Kemenangan Di Sabah Perkukuh Kedudukan Muhyiddin




SEMPORNA: Perdana Menteri Muhyiddin Yassin yang berdepan cabaran terhadap kepimpinannya lulus ujian politik terbesar sejak mengambil alih kerajaan dengan kemenangan tipis dalam pilihan raya negeri (PRN) Sabah, sekali gus membantu memperkukuh kedudukannya.
Penganalisis berkata, kekalahan di Sabah berkemungkinan besar akan menamatkan kerajaan gabungan longgar pimpinannya setelah mengambil alih kerajaan tanpa pilihan raya pada Mac lepas.
Memburukkan lagi keadaan yang dihadapi beliau, hari mengundi jatuh beberapa hari selepas ketua pembangkang Anwar Ibrahim melancarkan langkah untuk menjatuhkan pentadbiran Muhyiddin dengan mendakwa memperolehi sokongan ahli Parlimen yang mencukupi untuk menubuhkan kerajaan baru.
Malaysia berdepan krisis politik sejak tumbangnya kerajaan Pakatan Harapan (PH) yang dipimpin oleh bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad yang turut membabitkan Anwar berikutan konflik dalaman yang berlaku.
Muhyiddin mendapat kuasa dengan mengetuai gabungan yang disokong oleh Umno dan Barisan Nasional (BN) yang pemimpinnya terpalit rasuah.
Pengkritik mendakwa kerajaan beliau tiada keabsahan, selain mempunyai majoriti tipis di Parlimen.
Pilihan raya Sabah diadakan selepas sekutu Muhyiddin melancarkan usaha untuk mengambil alih kerajaan negeri yang dikuasai pembangkang itu, lalu menyebabkan ketua menteri negeri tersebut mengambil langkah untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN).
Berikutan tempoh kempen yang sengit, gabungan parti yang disokong oleh kerajaan pusat itu berjaya memenangi 38 daripada 73 kerusi yang dipertandingkan, sementara pembangkang menang 32 kerusi dan bakinya dikuasai calon Bebas.
Dalam ucapan di televisyen sejurus kemenangan itu Muhyiddin berkata, “ia menunjukkan rakyat Sabah menaruh keyakinan terhadap calon yang dikemukakan”.
Walaupun kemenangan itu tidak memberi kesan langsung terhadap keseimbangan kuasa di peringkat persekutuan, namun ia merupakan ujian penting ke atas populariti Muhyiddin.
Sekiranya keputusan sebaliknya diperolehi, rakan gabungannya mungkin akan menarik balik sokongan mereka kepada kerajaan sekali gus memaksa pilihan raya mengejut diadakan.
Namun penganalisis politik Malaysia Bridget Welsh dari Universiti Nottingham berkata, masalah dihadapi Muhyiddin belum berakhir.
“Beliau lulus ujian pertamanya, tetapi tipis,” katanya.
“Masa masih mengejarnya.”
Langkah politik terbaru Anwar menambah tekanan ke atas Muhyiddin, tetapi tidak terlalu menggugat perdana menteri itu setakat ini.
Beliau enggan mendedahkan bilangan ahli Parlimen yang menyokongnya sebagai perdana menteri, sementara usahanya untuk menghadap Yang di-Pertuan Agong belum berhasil.
#Sumber :  FMT  

MR :    Kini Atok makin melara, Anwar makin meroyan


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2020/09/kemenangan-di-sabah-perkukuh-kedudukan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Muhyiddin Janji Buat Rakyat Sabah Akan Di Tunaikan Secepat Mungkin

Muhyiddin Janji Buat Rakyat Sabah Akan Di Tunaikan Secepat Mungkin

papar berkaitan - pada 27/9/2020 - jumlah : 252 hits
PETALINF JAYA Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berjanji akan menunaikan janji Pilihan Raya Negeri Sabah secepat mungkin Rakyat Sabah sudah memilih dan sudah tiba masanya kita mulakan tugas sebagai wakil rakyat dengan penuh intergrit...
Prn Sabah Kenyataan Rasmi Pm Muhyiddin Selepas Menang

Prn Sabah Kenyataan Rasmi Pm Muhyiddin Selepas Menang

papar berkaitan - pada 27/9/2020 - jumlah : 264 hits
358 total views 88 views today KENYATAAN MEDIA TAN SRI DATO HAJI MUHYIDDIN HAJI MOHD YASSIN PERDANA MENTERI MERANGKAP PENGERUSI PERIKATAN NASIONAL Saya bersyukur ke hadrat Allah s w t di atas kemenangan Gabungan Rakyat Sabah dalam Pilihanra...
Baik Bung Mokhtar Atau Hajiji Kedudukan Muhyiddin Sebagai Pm Tetap Tergugat

Baik Bung Mokhtar Atau Hajiji Kedudukan Muhyiddin Sebagai Pm Tetap Tergugat

papar berkaitan - pada 28/9/2020 - jumlah : 248 hits
Siapa bakal menjadi Ketua Menteri Sabah sehingga ini masih lagi tidak dapat dipastikan dan bila majlis angkat sumpah akan berlangsung juga tidak diketahui BN dan Perikatan Nasional Sabah dikatakan gagal mencapai kata sepakat berhubung calon...
Easier To Develop Sabah After Winning Polls Says Muhyiddin

Easier To Develop Sabah After Winning Polls Says Muhyiddin

papar berkaitan - pada 30/9/2020 - jumlah : 252 hits
Muhyiddin Yassin says it will now be much easier to plan and discuss issues regarding development in Sabah KUALA LUMPUR Prime Minister Muhyiddin Yassin says developing Sabah will be easier now that Gabungan Rakyat Sabah consisting of Perika...
Sabah Sarawak Kekal Bersama Malaysia Muhyiddin Yassin

Sabah Sarawak Kekal Bersama Malaysia Muhyiddin Yassin

papar berkaitan - pada 17/9/2020 - jumlah : 353 hits
Kerajaan Perikatan Nasional sentiasa komited untuk memastikan hak hak bagi Sabah dan Sarawak sepertimana yang terkandung dalam Perjanjian Malaysia 1963 adalah terpelihara kata Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Katanya mesyuarat jemaa...
Prn Sabah Memalukan Muhyiddin

Prn Sabah Memalukan Muhyiddin

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 286 hits
Ramai yang percaya PN tidak ada harapan untuk menang pada PRN Sabah 26 September ini Walaupun PN bergabung dengan BN dan PBS untuk membentuk GRS bagi menumbangkan Warisan parti pimpinan Shafie Apdal itu dilihat masih lagi berada di depan da...
Report Sabah Win Could Force Muhyiddin S Hand On Snap Election

Report Sabah Win Could Force Muhyiddin S Hand On Snap Election

papar berkaitan - pada 2/10/2020 - jumlah : 268 hits
The clashes between allies that took place in Sabah would be repeated with a greater intensity in an early general election The Sabah state election might be a pyrrhic victory for Tan Sri Muhyiddin Yassin as it has resulted in an increasing...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024

The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta