Kami Mahu Bantu Negara Mudahkan Rayu Pemilik Klinik Swasta



JOHOR BAHRU: Syarat yang menyusahkan selain terpaksa mengeluarkan kos tinggi antara sebab ramai pemilik klinik swasta di bandaraya ini “berat hati” untuk turut serta menjayakan Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (PICK).
Menurut seorang doktor klinik swasta di Taman Nusa Bestari yang mahu dikenali sebagai Dr Daniel, kerajaan sepatutnya mengkaji semula syarat serta keperluan itu bagi mengurangkan kos klinik swasta bagi menyertai PICK.
Antara syarat yang membuatkan banyak klinik swasta tidak bersedia adalah keperluan menyediakan peti sejuk bergred farmaseutikal melibatkan kos lebih RM4,000, sedangkan kebanyakan klinik sudah pun menggunakan sistem peti sejuk memadai bagi penyimpanan vaksin lain.
“Tanpa merisikokan vaksin seperti Sinovac dan Astrazeneca yang boleh disimpan dalam suhu peti sejuk biasa antara 2 hingga 8 darjah Celcius, peti sejuk yang digunakan kebanyakan klinik swasta adalah memadai, berbanding perlu membeli peti sejuk farmaseutikal yang berharga ribuan ringgit,” katanya.
Malah, dakwa beliau, berdasarkan laporan Gang Zeng, penyelidik Sinovac yang terlibat dalam kajian CoronaVac, vaksin ini boleh disimpan dalam peti sejuk biasa.
Daniel berkata, ramai pemilik dan doktor klinik swasta mahu membantu negara untuk mencapai imuniti kelompok dalam tempoh yang singkat dengan memperbanyakkan lagi Pusat Pemberian Vaksin (PPV), namun pada masa sama, syarat yang digariskan perlu seiring dengan kemudahan sedia ada di klinik swasta.
Kata Dr Daniel, kemudahan peti sejuk sedia ada di kliniknya, yang bersuhu 2 darjah Celcius, memadai bagi penyimpanan vaksin Sinovac dan Astrazeneca. Tambahnya, kebanyakan klinik swasta memiliki pengalaman dalam penyimpanan vaksin termasuk vaksin bernilai tinggi, justeru tidak memerlukan mereka membeli satu lagi peti sejuk farmaseutikal khusus untuk program ini.
Antara vaksin bernilai tinggi yang disimpan klinik swasta termasuk vaksin Gardasil yang digunakan bagi imunisasi Human Papillomavirus (HPV).
“Setiap klinik swasta perlu menyediakan kotak sejuk bagi tujuan pengambilan dan pemindahan vaksin dan ini akan turut menambah kos bagi klinik berkenaan, terutamanya di luar bandar, selain perbelanjaan mengambil vaksin dari lokasi yang ditetapkan ProtectHealth.
“Setiap klinik akan dibayar RM14 bagi setiap suntikan dan ini tidak memadai bagi kos yang ditanggung termasuk perbelanjaan peti sejuk farmaseutikal, kotak sejuk, perbelanjaan perjalanan bagi kakitangan, pengurusan penerima vaksin, penyediaan laporan dan sebagainya,” tambah beliau.
Mengikut rekod, syarikat tidak berasaskan keuntungan yang ditubuhkan bawah Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), ProtectHealth Malaysia dilantik sebagai pengendali pendaftaran pusat jagaan ambulatori swasta dan klinik pakar swasta bagi PICK di seluruh negara.
Daniel berkata, klinik swasta bersedia menjalankan program ini secara sukarela dan bukan ingin memikirkan soal keuntungan malah bersedia untuk menanggung sedikit kos, tetapi pada kadar yang lebih berpatutan.
“Saya yakin banyak klinik swasta yang ingin terlibat sama dalam program ini sebagai khidmat negara namun ia perlu bersesuaian dengan kemahiran, pengalaman serta peralatan sedia ada di setiap klinik tanpa mewujudkan risiko kepada vaksin Covid-19,” katanya.
Difahamkan, setiap klinik swasta juga perlu membuat laporan harian dalam sistem dikhususkan KKM, namun ada sistem digunakan memerlukan pengendali klinik berkenaan hanya menggunakan peranti Android.
Letak syarat mudah, kami mahu bantu negara, rayu pemilik klinik swasta Baca Artikel Menarik :
Penggunaan ICU melebihi kapasiti satu kejayaan? Resepi Gulai Lemak Telur Merecik Amy Search ambil vaksin sambil belanja Fantasia Bulan Madu [VIDEO] Artis mengaku pada polis beli ganja online Parlimen perlu bersidang secepat mungkin – Agong Gangguan seksual oleh Pensyarah, UiTM buat laporan polis Layari Laman Facebook MYKMU
Jual ‘Karipap’ RM6,000 sehari 9 wanita asing ditahan

 
The post Kami mahu bantu negara, mudahkan rayu pemilik klinik swasta appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/06/19/kami-mahu-bantu-negara-mudahkan-rayu-pemilik-klinik-swasta/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Klinik Makmal Swasta Kenakan Caj Tinggi Ujian Saringan Covid 19

Klinik Makmal Swasta Kenakan Caj Tinggi Ujian Saringan Covid 19

papar berkaitan - pada 10/6/2021 - jumlah : 218 hits
Oleh KUALA LUMPUR Ada klinik dan makmal swasta sekitar Lembah Klang dikesan mengenakan caj yang tinggi untuk saringan COVID 19 menerusi ujian persampelan air liur atau deep throat saliva Tinjauan BH di beberapa klinik dan makmal swasta mend...
Klinik Swasta Diserbu Beri Ivermectin Belum Dilulus Untuk Cegah Covid 19

Klinik Swasta Diserbu Beri Ivermectin Belum Dilulus Untuk Cegah Covid 19

papar berkaitan - pada 16/6/2021 - jumlah : 185 hits
Kementerian Kesihatan belum meluluskan penggunaan Ivermectin untuk mencegah atau merawat Covid 19 PETALING JAYA Seorang doktor mengesahkan klinik swastanya diserbu Kementerian Kesihatan semalam kerana membekalkan ubat antiparasit Ivermectin...
Harga Check Up Mengandung Di Klinik Swasta

Harga Check Up Mengandung Di Klinik Swasta

papar berkaitan - pada 24/6/2021 - jumlah : 2200 hits
KakSar yakin ramai nak tahu pasal harga chek up ni Yelah Sebelum ni kakSar kongsi pasal buku merah Dah tahu cara mesti nak tahu harga Mana lagi best Bayar klinik swasta atau pergi check up di klinik kesihatan yang percuma itu Sikit latar be...
Royal Canin Galak Pemilik Kucing Rancang Lawatan Ke Klinik Veteriner Lebih Awal Dalam Tempoh Pkp

Royal Canin Galak Pemilik Kucing Rancang Lawatan Ke Klinik Veteriner Lebih Awal Dalam Tempoh Pkp

papar berkaitan - pada 18/6/2021 - jumlah : 333 hits
Royal Canin Galak Pemilik Kucing Rancang Lawatan Ke Klinik Veteriner Lebih Awal Dalam Tempoh PKP Hubungan antara manusia dan haiwan peliharaan ialah ikatan yang tidak terucap lebih daripada sekadar hubungan dan teman Sebagaimana kita tertar...
China Jepun Sumbang Vaksin Bantu Program Vaksinasi Negara

China Jepun Sumbang Vaksin Bantu Program Vaksinasi Negara

papar berkaitan - pada 17/6/2021 - jumlah : 161 hits
China setuju sumbang 500 000 dos vaksin SinoVac CoronaVac KUALA LUMPUR Komitmen China dan Jepun untuk menyumbang vaksin kepada Malaysia dilihat sebagai langkah tepat pada masa untuk menyokong Program Imunisasi COVID 19 Kebangsaan ketika ini...
Inisiatif Proaktif Ismail Sabri Bantu Negara Hadapi Pandemik

Inisiatif Proaktif Ismail Sabri Bantu Negara Hadapi Pandemik

papar berkaitan - pada 19/6/2021 - jumlah : 131 hits
Oleh MAISARAH SHEIKH RAHIM ABDUL RAHMAT OMAR NASARUDDIN OTHMAN dan SHARUDDIN OMARPUTRAJAYA Inisiatif Kementerian Pertahanan di bawah kepimpinan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dalam membantu kerajaan memerangi pandemik Covid 19 merupakan lan...
Menhan Prabowo Anugerahi 3 457 Pejuang Eks Timor Timur Patriot Bela Negara

Menhan Prabowo Anugerahi 3 457 Pejuang Eks Timor Timur Patriot Bela Negara

papar berkaitan - pada 12/6/2021 - jumlah : 135 hits
Sebanyak 3 457 pejuang eks Timor Timur menerima penghargaan patriot bela negara yang diberikan oleh Menteri Pertahanan Prabowo Subianto
Fahri Hamzah Minta Polemik Twk Kpk Diakhiri Negara Harus Terkonsolidasi

Fahri Hamzah Minta Polemik Twk Kpk Diakhiri Negara Harus Terkonsolidasi

papar berkaitan - pada 12/6/2021 - jumlah : 174 hits
Fahri mengatakan opini yang menyebut alih status pegawai KPK akan mengurangi independensi lembaga antirasuah itu adalah opini yang menyesatkan
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Gunung Ruang Meletus Ini Senarai Penerbangan Mas Airasia Yang Dibatalkan

The Spark Of Innovation

Lirik Lagu Hidupku Sebelum Mati Kunto Aji

Doa 12 Pintu Pembuka Pintu Rezeki Segala Kebaikan

Daun Kelor Mujarab Untuk Diebetes Fahami 15 Khasiatnya

Menikahi Ibu Kandung Humor Kampung By Dr Hm Rakib S H M Ag Pekanbaru