Keh Keh Dua Orang Ini Gelabah Puyuh Dalam Umno


 
Salah jika MKT setuju tinggalkan kerajaan sebelum bubar Parlimen, kata veteran Umno

FMT Reporters -July 3, 2021 Shahidan Kassim (kiri) dan Annuar Musa berkata keputusan menyokong kerajaan Perikatan Nasional (PN) sehingga Parlimen bubar telah diputuskan dalam Perhimpunan Agung Umno (PAU) dan menjadi satu kesalahan sekiranya pihak MKT keluar daripada kerajaan pada waktu diinginkan mereka.PETALING JAYA: Dua orang pemimpin veteran Umno, memberitahu mana-mana pihak termasuk ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) perlu kekal menyokong kerajaan Perikatan Nasional (PN) sehingga Parlimen bubar.
Dalam kenyataan berasingan Shahidan Kassim dan Annuar Musa berkata, keputusan tersebut telah diputuskan dalam Perhimpunan Agung Umno (PAU) dan menjadi satu kesalahan sekiranya pihak MKT keluar daripada kerajaan pada waktu diinginkan mereka.
Menurut bekas pengerusi badan perhubungan Umno Perlis, Shahidan berkata meskipun peristiwa perwakilan menyokong supaya MKT menentukan tarikh untuk Umno keluar daripada kerajaan PN ketika PAU, namun ia merupakan ucapan dan bukan keputusannya.
“Walaupun dalam ucapan Perhimpunan ada beberapa peristiwa berlaku dimana perwakilan bangun menyokong termasuklah supaya tarikh menentukan bila nak keluar (kerajaan) dibuat boleh MKT.
“Tetapi itu hanya ucapan dan bukan keputusan. Keputusan parti adalah berdasarkan usul yang dibawa oleh Saarani (Menteri Besar Perak), dan usul yang disahkan naib presiden Umno bahawa tidak ada pindaan daripada usul itu,” katanya dalam kenyataan.
Shahidan yang juga pengerusi Majlis Ahli Parlimen Perikatan Nasional (PNBBC) berkata, jika sekiranya hendak dipinda keputusan PAU, maka hendaklah dipinda oleh PAU, bukan MKT.
Beliau turut mendakwa, Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi juga secara terang melanggar keputusan parti termasuklah menulis surat kepada Agong dengan memberi pengisytiharan tidak tepat berhubung pendirian parti, namun tidak diambil tindakan oleh MKT.
“Selain itu, beliau melanggar keputusan parti berdasarkan audio percakapan dengan Anwar, dan juga ketika tandatangan SD untuk suruh sokong Anwar Ibrahim di depan Najib Razak,” katanya.
Sementara itu, Ahli Parlimen Ketereh, Annuar Musa pula berkata, dari sudut peraturan parti, PAU adalah badan pembuat dasar tertinggi di mana setiap keputusan dan usul bertulis diluluskan tidak boleh diubah pihak lebih rendah termasuk MKT.
“Jangan dilanggar usul bertulis yang diluluskan tanpa pindaan..jika di buat juga akan menimbulkan kontroversi yang mengundang Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (JPPM) campur tangan, bagi perkara yg tidak menyentuh keputusan PAU, bolehlah MKT membuat keputusannya sendiri,” katanya.
Resolusi PAU pada Mac lalu antara lain menuntut supaya Pilihan Raya Umum ke-15 diadakan apabila tempoh darurat tamat, sama ada selepas 1 Ogos ini atau tarikh sebelumnya, jika darurat ditamatkan lebih awal.
Terdahulu, Umno berkata parti itu dijangka menarik balik sokongan kepada kerajaan Perikatan Nasional sebelum 1 Ogos, kata sumber parti, dalam perkembangan terbaharu yang akan menguji keabsahan Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri pada sidang Parlimen bulan ini.
Menurut sumber itu, majoriti MKT memberikan persetujuan untuk Umno berbuat demikian dalam perjumpaan secara berperingkat dengan Zahid.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/07/kehkehdua-orang-ini-gelabah-puyuh-dalam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Keh Keh Umno Dah Mula Menggugut Biar Betoi Umno Bagi Tempoh 14 Hari Pada Muhyiddin Atau

Keh Keh Umno Dah Mula Menggugut Biar Betoi Umno Bagi Tempoh 14 Hari Pada Muhyiddin Atau

papar berkaitan - pada 21/6/2021 - jumlah : 147 hits
June 21 2021Empat belas hari itu tempoh yang diberikan Umno kepada kerajaan Perikatan Nasional memulakan langkah membuka parlimen seperti yang diisyaratkan Raja raja Melayu Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi berkata kegagalan berbuat demikian...
Keh Keh Akhirnya Umno Terpalit Sama Kegagalan Pn

