Klinik Makmal Swasta Kenakan Caj Tinggi Ujian Saringan Covid 19


Oleh Fahmy A Rosli  KUALA LUMPUR: Ada klinik dan makmal swasta sekitar Lembah Klang, dikesan mengenakan caj yang tinggi untuk saringan COVID-19 menerusi ujian persampelan air liur atau 'deep throat saliva'.
Tinjauan BH di beberapa klinik dan makmal swasta mendapati caj dikenakan juga tidak seragam bagi proses sama. Ada yang mengenakan caj RM150, manakala yang lain RM200, RM230 dan paling tinggi RM250.
Untuk menarik pelanggan, ada klinik menawarkan promosi potongan harga, selain mengenakan caj berbeza dengan pelanggan secara 'walk in' lebih mahal berbanding yang membuat janji temu.
Mereka juga mendakwa sudah memperoleh kebenaran Pihak Berkuasa Peranti Perubatan (MDA) Kementerian Kesihatan (KKM) untuk tujuan itu.
"Kami tidak berani buat demi kian jika tidak mendapatkan kelulusan KKM," kata seorang staf klinik swasta di Puchong.
Mengikut Ordinan Darurat (Kuasa-Kuasa Perlu) 2021 di bawah tajuk 'Permintaan Bagi Penggunaan Sumber (Seksyen 4)', fi maksimum bagi ujian tindak balas berantai polimerase (RT-PCR) adalah RM150 di Semenanjung Malaysia, manakala RM200 bagi Sabah, Sarawak dan Labuan.
Dokumen sama turut menyenaraikan fi maksimum bagi kit ujian pantas antigen (RTK-Ag) di Semenanjung Malaysia adalah RM60, manakala RM80 di Sabah, Sarawak dan Labuan.
Fi maksimum bagi kit ujian pantas antibodi (RTK-Ab) pula berharga RM50 di Semenanjung Malaysia dan RM70 bagi kawasan Sabah, Sarawak dan Labuan.
Dokumen itu menyatakan penggunaan sumber berkenaan bagi menangani jangkitan wabak penyakit berjangkit coronavirus COVID-19 dan berkuat kuasa 17 Mei lalu sehingga 1 Ogos depan atau apa-apa tempoh lain, seperti dimahsyurkan Yang di-Pertuan Agong.
Tinjauan BH juga mendapati ada klinik mendakwa, ketepatan keputusan saringan COVID-19 adalah 99.9 peratus bagi ujian persampelan air liur jika menggunakan kaedah RT-PCR, tetapi perlu menunggu lima hingga sepuluh jam untuk keputusan.
Kebanyakan klinik dan makmal swasta juga menggunakan platform media sosial seperti Facebook untuk tujuan 'pengiklanan' atau hebahan mengenai perkhidmatan ujian persampelan air liur ditawarkan mereka.
Berdasarkan hantaran sebuah klinik swasta di Ampang menerusi Facebook, fasiliti mereka menyediakan perkhidmatan baharu menggunakan sampel air liur yang mana ujian terbabit lebih murah dan mudah dilakukan dengan caj bermula RM150.
Caj ujian COVID-19 dianggap tinggi dan seolah-olah tidak dikawal itu mengundang rasa kecewa Timbalan Presiden Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Mohd Yusof Abdul Rahman, yang menganggap hospital, klinik dan makmal swasta mengaut keuntungan ketika krisis kesihatan.

Timbalan Presiden FOMCA, Mohd Yusof Abdul Rahman. - NSTP/Mustaffa KamalBeliau meminta kerajaan mengawal harga barangan atau alat yang berkaitan dengan COVID-19 supaya tiada kenaikan mendadak sehingga membebankan rakyat.
"Kita bimbang kalau harga tak dikawal. Sepatutnya apa yang berkaitan dengan COVID-19 dimasukkan dalam Ordinan Darurat supaya ada kawalan harga.
"Selain klinik dan hospital swasta, kita bimbang ada juga makmal swasta kenakan harga tinggi. Harga yang tinggi ini membebankan rakyat khususnya golongan B40 atau individu yang diberhentikan kerja. Kita ada terima aduan pengguna mengenai kos yang tinggi di fasiliti swasta," katanya kepada BH.
Persatuan Farmasi Malaysia (MPS) turut menyokong kerajaan menetapkan harga lantai dan siling terhadap semua jenis ujian pengesanan COVID-19.
Presiden MPS, Amrahi Buang, berkata kerajaan menerusi Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) perlu menguatkuasakan fi bagi semua jenis ujian pengesanan COVID-19 seperti ditetapkan dalam Ordinan Darurat demi kepentingan pengguna.
Sementara itu, Presiden Persekutuan Pengamal Perubatan Swasta Malaysia, Dr Steven K W Chow, berkata bukan semua ujian persampelan air liur menggunakan teknik pengesanan RT-PCR.
Katanya, pengesanan melalui RT-PCR lebih mahal berbanding teknik pengesanan ujian rapid antigen dan lain-lain jenis ujian.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/06/klinik-makmal-swasta-kenakan-caj-tinggi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengguna Lrt Bas Rapid Kl Disaran Buat Ujian Saringan Covid 19

