatutnya menggunakan dana Kumpulan Wang Amanah Negara (KWAN) bagi perolehan vaksin dan perbelanjaan berkaitan Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK).
Menurut pakar ekonomi Dr Muhammed Abdul Khalid, dana berkenaan untuk digunakan generasi akan datang apabila sumber minyak dan gas negara berkurangan.
“Ini duit generasi akan datang, mengapa wang milik mereka diambil dengan begitu mudah sekali? Ini amat tidak bertanggungjawab,” katanya kepada Sinar Harian pada Khamis.
Jelas Muhammed, sekiranya matlamat kerajaan adalah untuk membeli vaksin, terdapat banyak lagi sumber lain yang boleh digunakan.
Beliau mengambil contoh seperti mengenakan cukai kepada syarikat yang membuat keuntungan besar atau 'durian runtuh' ketika pandemik.
“Tetapi mengambil hak kanak-kanak dan generasi akan datang bukan jawapannya.
"Kerajaan boleh dengan mudah mengenakan cukai 'durian runtuh' ke atas syarikat sarung tangan.
“Malah pada hari yang sama ordinan ini dilaksanakan, kerajaan telah meminjam AS$1.3 bilion daripada pasaran kewangan. Kenapa perlu sentuh dana KWAN?
“Persoalannya, mengapa kerajaan menggunakan wang KWAN yang berjumlah lebih kurang RM18 bilion untuk membeli vaksin apabila peruntukan hampir RM5 bilion telah diumumkan untuk tujuan yang sama,” katanya. 
Jadi.. persoalannya ialah Kenapa guna dana KWAN untuk program imunisasi?  



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/04/kenapa-guna-dana-kwan-untuk-program.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Guna Dana Kwan Tunjuk Kerajaan Kurang Usaha Kata Ahli Ekonomi

Guna Dana Kwan Tunjuk Kerajaan Kurang Usaha Kata Ahli Ekonomi

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 245 hits
April 28 2021 Pakar berkata kerajaan boleh sahaja mengumpulkan dana RM3 bilion melalui cara lain termasuk meminta belanjawan tambahan atau sumbangan daripada orang awam atau sektor korporat PETALING JAYA Langkah kerajaan menggunakan dana Ku...
Mengapa Guna Dana Kwan Mana Peruntukan Beli Vaksin Rm3 Bilion

Mengapa Guna Dana Kwan Mana Peruntukan Beli Vaksin Rm3 Bilion

papar berkaitan - pada 23/4/2021 - jumlah : 206 hits
Mengapa guna dana KWAN mana peruntukan beli vaksin RM3 bilion Oleh April 23 2021Penggunaan dana Kumpulan Wang Amanah Negara yang ditabung dari hasil petroleum untuk generasi masa hadapan oleh kerajaan Perikatan Nasional bagi membeli vaksin ...
Kenapa Guna Dana Kwan Ini Jawapan Dari Menteri Kewangan

Kenapa Guna Dana Kwan Ini Jawapan Dari Menteri Kewangan

papar berkaitan - pada 27/4/2021 - jumlah : 261 hits
Dana Kumpulan Wang Amanah Negara boleh digunakan setelah 10 tahun daripada tarikh penubuhannya bagi pembiayaan pembangunan termasuk pembelian vaksin Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata setakat 31 Disember 202...
Kenapa Guna Dana Kwan Jika Kerajaan Buat Pinjaman Rm85 Bilion Soal Najib

Kenapa Guna Dana Kwan Jika Kerajaan Buat Pinjaman Rm85 Bilion Soal Najib

papar berkaitan - pada 25/4/2021 - jumlah : 236 hits
April 25 2021 11 40 AMBekas perdana menteri Najib Razak berkata wujud perbezaan antara pengeluaran simpanan KWSP oleh rakyat dengan penggunaan dana KWAN oleh kerajaan PETALING JAYA Bekas perdana menteri Najib Razak mempersoalkan kenapa kera...
Persisi Jual Kuih Raya Kumpul Dana Sokong Program Latihan Belia

Persisi Jual Kuih Raya Kumpul Dana Sokong Program Latihan Belia

papar berkaitan - pada 29/4/2021 - jumlah : 307 hits
SINGAPURA Khas buat Hari Raya ini pendekar dan srikandi negara akan turun gelanggang menghantar kuih muih ke rumah anda Usaha ini adalah sebahagian daripada inisiatif Persekutuan Silat Singapura untuk mengumpul dana melalui penjualan kui
Jawatan Kosong Program Imunisasi Kebangsaan

Jawatan Kosong Program Imunisasi Kebangsaan

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 227 hits
Jawatan Kosong Program Imunisasi Kebangsaan ini ditawarkan oleh Jabatan Kesihatan Negeri Selangor Jabatan Kesihatan Negeri Selangor mempelawa warganegara Malaysia yang berumur 18 tahun ke atas dan berkelayakan untuk mengisi kekosongan jawat...
Kecilkan Saiz Kabinet Jimat Rm7 Bilion Tak Perlu Dana Kwan

Kecilkan Saiz Kabinet Jimat Rm7 Bilion Tak Perlu Dana Kwan

papar berkaitan - pada 23/4/2021 - jumlah : 275 hits
Kerajaan Perikatan Nasional tidak perlu menggunakan dana Kumpulan Wang Amanah Negara bagi membeli vaksin Covid 19 sekiranya kerajaan mengecilkan saiz kabinet sedia ada Ahli Parlimen Hang Tuah Jaya Datuk Seri Shamsul Iskandar Mohd Akin berka...
Dana Kwan Pula Ditebuk Gomen Backdoor

Dana Kwan Pula Ditebuk Gomen Backdoor

papar berkaitan - pada 25/4/2021 - jumlah : 295 hits
Itulah pasai Parliamen kena bukak kalau tak bukak parlimen macam nilah jadi nya Walaupun Parlimen dah lulus berjuta2 ringgit untuk pembelian vaksin tak cukup lagikah Sekarang gomen suka2 dia nak guna duit simpanan KWAN Bila sudah tiada lagi...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Jangan Terpedaya Kolaborasi Dengan Zico Netizen Gesa Untuk Boikot Lagu Baru Jennie Bp Atas Sebab Ini



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang