Buka Akaun Junior 3 In 1 Hlb Pocket Connect Hong Leong Bank Untuk Memupuk Tabiat Menabung Anak Anak


Hai semua. Hari ni kami nak share sedikit info tentang pentingnya anak-anak celik kewangan seawal 5 tahun ke atas. Dahulunya topik literasi kewangan bukanlah topik favourite ibu-bapa. Tetapi memandangkan sekarang ibu-bapa dah mula sedar akan kepentingan pendidikan kewangan, ibu-bapa dah mula ambil tindakan dengan mencari sumber yang betul dan mendidik anak-anak mereka celik kewangan seawal umur 5-7 tahun.






Menurut Jabatan Insolvensi Malaysia melaporkan data yang mengejutkan bahawa kebankrapan belia - yang melibatkan mereka yang berumur di bawah 35 tahun - merangkumi 25.2% kes kebankrapan dari 2017 hingga 2019 di negara ini. Ini menunjukkan keperluan mendesak untuk menjadikan celik kewangan dan pendidikan sebagai kemahiran hidup utama untuk diajar kepada semua rakyat Malaysia.






Memang dari kecil kami didik anak-anak kami menabung. Kami mula dengan duit raya?Kan duit raya dapat banyak, so bila duit banyak, anak-anak tanya "mama nak buat apa duit ni" so di sinilah kita mula mainkan peranan tentang kepentingan wang walaupun masa tu diorang kecil lagi. Lama-lama diorang pun excited nak menabung. So bila anak-anak dah mula faham kepentingan wang, mulalah diorang simpan sikit-sikit. Kadang-kadang duit belanja sekolah tu diorang tak guna pun semata-mata nak menyimpan dalam tabung. Haha cerdikkan diorang. Kalau ada adik-beradik ramai, ha lagi best diorang berlumba siapa punya yang paling banyak. Ha mulalah si ibu dia pening cari bank mana yang terbaik untuk simpan duit mereka ni. Mujur ibu diorang ada join webinar hari tu tentang HLB Pocket Connect Hong Leong Bank. 






Bercakap di webinar Hong Leong Bank dan Hong Leong Islamic Bank ("HLB" atau "Bank") bertajuk 'Raising DuitSmart Kids in a Digital Age', Zalman Zainal, Ketua Pegawai Pemasaran dan Komunikasi HLB berkata, "Kami memahami cabaran dalam mengajar anak-anak kita kemahiran dan kebiasaan seumur hidup untuk menjimatkan kewangan. Sama seperti bagaimana kita mengajar anak-anak kita membaca, menulis atau mengira, ia perlu bermula dari muda dan dibudayakan sepanjang hidup mereka. Kita boleh melakukannya di rumah dengan memanfaatkan alat kewangan dan perbankan digital seperti HLB Pocket Connect, platform perbankan mudah alih pertama untuk penabung muda di Malaysia. "





HLB Pocket Connect
HLB Pocket Connect adalah platform perbankan interaktif dan diperibadikan yang dibina untuk peribumi digital yang berpengalaman dan menuntut keperibadian hiper, kepuasan masa nyata dan kandungan serta pengalaman yang sangat interaktif. Tersedia untuk semua pemegang Akaun Junior HLB 3-in-1, ia mempunyai tiga ciri proprietari iaitu Earn, Save, dan Spend, yang membolehkan anak-anak belajar bertanggungjawab secara kewangan di bawah pengawasan ibu bapa mereka, yang dapat membimbing, mengurus dan pantau wang saku dan simpanan anak-anak mereka.






Earn (Memperolehi)
Di bawah ciri Earn, ibu bapa dapat menetapkan tugas atau matlamat dan memberi ganjaran kepada anak-anak mereka dengan wang saku tambahan apabila menyelesaikannya. Ini bukan sahaja mengajar anak-anak tentang nilai kerja keras dan memperoleh wang, tetapi juga memberi mereka rasa pencapaian apabila mereka dapat mencapai tujuan mereka.






Spend (Membelanjakan)
Oleh kerana akaun ini dilengkapi dengan Kad Debit Junior yang boleh dimuat semula untuk Spend oleh anak-anak, ibu bapa dapat tenang kerana mengetahui bahawa mereka dapat memantau dan mengawal perbelanjaan wang saku anak-anak mereka. Mereka bukan sahaja dapat menambah wang saku melalui pemindahan lancar dari HLB Connect mereka, mereka juga dapat menetapkan had perbelanjaan, mengawal di mana dan apa yang dapat dibelanjakan oleh anak-anak mereka serta memantau perbelanjaan masa nyata anak-anak mereka.






Saving (Menyimpan)
Ibu bapa juga boleh menyekat atau membekukan Kad Debit Junior dengan serta-merta sekiranya mereka mengesyaki ada terlebih perbelanjaan atau tidak wajar, semuanya dilakukan melalui HLB Connect mereka. Untuk menanamkan tabiat berjimat, HLB Pocket Connect akan segera mempunyai ciri Saving yang dapat disesuaikan yang membolehkan kanak-kanak menetapkan matlamat simpanan mereka untuk perkara yang mereka mahukan dan membolehkan mereka mengesan simpanan melalui laporan kemajuan.






“Kami telah mengembangkan HLB Pocket Connect agar mudah, lancar dan menyenangkan bagi kedua ibu bapa dan anak-anak mereka untuk melalui perjalanan pengurusan wang yang bertanggungjawab dengan cara yang terbuka dan telus. Kami berharap ini dapat memberi peluang kepada para penabung muda kami untuk membuat pilihan kehidupan dan kewangan yang lebih baik serta membina hubungan yang sihat dan menghargai wang untuk masa depan mereka yang lestari, ”tambah Zalman.






Webinar 'Raising DuitSmart Kids In A Digital Age
Baru-baru ini kami sempat join webinar Hong Leong Bank yang dihoskan oleh Sheahnee Iman Lee, ibu kepada tiga orang, menampilkan tetamu yang berkongsi pelbagai pengalaman mereka sebagai ibu bapa, pendidik dan usahawan muda. Di antara pendapat yang dikongsi, semua ahli panel bersetuju untuk satu perkara - celik kewangan harus diajar lebih awal. Ini supaya anak-anak dapat menjalin hubungan sihat seumur hidup dengan wang, yang akan membolehkan mereka membuat keputusan hidup yang lebih baik di jalan.






Kyle Tan, pengasas bersama Little Tauke, sebuah syarikat permulaan yang menyediakan pendidikan celik kewangan untuk kanak-kanak menjelaskan, “Seawal usia dua tahun, kanak-kanak mula memahami konsep asas kewangan bermula dengan pertukaran melalui perdagangan barang dengan anda. Mereka juga cepat memilih corak perbelanjaan anda. Anak saya yang berusia 2 tahun dulu bermain dengan wang kertas di dompet saya, tetapi setelah beberapa ketika dia mula bermain dengan kad kredit. Mengajar anak-anak anda tentang wang sendiri mungkin memberi mereka permulaan dan masa untuk mempraktikkan kemampuan kewangan mereka sebelum mereka dewasa. Oleh itu, kami sentiasa mendorong ibu bapa untuk bersikap bersungguh-sungguh dan bersikap terbuka terhadap kewangan di rumah. Ini akan membantu anak-anak anda membina tabiat dan sikap yang konsisten untuk berjimat dan berbelanja dengan bijak, yang merupakan kelebihan besar yang akan mereka bawa sepanjang hayat mereka ”






Lolitta Suffian, yang menggunakan HLB Pocket Connect dengan dua anaknya berusia 12 dan 9 tahun berkongsi pelajaran wang yang paling penting yang dia ajarkan kepada anak-anaknya adalah bahawa anda harus memperolehnya dengan menetapkan matlamat dan berusaha mencapainya. Dia juga menjelaskan bahawa ini adalah pelajaran yang sama yang diberikan oleh ibu bapanya kepadanya.


“Sebagai ibu bapa, kita adalah orang yang paling berpengaruh dalam kehidupan anak-anak kita kerana, mereka mengamati dan belajar dari semua yang kita lakukan. Saya mengamalkan sistem ganjaran dengan anak-anak saya di mana mereka memperoleh wang dari nilai, tugas, tingkah laku dan perbuatan yang baik. Kami menyemaknya setiap hari Ahad menggunakan aplikasi HLB Pocket Connect, dan saya memindahkan jumlah yang mereka peroleh ke akaun mereka. Aplikasi ini membantu anak-anak saya memahami jumlah yang telah mereka perolehi dan bagaimana bijak membelanjakannya. Berdasarkan pemahaman itu, mereka dapat menanamkan pengurusan wang yang lebih pintar pada usia muda. "






Claudia Tan, pengasas bersama Revive Vintage Store yang berusia 23 tahun dan seorang usahawan muda yang berjaya menyatakan bahawa ayahnya menanamkan idea untuk menjimatkan wang dan merebut peluang untuk menjana wangnya ketika dia masih muda. “Ayah saya selalu mendorong saya untuk menjimatkan 20% wang saya atau apa-apa pendapatan daripada membelanjakan atau membelanjakan semuanya. Dia juga mengajar saya untuk selalu mencari peluang kewangan untuk membuat wang saya bertambah, sama ada meletakkannya dalam Deposit Tetap atau pilihan perbankan lain. Saya bersyukur dia menanamkan tabiat wang dan pengurusan kewangan yang baik ini sejak saya muda. Lama kelamaan, saya belajar bahawa menabung adalah sebahagian daripada pelaburan saya dan masa depan saya. Hari ini, ini telah memungkinkan saya untuk mengejar minat saya dalam menulis dan fesyen yang lestari, yang membantu mempelbagaikan sumber pendapatan saya, ”kata Tan.






Seorang lagi usahawan muda yang berjaya, Chai Chuan Fook, Ketua Pegawai Eksekutif Newave Products Sdn. Bhd., Sebaliknya, mengetahui nilai wang sebagai budak sekolah rendah melalui usaha perusahaan mini. Dia memperoleh mainan langka dari mesin penjual kapsul yang terdapat di kedai serbaneka dan menjualnya kepada rakan sekelas yang tidak dapat mengunjungi kedai tersebut. "Dari usaha ini, saya belajar bahawa wang dapat berkembang dengan perancangan yang baik dan bergantung pada pakar kewangan yang tepat. Ini adalah pelajaran yang saya teruskan hingga dewasa dan perniagaannya, ”jelas Chai. Dia juga sangat mendorong ibu bapa untuk mengajar anak-anak mereka pentingnya merancang kewangan dan nilainya dari usia muda.






Kesimpulannya, cara ini dapat membentuk hubungan sihat seumur hidup dengan wang harus bermula di rumah, seawal mungkin. Dalam era teknologi dan digital, ibu bapa kini dapat memanfaatkan alat digital untuk membantu mereka mendidik dan melibatkan anak-anak mereka dengan berkesan untuk menjadi kesedaran dan rasa tanggungjawab dari segi kewangan.


Bagaimana cara untuk membuka akaun Junior 3-in-1
HLB menjadikannya sangat mudah untuk membuka akaun bank. Ibu bapa yang berminat untuk membuka Akaun Junior 3-in-1 boleh melakukannya dengan mudah dengan mengunjungi kedai rasmi Bank di Shopee (www.shopee.com.my/hongleongbank.os) di mana sahaja. Setelah "membeli" akaun, perwakilan HLB akan menghubungi dan berjumpa dengan pelanggan, membantu proses pembukaan akaun tanpa pelanggan perlu mengunjungi cawangan fizikal.


Untuk rangkuman webinar, tonton video penuh di sini https://www.facebook.com/HLBMalaysia/videos/735735070446514


Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai HLB Pocket Connect, sila lawati: www.hlb.com.my/pocket


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.eldarwena.com/2021/04/buka-akaun-junior-3-in-1-hlb-pocket.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hlb Pocket Connect 3 Dalam 1 Junior Akaun Hong Leong Bank Untuk Simpan Duit Anak Anak Kami

Hlb Pocket Connect 3 Dalam 1 Junior Akaun Hong Leong Bank Untuk Simpan Duit Anak Anak Kami

papar berkaitan - pada 27/4/2021 - jumlah : 535 hits
HLB POCKET CONNECT 3 DALAM 1 JUNIOR AKAUN HONG LEONG BANK UNTUK SIMPAN DUIT ANAK ANAK KAMI Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Semua Korang dah ada akaun simpanan anak ke belum tu Mummy sangat pasti Korang mesti dah ada akaun simpanan unt...
Hong Leong Bank 3 In 1 Junior Account I Dan Aplikasi Hlb Pocket Connect

Hong Leong Bank 3 In 1 Junior Account I Dan Aplikasi Hlb Pocket Connect

papar berkaitan - pada 27/4/2021 - jumlah : 468 hits
Hong Leong Bank 3 in 1 Junior Account i Dan Aplikasi HLB Pocket Connect Assalammualaikum semua Salam Ramadan Ruby nak kongsikan dengan anda semua tentang aplikasi HLB Pocket Connect Daftar akaun bank hanya di rumah dan serendah RM 1 Haaaaa ...
Didik Anak Urus Kewangan Dengan Duitsmart Hlb Pocket Connect

Didik Anak Urus Kewangan Dengan Duitsmart Hlb Pocket Connect

papar berkaitan - pada 17/4/2021 - jumlah : 381 hits
hai assalammualaikum Didik Anak urus Kewangan Dengan DuitSmart HLB Pocket Connect Orang cakap simpan sikit sikit lama lama jadi bukit Ingat lagi dulu nad kecil kecil jarang simpan duit Biasalah masa tu ada je keinginan nak membeli menyimpan...
Cara Tunaikan Cek Maybank Cimb Public Bank Rhb Hong Leong Bank Bsn Ambank

Cara Tunaikan Cek Maybank Cimb Public Bank Rhb Hong Leong Bank Bsn Ambank

papar berkaitan - pada 27/4/2021 - jumlah : 2485 hits
CARA TUNAIKAN CEK MAYBANK CIMB PUBLIC BANK RHB HONG LEONG BANK BSN AMBANK Apabila anda semua dapat cek yang mungkin datangnya dari bos anda untuk gaji pertama anda ataupun cek yang datangnya dari client anda bagaimanakah cara tunaikan cek b...
Berperang Tiap Kali Makan Ubat Praktik Cara Ni Anak Rela Hati Buka Mulut

Berperang Tiap Kali Makan Ubat Praktik Cara Ni Anak Rela Hati Buka Mulut

papar berkaitan - pada 26/4/2021 - jumlah : 466 hits
Siapa yang ada anak senang makan ubat beruntung sangat Tak perlu nak pegang kepala kaki dan tangan Hulur je picagari terus nganga mulut Tapi lain pula situasi bagi ibu bapa yang anak anak tengok ubat je menangis macam kena cubit Bukan setak...
Suami Anak Bekas Gabenor Bank Negara Dipanggil Polis

Suami Anak Bekas Gabenor Bank Negara Dipanggil Polis

papar berkaitan - pada 16/4/2021 - jumlah : 283 hits
Mereka disiasat di bawah Seksyen 4 Akta Pengubahan Wang Haram Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil daripada Aktiviti Haram 2001 Skandal 1MDB masih menjadi tajuk utama negara dan perbicaraan mereka yang terlibat sedang berlangsung di ma...
Guna Akaun Bank Sendiri Untuk Kutipan Derma Amal Aznil Nawawi Tampil Beri Penjelasan

Guna Akaun Bank Sendiri Untuk Kutipan Derma Amal Aznil Nawawi Tampil Beri Penjelasan

papar berkaitan - pada 1/5/2021 - jumlah : 195 hits
Niat baik disalah erti personaliti TV Aznil Haji Nawawi tampil memberikan penjelasan mengenai pertanyaan netizen mempersoalkan mengenai ketelusan tabung amal yang dilancarkan Aznil di mana segala sumbangan akan terus ke akaun bank pengacara...
Hiburan Tmj Dan Che Puan Khaleeda Timang Anak Ke 4 Tunku Zahrah Zarith Aziyah Nama Diberi

Hiburan Tmj Dan Che Puan Khaleeda Timang Anak Ke 4 Tunku Zahrah Zarith Aziyah Nama Diberi

papar berkaitan - pada 23/4/2021 - jumlah : 450 hits
Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim dan Che Puan Khaleeda Bustamam dilaporkan telah menyambut kelahiran anakanda yang ke 4 pada hari Rabu yang lalu Berita gembira tersebut diumumkan Che Puan Khaleeda menerusi sebuah hantaran di ...
Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Ikan Buntal Risiko Dan Gejala Keracunan

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Crisis Management 101



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Shanghai Dim Sum Dan Big Bowl Noodles Di Dorsett Grand Subang

Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia

Hantar Anak Ke Sekolah Tidak Pakai Topi Keledar

Nak Rasa Musim Sejuk Jom Bawa Anak Ke Immersive Winterland Tarikan Terbaharu Di I City Shah Alam

Buaya Jantan 5 Meter Tersangkut Pada Pukat

Lori Tanah Jatuh Gaung Wanita Maut Suami Patah Tangan