Pas Keliru Pilih Antara Politik Dan Agama Isu Kalimah Allah


Pening! Itulah kata-kata seorang kawan dalam Pas apabila ditanya pandangannya berhubung isu kalimah Allah yang melibatkan parti itu. Kawan penulis ini mengakui ahli-ahli Pas di peringkat umbi kecewa dengan apa yang berlaku.


Keputusan Pas untuk bersama-sama Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP bagi membenarkan bukan Islam menggunakan kalimah Allah dikatakan meletakkan ahli-ahli Pas tersepit.

Mereka juga turut keliru apabila Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyokong langkah tersebut sedangkan beberapa ulama yang cukup dihormati dalam Pas seperti Timbalan Mursyidul Am, Datuk Haron Din dan Ketua Dewan Ulama, Datuk Harun Taib menentang langkah itu. Kedua-duanya berpendapat penggunaan kalimah Allah tetap eksklusif untuk umat Islam sahaja.

Walaupun ada pihak lain dalam Pas seperti Dewan Pemuda yang diketuai oleh Nasruddin Hassan turut membuat pendirian menyokong Abdul Hadi, namun orang tidak mempedulikannya kerana mereka amat memahami pendirian politik dewan itu tidak konsisten dan kadang kala dilihat seperti lalang sahaja.

Apa yang penting bagi ahli-ahli Pas di peringkat akar umbi ialah pendirian kepimpinan kanan dan golongan ulama. Sebab itu mereka pening dan keliru yang mana satukah pendirian Pas apabila berlaku percanggahan pendapat antara kedua-dua kumpulan itu.

Namun begitu berdasarkan tinjauan rambang dan maklumat rakan-rakan dalam Pas, mereka mengakui majoriti ahli parti itu mahu Pas menarik balik persetujuan menyokong bukan Islam menggunakan kalimah Allah.

Sebab itulah mereka mengharapkan, Majlis Syura Ulama Pas yang dijangka bermesyuarat malam ini di Kuala Lumpur akan membuat satu ketetapan iaitu menolak keputusan pakatan pembangkang dalam soal berkenaan kerana imej Pas dikatakan semakin terjejas berikutan isu kalimah Allah ini.

Menurut sumber dalaman Pas kepada penulis, sepatutnya kepimpinan parti itu tidak boleh tergopoh-gapah menyatakan persetujuan bersama-sama PKR dan DAP kerana isu tersebut bukannya soal remeh.

''Kepimpinan parti patut membawanya untuk perbincangan di peringkat majlis syura, biarlah majlis itu tentukan, bukannya begitu mudah memberi sokongan yang akhirnya Pas dilihat tidak sefahaman," kata sumber itu ketika dihubungi di Kuala Lumpur.

Apa yang menimbulkan persoalan ialah sikap Abdul Hadi yang menafikan bahawa berlaku percanggahan pendapat antara pemimpin Pas berhubung isu berkenaan dan menganggap isu kalimah Allah ini ditimbulkan kerana menjelang pilihan raya.

Tetapi semua orang dapat menyaksikan bagaimana tegasnya, Haron Din, Harun Taib dan Nasharudin Mat Isa mempertahankan pendirian mereka, biarpun beberapa pemimpin Pas menyatakan adalah menjadi hak Presiden parti untuk menyokong apa juga pendirian bersama PKR dan DAP.

Ketegasan pemimpin-pemimpin bertaraf ulama itu membuktikan mereka konsisten dengan pendirian bahawa kalimah Allah tidak boleh digunakan oleh bukan Islam dan sudah pasti pandangannya sehaluan dengan majoriti ahli Pas.

Mereka memahami bahawa dalam keadaan genting bagi menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-13, Pas berada dalam kedudukan perlu menyokong apa sahaja tindakan PKR dan DAP serta perlu senada di peringkat dalam parti.

Pas tidak boleh dilihat tidak sehaluan dengan kedua-dua parti berkenaan dan berlaku percanggahan pendirian dalam sesuatu isu di peringkat dalaman, namun isu kalimah Allah bukan sekadar isu untuk Pas menjaga hati PKR dan DAP atau menunjukkan semua pemimpin Pas sekata.

Tetapi jauh daripada itu ialah ahli-ahli Pas mahu tahu apa rasionalnya bukan Islam diberi keistimewaan tersebut sedangkan sebelum ini selama berpuluh-puluh tahun tiada tuntutan seumpama itu dilakukan, kenapa sekarang baru ia dibuat, apakah agenda tersembunyi di sebalik semua ini?

