Isu Calon Adun Katak Buat Ph Retak Menanti Belah



SHAH ALAM – Keputusan DAP mengadakan majlis penamaan calon pilihan raya negeri (PRN) Melaka secara berasingan dengan parti-parti dalam koalisi Pakatan Harapan (PH) memberi isyarat parti itu menunjukkan elemen protes secara terbuka terhadap Parti Amanah Negara (Amanah) dan Parti Keadilan Rakyat (PKR).
Berikutan itu, seorang penganalisis politik berpandangan peluang PH untuk memenangi PRN Melaka pada 20 November ini masih berliku sekalipun koalisi parti-parti dalam kerajaan Pusat, Barisan Nasional (BN) dan Perikatan Nasional (PN) sah tidak akan bekerjasama.
Pengarah Eksekutif Ilham Centre, Hisommudin Bakar berkata, sikap protes berkenaan dipercayai terdorong dengan pendirian DAP tidak bersetuju dengan pencalonan semula dua bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) UMNO iaitu bekas Ketua Menteri, Datuk Seri Idris Haron dan Datuk Nor Azman Hassan, bertanding atas tiket PH.
Hisommudin  
Jelas beliau lagi, pendirian terkini DAP yang bakal mempengaruhi sentimen pengundi Cina terhadap PH, pastinya akan mengganggu peluang koalisi itu, selain kebimbangan keterujaan pengundi Cina untuk keluar mengundi pada PRN Melaka semakin merosot berbanding pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14).
“Saya berpandangan ini adalah isyarat tegas DAP ditujukan kepada Pengerusi PH, Datuk Seri Anwar Ibrahim bahawa mereka tidak akan berkompromi dan mengorbankan sebarang prinsip atau elemen yang boleh menganggu gugat pendirian atau ideologi parti itu.
“Walaupun dalam soal penerimaan dua bekas ADUN UMNO itu, Anwar dilihat lebih terbuka, tetapi DAP pun tidak akan bertolak-ansur dengan sebarang keputusan yang dilihat bakal menghakis kepercayaan pengundi tegar mereka.
“Unjuran ketidaksepakatan dalam PH ini saya bayangkan mungkin akan berulang pada PRU15 jika isu berkenaan gagal dirundingi dengan baik dalam mesyuarat Majlis Presiden PH kelak,” katanya kepada Sinar Premium pada Ahad.
Beliau berkata demikian sewaktu mengulas keputusan PH mengumumkan pencalonan Idris dan Nor Azman untuk bertanding pada PRN Melaka atas tiket koalisi itu dengan bekas Ketua Menteri Melaka itu kini menjadi ahli PKR, manakala Nor Azman menyertai Amanah.
Susulan itu, Idris bakal bertanding di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Asahan, manakala Nor Azman bakal mempertahankan DUN Pantai Kundor yang dimenanginya atas tiket Barisan Nasional (BN).
CABARAN PERATUSAN KELUAR MENGUNDI RENDAH
DAP sebelum ini beberapa kali membuat teguran supaya empat bekas ADUN yang menarik sokongan kepada kerajaan negeri – termasuk Idris dan Nor Azman – tidak diterima bertanding sebagai calon PH.
Kepimpinan tertinggi DAP juga tidak menghadiri majlis pengumuman calon secara maya yang turut disertai Presiden Amanah, Mohamad Sabu pada Sabtu.
Anwar pada majlis itu menyatakan, pimpinan DAP tidak hadir kerana senarai nama lapan calon parti mereka sudah diumumkan di Kuala Lumpur pada Jumaat.
Mengulas lanjut, Hisommudin menjelaskan selain faktor masalah kesepakatan PH, satu lagi perspektif yang mungkin menyukarkan koalisi itu untuk kembali menawan Melaka adalah berasaskan jumlah peratusan keluar mengundi pilihan raya yang dianggarkan lebih rendah berbanding PRU14.
Tambah beliau, berdasarkan keputusan PRU14, PH berjaya mengambil alih negeri Melaka dengan majoriti tipis adalah disebabkan jumlah peratusan keluar mengundi yang sangat tinggi, melebihi 88 peratus.
“Ketika itu, PH memperolehi undi bukan Melayu, terutama pengundi kaum Cina pada tahap maksimum susulan keterujaan mereka untuk mengundi pada ketika itu sangat tinggi.
“Namun, sentimen pengundi bukan Melayu terutama pengundi kaum Cina pada PRN Melaka pada peringkat awal tidak menunjukkan sebarang keterujaan.
“Jika benar sentimen ini diterjemahkan pada hari pengundian, ditambah jumlah peratusan keluar mengundi yang mungkin agak rendah, saya rasa PH akan menerima implikasi negatif paling besar pada PRN Melaka, bukan BN atau PN,” katanya.
Isu calon ADUN ‘katak’ buat PH retak menanti belah
 
Baca Artikel Menarik:
Cuba rempuh, polis tembak kereta, tahan suspek edar dadah Letak duit dalam coli pun tak selamat Suara Level Penyanyi Karaoke – Azmeer Tegur Iqbal Gelagat politik PAS tidak patuh syariah? Nynaa Harizal dilarikan keluarga guna senjata api, suami buat laporan polis PRN Melaka: Umno tampil 90% muka baharu Vanessa Angel dan suami maut dalam nahas jalan raya Terkejut bayar harga siakap Langkawi RM1,196 seekor Setimpalkah hukuman mereka ini– Didie Alias Kemaluan bengkak, kanak-kanak didakwa disunat jin McDonalds kembali dengan menu ayam goreng 3x pedas Layari Laman Facebook MYKMU.NET
PRN Melaka: Isu calon lompat terus hantui PH

The post Isu calon ADUN ‘katak’ buat PH retak menanti belah appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/11/07/isu-calon-adun-katak-buat-ph-retak-menanti-belah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Sahkan Dua Bekas Adun Umno Diambil Sebagai Calon Ph

Anwar Sahkan Dua Bekas Adun Umno Diambil Sebagai Calon Ph

papar berkaitan - pada 6/11/2021 - jumlah : 205 hits
Dua bekas Ahli Dewan Undangan Negeri yang menjadi punca kejatuhan kerajaan negeri Melaka akan diambil sebagai calon Pakatan Harapan kata Datuk Seri Anwar Ibrahim Ketua Pembangkang itu mengesahkan keputusan untuk menerima dua ADUN tersebut b...
Kekal Berpegang Pada Prinsip Dap Tolak Katak Sebagai Calon

Kekal Berpegang Pada Prinsip Dap Tolak Katak Sebagai Calon

papar berkaitan - pada 2/11/2021 - jumlah : 163 hits
DAP hari ini menyuarakan bantahannya terhadap keputusan PKR dan Amanah meneruskan lamaran kepada Idris Haron dan seorang lagi bekas Adun Umno menjelang pilihan raya negeri Melaka akan datang Setiausaha Agungnya Lim Guan Eng berkata jawatank...
Prn Melaka Calon Bn Kak Som Mahu Selesai Isu Banjir Sampah Di Pengkalan Batu

Prn Melaka Calon Bn Kak Som Mahu Selesai Isu Banjir Sampah Di Pengkalan Batu

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 158 hits
PRN Melaka Calon BN Kak Som Mahu Selesai Isu Banjir Sampah Di Pengkalan Batu MELAKA Isu banjir dan masalah pelupusan sampah menjadi antara perkara yang akan diberi perhatian calon Barisan Nasional Dewan Undangan Negeri Pengkalan Batu Datuk ...
Jom Tolak Pn Calon Pun Katak Juga

Jom Tolak Pn Calon Pun Katak Juga

papar berkaitan - pada 14/11/2021 - jumlah : 213 hits
HAMZAH RIE NAPN sendiri letak calon katak Jom tolak PN SR
Tolak Katak Politik Anwar Cakap Tak Serupa Bikin Calon Bn

Tolak Katak Politik Anwar Cakap Tak Serupa Bikin Calon Bn

papar berkaitan - pada 10/11/2021 - jumlah : 194 hits
MELAKA Rakyat Melaka wajar memberi pengajaran kepada Pakatan Harapan kerana meletakkan individu tidak bertanggungjawab sehingga menjadi punca kejatuhan kerajaan negeri Calon BN bagi kerusi Dewan Undangan Negeri Bemban Datuk Koh Chin Han ber...
Mat Maslan Jamin Isu Tolak Calon Dun Bemban Gadek Selesai

Mat Maslan Jamin Isu Tolak Calon Dun Bemban Gadek Selesai

papar berkaitan - pada 14/11/2021 - jumlah : 323 hits
AYER KEROH Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Ahmad Maslan mendedahkan isu penolakan calon oleh akar umbi Barisan Nasional bagi kerusi Dewan Undangan Negeri Bemban dan Gadek telah diselesaikan dalam tempoh dua hari selepas penamaan calon Beli...
Akhirnya Kami Boleh Terima Logo Ph Di Prn Melaka Tapi Tolonglah Tolak 4 Adun Katak Di Melaka

Akhirnya Kami Boleh Terima Logo Ph Di Prn Melaka Tapi Tolonglah Tolak 4 Adun Katak Di Melaka

papar berkaitan - pada 1/11/2021 - jumlah : 157 hits
Siapa sebenarnya yang kemaruk sangat mahu bawa masuk Adun2 katak di Melaka itu ke dalam PH untuk dicalonkan dalam PRN nanti Semua keputusan poll yang telah dibuat samada di FB twitter mahupun media2 sosial yang lain majoriti menolak kesemua...
Ph Pertaruh 2 Katak Idris Nor Azman Dalam Cubaan Tarik Sokongan Pengundi Umno Berikut Adalah Senarai Calon Ph

Ph Pertaruh 2 Katak Idris Nor Azman Dalam Cubaan Tarik Sokongan Pengundi Umno Berikut Adalah Senarai Calon Ph

papar berkaitan - pada 7/11/2021 - jumlah : 244 hits
November 6 2021 6 1Pakatan Harapan akan mempertaruhkan dua daripada empat Ahli Dewan Undangan Negeri yang mencetuskan kejatuhan kerajaan negeri Melaka selepas menarik sokongan terhadap Ketua Menterinya Sulaiman Md Ali Calon PH adalah PKRTan...
Kenapa Amanah Sokong Katak Berprinsip Sebagai Calon Ph

Kenapa Amanah Sokong Katak Berprinsip Sebagai Calon Ph

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 237 hits
Seorang pemimpin Amanah menjelaskan langkah Pakatan Harapan menerima dua bekas Adun Umno sebagai calon mereka ada kaitan dengan langkah taktikal bagi memenangi PRN Melaka Pengarah Komunikasi Amanah Nasional Khalid Samad berkata kedua dua be...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Tular Gambar Pelupusan Beras Amp Barang Dapur Di Temerloh Pahang Bekas Mp Kuala Krau Tampil Mengaku Bertanggungjawab

Noorkhiriah Disangka Sudah Meninggal Dunia Hanya Kerana Akak Hidup Lagi Dik Baru 5 Hari Kau Dah Arwah Kan Akak

Dua Kali Ditangkap Khalwat Janda Anak Satu Jadi Wanita Pertama Kena Hukuman Sebat Di Terengganu

209 Doa Para Nabi

207 Chapter Master You Words

Coretan Dari Tingkat 2 Wad 29 Katil 18 Hprz 2