Kaji Pelbagai Faktor Sebelum Beralih Ke Fasa Dua Pemulihan


Oleh Wartawan UtusanTV
KERAJAAN akan melihat pelbagai faktor termasuk situasi sebenar Covid-19 dalam negara serta kaedah intervensi sebelum memutuskan negara boleh beralih ke fasa kedua Pelan Pemulihan Negara, kata Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Beliau berkata meskipun kerajaan telah menentukan sasaran seperti tarikh, tempoh, kadar dan jumlah kes serta proses vaksinasi serta kapasiti penggunaan katil di unit rawatan rapi (ICU), situasi sebenar sentiasa berubah.
“Dia (Pelan Pemulihan Negara) ada kita panggil nilai ambang atau threshold… tetapi kita kena faham keadaan berubah-ubah, sebab itu, kita boleh buat sedikit pelarasan.
“Ini nanti akan diputuskan pada sidang Majlis Keselamatan Negara (MKN) yang saya pengerusikan untuk nilai keadaan,” kata beliau kepada pemberita selepas melawat pusat pemberian vaksin di Dewan Muafakat Johor Bukit Gambir, Bukit Gambir di Tangkak, lapor Bernama.
Bagaimanapun, Muhyiddin berkata kerajaan sentiasa memantau perkembangan semasa menerusi Kementerian Kesihatan dan seluruh sistem yang ada, bagi memastikan kaedah intervensi yang boleh dilakukan.
“Misal kata data itu masih tinggi sedikit, kita nak turunkan bawah 4,000 kes. Hari ni 4,743 kes, jadi tak jauh dari sasaran. Apapun kita nak tengok apa intervensi yang pihak KKM dan semua sistem ada (untuk mengawal), nak tengok keadaan itu tetapi itu sahaja tidak mencukupi tanpa penglibatan masyarakat untuk patuh kepada prosedur operasi standard (SOP)… untuk pastikan mereka ikut, bukan sahaja anggota masyarakat tetapi juga kilang serta ahli komuniti dan sebagainya,” kata beliau.
Ahli Dewan Undangan Negeri Gambir itu juga menekankan mengenai pentingnya proses vaksinasi dipercepatkan agar keadaan lebih terkawal dan proses penurunan kes positif akan lebih cepat lagi.
“Kita ada beberapa hari lagi sahaja (sebelum 28 Jun). Ya, kalau sekiranya kadar (kes positif) tu boleh turun lagi… bermakna ikut jadual yang kita harapkan, maka kita akan beralih ke fasa kedua… itu keadaannya.
“Jadi disebabkan itu, kita takkan buat pengumuman sekarang. