Kalau Ada Tompokan Hitam Pada Kulit Anak Dia Berisiko Dapat Diabetis Jenis 2


Acanthosis Nigrican adalah penyakit pigmentasi kulit yang agak biasa berlaku di kawasan yang gelap, dan perubahan warna di bahagian pelipat kulit. Kulit yang terjejas boleh menjadi tebal. Biasanya, acanthosis nigrican berlaku di ketiak, pangkal paha dan leher.
Perubahan kulit dalam acanthosis nigrican biasanya berlaku pada orang yang gemuk atau mengalami diabetes. Kanak-kanak yang mengalami keadaan ini berisiko tinggi untuk mendapat diabetes jenis 2. Jarang sekali, acanthosis nigrican boleh menjadi tanda amaran bagi ketumbuhan kanser pada organ dalaman, seperti perut atau hati.

Selain itu, acanthosis nigrican mungkin merupakan tanda kepada masalah kesihatan yang lebih serius, seperti prediabetes. Rawatan yang paling berkesan adalah dengan memberi tumpuan kepada mencari dan menyelesaikan punca keadaan perubatan tersebut berlaku. Tompokan kulit ini cenderung untuk hilang jika berjaya merawat puncanya.
SIMPTOM-SIMPTOM
Simptom umum dari acanthosis nigricans adalah perubahan warna kulit. Ia biasanya berlaku secara perlahan-lahan. Tompokan ini mungkin mempunyai bau, gatal dan muncul di pelipat kulit, ketiak, celah kelangkang, belakang leher, siku, lutut, bibir, tapak tangan dan tapak kaki.

PUNCA-PUNCA
1. Rintangan insulin
Kebanyakan orang yang mempunyai acanthosis nigrican juga mempunyai rintangan terhadap insulin. Insulin adalah hormon yang dirembes oleh pankreas yang membolehkan badan anda menghasilkan gula. Rintangan insulin adalah punca yang menyebabkan diabetes jenis 2.
2. Gangguan hormon
Acanthosis Nigricans sering berlaku pada orang yang mempunyai penyakit seperti sista ovari, tiroid yang tidak aktif atau masalah dengan kelenjar adrenal.
3. Dadah dan suplemen tertentu
Niacin berdos tinggi, pil perancang, hormon pertumbuhan manusia, ubat tiroid, suplemen tambahan untuk bina badan, prednison dan kortikosteroid boleh menyebabkan acanthosis nigrican.
4. Kanser
Acanthosis Nigricans kadang-kadang berlaku bersama limfoma atau apabila tumor kanser mula tumbuh di dalam organ dalaman, seperti perut, kolon atau hati.
Acanthosis Nigricans biasanya dikesan semasa ujian kulit. Biopsi kecil daripada kulit akan diuji, untuk menolak kemungkinan penyebab lain. Sekiranya penyebab acanthosis nigrican tidak jelas, doktor mungkin mencadangkan ujian darah, X-ray, ujian glukosa dalam darah atau ujian insulin. Doktor juga boleh menyemak ubat-ubatan anda untuk mengetahui sama ada ia merupakan faktor penyumbang.

 
FAKTOR-FAKTOR RISIKO
1. Obesiti. Semakin meningkat berat badan anda, semakin tinggi risiko acanthosis nigricans.
2. Keturunan. Kajian menunjukkan bahawa di Amerika Syarikat, acanthosis nigricans lebih kerap berlaku dalam kalangan Orang Asli Amerika.
3. Sejarah keluarga. Sesetengah jenis acanthosis nigrican adalah disebabkan oleh faktor keturunan.
BAGAIMANA ACANTHOSIS NIGRICANS DIRAWAT?
Tiada rawatan khusus untuk acanthosis nigricans. Rawatan terhadap puncanya boleh memulihkan warna dan tekstur di kawasan kulit yang terjejas. Dalam banyak keadaan, merawat masalah akar dapat membantu menghilangkan perubahan warna. Antara contohnya termasuklah:
1. Turunkan berat badan. Jika acanthosis nigrican adalah disebabkan oleh obesiti, penurunan berat badan boleh membantu.
2. Menghentikan pengambilan ubat-ubatan atau suplemen. Jika keadaan anda dilihat seolah-olah berkaitan dengan ubat atau suplemen yang anda gunakan, doktor anda mungkin menyarankan agar anda berhenti menggunakan bahan itu.
3. Menjalani pembedahan. Jika acanthosis nigricans dicetuskan oleh tumor kanser, pembedahan membuang tumor selalunya akan mengembalikan warna kulit.

Jika bimbang dengan penampilan kulit atau jika luka menjadi tidak selesa dan mula berbau, doktor anda mungkin akan mencadangkan sabun antibakteria, yang digunakan dengan lembut kerana penggosokan boleh memburukkan lagi keadaan kulit. Selain itu, boleh gunakan ubat antibiotik topical, ubat jerawat oral dan juga terapi laser untuk mengurangkan ketebalan kulit.
Gaya hidup dan pengubatan sampingan yang dapat membantu menangani acanthosis nigrican ialah mengekalkan gaya hidup sihat, kurangkan berat badan, mengawal diet anda dan mengelakkan dari ubat-ubatan yang cenderung menyebabkan atau memburukkan keadaan.
#HealthDrZubaidi
Kredit: Dr Zubaidi Hj Ahmad

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Kalau Ada Tompokan Hitam Pada Kulit Anak, Dia Berisiko Dapat Diabetis Jenis 2 appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kalau-ada-tompokan-hitam-pada-kulit-anak-dia-berisiko-dapat-diabetis-jenis-2/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Fesyen Memukau Nova Stevens Warna Kulit Hitam Bergelar Miss Universe Canada

Fesyen Memukau Nova Stevens Warna Kulit Hitam Bergelar Miss Universe Canada

papar berkaitan - pada 10/5/2021 - jumlah : 295 hits
Siapa yang mengikuti perkembangan Miss Universe pasti ketahui bahawa Canada telah memilih wanita kulit hitam untuk takhta Miss Universe Canada 2020 Ini bukanlah kali pertama Canada membuat kejutan dan sejarah Kemenangan Nova Stevens merupak...
Runsing Cari Cleansing Balm Mengikut Jenis Kulit Lihat Yang Ini

Runsing Cari Cleansing Balm Mengikut Jenis Kulit Lihat Yang Ini

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 248 hits
Pernah terfikir tak rutin yang kamu lakukan setiap hari itu boleh bersihkan sisa mekap atau kotoran dengan mendalam dan berkesan Kalau nak tahu ada banyak cara untuk bersihkan wajah daripada mekap Antaranya kamu boleh bersihkan wajah gunaka...
Ya Betul Anwar Bukan Jenis Ikut Nasihat Untuk Bantu Anak Beranak Jadi Kaya Raya Dan Pelingkup Duit Negara

Ya Betul Anwar Bukan Jenis Ikut Nasihat Untuk Bantu Anak Beranak Jadi Kaya Raya Dan Pelingkup Duit Negara

papar berkaitan - pada 9/5/2021 - jumlah : 397 hits
Panas Mahathir kata Anwar bukan jenis yang ikut nasihatMay 9 2021 Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan sukar bagi dirinya untuk kembali menyertai Umno selepas dirosakkan oleh bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak Beliau menyifatkan kep...
Anak Buang Ibu Yang Dijangkiti Covid 19 Di Tepi Jalan

Anak Buang Ibu Yang Dijangkiti Covid 19 Di Tepi Jalan

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 292 hits
Seorang wanita yang berumur lingkungan 60an telah dibuang oleh anak lelakinya di tepi jalan di bawah panas terik mahatahari kerana dijangkiti Covid 19 Bagaimanapun kejadian tersebut bukanlah berlaku di negara kita Malalaysia tapi berlaku di...
10 Menu Sahur Sederhana Yang Lezat Dan Mengenyangkan Cocok Buat Anak Kos

10 Menu Sahur Sederhana Yang Lezat Dan Mengenyangkan Cocok Buat Anak Kos

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 243 hits
Namanya juga anak kost sahur pakai kerupuk sama kecap aja udah Alhamdulilah banget
Anak Bosan Berbuka Makan Nasi Buat Cheese Baked Potatoes Lembut Berkrim Cukup Khasiat

Anak Bosan Berbuka Makan Nasi Buat Cheese Baked Potatoes Lembut Berkrim Cukup Khasiat

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 350 hits
Masuk hari yang ke 16 sudah kita berpuasa anak anak pun dah jemu makan nasi Apakata mama papa hidangkan pula menu yang berbeza untuk mereka berbuka puasa Yang penting cukup khasiat dalam bahan bahan yang digunakan Cara penyedianya sangat mu...
Jangan Berhenti Untuk Mendoakan Anak Anak

Jangan Berhenti Untuk Mendoakan Anak Anak

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 272 hits
Jangan Berhenti Untuk Mendoakan Anak anak Tugas ibubapa bukan hanya jaga makan minum mereka kan Doa kita adalah senjata anak anak untuk hidup lebih sempurna So sebagai ibubapa Jangan pernah berhenti untuk mendoakan anak anak Kenapa kita per...
Sajat Akui Rindu Dan Menangis Teringatkan Anak Anak Di Rumah Kasih Seorang Bapa

Sajat Akui Rindu Dan Menangis Teringatkan Anak Anak Di Rumah Kasih Seorang Bapa

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 262 hits
April 28 2021 Usahawan terkenal Muhammad Sajjad Kamaruz Zaman 36 yang lebih dikenali sebagai Nur Sajat meluahkan rasa rindu terhadap dua orang anak angkatnya iaitu Syaza dan Syahmi Luahan tersebut dizahirkan Sajat menerusi sebuah entri di I...
Buka Akaun Junior 3 In 1 Hlb Pocket Connect Hong Leong Bank Untuk Memupuk Tabiat Menabung Anak Anak

Buka Akaun Junior 3 In 1 Hlb Pocket Connect Hong Leong Bank Untuk Memupuk Tabiat Menabung Anak Anak

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 474 hits
Hai semua Hari ni kami nak share sedikit info tentang pentingnya anak anak celik kewangan seawal 5 tahun ke atas Dahulunya topik literasi kewangan bukanlah topik favourite ibu bapa Tetapi memandangkan sekarang ibu bapa dah mula sedar akan k...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke



Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi


Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Buasir Otak Tv Main Teka Bendera Negara

3 Leather Sofas For Your Mid Century Modern Entertainment Room