Garam Epsom Kelebihan Dan Cara Penggunaannya


Garam epsom merupakan sejenis garam yang dihasilkan melalui sebatian kimia, yang terdiri daripada Magnisium Chloride. Namun begitu, garam ini tidak sesuai untuk diletakkan dalam makanan seperti garam biasa.
Untuk mengetahui lebih lagi berkenaan garam jenis ini dan cara penggunaannya yang betul. Pastikan anda terus bersama kami sehingga ke penghujung artikel ini.
Apa itu Garam Epsom? Untuk pengetahuan anda, garam epsom ini dinamakan sempena sebuah pekan di London, England. Nama ini diberikan kerana di pekan tersebutlah garam ini ditemui pada 400 tahun yang lalu.
Walaupun garam ini berbentuk seperti garam masakan biasa, garam epsom ini bukanlah sejenis garam tetapi sebatian mineral tulen magnesium dan sulfat yang wujud secara semula jadi. Disebabkan itu juga, garam ini tidak sesuai digunakan dalam masakan.
Namun begitu, garam jenis ini sangat baik untuk kesihatan tubuh dan kulit anda. Pengambilan garam ini boleh dilakukan dengan cara merendamkan badan dalam air yang sudah dibancuh bersama garam tadi.
Cara Penggunaan Seperti yang dinyatakan di bahagian sebelum ini, garam epsom ini sangat sesuai digunakan dalam air mandian atau rendaman badan. Hal ini demikian kerana, larutan magnesium dan sulfat dalam air lebih mudah untuk diserap ke dalam badan melalui kulit.
Berikut merupakan cara penggunaan garam ini:
Tuangkan 300 gram (1.25 cawan) garam ke dalam tab mandi atau baldi bersih. Kemudian isikan air panas bagi melarutkan garam. Setelah garam terlarut, laraskan suhu air mengikut tahap kesesuaian anda. Kemudian rendamkan diri anda atau anggota badan yang diingin ke dalam air tersebut. Lakukan selama 15 hingga 20 minit sudah memadai. Kelebihan & Manfaatnya Garam Epsom ini mempunyai banyak kelebihan terutamanya pada tubuh dan kulit manusia. Antara kelebihan tersebut ialah:
Dapat melegakan tekanan (Stress). Garam ini membantu dalam menstabilkan mood individu, melegakan tekanan, kemurungan dan kebimbangan. Dapat melegakan sakit otot. Magnesium dalam garam ini membantu dalam melegakan sakit kepala atau migrain Garam ini juga mampu merehatakan otot pada bahagian bahu, leher, dan belakang badan. Membantu mengurangkan keradangan. Membantu dalam mengurangkan keradangan dan risiko penyakit kardiovaskular. Mampu meningkatkan penghadaman atau pergerakan usus dalam badan anda. Kesan sampingan Walaupun pengambilan garam epsom ini bagus untuk tubuh kita,ia tidak sesuai untuk digunakan oleh orang yang mempunyai kulit sensitif. Hal ini demikian kerana, garam ini mungkin menyebabkan anda boleh mengalami ruam kulit atau dermatitis kontak.
Individu-individu berikut juga harus berhati-hati dalam pengambilan garam epsom dalam pemakanan kerana mereka mungkin mengalami kesan sampingan yang tidak diingini dan berpotensi berbahaya:
Ibu mengandung Pesakit buah pinggang Pesakit jantung Kanak-kanak Jika individu di atas memakan garam ini, mereka mungkin mengalami kesan sampingan berikut:
pening atau pengsan sakit perut cirit-birit perubahan dalam tabiat pundi kencing degupan jantung tidak teratur kesukaran bernafas kelemahan otot keletihan yang melampau Garam Epsom Pada Tumbuhan Selain digunakan pada tubuh badan kita, garam epsom ini juga boleh digunakan ke atas tanaman. Dengan menggunakan garam ke atas tanah anda, tumbuhan atau tanama nada akan dapat menyerap dan menerima nutrien yang mencukupi.
Berikut merupakan cara menggunakan garam ini pada tumbuh-tumbuhan kita:
Lakukan ujian tanah bagi menentukan sama ada tanah anda kekurangan magnesium atau tidak. Jika TIDAK, anda tidak perlu menggunakan garam ini pada tumbuhan anda. Jika IYA, anda perlu meletakkan bancuhan garam ini. Bancuhan garam ini adalah sangat mudah. Anda hanya perlu mencampurkan dua sudu garam epsom dengan 1 liter air. Setelah bancuh, siramkan air bancuhan garam pada tumbuhan atau tanah anda. Sumber:
Portal Cleveland Clinic Laman HealthLine Baca juga: Beras Tempatan: Harga Terkini, Jenama, & Khasiat Beras


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/garam-epsom/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=garam-epsom

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kelopak Garam Jenis Punca Cara Merawat

Kelopak Garam Jenis Punca Cara Merawat

papar berkaitan - pada 28/8/2024 - jumlah : 65 hits
Kelopak garam atau turut dikenali dengan beberapa nama lain seperti sopak garam gegata dan jilatan jin merupakan penyakit yang menyebabkan kulit seseorang menjadi bengkak menebal merah dan kegatalan Bagi anda yang berminat untuk mengetahui ...
Begini Cara Polisi Dan Bea Cukai Musnahkan Narkoba Jenis Sabu Sebanyak 2 Kg

Begini Cara Polisi Dan Bea Cukai Musnahkan Narkoba Jenis Sabu Sebanyak 2 Kg

papar berkaitan - pada 23/8/2024 - jumlah : 99 hits
Bea Cukai Tanjung Balai Karimun dan Polres Karimun musnahkan 2 048 gram narkoba jenis sabu
Cara Menghilangkan Lemak Susu Pada Dot Bayi

Cara Menghilangkan Lemak Susu Pada Dot Bayi

papar berkaitan - pada 24/8/2024 - jumlah : 107 hits
Penggunaan dot bayi dalam jangka waktu yang lama sering kali menimbulkan berbagai permasalahan Salah satu yang paling umum adalah timbunan lemak pada dot Timbunan lemak ini berasal dari susu yang dikonsumsi oleh bayi baik itu dari ASI maupu...
Tutorial Cara Letak Page Fb Di Blog

Tutorial Cara Letak Page Fb Di Blog

papar berkaitan - pada 25/8/2024 - jumlah : 57 hits
STEP 1Dapatkan URL fb page anda seperti di bawah copy URL seperti di dalam arrow berwara merahSTEP 2Kemudian paste URL fb pages anda di S Setelah selesai set up di sini klik GET CODE Ini Setting fb page ena yang di masukkan ke aeinnamusa co...
Pakar Kanak Kanak Kongsi Cara Potty Train Tanpa Buat Anak Stress Jangan Paksa

Pakar Kanak Kanak Kongsi Cara Potty Train Tanpa Buat Anak Stress Jangan Paksa

papar berkaitan - pada 23/8/2024 - jumlah : 95 hits
Potty training adalah salah satu perkembangan sosial kanak kanak yang berlaku secara perlahan lahan Berapa lama masanya si manja perlu untuk bebas lampin bergantung kepada kanak kanak itu sendiri Namun ia perlu dibantu dengan sokongan dan u...
Hassan Cadang 3 Cara Selesai Isu Keabsahan Anwar Secara Muktamad

Hassan Cadang 3 Cara Selesai Isu Keabsahan Anwar Secara Muktamad

papar berkaitan - pada 25/8/2024 - jumlah : 62 hits
malaysiakini comDiterbitkan Aug 24 2024 6 10 PMAhli Parlimen PKR Hassan Abdul Karim mencadangkan tiga cara untuk Perdana Menteri Anwar Ibrahim membuktikan keabsahan kerajaannya secara muktamad Hassan mengemukakan cadangan itu selepas Penger...
Cara Cara Nak Hidup Tenang Selepas Bersara

Cara Cara Nak Hidup Tenang Selepas Bersara

papar berkaitan - pada 23/8/2024 - jumlah : 77 hits
Dah berbelas belas atau berpuluh tahun bekerja sampai satu tahap kita merasakan sudah masa untuk kita berehat Apatah lagi bila usia memasuki 40 an Tapi untuk berhenti bekerja kenalah ada sedikit sebanyak persediaan barulah kita boleh duduk ...
Cara Cepat Mengetahui Windows 32 Bit Atau 64 Bit Pada Semua Versi Windows

Cara Cepat Mengetahui Windows 32 Bit Atau 64 Bit Pada Semua Versi Windows

papar berkaitan - pada 23/8/2024 - jumlah : 57 hits
Berdasarkan arsitekturnya Sistem Operasi Windows tersedia dalam dua pilihan yaitu 32 bit dan 64 bit Kita perlu mengetahui sistem operasi yang kita gunakan ketika kita akan menginstla suatu aplikasi misalnya kita mendownload aplikasi dari in...
Cara Menghilangkan Pop Up Coinhive Dari Blog Dengan Menghapus Script Mining Bitcoin

Cara Menghilangkan Pop Up Coinhive Dari Blog Dengan Menghapus Script Mining Bitcoin

papar berkaitan - pada 23/8/2024 - jumlah : 48 hits
Cara menghilangkan pop up CoinHive Beberapa waktu belakangan ini beberapa blog saya menampilkan sebuah pop up yang tidak saya kenal Pop up ini berisi pemberitahuan apakah ini pengunjung website bersedia untuk menggunakan sebagian daya prose...
Ringgit Closes Higher Ahead Of Tonight S Fed Announcement

Wanita Kemboja Maut Dihempap Pokok Ketika Berniaga

Buat Buat Bodoh Lebih Senang Dapat Perhatian

Sains Rangkaian Dan Penggunaannya Dalam Bidang Pertanian

Cops On Hunt For Inmate Who Fled Sungai Buloh Hospital

Self Love Learning To Value And Appreciate Yourself

Berjumpa Sahabat Lama Numismatik Di Muzium Negara Kuala Lumpur

What To Come Of Malaysia S Semiconductor Industry


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Pattani Sea The Sun Cafe

Isu Mb Perlis Ahli Dan Pemimpin Bawahan Mula Bersuara

Zus Coffee With Ceo Latte

Mou Baru Terima Draf Dah Diriuhkan Di Luar Kata Saifuddin

Sijil Halal Dasar Sedia Ada Kekal Permohonan Bersifat Sukarela Zahid

Claim Mou Violated Constitution Untrue Insincere Says Umno Leader