Kanak Kanak Didera Selepas Kematian Ibu Jadi Buruh Paksa Di Kandang Haiwan



Sudahlah didera, seorang kanak-kanak berusia 11 tahun mendakwa menjadi buruh paksa di sebuah kandang haiwan di Banting.
Begitulah nasib malang kanak-kanak berkenaan selepas dipelihara bapa kandung dan ibu tirinya di PPR Air Panas, Setapak selepas kematian ibunya sejak tiga tahun lalu.
Mangsa juga diberhentikan persekolahannya di Segambut selepas kematian ibunya akibat penyakit kencing manis kronik pada Januari 2018.
Mangsa yang ditemui MalaysiaGazette bersama ibu saudaranya di sini hari ini mendedahkan mimpi ngeri yang berlaku kepadanya.
“Bersama saya, sembilan lagi kanak-kanak sebaya saya yang dipaksa kerja di rumah asuhan yang terletak sangat jauh dalam kawasan hutan di Banting tetapi enam kanak-kanak sudah meninggalkan tempat itu kecuali kami.
“Kami kena bangun awal dan mengemas dapur masak kemudian perlu mencuci kandang ternakan lembu, kambing dan sebagainya dan perlu memberikan makanan untuk kesemua haiwan itu.
“Makanan diberikan semasa kerja manakala pada waktu malam kami perlu mengurut kaki pemilik rumah asuhan sebelum ke bilik tidur,” katanya.
Kanak-kanak yang menjadi mangsa dera bapa kandung dan ibu tirinya diselamatkan emak dan bapa saudaranya semalam sebelum laporan polis dibuat di Balai Polis Ibu Pejabat Polis Daerah Sentul tengahari tadi Kanak-kanak yang masih dalam keadaan trauma dan mengakui sepanjang tinggal di Banting, dia menjadi mangsa dera seperti ditendang dan ditumbuk bapa dan ibu tirinya sejak berusia lapan tahun.
 
Emak saudara mangsa yang hanya dikenali sebagai Vickneswari berkata, selepas kematian kakaknya, anak buahnya itu dijaga sebulan oleh kedua-dua suspek.
Ujarnya,mangsa kemudian dihantar ke rumah asuhan pertama di Setapak oleh bapa kandungnya sebelum dia dan suaminya mengambil mangsa.
Namun sebulan selepas itu, suspek datang mengambil mangsa darinya dan menghantar ke sebuah rumah asuhan kenalan ‘isteri keduanya’ yang disyaki wanita simpanan suspek di kawasan pedalaman di Banting pula.
Dakwa beliau, sejak kematian ibunya, mangsa tidak dihantar ke sekolah dan sentiasa ditendang, ditumbuk oleh ibu tirinya hampir setiap hari di rumah PPR Desa Rejang di sini selain kepalanya dibotakkan serta dicubit menggunakan cili dan garam sehingga seluruh anggota badannya luka dan lebam.
Lebih menyedihkan, Vickneswari mendakwa bapa kandung mangsa juga bersubahat dengan isteri baharunya mendera mangsa dan tidak mengambil kisah langsung mengenai keadaan anaknya yang terjejas secara fizikal dan trauma.
Pada Oktober 2020, katanya, mangsa diambil semula oleh bapa kandung dan ibu tirinya sebelum dihantar ke rumah jagaan seorang guru kenalan rapat mereka untuk sementara waktu.
Malangnya, di situ pula mangsa melalui penderitaan yang teruk kerana ibu tirinya masih menendangnya di perut setiap kali menerima aduan daripada guru yang menjaganya.
“Akibat tidak tahan dengan penderitaan itu, mangsa telah bertindak berani mendapatkan kunci rumah semasa wanita itu tidur di biliknya dan membuka pintu utama serta lari menyelamatkan diri.
“Dia melarikan diri dari rumah itu sekitar jam 4 petang dan berjalan kaki sejauh 1.5 kilometer sebelum tiba ke rumah saya di Projek Perumahan Rakyat (PPR) Seri Semarak, Air Panas sekitar 5 petang.
“Kami terkejut selepas mangsa mengetuk pintu sebelum datang memeluk erat  dan menangis minta tolong selamatkannya daripada ibu tiri dan bapanya,” sebak beliau.
Justeru, Vickneswari dan suaminya membuat keputusan untuk mengambil tanggungjawab sepenuhnya melindungi anak saudaranya itu demi menjamin masa depan dan pendidikannya.
Bagi mengelak nyawa mangsa diancam bapa kandung dan ibu tirinya, mereka tampil membuat laporan polis di Balai Polis Sentul pada Isnin dan mahu tindakan tegas polis menahan kedua-dua individu terbabit.
Mereka juga mengesyaki rumah asuhan ‘misteri’ di Banting itu mungkin beroperasi secara tidak sah dan menyalahgunakan hak asasi manusia dengan mengeksploitasi kanak-kanak dengan menjadikan mereka sebagai buruh paksa.
Kini, mereka telah membawa mangsa ke Hospital Kuala Lumpur untuk pemeriksaan perubatan.-MG

The post Kanak-kanak didera selepas kematian ibu, jadi buruh paksa di kandang haiwan appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/02/16/kanak-kanak-didera-selepas-kematian-ibu-jadi-buruh-paksa-di-kandang-haiwan/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=kanak-kanak-didera-selepas-kematian-ibu-jadi

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Polis Sahkan Laporan Siasat Kes Dera Kanak Kanak Jadi Buruh Paksa

Polis Sahkan Laporan Siasat Kes Dera Kanak Kanak Jadi Buruh Paksa

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 247 hits
Ketua Polis Daerah Wangsa Maju Superintendan Rajab Ahad Ismail foto ISKANDAR HAMIDI KUALA LUMPUR Polis mengesahkan telah menerima laporan mengenai kes seorang kanak kanak berusia 11 tahun didakwa didera dan dijadikan buruh paksa di kandang ...
Kit Royal Canin Untuk Penjagaan Haiwan Peliharaan Selepas Pemandulan

Kit Royal Canin Untuk Penjagaan Haiwan Peliharaan Selepas Pemandulan

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 146 hits
KUALA LUMPUR Komplikasi terbesar yang mungkin timbul selepas haiwan kesayangan dimandulkan adalah risiko kesihatan berpunca daripada berat badan yang mungkin meningkat Pertambahan pengambilan makanan kucing dalam tempoh 48 jam selepas prose...
Dengki Dengan Keluarga Palestin Rejim Israel Paksa Roboh Kandang Ternakan

Dengki Dengan Keluarga Palestin Rejim Israel Paksa Roboh Kandang Ternakan

papar berkaitan - pada 15/2/2021 - jumlah : 140 hits
Rejim Zionis beri alasan kononnya struktur dibina tanpa kebenaran Pihak berkuasa negara haram Israel bertindak kejam apabila memaksa sebuah keluarga Palestin merobohkan sendiri kandang binatang ternakan milik mereka di Silwan dekat Baitulma...
Kisah Adik Amir Mati Didera Ibu Kandung

Kisah Adik Amir Mati Didera Ibu Kandung

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 1773 hits
Assalammualaikum Dunia Aku sebagai ibu sebagai perempuan sebagai kakak sebagai adik sebagai kawan sebagai isteri tak mampu nak baca dan melihat wajah mulus adik Amir Saat bahagia disisi ibu angkat dalam jerigi rumah ibu kandung Alfatihah Da...
Selepas Urusan Kebuml Adik Amir Selesai Ibu Angkat Buat Llve Beritahu Sesuatu Dan Minta Pada Netlzen Semua

Selepas Urusan Kebuml Adik Amir Selesai Ibu Angkat Buat Llve Beritahu Sesuatu Dan Minta Pada Netlzen Semua

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 384 hits
MELAKA Ibu angkat kanak kanak yang menlnggal selepas dipercayai did era dalam kejadian di Taman Krubong Jaya di sini Jumaat lalu menawarkan laksa sarang percuma kepada semua netizen sebagai jamuan tahlil anaknya itu
Sinopsis Film Pengabdi Setan Misteri Kematian Ibu

Sinopsis Film Pengabdi Setan Misteri Kematian Ibu

papar berkaitan - pada 17/2/2021 - jumlah : 139 hits
Sinopsis Film Pengabdi Setan Misteri Kematian IbuBercerita tentang sebuah keluarga yang tiba tiba mengalami serangkaian kejadian aneh setelah ibu mereka meninggal dunia Adalah Rini harus rela mengorbankan masa depannya karena mereka kehabis...
Angka Kematian Covid 19 Melepasi 1 000 Orang Selepas 22 Kematian Baharu Dilaporkan

Angka Kematian Covid 19 Melepasi 1 000 Orang Selepas 22 Kematian Baharu Dilaporkan

papar berkaitan - pada 17/2/2021 - jumlah : 211 hits
February 17 2021 PETALING JAYA Kementerian kesihatan melaporkan 2 998 kes Covid 19 dan 22 kematian hari ini Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah berkata sebanyak 5 709 kes sembuh dilaporkan dalam tempoh sama iaitu masih kekal me...
Polis Sambung Reman Ibu Kandung Bapa Tiri Kanak Kanak Mangsa Dera

Polis Sambung Reman Ibu Kandung Bapa Tiri Kanak Kanak Mangsa Dera

papar berkaitan - pada 5/2/2021 - jumlah : 174 hits
83 total views 83 views today Polis melanjutkan tempoh tahanan reman selama tujuh hari ke atas ibu kandung dan bapa tiri kanak kanak lelaki tujuh tahun yang ditemukan lemas di dalam tong air di rumahnya di Taman Krubong Jaya di Melaka mingg...
Pelajar Didera Dibunuh Ex Bf Selepas Polis Enggan Respon Panggilan Kecemasan

Pelajar Didera Dibunuh Ex Bf Selepas Polis Enggan Respon Panggilan Kecemasan

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 139 hits
The ReporterSeorang wanita muda dipercayai didera dan dibunuh oleh bekas teman lelakinya setelah polis gagal memberi respon terhadap tujuh panggilan kecemasan Vera Pekhteleva 23 maut selepas dipercayai dicekik menggunakan kabel seterika dal...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api