Ke Arah Gerakan Reformasi Berkebajikan





Selepas 22 tahun gerakan Reformasi wujud menerangi minda politik, matlamat perjuangan seterusnya adalah agenda kebajikan rakyat.

Menurut pengerusi AraCare, Ahmad Idzam Ahmat, salah satu NGO dalam Gabungan Reformis Malaysia (GRM), kebajikan adalah gerak kerja terbaik untuk menarik sokongan masyarakat kepada Pakatan Harapan.

Katanya, masyarakat akan tertarik untuk bersama gerakan Reformasi kerana agenda kebajikan itu menguntungkan semua, terutama dalam pandemik Covid 19 yang belum berakhir.

"NGO kami bergerak membantu rakyat susah dan miskin. Orang Kurang Upaya (OKU), orang tua tiada pendapatan dan sebagainya. Kami bergerak di rumah flat dan kampung-kampung.

"Apatah lagi dalam suasana Covid 19. Jika NGO tidak tampil ke hadapan siapa lagi yang boleh diharapkan? Saya lihat NGO lebih merata di kalangan masyarakat kampung atau rumah flat. Mereka lebih tahu masalah rakyat.

"Bila lockdown baru-baru ini, kami dihubungi banyak pihak. Oleh kerana kami ada network di banyak kawasan, kami mampu membantu keluarga miskin, OKU dan sebagainya.

"Jangan kita biar orang sampai tak makan. Dalam gerakan reformasi ini kita ke depankan kebajikan. Kita jadi fronliners dalam kebajikan maka masyarakat akan menerima kita dengan baik," katanya dalam forum bertajuk 'Reformis sebagai aktivis sosial membantu rakyat kesan Covid 19' anjuran GRM baru-baru ini.

Menurut Ahmad lagi, gerak kerja kebajikan juga boleh menyantuni rakyat yang semakin kecewa dengan permainan politik, lewat siri pengkhianatan pejuang yang mengaku pengerak awal reformasi seperti Azmin Ali dan Zuraida Kamarudin.

"Kadang-kadang orang rasa bosan berpolitik. Ada yang kata pening dengan politik. Walau bagaimanapun sebagai NGO secara amnya mereka mengikuti perkembangan politik (dan boleh dikekalkan sokongan)," katanya.

Ahmad juga berpendapat, sekiranya Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan sekali lagi berikutan negara dilanda gelombang kedua Covid 19 maka peranan NGO akan lebih diperlukan.

"Ada 477,000 pemandu teksi, pemandu kenderaan pelancong dan grab yang tidak bergerak ketika PKP yang lalu. Cuma ada sedikit bantuan kerajaan maka mereka bertahan

"Bantuan ini juga bergantung kepada pemimpin. Kalau pemimpin asyik bergaduh bila nak selesai isu bantuan rakyat? Seperti sekarang tikam sana tikam sini. Menteri kena fikir positif untuk bantu rakyat.

"Oleh itu, kita sokong saranan Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim perlu ada tambahan RM45 bilion peruntukan. Kalau tidak IKS jadi bermasalah.

"Misalnya, pemandu bas sekolah 30,000 orang. Bila sekolah tutup pendapatan mereka tiada. Di mana mereka cari wang beri makan anak, isteri, bayar bil utiliti dan lain-lain. Apakah bantuan prihatin rakyat (dari kerajaan Perikatan Nasional) mampu menyesaikan masalah?" tanyanya.

Forum GRM boleh diikuti di page Facebook Gabungan Reformasi Malaysia pada setiap Rabu, 9.30 malam.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/09/ke-arah-gerakan-reformasi-berkebajikan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
No Trademark On Reformasi Says Minister

No Trademark On Reformasi Says Minister

papar berkaitan - pada 7/9/2020 - jumlah : 218 hits
Communications and Multimedia Minister Saifuddin Abdullah speaking at a press conference in Sabah today KOTA KINABALU The term reformasi in politics does not belong to one particular group as anyone can use it within different contexts and ...
Keadilan Gombak Setia Dengan Reformasi Enggan Ikut Jejak Langkah Azmin