Sebab itulah lebih 95 peratus ahli Pas kecewa dengan pendirian pucuk pimpinan parti yang dilihat begitu mudah memberi sokongan tanpa melihat kesannya dari segi jangka masa panjang.

Apatah lagi, mereka terpaksa menerima hakikat bahawa mereka tidak mempunyai apa-apa lagi perisai untuk berhujah bahawa Pas melakukan itu bukan kerana politik, ia memandangkan semua orang tahu sejauhmanakah kekuatan Pas dalam pakatan pembangkang.

Penjelasan

Pas tidak akan berani berkata tidak kepada apa-apa juga perkara yang dipersetujui oleh DAP dan PKR termasuklah juga dalam soal kalimah Allah. Keadaan inilah yang memungkinkan sesetengah ulama dalam Pas yang masih lagi berpegang teguh kepada perjuangan Islam menentang persetujuan Pas.

Apa yang lebih mengelirukan ahli-ahli Pas ialah cara penjelasan yang diberikan oleh pemimpin-pemimpin parti itu mengenai setakat mana bukan Islam boleh menggunakan kalimah Allah.

''Ada yang kata tidak boleh digunakan dalam Bible dan ada pula yang kata hanya untuk amalan biasa...semua ini memeningkan ahli-ahli Pas kerana apa yang mereka tahu orang bukan Islam tidak boleh menggunakan kalimah Allah.

''Istilah jangan disalahgunakan pun seperti diputuskan oleh pakatan pembangkang juga telah menimbulkan kekeliruan, apa maksud sebenar?

''Soalnya kalau pun berlaku salahguna bolehkah pemimpin-pemimpin Pas berbuat sesuatu untuk mengambil tindakan?,'' tanya seorang pemimpin muda Pas di peringkat kawasan kepada penulis ketika dihubungi.

Oleh itu kata pemimpin berkenaan, Pas tidak ada pilihan selain memastikan segala persetujuan dengan pakatan pembangkang berhubung isu kalimah Allah ditarik balik.

Selain itu, ahli-ahli Pas juga mahu percanggahan pendapat antara pemimpin-pemimpin parti tersebut diselesaikan segera kerana ini bukan kali pertama ia berlaku.

''Dulu dalam isu Nasharudin Mat Isa, ada pemimpin Pas mahu beliau dikenakan tindakan kerana bertelagah dengan Karpal Singh tetapi golongan ulama mempertahankan Nasharudin.

''Isu ini pun sudah cukup memeningkan kepala ahli-ahli Pas kerana mereka tidak faham kenapa setiap kali ada pemimpin Pas menegur pemimpin PKR atau DAP biar pun dalam perkara berkaitan prinsip Pas, mereka akan dikenakan tindakan.

''Nasib baiklah golongan ulama bertindak sebagai 'pendamai' kalau tidak entah berapa ramai pemimpin Pas akan dipecat daripada parti semata-mata kerana berselisih dengan pemimpin-pemimpin kedua-dua parti berkenaan,'' kata pemimpin muda itu lagi.

Apa pun, tumpuan kini adalah bagaimana Pas mahu menangani percanggahan pendapat antara pemimpin-pemimpinnya dalam isu kalimah Allah. Namun apa yang pasti, ahli-ahli parti itu di peringkat umbi mahukan golongan ulama tegas menolak penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam.

Ia memandangkan isu tersebut benar-benar menguji sejauhmanakah ketegasan Pas dalam mempertahankan perkara berkaitan kesucian Islam.

Semoga memberi manfaat.

-Sentiasapanas.com



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2013/01/pas-keliru-pilih-antara-politik-dan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isu Kalimah Allah Paderi Andrew Hanya Perlu Patuhi Keputusan Mahkamah

Isu Kalimah Allah Paderi Andrew Hanya Perlu Patuhi Keputusan Mahkamah

papar berkaitan - pada 20/8/2024 - jumlah : 74 hits
Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini meminta pengarang majalah mingguan Katolik The Herald Paderi Lawrence Andrew supaya menghormati keputusan mahkamah berhubung penggunaan kalimah Allah dalam kitab Injil berbahasa Melayu ...
Isu Kalimah Allah Penganut Kristian Digesa Kembali Kepada Kepercayaan Asal

Isu Kalimah Allah Penganut Kristian Digesa Kembali Kepada Kepercayaan Asal

papar berkaitan - pada 20/8/2024 - jumlah : 134 hits
Persatuan Pengguna Islam Sedunia menggesa agar penganut Kristian patuh semula kepada kepercayaan asal mereka tanpa mengubah suai istilah istilah dan konsep yang sedap didengar orang bukan Kristian Setiausaha Agung IMCA Sheikh Abd Kareem S K...
Tahukah Anda Maksud Sebenar Kalimah Allah

