Kalau Dah Kahwin Tak Perlu Ada Kawan Rapat Berlainan Jantina Sampai Selalu Sangat Contact


Kalau dah kahwin, Tak Perlu Ada Kawan Rapat Berlainan Jantina Sampai Selalu Sangat ‘Contact’!” Kalau dah kahwin, buat cara dah jadi milik orang dan tak perlulah nak ada kawan rapat berbeza jantina sampai pasangan cemburu. Nak-nak pula kalau berkawan rapat sampai balik rumah pun masih contact. Apa hal yan penting sangat sampai tak boleh nak tunggu esok pagi. Tak manis sungguh perangai macam itu. Ini yang Hakak sedikit emosi bila sentuh pasal rumah tangga yang berkait ala-ala kes curang. Andai pernah berlaku dalam hubungan, berubahlah sebelum rasa cinta itu pudar sedikit demi sedikit. Nah, jemput renungkan kejap pandangan Puan Intan Dzukefli ini dari sudut kawan rapat lain jantina.
Salah Ke Kawan Rapat Lain Jantina
Pendapat saya, kita tidak perlu ada kawan rapat berlainan jantina hingga tahap perlu kerap sangat berhubung. Apatah lagi setelah bernikah, ada pasangan yang setianya hanya untuk kita serta anak-anak yang sedang sangat-sangat memerlukan perhatian.Suka atau tidak, perbualan yang awalnya mungkin sekadar hal remeh-temeh mungkin akan berlanjutan menjadi melampaui batas. Mungkin akan mula mengimbau detik manis kenangan silam hingga kemudiannya bercerita tentang aib dan kekurangan pasangan, serta mengadu keluh kesah jerih perih berumahtangga yang sepatutnya kita hanya kongsikan dengan pasangan kita.
 
Punca Kecurangan
Ustaz kata, kadang punca kecurangan dan zina terjadi semudah dari pandangan, senyuman dan mesej “hai, hai” sahaja. Namun, oleh kerana terjebak ikhtilat, akhirnya menjadi semakin rapat, kerap berhubung, bertemu, bergurau senda. Malah akhirnya mungkin akan mula rasa sayang (nafsu yang disalah tafsir oleh godaan syaitan). Sebab itu, tuntutan menjaga ikhtilat (pergaulan) ini sebenarnya bermula sejak bujang lagi. Inilah hikmahnya. Supaya tiada ‘kisah silam’ yang bakal menggoncang tiang seri rumahtangga.
Tiba-Tiba Datang Semula
Tiba-tiba datang semula ‘kawan baik’ yang mengadu kisah peribadi rumah tangga. Mula-mula sekadar simpati, namun sudah terlalu banyak terjadi kes sebegini yang akhirnya terjerumus ke lembah kecurangan dan penzinaan. Nauzubillah min zaliq. Bila kata zina, jangan hanya ingat syaitan menggoda orang yang masih bujang sahaja. Bahkan setelah nikah asbab pergaulan bebas dari sebelum nikah akhirnya menjadikan jalan untuk berzina bahkan lebih mudah kerana tak risau tentang ‘pak sanggup’ kerana si dia memang bersuami. Tak takut kalau mengandung kerana sudah memang sudah jadi status isteri. Astaghfirullah, nauzubillah min zaliq.
Beringat Dari Awal
“Alaaa… suka-suka je.. kami kawan lillahi ta’ala.” Kalau sebegitu, jadikan mereka kawan baik pasangan kita kerana mereka sejantina. Tak perlu kita terjebak ikhtilat tanpa keperluan. Beringat dari awal adalah lebih baik.
Kes Pasangan Berzina
Sejak akhir-akhir ni, banyak terbaca confessions dan berita suami yang tahu isteri berzina dengan bekas teman lelaki, kawan sepejabat, teammates. Astaghfirullah. Yang menyedihkan, si suami mungkin kerana jahil sekadar mendiamkan kerana terlalu sayang. Walhal, sebenarnya hal sebegini perlu dirujuk kepada pejabat agama untuk tindakan selanjutnya.
 
Dayus Seorang Suami
Dayus bagi seorang lelaki membiarkan isteri melakukan kemungkaran hatta sekadar mendedahkan aurat rambut kepada bukan mahramnya. Apatah lagi hingga ke tahap berzina! Astaghfirullahal adzhim. Bagi para suami pula, sekiranya benar-benar mampu, maka teruskanlah dengan pernikahan (yakni berpoligami) tanpa perlu terjebak berzina dan menzalimi hak isteri yang sedia ada, mengabaikan nafkah anak isteri kerana leka mabuk cinta. Allahuakbar. Islam tidak zalim. Islam sangat menjaga kebajikan dan hak para suami pun isteri, namun kebanyakan dari kita yang sendiri menzalimi diri sendiri kerana kejahilan dan terlalu bertuankan nafsu.
Ingatkan Diri Selalu
Jangan ambil Islam ikut apa yang kita suka. Ambil separuh, buang mana yang tidak selari dengan nafsu dan lifestyle kita. Astaghfirullah. Selebihnya sentiasa ingatkan diri, apa niat bernikah dahulu? Kerana Allah, kerana agama, mahu ada teman penguat semangat mengejar syurga Allah. Lalu muhasabah semula, kini jalan yang sedang dilalui seiring atau tidak dengan niat dan matlamat tadi?
Para suami…
Ada ajar anak isteri hal agama? Ada ingatkan anak isteri jaga maruah, aurat dan solat?
Ada imamkan solat anak isteri atau tidak? Cukupkah nafkah dan tarbiyyah anak isteri selama ini? Semua ini sentiasa perlu diingatkan. Begitu jugalah dengan isteri sebagai ibu rumahtangga. Jangan sibuk leka dengan pujian lelaki ajnabi yang sebenarnya melekakan dan sengaja menduga keimanan. Terus block hal sebegini dan sibukkan diri dengan hal-hal ibadah supaya terhindar dari godaan.
Komitmen Pernikahan
Niat yang baik menjadikan komitmen pernikahan kukuh. Kita sentiasa memperbaiki diri dan berusaha melakukan yang terbaik buat pasangan dan keluarga. Kerana pada kita, mereka adalah lubuk pahala kita. Hormatilah ikatan nikah kalian. Begitu besarnya ikatan ini, sehingga Al Quran menyebut akad nikah sebagai mitsaqon ghaliza, atau perjanjian yang berat. Dalam Al-Quran, ayat ‘mitsaqon ghaliza’ hanya disebutkan 3 kali iaitu; ketika Allah SWT menyatakan hubungan pernikahan (surah an-Nisa’ : 21) ketika Allah SWT mengangkat Bukit Tsur di atas kepala Bani Israil dan menyuruh mereka bersumpah setia di hadapan Allah (surah an-Nisa’ : 154). ketika Allah SWT membuat perjanjian dengan para Nabi dan Rasul Ulul Azmi (surah al-Ahzab : 7).
Kalam Menjadi Peringatan
Cukuplah kalam ini menjadi peringatan untuk kita muhasabah kembali. Pasangan kita bukannya tunggul, sekadar mesin ATM, amah atau hamba abdi. Mereka adalah amanah dan antara jalan kita ke syurga. InsyaAllah.
Sumber: Mingguan Wanita
The post Kalau dah kahwin, Tak Perlu Ada Kawan Rapat Berlainan Jantina Sampai Selalu Sangat ‘Contact’!” appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/kalau-dah-kahwin-tak-perlu-ada-kawan-rapat-berlainan-jantina-sampai-selalu-sangat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Perlu Ada Kawan Berbeza Jantina Bila Sudah Berkahwin Lagi Lagi Kerap Berhubung

Tak Perlu Ada Kawan Berbeza Jantina Bila Sudah Berkahwin Lagi Lagi Kerap Berhubung

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 440 hits
Tak Perlu Ada Kawan Berbeza Jantina Bila Sudah Berkahwin Lagi Lagi Kerap Berhubung Berdosa jalin hubungan dengan individu yang sudah berumah tangga apatah lagi menyebabkan berlaku perceraian Merebut pasangan samada suami atau isteri milik o...
Nak Kahwin Tak Payah Grand Sangat Pu Amin

Nak Kahwin Tak Payah Grand Sangat Pu Amin

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 227 hits
Melalui entri terbaru PU Amin menasihati orang ramai agar bersederhana dalam membuat majlis perkahwinan Tapi disebalik nasihat itu ramai mengaitkan majlis Elfira The post appeared first on
Usia 1 2 Tahun Anak Faham Arahan Nak Makan Sendiri Boleh Sebut Perkataan Mudah Sangat Bagus

Usia 1 2 Tahun Anak Faham Arahan Nak Makan Sendiri Boleh Sebut Perkataan Mudah Sangat Bagus

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 477 hits
Bila ada anak anda perlu tahu setiap perkembangan normal yang mesti dicapainya Ilmu keibubapaan turut merangkumi keupayaan memantau pencapaian perkembangan anak supaya jika dia tidak mencapai perkembangan sepatutnya maka tindakan awal bagi ...
Melayu Rare Macam Saya Kini Diancam Kepupusan Dan Ini Sudah Semestinya Sangat Bahaya Siti Kasim

Melayu Rare Macam Saya Kini Diancam Kepupusan Dan Ini Sudah Semestinya Sangat Bahaya Siti Kasim

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 512 hits
Aktivis dan peguam Siti Kasim kecewa dengan prestasi 100 hari pentadbiran Pakatan Harapan yang tidak melakukan apa apa untuk menangai isu kaum dan agama Malah tambah beliau kerajaan tidak menggunakan kuasa yang ada pada mereka untuk menguba...
Tindakan Budak Berusia 2 Tahun Ini Yang Memberikan Kasutnya Kepada Gelandangan Sangat Menyentuh Hati

Tindakan Budak Berusia 2 Tahun Ini Yang Memberikan Kasutnya Kepada Gelandangan Sangat Menyentuh Hati

papar berkaitan - pada 20/1/2019 - jumlah : 610 hits
Pada 14 Januari lalu satu video telah dimuat naik di YouTube menunjukkan seorang bapa dan anaknya yang berusia 2 tahun Cheikh Faizal berjalan di sekitar stesen MRT Bukit Bintang Sementara itu terdapat gelandangan berada di situ yang kelihat...
Lelaki Botak Ternyata Lebih Seksi Maskulin Dan Sangat Setia

Lelaki Botak Ternyata Lebih Seksi Maskulin Dan Sangat Setia

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 791 hits
Sejauh mana kebenaran mengenai lelaki botak yang dianggap lebih setia dan seksi Namun bukan semua wanita menyukai lelaki botak Bagi sesetengah wanita geli dengan lelaki botak dan tidak kurang juga ada yang sangat menyukai lelaki botak lebih...
Bak Masih Gadis 7 Seleb Ini Mendobrak Standar Menjadi Ibu Ibu Itu Selalu Berantakan

Bak Masih Gadis 7 Seleb Ini Mendobrak Standar Menjadi Ibu Ibu Itu Selalu Berantakan

papar berkaitan - pada 5/1/2019 - jumlah : 406 hits
Semoga saja kelak kita pun bisa seperti mereka tetap cantik meski sudah punya anak banyak
Anak Selalu Sebut Perkataan Tak Baik Ini Beberapa Tip Yang Ibu Bapa Perlu Lakukan

Anak Selalu Sebut Perkataan Tak Baik Ini Beberapa Tip Yang Ibu Bapa Perlu Lakukan

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 443 hits
Anak anak kecil akan suka mencuba dan ingin tahu Mereka akan menggunakan perkataan yang pelik pelik dan baru mereka dengar tanpa benar benar faham maksudnya seperti orang dewasa faham Oleh itu kita perlu sangat RELAKS Jangan cepat mengelaba...
Apakah Maksud Disebalik Kod Huruf Amp Nombor Ip66 Ip55 Yang Selalu Dinyatakan Pada Peranti

Apakah Maksud Disebalik Kod Huruf Amp Nombor Ip66 Ip55 Yang Selalu Dinyatakan Pada Peranti

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 354 hits
Selalu kita lihat akan penyataan daya tahan peranti seperti IP66 IP77 dan lain 8211 lain akan tetapi tahukah anda maksud disetiap kod perkataan dan nombor yang dinyatakan Adakah ianya ditujukan semata 8211 mata pada rujukan kalis air atau i...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Why Choose Private Hire In London A Traveler S Perspective

Malaysia Bersedih Kehilangan 10 Wira Negara

Tiktoker Galih Ditahan Bikin Konten Penistaan Agama Untuk Cari Endorse

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Mood Blogging On

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus