Kenapa Amanah Sokong Katak Berprinsip Sebagai Calon Ph



Seorang pemimpin Amanah menjelaskan, langkah Pakatan Harapan (PH) menerima dua bekas Adun Umno sebagai calon mereka ada kaitan dengan langkah taktikal bagi memenangi PRN Melaka.
Pengarah Komunikasi Amanah Nasional Khalid Samad berkata kedua-dua bekas Adun itu - Idris Haron dan Nor Azman Hassan - mempunyai sokongan masing-masing.
Dengan gabungan sokongan yang sudah ada pada PH, katanya, mereka yakin ada potensi besar untuk memenangi PRN pada 20 Nov kali ini.
Untuk rekod Idris yang juga bekas ketua menteri Melaka menjadi calon PKR bagi pihak PH di kerusi DUN Asahan, manakala Nor Azman (Amanah) bertanding di Pantai Kundor.
"Di Asahan memang Idris ada sokongan dan kalau dicampur dengan sokongan yang ada ada PH, insya-Allah boleh menang.
"Begitu juga di Pantai Kundor, Nor Azman orang yang dikenali dan dia memang (selalu) turun padang.
"Dia ada sokongan dan campur dengan sokongan PH, ia juga boleh dimenangi. Begitu juga di kerusi-kerusi lain yang ada sokongan kepada Idris dan Nor Azman," katanya dalam program bual bicara dalam talian kendalian Jom Channel malam tadi.
Khalid yang juga ahli parlimen Shah Alam menambah, penyokong Idris dan Nor Azman juga melihat bagaimana kedua-dua bekas wakil rakyat itu "dicantas" oleh Pengerusi Umno Melaka, Ab Rauf Yusoh.
Justeru katanya dengan kerjasama yang diberikan PH, gabungan itu yakin dapat memanfaatkan sokongan pengikut Idris serta Nor Azman.
Idris dan Nor Azman merupakan pemimpin Umno yang melakukan gerakan - bersama dua bekas Adun lain - sehingga menyebabkan ketua menteri Melaka Sulaiman Md Ali kehilangan majoriti di DUN.
Bukan melompat tapi dipecat
Di sebalik kedudukannya sebagai ketua Umno negeri, Ab Rauf tidak mewakili mana-mana kerusi DUN Melaka. Selepas PH dijatuhkan dan Umno serta Perikatan Nasional membentuk kerajaan, Ab Rauf dilantik menjadi speaker.
Ab Rauflah yang mengumumkan pembubaran DUN Melaka pada 4 Okt lalu iaitu pada hari yang sama empat Adun kerajaan mengumumkan mereka tidak lagi menyokong Sulaiman.
Bagaimanapun pembabitkan Idris - yang menjadi ketua menteri antara 2013 hingga 2018 - dan Nor Azman sebagai calon tidak disenangi DAP yang bertegas enggan menerima mana-mana bekas Adun yang membelot kepada parti mereka.
Kata Khalid Amanah juga berpendapat tidak semua orang boleh digelar 'katak' kerana didakwa meninggalkan Umno dan menyertai PH.
Sebaliknya kata Khalid kedua-dua bekas Adun itu dipecat oleh Umno kerana mempertahankan prinsip dan mengambil pendirian terhadap isu yang berlaku dalam kerajaan negeri.
Hal itu, katanya, perlu dijelaskan kepada orang ramai.
Untuk mengukuhkan lagi pendapat itu, Khalid merujuk kepada dakwaan Idris bahawa ada pemimpin Umno Melaka terlibat dalam salah laku pada projek melombong pasir yang kini disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia.
Khalid juga menafikan PH kini berkompromi dengan prinsip mereka dengan menyerap Idris dan Nor Azman ~ Malaysiakini


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/11/kenapa-amanah-sokong-katak-berprinsip.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kekal Berpegang Pada Prinsip Dap Tolak Katak Sebagai Calon

Kekal Berpegang Pada Prinsip Dap Tolak Katak Sebagai Calon

papar berkaitan - pada 2/11/2021 - jumlah : 163 hits
DAP hari ini menyuarakan bantahannya terhadap keputusan PKR dan Amanah meneruskan lamaran kepada Idris Haron dan seorang lagi bekas Adun Umno menjelang pilihan raya negeri Melaka akan datang Setiausaha Agungnya Lim Guan Eng berkata jawatank...
Dap Sokong Alfred Jabu Sebagai Calon Ketua Menteri Sarawak

Dap Sokong Alfred Jabu Sebagai Calon Ketua Menteri Sarawak

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 163 hits
DAP yamg mengaku mereka dapat menjalankan tugas pemilihan Ketua Menteri dengan baik adalah tipu lagi Pulau Pinang menyaksikan bukan anak tempatan telah dinaikkan oleh DAP Pulau Pinang sebagai Ketua Menteri iaitu Lim Guan Eng yang memang dat...
Dap Sokong Alfred Jabu Sebagai Calon Ketua Menteri Sarawak

Dap Sokong Alfred Jabu Sebagai Calon Ketua Menteri Sarawak

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 278 hits
DAP yamg mengaku mereka dapat menjalankan tugas pemilihan Ketua Menteri dengan baik adalah tipu lagi Pulau Pinang menyaksikan bukan anak tempatan telah dinaikkan oleh DAP Pulau Pinang sebagai Ketua Menteri iaitu Lim Guan Eng yang memang dat...
Isu Calon Adun Katak Buat Ph Retak Menanti Belah

Isu Calon Adun Katak Buat Ph Retak Menanti Belah

papar berkaitan - pada 8/11/2021 - jumlah : 224 hits
SHAH ALAM Keputusan DAP mengadakan majlis penamaan calon pilihan raya negeri Melaka secara berasingan dengan parti parti dalam koalisi Pakatan Harapan memberi isyarat parti itu menunjukkan elemen protes secara terbuka terhadap Parti Amanah ...
Dap Tidak Berkempen Untuk Katak Yang Kononnya Berprinsip

Dap Tidak Berkempen Untuk Katak Yang Kononnya Berprinsip

papar berkaitan - pada 8/11/2021 - jumlah : 153 hits
DAP tidak berkempen untuk katak yang kononnya berprinsip DAP menegaskan pendirian untuk tidak berkempen untuk dua katak politik yang telah menyertai Pakatan Harapan dan bertanding dalam Pilihan Raya Negeri Melaka Pengerusi DAP Kebangsaan Ta...
Tidak Ada Katak Berprinsip Dap Tidak Berkempen Untuk Katak Politik

Tidak Ada Katak Berprinsip Dap Tidak Berkempen Untuk Katak Politik

papar berkaitan - pada 8/11/2021 - jumlah : 150 hits
By 8 November 2021Anggota polis yang mengawal disekitar laluan masuk ke pusat penamaan calon pada hari penamaan calon sempena Pilihan Raya Negeri Melaka DUN Pengkalan Batu N 15 di Dewan Mini Stadium Bistari Melaka foto SYAFIQ AMBAK 08 NOVEM...
Tolak Katak Politik Anwar Cakap Tak Serupa Bikin Calon Bn

Tolak Katak Politik Anwar Cakap Tak Serupa Bikin Calon Bn

papar berkaitan - pada 10/11/2021 - jumlah : 194 hits
MELAKA Rakyat Melaka wajar memberi pengajaran kepada Pakatan Harapan kerana meletakkan individu tidak bertanggungjawab sehingga menjadi punca kejatuhan kerajaan negeri Calon BN bagi kerusi Dewan Undangan Negeri Bemban Datuk Koh Chin Han ber...
Rafizi Salahkan Amanah Suka Terima Katak

Rafizi Salahkan Amanah Suka Terima Katak

papar berkaitan - pada 1/11/2021 - jumlah : 155 hits
Rafizi salahkan Amanah suka terima katak Naib Presiden PKR Rafizi Ramli menyalahkan Parti Amanah Negara dan DAP yang bertegas mahu Parti Pribumi Bersatu Malaysia menjadi sebahagian anggota gabungan Pakatan Harapan pada 2016 Ketika itu katan...
Amanah Yang Nak Sangat Kerjasama Dengan Katak Di Melaka Tu

Amanah Yang Nak Sangat Kerjasama Dengan Katak Di Melaka Tu

papar berkaitan - pada 1/11/2021 - jumlah : 185 hits
BEKAS naib presiden PKR Rafizi Ramli membidas Amanah kerana mahu bekerjasama dengan katak politik dari Melaka yang menyebabkan kejatuhan kerajaan negeri Ahli Parlimen Pandan itu memetik nama Presiden Amanah Mohamad Sabu dan Pengerusi Amanah...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran

Persoalannya Kenapa Nak Butthurt Dengan Cadangan Akmal