Keadilan Gombak Setia Dengan Reformasi Enggan Ikut Jejak Langkah Azmin

papar berkaitan - pada 8/9/2020 - jumlah : 210 hits
Kenyataan Azmin Ali yang menyatakan beliau lebih selesa bersama UMNO dan PAS berbanding bersama Datuk Seri Anwar Ibrahim dianggap tidak akan memberi kesan kepada para pejuang KEADILAN Sebaliknya Ketua Penerangan KEADILAN Gombak Syed Ali Al ...
Ace Hasan Kami Sebagai Sebuah Gerakan Penyelamatan Apa Yang Perlu Diselamatkan

Ace Hasan Kami Sebagai Sebuah Gerakan Penyelamatan Apa Yang Perlu Diselamatkan

papar berkaitan - pada 21/8/2020 - jumlah : 201 hits
Hadirnya Koalisi Menyelamatkan Indonesia secara prinsip harus diapresiasi sebagai bagaian dari proses berdemokrasi Ketua DPP Partai Golkar Ace Hasan Syadzily menyebutkan setiap orang berhak menyampaikan aspirasinya seperti yang dilakukan KA...
Mantan Panglima Tni Buka Bukaan Alasan Gabung Gerakan Kami

Mantan Panglima Tni Buka Bukaan Alasan Gabung Gerakan Kami

papar berkaitan - pada 21/8/2020 - jumlah : 275 hits
Mantan Panglima TNI Jenderal Gatot Nurmantyo menyebut punya anak yang tidak di bawah bayang bayang orangtua dalam menjalankan karirnya Meskipun ia merupakan pensiunan militer dengan pangkat yang tinggi yakni pensiunan jenderal bintang empat...
Saifuddin Istilah Reformasi Bukan Milik Kumpulan Tertentu

Saifuddin Istilah Reformasi Bukan Milik Kumpulan Tertentu

papar berkaitan - pada 6/9/2020 - jumlah : 175 hits
20 total views 20 views today Idealisma perjuangan reformasi pembaharuan dalam politik bukan milik kumpulan tertentu sebaliknya sesiapa sahaja boleh menggunakan istilah sama dengan konteks dan keutamaan berbeza Menteri Komunikasi dan Multim...
Pentolan Pan Reformasi Sikap Mumtaz Rais Di Luar Adab Serang Ayah Sendiri

Pentolan Pan Reformasi Sikap Mumtaz Rais Di Luar Adab Serang Ayah Sendiri

papar berkaitan - pada 5/9/2020 - jumlah : 233 hits
Loyalis Amien Rais Agung Mozin geram sejadi jadinya dengan sikap Ketua DPP PAN Mumtaz Rais karena menyebut gerakan sempalan PAN Reformasi sebagai PAN Halusinasi Agung menilai sikap Mumtaz sudah di luar adab karena terkesan menyerang ayahnya...
Reformasi Masih Jadi Hasrat Rakyat

Reformasi Masih Jadi Hasrat Rakyat

papar berkaitan - pada 23/8/2020 - jumlah : 149 hits
Alhamdulillah saya bersyukur ke hadrat Allah SWT dapat kita bersama sama dalam siri Jelajah Presiden Parti Keadilan Rakyat kali ini sampai ke Selangor Darul Ehsan Insya Allah Datuk Seri Anwar Ibrahim KEADILAN tetap kukuh di Selangor Bukan m...
Amien Rais Buat Pan Reformasi Pan Kami Akan Kehilangan

Amien Rais Buat Pan Reformasi Pan Kami Akan Kehilangan

papar berkaitan - pada 30/8/2020 - jumlah : 195 hits
Waketum Partai Amanat Nasional Viva Yoga angkat bicara soal wacana politikus senior Amien Rais yang akan membentuk partai baru Dia mengatakan PAN akan kehilangan sosok Amien Rais Kami di PAN akan merasa kehilangan jika Pak Amien benar benar...
Perjuangan Reformasi Beri Impak Lebih Besar Di Bawah Grm

Perjuangan Reformasi Beri Impak Lebih Besar Di Bawah Grm

papar berkaitan - pada 1/9/2020 - jumlah : 193 hits
Perjuangan Reformasi selama 22 tahun akan mendapat impak yang lebih hebat selepas ini di bawah Gabungan Reformis Malaysia yang menghimpunkan 10 pertubuhan memperjuangkan pembaharuan total di tanah air Bagi Presiden Aktivis Rakyat Malaysia K...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Perbedaan Kartu Kredit Dan Kartu Debit

5 Pilihan Laptop Desain Grafis Dibawah 10 Juta Paling Worth It

Designing The New Model 3 Performance

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Peminat Sayu Klopp Melangkah Pergi

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid