Kalau Bukan Najib Ku Li Adalah Calon Pm Gabungan Umno Pas


Shahbudin Husin



Melihat kepada cara bagaimana Najib Razak ditonjol dan cuba dipulihkan imejnya sejak akhir-akhir ini, jelas beliau mahu dijadikan Perdana Menteri sekali lagi sekiranya gabungan BN dan Pas berjaya memenangi pilihanraya umum akan datang.

Lebih-lebih lagi Pas yang memang ada hubungan baik dengan Najib sejak dulu dilihat tiada halangan untuk menjadikan Pengerusi Lembaga Penasihat BN itu kembali sebagai Perdana Menteri sekali lagi.

Sekiranya usaha itu berjaya, bermakna Najib akan mengatasi pencapaian Tun Mahathir Mohamad dengan berjaya kembali sebagai Perdana Menteri hanya selepas lima tahun dikalahkan pada PRU14 lalu.

Meskipun Tun Mahathir tidak dikalahkan, tetapi kembalinya beliau menjadi Perdana Menteri buat kali kedua ialah selepas 15 tahun melepaskan jawatan tersebut.

Setidak-tidaknya dengan berjaya mencapai kedudukan itu, Najib tentu saja akan merasaakan dirinya lebih hebat berbanding Tun Mahathir.

Tetapi, Najib dalam waktu yang sama juga sedang berdepan dengan banyak pertuduhan di mahkamah yang memungkinkannya akan merengkok di penjara lebih dulu sebelum itu.

Ramai yang percaya, selepas tidak mendengar nasihatnya, kemudian menjatuhkannya, Tun Mahathir dikatakan pasti akan menyumbat Najib ke dalam penjara.

Lagi pun, berhubung skandal 1MDB, memang itulah janji Tun Mahathir kepada rakyat Malaysia sebelum PRU14 yang lalu.

Dengan demikian, meskipun gabungan UMNO dan Pas dilihat ada kemungkinan untuk menang PRU15 akan datang, khususnya jika Tun Mahathir memungkiri janji peralihan kuasa kepada Anwar Ibrahim, penjara adalah halangan yang tidak membolehkan Najib kembali sebagai Perdana Menteri.

Berbeza dengan Zahid Hamidi, walaupun kini merupakan Presiden UMNO, beliau dikatakan bukanlah merupakan calon Perdana Menteri pilihan.

Sebaliknya, jika gabungan UMNO dan Pas kembali menguasai kerajaan, Zahid Hamidi hanya akan kembali memegang jawatan lamanya iaitu Timbalan Perdana Menteri.

Bagaimanapun, sama seperti Najib, halangan besar di depannya juga ialah penjara.

Malah dengan pertuduhan yang lebih banyak dihadapinya berbanding Najib, kemungkinan beliau lebih dulu atau lebih lama masuk penjara adalah paling mungkin sekali.

Jika keadaan itu berlaku, calon seterusnya untuk menjadi Perdana Menteri pilihan gabungan BN dan Pas ialah Tengku Razaleigh Hamzah yang kini memegang jawatan Pengerusi Jemaah Penasihat UMNO.

Ku Li dikatakan bukan saja satu-satunya calon yang dianggap lebih layak selain Najib, malah juga satu-satunya yang tiada masalah untuk diterima oleh Pas.

Berbanding pemimpin UMNO yang lain yang turut berkeinginan untuk menjadi Perdana Menteri, masalah mereka ialah tidak mempunyai hubungan yang baik dengan Pas yang kini dianggap komponen penting dalam kempen menyatupadukan ummah yang ditaja kedua-dua parti itu.

Tidak mustahil jika pemimpin lain yang ditonjolkan sebagai calon Perdana Menteri, hubungan UMNO dengan Pas tidak lagi sekukuh seperti sekarang.

Hanya Najib atau Ku Li sebagai bakal Perdana Menteri yang bukan saja dapat diterima baik oleh Pas, tetapi juga dirasakan lebih baik untuk “dijual” kepada pengundi.

Masalahnya, baik Najib atau Ku Li, kedua-duanya adalah pemimpin yang paling tidak dikehendaki oleh Tun Mahathir untuk menjadi Perdana Menteri.

Tetapi, dengan rating Tun Mahathir makin merosot di hati pengundi ketika ini, kekalnya beliau sehingga PRU15 juga akan memudahkan lagi kemenangan gabungan BN dan Pas untuk mengalahkan PH.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/08/kalau-bukan-najib-ku-li-adalah-calon-pm_8.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ahli Umno Pas Sudah Lupakan Persengketaan Kini Harmoni

Ahli Umno Pas Sudah Lupakan Persengketaan Kini Harmoni

papar berkaitan - pada 29/7/2019 - jumlah : 405 hits
28 Julai 2019 5 26 PMHASNI MOHAMMAD bersama sama Ketua UMNO Bahagian Johor Bahru Tan Sri Shahrir Abdul Samad serta Ketua Pemuda UMNO Johor Mohd Hairi Mad Shah melayan tetamu yang hadir pada Durian Fest di Zainal s Place Sri Tebrau hari ini ...
Kerjasama Umno Pas Rencatkan Usaha Puak Liberal

Kerjasama Umno Pas Rencatkan Usaha Puak Liberal

papar berkaitan - pada 3/8/2019 - jumlah : 249 hits
PRESIDEN UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi bersama timbalannya Datuk Seri Mohamad Hasan dan Setiausaha Agung UMNO Tan Sri Annuar Musa ketika mempengerusikan Mesyuarat Ahli Majlis Tertinggi UMNO di Menara Dato Onn baru baru ini UTUSAN ON...
Peralihan Kuasa Pm Jangan Ikut Rentak Umno Pas Azan Ismail

Peralihan Kuasa Pm Jangan Ikut Rentak Umno Pas Azan Ismail

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 237 hits
Peralihan kuasa PM Jangan ikut rentak Umno Pas Azan IsmailOleh August 03 2019Polemik isu peralihan kuasa di antara Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim sewajarnya dihentikan segera Pengerusi KEAD...
Berita Dan Inisiatif Menarik Kerajaan Ph Yang Penyokong Umno Pas Tak Hebahkan

Berita Dan Inisiatif Menarik Kerajaan Ph Yang Penyokong Umno Pas Tak Hebahkan

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 326 hits
Banyak berita dan inisiatif menarik yang dilaksanakan kerajaan Pakatan Harapan sepanjang Julai lalu yang mungkin anda terlepas pandang Justeru kami rangkumkan berita tersebut di sini 1 Tabung Haji semakin kukuh di bawah kerajaan PHPelan ras...
Najib Pejabat Umno Pekan Pernah Ditembak Sebelum Pru14

Najib Pejabat Umno Pekan Pernah Ditembak Sebelum Pru14

papar berkaitan - pada 8/8/2019 - jumlah : 235 hits
Dikemaskini Hari ini 12 01 pagiNajib Razak hari ini mendakwa Pejabat Umno Bahagian Pekan pernah ditembak oleh penembak tepat sebelum pilihan raya umum ke 14 Kata Najib yang juga merupakan ahli parlimen Pekan kejadian pada awal 2017 itu memb...
Singkir Dap Ahmad Fadhli Dakwa Umno Pas Akan Sokong Ph Di S Gor

Singkir Dap Ahmad Fadhli Dakwa Umno Pas Akan Sokong Ph Di S Gor

papar berkaitan - pada 8/8/2019 - jumlah : 182 hits
News Diterbitkan Hari ini 11 58 tengahariAhli Parlimen Pasir Mas Ahmad Fadhli Shaari mencadangkan Menteri Besar Selangor Amirudin Shari supaya menyingkirkan DAP dari pentadbiran kerajaan negeri susulan dakwaan percubaan parti itu menghalang...
Saksi Rm5 Juta Masuk Akaun Najib Elak Umno Dapat Cek Tendang

Saksi Rm5 Juta Masuk Akaun Najib Elak Umno Dapat Cek Tendang

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 240 hits
KUALA LUMPUR Mahkamah Tinggi di sini hari ini diberitahu bahawa sejumlah RM5 juta dipindahkan pada September 2014 daripada akaun Putra Perdana Construction di Allianz Bank ke akaun Datuk Seri Najib Tun Razak di AmBank untuk memastikan cek y...
Pengalaman Menarik Menaiki Langkawi Skycab Menuju Ke Langkawi Skybridge

Perunding Berdaftar Harta Pusaka Islam Hans Legacy Sdn Bhd

A Triple Somersault Wearing A Sarong In C Wealth Games 2026

Ains Nilam Kpm Advance Integrated Nilam System

Rawatan Urutan Badan Chiropractic Dan Acupressure Dari Tukang Urut Skudai

Penurunan Wall Street Didorong Oleh Sektor Teknologi Dan Kadar Fed

Indonesia Perkenal Insentif Tingkat Jualan Kereta Elektrik

Naik Lrt Mrt Kl Central Ke Star Hill Pavilion 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Lelaki Itu Slot Samarinda TV3

Beli Dulu Fikir Kemudian Shopee Perkenal Ciri Baru Sempena Raya 15 Hari Pemulangan Percuma Tanpa Soal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hero Seorang Cinderella Musim 2 Astro Ria

10 Filem Drama Seram Melayu Berhantu Terbaru 2024 Mesti Tonton

5 Budaya Barat Yang Dah Jadi Ikutan Pasangan Melayu


Early Bird Special Honor Magic6 Pro Habis Terjual Hari Ini

Dok Tunggu Lama Daaaah

Mga Rush Gaming

Stokin Tertera Kalimah Allah Pula Hina Islam

Kuih Sagu Merah Tanpa Kukus Yang Terpaling Sedap

Egoisme Dalam Beribadah Sekelumit Kisah Dari Tanah Suci