Kena Pandai Curi Nafas Baru Kurang Rasa Sakit Ambil Tahu Teknik Ini Mudah Nak Bersalin Nanti


Proses kelahiran bayi atau bersalin tentu sahaja indah namun dalam masa yang sama menakutkan bagi sesetengah wanita terutamanya buat kali pertama. Pelbagai perkara mungkin akan difikirkan si ibu hamil termasuklah kesakitan yang boleh berlaku tatkala meneran bayi keluar daripada perut.

Untuk pengetahuan anda, ada teknik pernafasan yang mungkin boleh membantu proses ini! Apakah ia?
Teknik pernafasan bersalin Lamaze
Diperkenalkan oleh Pakar Obstetrik dari Perancis, Fernand Lamaze pada sekitar tahun 50-an dahulu, teknik pernafasan bersalin ini masih popular sehingga kini.
Teknik ini menggunakan metode psychoprophylaxis di mana wanita akan dilatih untuk bernafas secara terkawal sebagai alternatif ubat tahan sakit akibat kontraksi.

 
Secara umumnya, teknik ini merangkumi pernafasan dengan cara berikut:
Bernafas mengikut ritma Bernafas secara perlahan dan mendalam Bernafas menggunakan mulut atau hidung Bernafas sambil mata terbuka atau tertutup Bernafas sambil memfokuskan terhadap sesuatu atau seseorang Buat anda yang khuatir tentangnya, jangan risau kerana ia selamat! Namun adakah ia berkesan? Tujuan utama teknik pernafasan bersalin ini dicipta adalah untuk mengurangkan rasa sakit yang dialami akibat kontraksi. Buat anda yang belum tahu, kontraksi adalah perubahan pada otot rahim sama ada mengetat atau melentur ketika tiba saat melahirkan bayi dalam kandungan.
Proses ini akan berlaku dan berulang untuk membantu wanita dalam proses kelahiran bayi dengan mendorong kandungan menuju saluran kelahiran. Ya, tidak dapat dinafikan bahawa kontraksi ini tentu sekali menyakitkan dan sesuatu perlu dibuat untuk mengurangkannya.
Tahap keberkesanan terknik ini sebenarnya adalah sangat bergantung kepada toleransi seseorang ibu hamil itu terhadap kesakitan. Penting untuk kalian tahu bahawa ia sama sekali tidak akan menghilangkan kesakitan ketika bersalin namun mungkin boleh mengurangkannya.
Tip pernafasan mengikut tahap kontraksi
Sekiranya anda ingin mempraktikkan teknik pernafasan Lamaze ini, sila dapatkan tunjuk ajar daripada pakar yang terlatih dalam bidang kebidanan.
Namun terdapat beberapa tip pernafasan bersalin umum mengikut tahap kontraksi yang boleh ibu hamil amalkan seperti berikut:
Apabila kontraksi bermula
Tarik nafas secara perlahan dan mendalam pada setiap permulaan dan pengakhiran kontraksi bagi memastikan tubuh badan anda kekal relaks.
Semasa fasa pertama
#1. Mulakan dengan pernafasan yang perlahan dan mendalam setiap kali kontraksi berlaku bagi melegakan segala tekanan yang wujud pada fizikal.
#2. Tarik nafas melalui hidung dan tahan nafas seketika.
#3. Setiap kali menghembuskan nafas, cuba fokus untuk merelakskan bahagian tubuh badan yang berlainan.
Teknik pernafasan ketika fasa aktif
#1. Mulakan dengan pernafasan yang perlahan dan mendalam setiap kali kontraksi berlaku bagi melegakan segala tekanan yang wujud pada fizikal.
#2. Tarik nafas melalui hidung dan hembuskan ia melalui mulut.
#3. Kekalkan pernafasan anda seperlahan yang mungkin namun tingkatkan ritmanya apabila intensiti kontraksi mula meningkat.
#4. Relakskan bahu anda.
#5. Apabila kontraksi mula memuncak dan pernafasan mula menjadi laju, cuba ringankan ia dengan bernafas menggunakan mulut sahaja.
Apabila kontraksi mula berkurang, perlahankan pernafasan dan cuba menarik nafas menggunakan hidung dan hembuskan ia melalui mulut kembali.
Teknik pernafasan ketika fasa transisi
#1. Mulakan dengan pernafasan yang perlahan dan mendalam setiap kali kontraksi berlaku bagi melegakan segala tekanan yang wujud pada fizikal.
#2. Fokuskan perhatian anda terhadap satu perkara contohnya pasangan, gambar, dinding atau sebagainya.
#3. Semasa kontraksi berlaku, cuba bernafas menggunakan mulut dengan kadar 1 ke 10 helaan setiap 5 saat.
#4. Setiap kali tiba nafas yang keempat atau kelima, hembuskan ia dengan tempoh yang agak lama.
#5. Apabila kontraksi ini berakhir, cuba bernafas dengan relaks.
Semasa fasa kedua
#1. Mulakan dengan pernafasan yang perlahan dan mendalam setiap kali kontraksi berlaku bagi melegakan segala tekanan yang wujud pada fizikal.
#2. Fokuskan minda anda kepada pergerakan bayi dalam kandungan yang mula menurun untuk keluar.
#3. Bernafas secara perlahan dengan ritma yang sesuai bagi setiap kontraksi.
#4. Laraskan pernafasan anda sendiri untuk keselesaan.
#5. Apabila anda terasa tekanan untuk menolak bayi keluar, tarik nafas sedalamnya dan perlahan hembuskan ia.
#6. Apabila kontraksi berakhir, relaks dan tarik nafas dua kali dengan tenang.
Teknik pernafasan bersalin yang umum ini mungkin dapat membantu ibu hamil melancarkan dan mengurangkan kesakitan tatkala proses bersalin.
Untuk mengetahui cara betul mempraktikkan teknik Lamaze yang kami sebutkan di atas tadi, sila dapatkan informasi lanjut daripada doktor.
Kredit: Hello Doktor
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)

Ada gambar anak minum susu yang cute-cute? Jom share dengan Pa&Ma dan anda mungkin berpeluang memenangi hamper barangan bernilai RM100. Muat naik gambar anak anda di SINI

WEBINAR AKU TAK TAKUT BERANAK
Sertai Webinar keibubapaan terbesar dianjurkan tahun ini. Pastikan anda bersama kami untuk bersama-sama mendapat ilmu dan peluang memenangi pelbagai hadiah.
Webinar PERCUMA ini membariskan speaker-speaker hebat dan berpengalaman dalam bidang keibubapaan seperti Ustaz Don, Ustaz Kazim Elias, Dato’ Dr Fazley Yaakob, Dr Rizal Abu Bakar, Dr Maiza Tusimin dan Dr Afida Sohana.
🔸 27 JUN 2021
🔸 8.00 PAGI – 10.00 MALAM
🔸 Secara virtual di platfotm ZOOM
Selain berpeluang menceduk ilmu yang dikongsi, anda juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah sebab ada 70 hadiah best yang ditawarkan termasuklah sebuah handphone 📱
Jom jadi peserta terawal!
✍🏻 Daftar sebagai peserta di:
https://bit.ly/3yT61Ex
Jom daftar sekarang untuk berpeluang menang hadiah cabutan bertuah!_
The post Kena Pandai Curi Nafas Baru Kurang Rasa Sakit. Ambil Tahu Teknik Ini, Mudah Nak Bersalin Nanti appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kena-pandai-curi-nafas-baru-kurang-rasa-sakit-ambil-tahu-teknik-ini-mudah-nak-bersalin-nanti/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tiga Kali Induce Baru Rasa Nak Bersalin Pilih Nama Ringkas Ain Edruce Kongsi Wajah Nama Anak

Tiga Kali Induce Baru Rasa Nak Bersalin Pilih Nama Ringkas Ain Edruce Kongsi Wajah Nama Anak

papar berkaitan - pada 2/6/2021 - jumlah : 437 hits
Selepas dua minggu melahirkan anak sulungnya akhirnya Ain Edruce tampil berkongsi cerita pengalaman kelahiran indahnya menerusi Youtube Ain sebelum ini membuka soalan untuk seluruh pengikutnya di Instagram yang ingin bertanyakan pelbagai so...
Kena Cari Ilmu Kalau Rasa Takut Nak Beranak Ini 5 Tip Bersalin Tanpa Koyak Mama Boleh Praktis

Kena Cari Ilmu Kalau Rasa Takut Nak Beranak Ini 5 Tip Bersalin Tanpa Koyak Mama Boleh Praktis

papar berkaitan - pada 9/6/2021 - jumlah : 212 hits
Sebut sahaja mengenai proses melahirkan anak pasti ada yang mula terimbau dan mula teringat akan trauma proses ketika melahirkan anak pertama Tanpa pengalaman malah hanya berbekalkan ilmu dari pembacaan semata mata ibu berjaya melaluinya de...
Kalau Nak Umum Orang Lain Nak Bagi Bantuan Sah Dia Akan Umumkan Harap Rakyat Puji Kita Tengok Nanti

Kalau Nak Umum Orang Lain Nak Bagi Bantuan Sah Dia Akan Umumkan Harap Rakyat Puji Kita Tengok Nanti

papar berkaitan - pada 29/5/2021 - jumlah : 178 hits
W FAUDZINTak payah keluar statement la buat menambah dosa orang maki hang je letak je jawatan apa susahnya Gila sangat nk jadi PM tapi tak tahu apa satu tu buat apa Patut dah sedia perancangan total lockdown selama 3 bulan paling kurang Buk...
Gara Gara Nak Kesan Bunyi Pada Kereta Baru Phua Chu Kang Dilarang Memandu 3 Bulan

Gara Gara Nak Kesan Bunyi Pada Kereta Baru Phua Chu Kang Dilarang Memandu 3 Bulan

papar berkaitan - pada 9/6/2021 - jumlah : 182 hits
Singapura Pelakon sitkom Phua Chu Kang Gurmit Singh didakwa kerana memandu pada kelajuan 131 kilometer sejam bersama anak lelakinya dalam kereta berkenaan di laluan dengan had kelajuan 70 kilometer sejam Berita Harian Singapura yang memetik...
Kaki Bengkak Ketika Hamil Trimester Ke 3 Ini Cara Kurangkan Rasa Sakit

Kaki Bengkak Ketika Hamil Trimester Ke 3 Ini Cara Kurangkan Rasa Sakit

papar berkaitan - pada 28/5/2021 - jumlah : 145 hits
Kaki bengkak ketika hamil atau Edema yang biasa melanda adalah perkara normal dan disebabkan oleh perubahan hormon serta perubahan fisiologi badan Walaupun edema boleh berlaku pada mana mana bahagian tubuh badan ia lebih kerap berlaku di ba...
Punca Kaki Rasa Lenguh Dan Sakit Lutut

Punca Kaki Rasa Lenguh Dan Sakit Lutut

papar berkaitan - pada 27/5/2021 - jumlah : 910 hits
Minggu lepas kaki saya nih rasa sakit dan lenguh yang amat Lagi lagi dekat bahagian tapak kaki sampai ke bahagian belakang betis Rasa sakit tu macam kaki kena tusuk benda tajam lebih lagi masa baru bangun tidur Ikut sejarah saya pernah saki...
Anak Kerap Tengok Hp Mudah Jatuh Sakit Ini Penyebabnya Jika Tahu Kita Akan Risau

Anak Kerap Tengok Hp Mudah Jatuh Sakit Ini Penyebabnya Jika Tahu Kita Akan Risau

papar berkaitan - pada 31/5/2021 - jumlah : 253 hits
Pernah tak kita terfikir kenapa anak kerap sakit Kadang baru baik demam batuk pula Cuba ibu bapa tengok apa aktiviti yang selalu anak anak lakukan Mungkin anak yang dihantar ke taska atau pengasuh kerap demam selesema atau batuk tu kerana b...
Share Sampai 8k Resipi Butter Cake Super Moist Paling Mudah Nak Buat Senang

Share Sampai 8k Resipi Butter Cake Super Moist Paling Mudah Nak Buat Senang

papar berkaitan - pada 5/6/2021 - jumlah : 355 hits
Berada lama di rumah ada baiknya kita hidangkan sajian yang enak untuk keluarga Jangan cuba menu yang berat pilih sahaja kek mudah yang hanya dibancuh semua bahan sahaja Resipi perkongsian ini mama wajib cuba Resipi terpaling senang untuk P...
Masalah Nak Buat Copywriting Boleh Cuba Teknik Ini

Masalah Nak Buat Copywriting Boleh Cuba Teknik Ini

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 328 hits
Ramai yang alami masalah buntu nak cari idea bila nak buat copywriting untuk iklankan produk yang ingin kita promosi Tapi jika kita tahu struktur dan caranya ia akan jadi lebih mudah Tapi masalahnya setiap hari nak kena tulis ayat iklan yan...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms