Kena Cari Ilmu Kalau Rasa Takut Nak Beranak Ini 5 Tip Bersalin Tanpa Koyak Mama Boleh Praktis


Sebut sahaja mengenai proses melahirkan anak, pasti ada yang mula terimbau dan mula teringat akan trauma proses ketika melahirkan anak pertama. Tanpa pengalaman malah hanya berbekalkan ilmu dari pembacaan semata-mata ibu berjaya melaluinya dengan tenang.
Melalui sesi Borak Pa&Ma Go Live, turut dikongsikan mengenai topik Aku Tak Takut Beranak yang begitu hebat dikupas oleh tetamu jemputan, Pn Nazira Nazir, penulis buku 9 Bulan 10 Hari.

Melalui perkongsian itu, turut dikongsikan pengalaman pertama kali melahirkan anak juga tip agar jangan pernah merasa takut atau bimbang dikala menghadapi proses itu. Banyak perkongsian ilmu yang boleh dimanfaatkan oleh bakal ibu kelak.
“Apa yang kita fikir, apa yang kita doa benda itulah yang akan kita alami.
“Kalau kita rasa kita tak ada ilmu nak beranak, kita carilah ilmu berkenaannya supaya kita bersedia nak hadapi detik indah itu,” begitu kongsi Pn Nazira, ibu beranak tiga yang berkongsi tip kepada semua.

Malah kata Pn Nazira lagi, ketika proses mengandung dan ketika hampir detik bersalin, kita berusahalah untuk membantu diri sendiri malah doktor yang merawat kita untuk sama menjayakan proses melahirkan sebaiknya.
“Kita sebagai ibu kena berani bertanya pada doktor untuk bantu doktor yang memeriksa kita. Kita bantu doktor untuk bantu masalah kita. Kita mudahkan kerja doktor yang memeriksa kita sebab kita lebih tahu bayi yang berada di dalam perut kita. Kita boleh rasa baby bergerak-gerak jadi kita beritahulah pada doktor,” kongsinya.

Tip bersalin tanpa koyak
1. Kuasa doa paling mujarab. Setiap pagi selepas solat subuh, mummy buatlah tabung sedekah subuh dan doalah. Masa nak masukkan duit, sebutlah “Ya Allah Ya Tuhanku, dengan sedekah subuhku ini ku mohon padamu Ya Allah agar proses bersalinku ini tanpa koyak tanpa jahit. Ku niatkan sedekahku ini untuk anak-anak yatim yang susah. Lepas sebulan sedekahkanlah duit itu pada anak-anak yatim.
2. Mummy juga perlu ada ilmu. Contohnya jangan angkat pinggul dan sebagainya, ini penting.
3. Untuk suami, bersamalah isteri sekerap mungkin dihujung-hujung kehamilan agar proses bersalin lebih lancar. Bantu isteri buatkan urutan perinium setiap hari agar mudah bersalin tanpa koyak.

4. Jangan lupa beritahu doktor bahawa anda nak bersalin tanpa koyak. Beritahu pada doktor dan doktor akan cuba bantu kita.
5. Masa kita nak meneran tu jangan lupa doakan doktor yang menyambut kelahiran anak kita dan jururawat yang membantu melancarkan proses kita ketika itu kerana inilah detik yang Allah mudah makbulkan doa kita.

Sertai Webinar Aku Tak Takut Beranak
Banyak lagi perkongsian menarik dan tip yang bakal dikongsikan untuk bakal ibu yang bakal menempuh detik bersalin ini nanti di Webinar Aku Tak Takut Beranak pada 27 Jun nanti.

Webinar yang bakal berlangsung secara percuma ini sarat dengan ilmu tidak terkecuali peserta juga dapat memenangi hadiah cabutan bertuah sepanjang webinar itu berlangsung.
Paling menarik pastinya perkongsian hebat daripada barisan speaker berpengalaman dalam bidang keibubapaan seperti Ustaz Don, Ustaz Kazim Elias, Dato’ Dr Fazley Yaakob, Dr Rizal Abu Bakar, Dr Maiza Tusimin dan Dr Afida Sohana yang sudah pasti memberikan ilmu yang cukup bermanfaat untuk kita semua. Jangan lupa sertainya.

Pa&Ma dengan kerjasama 9 bulan 10 hari nak bagi webinar PERCUMA tanda terima kasih atas sokongan follower semua selama ini.
Webinar ‘Aku Tak Takut Beranak’ menampilkan barisan speaker-speaker hebat dan berpengalaman dalam bidang keibubapaan seperti Ustaz Don, Ustaz Kazim Elias, Dato’ Dr Fazley Yaakob, Dr Rizal Abu Bakar, Dr Maiza Tusimin dan Dr Afida Sohana.
Selain berpeluang menceduk ilmu yang dikongsi, anda juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah sebab ada 70 hadiah best yang ditawarkan termasuklah sebuah handphone.
So apa yang anda kena buat untuk dapat HADIAH CABUTAN BERTUAH tu?
Just daftar je kat SINI. FREE je tau Webinar ni!

Menarik: Bersalin Tak Koyak, Jahit Pun Tak, Doktor Check Luka Pun Tak Ada, Ibu Ni Kongsikan Tipnya
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Kena Cari Ilmu Kalau Rasa Takut Nak Beranak, Ini 5 Tip Bersalin Tanpa Koyak Mama Boleh Praktis! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kena-cari-ilmu-kalau-rasa-takut-nak-beranak-ini-5-tip-bersalin-tanpa-koyak-mama-boleh-praktis/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kena Pandai Curi Nafas Baru Kurang Rasa Sakit Ambil Tahu Teknik Ini Mudah Nak Bersalin Nanti

Kena Pandai Curi Nafas Baru Kurang Rasa Sakit Ambil Tahu Teknik Ini Mudah Nak Bersalin Nanti

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 270 hits
Proses kelahiran bayi atau bersalin tentu sahaja indah namun dalam masa yang sama menakutkan bagi sesetengah wanita terutamanya buat kali pertama Pelbagai perkara mungkin akan difikirkan si ibu hamil termasuklah kesakitan yang boleh berlaku...
Tiga Kali Induce Baru Rasa Nak Bersalin Pilih Nama Ringkas Ain Edruce Kongsi Wajah Nama Anak

Tiga Kali Induce Baru Rasa Nak Bersalin Pilih Nama Ringkas Ain Edruce Kongsi Wajah Nama Anak

papar berkaitan - pada 2/6/2021 - jumlah : 437 hits
Selepas dua minggu melahirkan anak sulungnya akhirnya Ain Edruce tampil berkongsi cerita pengalaman kelahiran indahnya menerusi Youtube Ain sebelum ini membuka soalan untuk seluruh pengikutnya di Instagram yang ingin bertanyakan pelbagai so...
Moral Of The Story Nak Kenal Seseorang Boleh Tengok Dengan Siapa Dia Berkawan

Moral Of The Story Nak Kenal Seseorang Boleh Tengok Dengan Siapa Dia Berkawan

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 265 hits
Jho KUALA LUMPUR Mahkamah Amerika Syarikat mendakwa ahli perniagaan dalam buruan Low Taek Jho atau Jho Low dengan tuduhan baharu melobi pentadbiran Donald Trump dan Jabatan Kehakiman AS untuk menggugurkan siasatan berkaitan skandal rasuah g...
Anak Liat Nak Makan Semua Diluahkan Balik Guna Petua Semulajadi Ini Selera Makan Anak Boleh Bertambah

Anak Liat Nak Makan Semua Diluahkan Balik Guna Petua Semulajadi Ini Selera Makan Anak Boleh Bertambah

papar berkaitan - pada 29/5/2021 - jumlah : 254 hits
Anak liat nak makan mama dah masak macam macam pun tetap anak tak nak makan Kadang kadang timbul rasa stress sebab mama dah usaha untuk bangkitkan selera makan anak tapi tetap tak menjadi Sedih bila sedikit pun anak tak nak jamah Situasi in...
Muka Yang Buat Kita Rasa Nak Hempuk Televisyen

Muka Yang Buat Kita Rasa Nak Hempuk Televisyen

papar berkaitan - pada 30/5/2021 - jumlah : 182 hits
Sejak beberapa tahun kebelakangan ini pelakon antagonis dalam drama drama Melayu kelihatan lebih menonjol berbanding watak utama Antara watak antagonis yang paling dibenci penonton ialah Nurul Ain dalam drama 7 Hari Mencintaiku 2 lakonan Wa...
Nak Balik Rumah Pun Tak Boleh Kami Juga Ada Anak Keluarga Doktor Merayu Supaya Masyarakat Buat Self Lockdown

Nak Balik Rumah Pun Tak Boleh Kami Juga Ada Anak Keluarga Doktor Merayu Supaya Masyarakat Buat Self Lockdown

papar berkaitan - pada 28/5/2021 - jumlah : 235 hits
Disaat angka mangsa Covid 19 meningkat 7 ribu lebih hari ini adanya golongan yang tidak berputus asa memberikan tenaga untuk membantu mangsa mangsa ini Mereka adalah barisan hadapan negara yang banyak bekorban demi kesejahteraan rakyat Buka...
Saya Tak Tahu Pasal Sajat Kalau Boleh Tak Nak Ambil Tahu Adik Sajat

Saya Tak Tahu Pasal Sajat Kalau Boleh Tak Nak Ambil Tahu Adik Sajat

papar berkaitan - pada 10/6/2021 - jumlah : 320 hits
Sudah beberapa bulan dalam buruan polis usahawan kosmetik Sajat atau nama sebenarnya Muhammad Sajjad Kamaruzzaman masih belum dikesan sejak waran tangkap ke atasnya dikeluarkan 23 Februari lalu Bagaimanapun Sajat dilihat tetap aktif memuat ...
Letak Dalam Kuantiti Yang Sikit Kecil Kalau Letak Banyak Anak Akan Takut Nak Makan

Letak Dalam Kuantiti Yang Sikit Kecil Kalau Letak Banyak Anak Akan Takut Nak Makan

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 282 hits
Amalan pemakanan yang tidak sihat boleh menyebabkan anak susah makan Jom ketahui cara yang boleh dilakukan untuk mengatasi masalah tabiat makanan anak ini Tabiat pengambilan makanan anak Memastikan anak mendapat makanan berkhasiat dan seimb...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih