Kalah Siapa Suruh Bawa Kalimah Allah Ke Mahkamah


Mahkamah Persekutuan Isnin menolak kebenaran bagi Gereja Katolik merayu kepada mahkamah itu untuk menarik balik larangan kerajaan terhadap penggunaan kalimah ‘Allah’ yang dirujuk sebagai Tuhan dalam penerbitan mingguan The Herald versi Bahasa Malaysia.


Beberapa buah NGO pro Kristian seperti Lawyers For Liberty dikesan meroyan dalam akaun Twitter bila Mahkamah Persekutuan membuat keputusan menolak kebenaran bagi Gereja Katolik merayu kepada mahkamah itu untuk menarik balik larangan kerajaan terhadap penggunaan kalimah ‘Allah’ yang dirujuk sebagai Tuhan dalam penerbitan mingguan The Herald versi Bahasa Malaysia.

Mereka secara terbuka membantah keputusan tersebut walaupun tahu Mahkamah Persekutuan adalah badan perundangan tertinggi negara, apa keputusan yang dibuat disini adalah muktamad.

Puak-puak ini meroyan kerana dipercayai keputusan ini akan turut mempengaruhi penerbitan-penerbitan seumpamanya yang lain, tidak terhad kepada The Herald sahaja.

Memandangkan ia diputuskan oleh Mahkamah tertinggi, maka keputusan ini juga menjadi undang-undang dalam negara kita (law of the land). Itu yang mereng sekejap tu.

Pada penulis, pihak-pihak yang kecewa dengan keputusan ini tidak sepatutnya meroyan, sebab siapa yang mula bawa kes ini ke Mahkamah? Bukan orang Islam pun, tapi pihak gereja sendiri. Jadi kalau ada pihak yang nak dipersalahkan, patutnya diri sendiri, bukan orang lain.

Ikut amalan sebelum ini kan elok dah. Nak buat tu buatlah, tapi senyap-senyap dan dikalangan komuniti Kristian saja, bila nak tunjuk besar kepala dengan nak ‘meresmikan’ penggunaan kalimah Allah itu disisi undang-undang kononnya, inilah akibat.

Bila dah dibawa ke Mahkamah, maka akur sajalah kepada sebarang kebarangkalian. Ikut pemerhatian penulis, sejak mula kes ini dibicarakan, Mahkamah memang sentiasa adil kepada kesemua pihak terlibat. Ada masa Mahkamah memihak kepada Gereja, dan ada masa yang lain Mahkamah memihak kepada orang Islam.

Cuma bezanya, Mahkamah yang membuat keputusan memihak orang Islam ini adalah Mahkamah yang lebih tinggi seperti Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan, terima sajalah hakikat.

Penulis juga percaya, dengan keputusan ini pihak-pihak bertelagah dalam isu berkaitan Islam vs agama lain seperti perebutan hak jagaan anak dan sebagainya, tidak akan lagi sebarangan nak membawa kes berkaitan ke Mahkamah. Kalau bawa ke Mahkamah sekalipun, besar kemungkinan tidak akan sampai ke peringkat Mahkamah Persekutuan macam sekarang.

Sebab kalau dah sampai di Mahkamah Persekutuan dan keputusan tidak menyebelahi mereka macam sekarang, bukan pasangan berkenaan saja terlibat, tapi semua pasangan yang ada isu sama selepas itu, akan turut terikat dengan keputusan tersebut.

Jadi jangan pelik kenapa pembangkang begitu bimbang dan melatah bila Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak minta pihak yang bertelagah dalam 2 isu perebutan hak jagaan anak pasangan bertukar agama merujuk kes berkenaan sehingga ke Mahkamah Persekutuan – walhal itulah langkah yang betul untuk dilakukan.

Oh ya, penulis juga berharap ada pihak berkepentingan yang melaporkan perbuatan Lawyers For Liberty ini supaya tindakan menghina Mahkamah boleh diambil.

Semoga memberi manfaat.

-Sentiasapanas.com



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2014/06/kalah-siapa-suruh-bawa-kalimah-allah-ke.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isu Kalimah Allah Paderi Andrew Hanya Perlu Patuhi Keputusan Mahkamah

Isu Kalimah Allah Paderi Andrew Hanya Perlu Patuhi Keputusan Mahkamah

papar berkaitan - pada 20/8/2024 - jumlah : 75 hits
Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini meminta pengarang majalah mingguan Katolik The Herald Paderi Lawrence Andrew supaya menghormati keputusan mahkamah berhubung penggunaan kalimah Allah dalam kitab Injil berbahasa Melayu ...
Lim Guan Eng Nekad Pertahan Kalimah Allah

Lim Guan Eng Nekad Pertahan Kalimah Allah

papar berkaitan - pada 20/8/2024 - jumlah : 61 hits
DAP tetap bertegas dengan pendiriannya berhubung penggunaan kalimah ALLAH Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata parti itu tetap mempertahankan dan tidak akan berganjak daripada pendirian mereka sebelum ini Walaupun Mahkamah Rayuan memut...
Hujah Dan Fakta Penolakan Penggunaan Kalimah Allah Oleh Umat Kristian

Hujah Dan Fakta Penolakan Penggunaan Kalimah Allah Oleh Umat Kristian

papar berkaitan - pada 20/8/2024 - jumlah : 72 hits
Tujuan artikel ini diterbitkan ialah sebagai pemangkin kepada usaha umat Islam di dalam mempertahankan kalimah ALLAH dari dipermainkan oleh golongan yang TIDAK LAYAK untuk memanggil nama tuhan mereka seperti di dalam ajaran Islam Kita janga...
Kalimah Allah Digunakan Untuk Pengaruhi Melayu Masuk Kristian

Kalimah Allah Digunakan Untuk Pengaruhi Melayu Masuk Kristian

papar berkaitan - pada 20/8/2024 - jumlah : 71 hits
Perdebatan mengenai isu kalimah Allah berterusan hari ini apabila pertubuhan bukan kerajaan Islam Ikatan Muslimin Malaysia mendakwa kalimah Allah digunakan untuk pendakwah Kristian mengembangkan agama mereka kepada umat Islam Menurut Isma i...
Apa Sebenarnya Motif Tersirat Disebalik Polemik Kalimah Allah

Apa Sebenarnya Motif Tersirat Disebalik Polemik Kalimah Allah

papar berkaitan - pada 20/8/2024 - jumlah : 69 hits
Kebiasaanya sesuatu perkara yang hendak dilakukan tanpa bermotifkan sesuatu itu namanya sia sia atau bodoh Adakah sia sia puak Kristian ingin menggunakan kalimah Allah dalam Bible di setiap gereja mereka Sudah pasti jawapannya TIDAK Mereka ...
Pope Benedict Xvi Bantah Guna Kalimah Allah

Pope Benedict Xvi Bantah Guna Kalimah Allah

papar berkaitan - pada 20/8/2024 - jumlah : 67 hits
Pope Benedict XVI iaitu ketua tertinggi penganut Kristian Katolik di seluruh dunia pada ucapannya kepada orang berbangsa Arab tidak pun menggunakan kalimah Allah untuk menggambarkan Tuhan Pada awalnya sebuah laman berita antarabangsa dikena...
Kenapa Kalimah Allah Hanya Layak Untuk Umat Islam

Kenapa Kalimah Allah Hanya Layak Untuk Umat Islam

papar berkaitan - pada 20/8/2024 - jumlah : 69 hits
Kalimah suci ALLAH layak digunakan oleh umat Islam sahaja berikutan ia sememangnya berasal dari kitab al Quran dan tidak pernah disebut dalam Bible asli kata ahli akademik Filologi Islam dan Pengajian Semitik Universiti Airlangga Surabaya J...
Isu Kalimah Allah Penganut Kristian Digesa Kembali Kepada Kepercayaan Asal

Isu Kalimah Allah Penganut Kristian Digesa Kembali Kepada Kepercayaan Asal

papar berkaitan - pada 20/8/2024 - jumlah : 134 hits
Persatuan Pengguna Islam Sedunia menggesa agar penganut Kristian patuh semula kepada kepercayaan asal mereka tanpa mengubah suai istilah istilah dan konsep yang sedap didengar orang bukan Kristian Setiausaha Agung IMCA Sheikh Abd Kareem S K...
Pas Keliru Pilih Antara Politik Dan Agama Isu Kalimah Allah

Pas Keliru Pilih Antara Politik Dan Agama Isu Kalimah Allah

papar berkaitan - pada 20/8/2024 - jumlah : 69 hits
Pening Itulah kata kata seorang kawan dalam Pas apabila ditanya pandangannya berhubung isu kalimah Allah yang melibatkan parti itu Kawan penulis ini mengakui ahli ahli Pas di peringkat umbi kecewa dengan apa yang berlaku Keputusan Pas untuk...
Ringgit Closes Higher Ahead Of Tonight S Fed Announcement

Wanita Kemboja Maut Dihempap Pokok Ketika Berniaga

Buat Buat Bodoh Lebih Senang Dapat Perhatian

Sains Rangkaian Dan Penggunaannya Dalam Bidang Pertanian

Cops On Hunt For Inmate Who Fled Sungai Buloh Hospital

Self Love Learning To Value And Appreciate Yourself

Berjumpa Sahabat Lama Numismatik Di Muzium Negara Kuala Lumpur

What To Come Of Malaysia S Semiconductor Industry


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Pattani Sea The Sun Cafe

Isu Mb Perlis Ahli Dan Pemimpin Bawahan Mula Bersuara

Zus Coffee With Ceo Latte

Mou Baru Terima Draf Dah Diriuhkan Di Luar Kata Saifuddin

Sijil Halal Dasar Sedia Ada Kekal Permohonan Bersifat Sukarela Zahid

Claim Mou Violated Constitution Untrue Insincere Says Umno Leader