Keh Keh Akhirnya Umno Terpalit Sama Kegagalan Pn

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 127 hits
PN gagal Umno pun sama kerana ia sebahagian kerajaan kata Faizal July 8 2021 Timbalan Presiden Bersatu Ahmad Faizal Azumu berkata kenyataan Ahmad Zahid Hamidi juga menggambarkan kegagalan Umno yang turut sama berada dalam kerajaan IPOH Keny...
Siapa Yang Lawan Presiden Umno

Siapa Yang Lawan Presiden Umno

papar berkaitan - pada 4/7/2021 - jumlah : 157 hits
Mat Rempang sudah kasi hint pada sesiapa yang lawan Presiden Watikah tetap Wak Jahid yang sign Sindiri mau ingat arr Aku yakin H2O dah jem dan Nazri Paris dah terpaksa jilat tapak kaki Abah Kau semula kah kah Dah balun Presiden nak patah ba...
Kegelojohan Pemimpin Umno Boleh Huru Harakan Politik Negara

Kegelojohan Pemimpin Umno Boleh Huru Harakan Politik Negara

papar berkaitan - pada 4/7/2021 - jumlah : 192 hits
NEGARA kini berhadapan dengan Covid 19 ketika Kerajaan Perikatan Nasional sedang bertungkus lumus menguruskan pandemik tersebut kini tersebar pula gerakan untuk menjatuhkan kerajaan yang didalangi oleh beberapa pemimpin UMNO Malah ia dikait...
Mel Mp U Jll T Muhylddln Lsmall Sabrl Atur Rancangan Bel0t Umno

Mel Mp U Jll T Muhylddln Lsmall Sabrl Atur Rancangan Bel0t Umno

papar berkaitan - pada 4/7/2021 - jumlah : 140 hits
YB Viral diberitahu sumber dalam Majlis Kerja Tertinggi UMNO YB Bera Dato Seri Ismail Sabri Yaakob telah membuat satu mesyuarat rahsia di sebuah rumah milik Kementerian Pertahanan di Jalan Belami Beberapa YB YB UMNO termasuk Menteri Timbala...
Umno Yang Berkepala Tujuh

Umno Yang Berkepala Tujuh

papar berkaitan - pada 4/7/2021 - jumlah : 118 hits
Oleh MSO Nak bercakap fasal Umno sikit parti tertua di negara ini yang banyak berjasa Seperti terkena ketulahan parti ini hilang pedoman dan kompas waktu ini Semuanya kerana satu bahana setelah kalah dalam Piraum dan hilang kerajaan Kenapa ...
Changing Umno Assembly S Decision May Result In Court Action Say Leaders

Changing Umno Assembly S Decision May Result In Court Action Say Leaders

papar berkaitan - pada 3/7/2021 - jumlah : 197 hits
Shahidan Kassim and Annuar Musa said any decision made at the party s general assembly cannot be overruled by the Supreme Council PETALING JAYA Two senior Umno leaders say any decision made at the party s general assembly cannot be overrule...
35 Ahli Parlimen Umno Tinggalkan Zahid Hamidi

35 Ahli Parlimen Umno Tinggalkan Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 3/7/2021 - jumlah : 250 hits
Astro Awani35 Ahli Parlimen UMNO kekal dengan keputusan bersama PN sehingga Parlimen bubar SumberKUALA LUMPUR Seramai 35 Ahli Parlimen UMNO yang mengadakan pertemuan malam tadi bersetuju mempertahankan resolusi yang diputuskan dalam Perhimp...
Jatuhkan Kerajaan Sekarang Mampu Selamatkan Nasib Rakyat Usaha Umno Perlu Disokong

Jatuhkan Kerajaan Sekarang Mampu Selamatkan Nasib Rakyat Usaha Umno Perlu Disokong

papar berkaitan - pada 3/7/2021 - jumlah : 159 hits
Usaha terbaru yang dilaporkan sedang dilakukan Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi untuk mendapatkan sokongan Ahli Ahli MT parti itu untuk menarik sokongan dan seterusnya menjatuhkan kerajaan PN haruslah dilihat daripada sudut yang positif Tid...
Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Airasia Santan Menu Baru Harga

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Sakit Tekak Yang Amat Sangat

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Lirik Lagu Satu Selamanya Twins

Dating Dengan Suami Di Ikea Cheras

Lunch Date Di Torii Teppanyaki