Pengguna Lrt Bas Rapid Kl Disaran Buat Ujian Saringan Covid 19

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 279 hits
Penumpang LRT laluan Kelana Jaya pada waktu puncak pagi dan petang 1 Jun serta waktu puncak petang 3 Jun disaran jalani ujian saringan Unit perkhidmatan pelanggan Rapid KL telah menerima mesej daripada seorang penumpang wanita yang memaklum...
Klinik Swasta Diserbu Beri Ivermectin Belum Dilulus Untuk Cegah Covid 19

Klinik Swasta Diserbu Beri Ivermectin Belum Dilulus Untuk Cegah Covid 19

papar berkaitan - pada 16/6/2021 - jumlah : 185 hits
Kementerian Kesihatan belum meluluskan penggunaan Ivermectin untuk mencegah atau merawat Covid 19 PETALING JAYA Seorang doktor mengesahkan klinik swastanya diserbu Kementerian Kesihatan semalam kerana membekalkan ubat antiparasit Ivermectin...
Covid 19 Sektor Swasta Bantu Percepat Pemberian Vaksin

Covid 19 Sektor Swasta Bantu Percepat Pemberian Vaksin

papar berkaitan - pada 4/6/2021 - jumlah : 201 hits
Sasaran 200 000 dos vaksin diberikan sehari seperti yang disuarakan Menteri Penyelaras Program Imunisasi COVID 19 Khairy Jamaluddin boleh dicapai dengan pembabitan petugas kesihatan sektor swasta Ketua Pegawai Eksekutif Protect Health Corpo...
Sebanyak 9 020 Kes Baharu Covid 19 Di Lapor Hari Ini Sekaligus Menjadi Angka Paling Tinggi

Sebanyak 9 020 Kes Baharu Covid 19 Di Lapor Hari Ini Sekaligus Menjadi Angka Paling Tinggi

papar berkaitan - pada 30/5/2021 - jumlah : 227 hits
PUTRAJAYA Sebanyak 9 020 kes baharu COVID 19 dilaporkan hari ini sekaligus menjadi yang tertinggi pernah dilaporkan sejak penularan virus berkenaan di negara ini Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata kes tertinggi...
Kkm Mula Uji Ivermectin Ke Atas Pesakit Covid 19 Berisiko Tinggi

Kkm Mula Uji Ivermectin Ke Atas Pesakit Covid 19 Berisiko Tinggi

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 217 hits
Kementerian Kesihatan Malaysia dan Institut Penyelidikan Klinikal telah memulakan ujian klinikal bagi mengkaji kesan penggunaan serta keberkesanan Ivermectin untuk merawat pesakit Covid 19 yang berisiko tinggi di 12 hospital di bawah kement...
Kasus Covid Tinggi Kudus Disemprot Disinfektan Tiga Hari Sekali

Kasus Covid Tinggi Kudus Disemprot Disinfektan Tiga Hari Sekali

papar berkaitan - pada 4/6/2021 - jumlah : 175 hits
Dia mengungkapkan untuk pemakaman pihaknya juga mengerahkan personel untuk menangani pemakaman jenazah covid 19 Personel yang dikerahkan tentunya sudah dilatih untuk bantu pemakaman
Covid 19 Detik Hitam Buat Negara 126 Kes Kematian Dilaporkan Pada Hari Ini Paling Tinggi Sejak Pandemik Bermula

Covid 19 Detik Hitam Buat Negara 126 Kes Kematian Dilaporkan Pada Hari Ini Paling Tinggi Sejak Pandemik Bermula

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 230 hits
Kementerian Kesihatan Malaysia pada hari ini telah memaklumkan bahawa terdapat 7 703 kes positif COVID 19 baharu yang dilaporkan pada hari ini
24 Klinik Dipilih Beri Vaksin Covid 19 Sinovac Yuran S 10 S 25 Bagi Satu Dos

24 Klinik Dipilih Beri Vaksin Covid 19 Sinovac Yuran S 10 S 25 Bagi Satu Dos

papar berkaitan - pada 17/6/2021 - jumlah : 178 hits
SINGAPURA 24 institusi jagaan kesihatan swasta dipilih untuk memberi vaksin COVID 19 Sinovac umum Kementerian Kesihatan pada Rabu Yuran yang dikenakan adalah antara S 10 hingga S 25 bagi setiap dos Menerusi Laluan Akses Khas
Kelompok Baru Covid 19 Di Pasar Bukit Merah View Pengunjung Dari 25 Mei Hingga 12 Jun Dapat Ujian Percuma

Kelompok Baru Covid 19 Di Pasar Bukit Merah View Pengunjung Dari 25 Mei Hingga 12 Jun Dapat Ujian Percuma

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 257 hits
SINGAPURA Singapura melaporkan 10 kes baru COVID 19 dalam masyarakat setakat tengah hari Ahad termasuk dua jangkitan yang tidak berkaitan Lapan dikaitkan dengan kes sebelumnya dengan lima sudah dikuarantin dan tiga dikesan melalui proses p
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


True Wallet Live22 Top 53 By Nellie Live22slot Fun 29 Jun 2024

Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Bercakap Dengan Jun

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Don T Dim Your Dreams Let Integrity Electrical Illuminate Your Vision