Tahukah Anda Maksud Sebenar Kalimah Allah

papar berkaitan - pada 20/8/2024 - jumlah : 74 hits
Masing masing pihak mahu menyebut Tuhan dengan nama Allah Taala Ini sebuah petanda yang sungguh indah sekiranya Allah mengikut kamus Dewan Bahasa yang membawa makna Tuhan Yang Maha Esa tidak ada sekutu bagi Nya disembah secara mutlak Tetapi...
Hujah Dan Fakta Penolakan Penggunaan Kalimah Allah Oleh Umat Kristian

Hujah Dan Fakta Penolakan Penggunaan Kalimah Allah Oleh Umat Kristian

papar berkaitan - pada 20/8/2024 - jumlah : 72 hits
Tujuan artikel ini diterbitkan ialah sebagai pemangkin kepada usaha umat Islam di dalam mempertahankan kalimah ALLAH dari dipermainkan oleh golongan yang TIDAK LAYAK untuk memanggil nama tuhan mereka seperti di dalam ajaran Islam Kita janga...
Lim Guan Eng Nekad Pertahan Kalimah Allah

Lim Guan Eng Nekad Pertahan Kalimah Allah

papar berkaitan - pada 20/8/2024 - jumlah : 60 hits
DAP tetap bertegas dengan pendiriannya berhubung penggunaan kalimah ALLAH Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata parti itu tetap mempertahankan dan tidak akan berganjak daripada pendirian mereka sebelum ini Walaupun Mahkamah Rayuan memut...
Kalimah Allah Digunakan Untuk Pengaruhi Melayu Masuk Kristian

Kalimah Allah Digunakan Untuk Pengaruhi Melayu Masuk Kristian

papar berkaitan - pada 20/8/2024 - jumlah : 71 hits
Perdebatan mengenai isu kalimah Allah berterusan hari ini apabila pertubuhan bukan kerajaan Islam Ikatan Muslimin Malaysia mendakwa kalimah Allah digunakan untuk pendakwah Kristian mengembangkan agama mereka kepada umat Islam Menurut Isma i...
Pm Jawab Kiandee Jangan Jadikan Isu Peruntukan Sabah Politik Picisan

Pm Jawab Kiandee Jangan Jadikan Isu Peruntukan Sabah Politik Picisan

papar berkaitan - pada 10/8/2024 - jumlah : 74 hits
Isu peruntukan kepada Sabah boleh dibincangkan secara lanjut dengan syarat ia dilakukan secara baik dan tidak dipolitikkan kata Perdana Menteri Anwar Ibrahim Katanya Ronald Kiandee yang membangkitkan isu tersebut patut faham berkenaan penga...
Sentuh Isu Agama Raja Dan Kaum Ketika Kempen Prk Polis Terima 28 Laporan Terhadap Muhyiddin

Sentuh Isu Agama Raja Dan Kaum Ketika Kempen Prk Polis Terima 28 Laporan Terhadap Muhyiddin

papar berkaitan - pada 19/8/2024 - jumlah : 76 hits
KUANTAN Polis Pahang menerima sebanyak 28 laporan terhadap Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yassin yang menyentuh isu agama raja dan kaum ketika berkempen pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Nenggiri di Gu...
Ringgit Closes Higher Ahead Of Tonight S Fed Announcement

Wanita Kemboja Maut Dihempap Pokok Ketika Berniaga

Buat Buat Bodoh Lebih Senang Dapat Perhatian

Sains Rangkaian Dan Penggunaannya Dalam Bidang Pertanian

Cops On Hunt For Inmate Who Fled Sungai Buloh Hospital

Self Love Learning To Value And Appreciate Yourself

Berjumpa Sahabat Lama Numismatik Di Muzium Negara Kuala Lumpur

What To Come Of Malaysia S Semiconductor Industry


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Pattani Sea The Sun Cafe

Isu Mb Perlis Ahli Dan Pemimpin Bawahan Mula Bersuara

Zus Coffee With Ceo Latte

Mou Baru Terima Draf Dah Diriuhkan Di Luar Kata Saifuddin

Sijil Halal Dasar Sedia Ada Kekal Permohonan Bersifat Sukarela Zahid

Claim Mou Violated Constitution Untrue Insincere Says Umno Leader