Apakah Hukum Jika Solat Sunat Istikharah Mohon Petunjuk Bagi Masalah Perce Raian Rileks Media


Disyariatkan solat istikharah dalam urusan yang mubah atau membandingkan keutamaan antara beberapa perkara yang sunnah (mustahab)
Soal:
Apakah dibolehkan salat istikharah dalam urusan ce rai?
Jawab:
Alhamdulillah.
Pertama, disyariatkan salat istikharah dalam urusan yang mubah atau membandingkan keutamaan antara beberapa perkara yang sunnah (mustahab). Adapun dalam perkara-perkara yang wajib, atau sunnah (mustahab), haram, dan makruh, maka tidak disyari’atkan salat istikharah.
Dalam kitab Al-Mausu‘ah Al-Fiqhiyyah 3/243 disebutkan,
فالاستخارة لا محل لها في الواجب والحرام والمكروه, وإنما تكون في المندوبات والمباحات، والاستخارة في المندوب لا تكون في أصله; لأنه مطلوب, وإنما تكون عند التعارض, أي إذا تعارض عنده أمران أيهما يبدأ به أو يقتصر عليه ؟ أما المباح فيستخار في أصله
“Istikharah itu tidak untuk perkara yang wajib, haram dan makruh, namun untuk perkara yang sunnah dan mubah. Istikharah dalam perkara yang sunnah itu tidak ada dasarnya, karena perkara yang sunnah itu memang sesuatu yang tertuntut untuk dilakukan. Namun, istikharah dalam perkara yang sunnah itu ketika tertuntut harus memilih, maksudnya harus memilih antara dua perkara (yang sunnah) bagi seseorang; mana yang lebih didahulukan diantara keduanya atau mana salah satu yang dipilih diantara keduanya? Adapun perkara yang mubah, maka istikharahnya dalam perkara asalnya (dilakukan atau tidaknya).”
Kedua, Mencerai wanita itu berkisar pada lima hukum. Disebutkan dalam kitab Zādul Mustaqni’.
يباح للحاجة ، ويكره لعدمها ، ويستحب للضرر ، ويجب للإيلاء ، ويحرم للبدعة
Hukum ce rai itu mubah, jika ada keperluan, makruh jika tidak ada keperluan, sunnah jika ada ba haya, wajib karena īlā` 1, dan haram jika cerai bid‘ah.
Syaikh Ibnu ‘Utsaimin raḥimahullāh menjelaskan,
قوله : يباح للحاجة ” أي: حاجة الزوج، فإذا احتاج، فإنه يباح له، مثل أن لا يستطيع الصبر على امرأته، فإذا احتاج، فإنه يباح له أن يطلق….
“Hukum ce rai itu mubah karena ada keperluan, maksudnya : keperluan suami, jika suami membutuhkan, maka dibolehkan baginya untuk mence raikan istrinya, misalnya ia tidak bisa sabar terhadap istrinya. Jadi, apabila suami membutuhkan, maka dibolehkan baginya untuk mencerai (istrinya)” (Asy-Syarḥul Mumṭi’: 13/8).
Dalam keadaan seperti ini disunnahkan bagi suami untuk melakukan (salat) istikharah sebelum menceraikannya dan memohon petunjuk kepada Allah dalam urusannya tersebut. Adapun apabila keadaan (sang istri) baik-baik saja, maka tidak disyariatkan bagi sang suami untuk melakukan salat istikharah, karena hukum ce rai dalam keadaan seperti ini adalah makruh.
Demikian pula, ketika ce rai itu hukumnya wajib bagi suami, maka tidak disyariatkan baginya untuk melakukan (salat) istikharah, seperti apabila terbukti istrinya tidak menjaga kehormatan dirinya dan tidak bertaubat 2, maka wajib baginya mence raikannya dan tidak mempertahankannya (untuk tetap menjadi istrinya).
Begitu juga seorang wanita, dibolehkan baginya meminta ce rai, jika ia merasa mendapatkan kerugian/ba haya karena ulah suaminya, seperti suaminya tidak memberi nafkah kepadanya buruk akhlak suaminya atau kelemahan keimanannya atau sebab selainnya, maka disunnahkan baginya untuk beristikharah dalam urusan meminta ce rai.
Namun apabila keadaan (sang suami) baik-baik saja, maka diharamkan bagi sang istri untuk meminta ce rai, hal ini berdasarkan sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam :
أَيُّمَا امْرَأَةٍ سَأَلَتْ زَوْجَهَا طَلاقًا فِي غَيْرِ مَا بَأْسٍ فَحَرَامٌ عَلَيْهَا رَائِحَةُ الْجَنَّة
“Siapapun wanita yang meminta ce rai kepada suaminya tanpa ada masalah (yang layak menjadi alasan untuk meminta ce rai), maka diharamkan baginya bau surga” (Dishahihkan oleh Al-Albani dalam Shahih Abu Dawud).
Sebagai tambahan penjelasan, silahkan lihat jawaban pertanyaan nomer : 118325.
Kesimpulannya:
Disyariatkan bagi sang suami melakukan (salat) istikharah dalam urusan mence rai istrinya apabila hukum cerai ketika itu mubah. Demikian pula bagi sang istri disyariatkan baginya melakukan (salat) istikharah dalam urusan meminta ce rai, apabila ia meminta ce rai dalam perkara yang memang diperbolehkan.
Selain keadaan tersebut, maka tidak disyariatkan melakukan (salat) istikharah dalam urusan cerai.
Wallāhu a‘lam.
VIDEO:

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!
Sumber: hambafakir
Source link
The post Apakah Hukum Jika Solat Sunat Istikharah Mohon Petunjuk Bagi Masalah Perce raian – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/apakah-hukum-jika-solat-sunat-istikharah-mohon-petunjuk-bagi-masalah-perce-raian-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Inilah Sebab Mengapa Puasa Dan Solat Sunat Nabi Daud Paling Disukai Allah Rileks Media

Inilah Sebab Mengapa Puasa Dan Solat Sunat Nabi Daud Paling Disukai Allah Rileks Media

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 418 hits
Dari Abdullah bin Amr bin Al Ash Rasulullah SAW bersabda Puasa yang paling disukai disisi Allah adalah puasa Nabi Daud dan solat yang paling disukai Allah adalah solat Nabi Daud Beliau biasa tidur dipertengahan malam dan bangun pada seperti...
Insya Allah Segala Urusan Dipermudahkan Belajar Cara Solat Sunat Hajat Yang Betul Rileks Media

Insya Allah Segala Urusan Dipermudahkan Belajar Cara Solat Sunat Hajat Yang Betul Rileks Media

papar berkaitan - pada 24/2/2019 - jumlah : 370 hits
Apa Itu Solat Hajat Solat Hajat adalah solat yang didirikan untuk memohon sesuatu hajat daripada Allah s w t Solat ini dilakukan bagi mengharapkan pertolongan daripada Allah s w t dalam meminta sesuatu yang dihajati atau menolak sesuatu yan...
Cara Melunaskan Hutang Dengan Mengamalkan Solat Sunat Dhuha Rileks Media

Cara Melunaskan Hutang Dengan Mengamalkan Solat Sunat Dhuha Rileks Media

papar berkaitan - pada 3/3/2019 - jumlah : 324 hits
Solat Dhuha adalah solat yang ringkas tetapi amat sukar untuk di amalkan oleh setiap orang Pelbagai halangan dan alasan diberikan untuk tidak melakukannya Sedangkan jika dilakukan memerlukan masa kurang dari 10 minit sahaja Melakukan solat ...
Hukum Menikahi Sepupu Dalam Islam Boleh Semak Semula Rileks Media

Hukum Menikahi Sepupu Dalam Islam Boleh Semak Semula Rileks Media

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 350 hits
Pernikahan adalah salah satu dari bentuk ibadah dalam ajaran Islam yang sangat dianjurkan untuk seluruh manusia Sebagaimana apa yang telah Allah sampaikan di dalam Al Quran pernikahan merupakan wujud dari fitrah manusia yang memiliki cinta ...
Cara Solat Jamak Sewaktu Dalam Perjalanan Jauh Rileks Media

Cara Solat Jamak Sewaktu Dalam Perjalanan Jauh Rileks Media

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 527 hits
Tentu ramai yang sedar diri mereka berstatus musafir ketika berhenti di Hentian R R Lebuhraya untuk menunaikan solat namun tak tahu tatacara dan panduan yang betul tentang Solat Jamak dan Qasar Biasanya di R R juga ada sediakan panduan ini ...
Nampak Remeh Tapi Inilah Hukum Dosa Memelihara Kucing Yang Tidak Tahu Rileks Media

Nampak Remeh Tapi Inilah Hukum Dosa Memelihara Kucing Yang Tidak Tahu Rileks Media

papar berkaitan - pada 3/3/2019 - jumlah : 296 hits
Pada suatu hari rasulullah s a w bersumpah sebanyak tiga kali yang bermaksud Demi Allah tidak beriman Demi Allah tidak beriman Demi Allah tidak beriman Apabila ditanya siapakah yang Baginda s a w maksudkan Baginda menjawab Seseorang yang ji...
Selain Murahkan Rezeki Solat Ini Juga Boleh Buat Wajah Cantik Dan Berseri Bagi Yang Melaksanakannya Rileks Media

Selain Murahkan Rezeki Solat Ini Juga Boleh Buat Wajah Cantik Dan Berseri Bagi Yang Melaksanakannya Rileks Media

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 285 hits
Faedah solat dhuha memang sangat banyak baik untuk jasmani ataupun rohani sehingga akan begitu baik bila dikerjakan setiap hari Pada kesempatan kali ini akan dibicarakan tentang faedah dari solat dhuha Solat dhuha sendiri adalah solat yang ...
Apa Hukum Membaca Al Quran Tanpa Menutup Aurat Dan Sambil Berbaring Rileks Media

Apa Hukum Membaca Al Quran Tanpa Menutup Aurat Dan Sambil Berbaring Rileks Media

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 325 hits
Wanita wajib menutup aurat kalau mau bertemu dengan yang bukan muhrim dan kalau mau shalat seperti yang diterangkan dalam hadis berikut Sesungguhnya Allah tidak akan menerima shalat wanita yang sudah baligh kecuali menutup auratnya Hadits i...
Hati Hati Dengan 7 Anggota Sujud Yang Boleh Menyebabkan Solat Tidak Sah Rileks Media

Hati Hati Dengan 7 Anggota Sujud Yang Boleh Menyebabkan Solat Tidak Sah Rileks Media

papar berkaitan - pada 3/3/2019 - jumlah : 415 hits
SYARAT SUJUD ADA 7 Harus sujud dengan 7 anggota badan Harus dengan dahi yang terbuka Kepala harus ditekan Tidak boleh ada hawa lainnya Tidak boleh sujud diatas sesuatu yang bisa bergerak ketika bergerak untuk sujud Kepalanya harus lebih ren...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Le Clos Villa By Banca Architectes In Mouans Sartoux France

What You Should Know About New Construction Plumbing

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim