Kenali Microsleep Kesan Bahaya Semasa Memandu


Kenali Microsleep & Kesan Bahaya Semasa Memandu

Kau orang familiar tak dengan term “microsleep”? diri sendiri pernah alami? Atau ada ahli keluarga yang pernah kena? Kakak aku pernah terbabas ketika memandu waktu dalam perjalanan balik ke kampung beberapa tahun sudah.

Masa tu sekitar jam 3 petang. Memandu di jalan kampung dan waktu tu turun bukit. Dia memandu sendirian waktu tu, tiba-tiba dia kata dia terlelap. Rezeki panjang umur, kakak langsung tak cedera. Hanya kereta terbabas ke tepi dan sempat dia elak dari langgar divider.

Bila baca tentang berita kemalangan disebabkan microsleep aku rasa sedih sangat. Masih terkesan dengan berita kemalangan yang meragut nyawa ahli keluarga pemain bola sepak Johor beberapa hari lepas.



Apa Sebenarnya Microsleep?

Dalam bahasa mudahnya, terlelap beberapa saat tanpa disedari. Boleh terjadi ketika menonton tv, memandu, bermain telefon dan lain-lain. Aku sendiri pernah alami waktu tengah kusyuk main telefon.

 ‘Microsleep’ merujuk kepada tempoh tidur yang berlaku sehingga beberapa saat. Tempoh 'microsleep' adalah di antara 1 dan 30 saat. Kalau difikirkan 30 saat tu tak lama mana tapi macam-macam boleh berlaku dalam tempoh tu.

Kalau nak tahu, microsleep boleh berlaku walaupun mata masih terbuka. Lebih menakutkan, individu yang mengalaminya boleh terlelap tanpa disedari.



Tanda Penting Pemandu Mengalami Microsleep

Terdapat beberapa tanda atau gejala perlu diperhatikan jika pemandu mengalami ‘microsleep’. Tolong ambil perhatian terutama penumpang supaya dapat elakkan kejadian yang tak di ingini berlaku.

#1 Tersasar Dari Lorong

Kalau nampak pemandu dah mula tersasar itu bermakna dia dah mula alami ‘microsleep’ dan perlu berhenti dan berehat serta merta.

#2 Menguap Banyak Kali

Selalunya berlaku apabila memandu selepas berhenti makan, mata terasa berat dan terasa mengantuk. Penumpang kena alert jika pemandu asyik menguap dan menggosok mata, kau orang perlu bantu pemandu untuk terus kekal terjaga.


Cipta topik dan cuba bersembang. Cadangkan untuk berhenti & tidur seketika di hentian Rawat & Rehat terdekat. Biasanya bila mengantuk, pemandu cenderung untuk tekan minyak dan memandu lebih laju. Penumpang kena selalu ingatkan supaya tak langgar had kelajuan ditetapkan








Waktu Perlu Elak Memandu Untuk Cegah Microsleep

Pemandu wajib dapatkan tidur yang mencukupi dan berkualiti iaitu tujuh hingga Sembilan jam sebelum memulakan perjalanan jarak jauh. Selalu kita nampak peringatan ni apabila tiba musim perayaan.

Menurut Presiden Persatuan Sleep Apnea Malaysia (PSAM), Prof Madya Dr Louis Adaikalam, orang ramai dinasihatkan supaya mengelak daripada memandu pada waktu di antara pukul 2 hingga 4 petang dan 3 hingga 5 pagi.

Memang dah ada kajian di seluruh dunia yang membuktikan tempoh tersebut merupakan waktu puncak untuk seseorang itu mengantuk sekali gus boleh membawa kepada kemalangan jalan raya yang berpunca daripada masalah ‘microsleep’.

Kesimpulan

Kena selalu ingat ‘microsleep’ ni berlaku tanpa amaran dan sesiap sahaja boleh kena. Emak aku selalu pesan, benda kita boleh cegah dan elak kita cuba la buat. Nak salahkan meraka yang ‘microsleep’ pun tak berguna sebab bukan kehendak mereka juga.

Salam takziah untuk keluarga yang terlibat dan kehilangan insan tersayang. Memandulah secara berhemah, buang ego dan baran ketika berada di atas jalan raya. Patuhi had laju dan semoga kau orang selamat tiba ke destinasi.

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rodiahamir.com/2020/12/kenali-microsleep-kesan-bahaya-semasa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Maksud Di Sebalik Warna Air Kencing Kesan Bahaya Akibat Menahan Kencing Terlalu Lama

Maksud Di Sebalik Warna Air Kencing Kesan Bahaya Akibat Menahan Kencing Terlalu Lama

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 437 hits
Maksud Di Sebalik Warna Air Kencing Kesan Bahaya Akibat Menahan Kencing Terlalu Lama Sebagai seorang manusia biasa sudah semestinya kita kena ambil tahu tahap kesihatan diri masing masing Dan terdapat pelbagai petunjuk sebenarnya untuk tahu...
Kenali Bahaya Dan Pencegahan Psikosomatik

Kenali Bahaya Dan Pencegahan Psikosomatik

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 187 hits
Psikosomatik adalah gabungan dua perkataan iaitu mental dan tubuh Sekiranya ditafsirkan gangguan psikosomatik adalah keluhan fizikal yang timbul atau dipengaruhi oleh fikiran atau emosi dan bukan oleh sebab fizikal yang jelas seperti kecede...
Terlelap Secara Tiba Tiba Kenali Apa Itu Microsleep

Terlelap Secara Tiba Tiba Kenali Apa Itu Microsleep

papar berkaitan - pada 7/12/2020 - jumlah : 332 hits
Terlelap Secara Tiba Tiba Kenali Apa Itu Microsleep Microsleep boleh berlaku bila bila masa sahaja dan paling merisaukan apabila ianya berlaku ketika kita sedang melakukan perkara penting seperti memandu kereta dan juga mengendalikan alatan...
Orang Ramai Di Kompleks Beli Belah Situasi Biasa Semasa Perayaan Masidi

Orang Ramai Di Kompleks Beli Belah Situasi Biasa Semasa Perayaan Masidi

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 494 hits
Komen Datuk Masidi dengan gambar gambar viral pengunjung ramai di sebuah shopping mall semalam Orang Ramai Di Kompleks Beli Belah Situasi Biasa Semasa Perayaan Masidi Situasi kompleks membeli belah dipenuhi orang ramai disifatkan sebagai pe...
Boleh Rentas Daerah Informasi Sop Perjalanan Terkini Semasa Pkpb

Boleh Rentas Daerah Informasi Sop Perjalanan Terkini Semasa Pkpb

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 265 hits
Menteri Kanan Malaysia Dato Sri Ismail Sabri Yaakob baru saja mengumumkan bahawa banyak tempat tempat seluruh Malaysia sudah ditamatkan PKPB Namun masih ada beberapa lokasi dilanjutkan PKPB sehingga 20 Disember 2020 termasuk Kuala Lumpur da...
Kenangan Semasa Di Sekolah Rendah

Kenangan Semasa Di Sekolah Rendah

papar berkaitan - pada 9/12/2020 - jumlah : 210 hits
Gurindam Jiwa LukaTerkenang masa yang lalu Hatiku menjadi sayu Maso tu baru naik darjoh satu Maka bermulalah dunia baru Semangat tu gak nok gi sekoloh turun jak pagi Kadey2 x dey ceroh tanoh lopat turun hungar gi Ado jugok hok pesen keno pa...
Tiada Perubahan Kriteria Semasa I Sinar Buat Masa Ini Kwsp

Tiada Perubahan Kriteria Semasa I Sinar Buat Masa Ini Kwsp

papar berkaitan - pada 7/12/2020 - jumlah : 223 hits
56 total views 56 views today Kumpulan Wang Simpanan Pekerja menjelaskan tiada sebarang perubahan terhadap kriteria semasa i Sinar buat masa ini Dalam satu kenyataan hari ini sebagai merujuk kepada pelbagai laporan media mengenai permohonan...
Anwar Macam Biasa Semasa Genting Hanya Tunggu Dan Lihat

Anwar Macam Biasa Semasa Genting Hanya Tunggu Dan Lihat

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 218 hits
Susulan kejatuhan kerajaan negeri Perak Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim berkata pihaknya menyerahkan kepada pimpinan negeri itu berhubung calon menteri besar yang baru Kita masih belum membincangkan perkara itu Kita telah serahkan pemimpin ...
Check Alat Tulis Anak

Zaid Hits Out At Ministry S Muslim Friendly Tourism Idea For Langkawi

10 Vacuum Cordless Terbaik Untuk Bersihkan Rumah 2024

Drama Terjerat Kisah Cinta Terlarang Hingga Terjerat Dan Menjerat Hidup Hakiki

Penjelasan Isu Blackrock Oleh Pm Diterima Baik

How Brain Drain Can Be Beneficial To Malaysia And Why It Should Be Encouraged

For Winning Games Slot Gacor123 Apply Strategies

Plan Nak Pergi Holiday



6 Makhluk Mitos Yang Digeruni dan Disanjung Masyarakat Asia Tenggara

10 Filem Komedi Lawak Terbaru Yang Best Juga Tersedia Online Netflix Prime Video HBO GO Dengan Sarikata Bahasa Melayu

Info Dan Sinopsis Filem Ipar Adalah Maut 2024 Kini Di Pawagam Malaysia

Kahwin Beristerikan Bella Hanna Bella Luna Ini 10 Fakta Biodata Pelakon Redza Rosli Yang Ramai Tak Tahu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Terjerat iQIYI Malaysia Gandingan Aliff Aziz Dan Ruhainies


Opah Dron Imej Baharu Warga Emas

Pelajar Tingkatan Satu Ditampar Senior Gara2 Cemburu Rapat Dengan Teman Lelaki

Kehidupan Keluarga Telah Berubah

Kak Jane Pergi Selamanya

Yubi Ketentuan Ilahi Chord

Format Upkk 2024 Format Terkini Ujian Penilaian Kelas Kafa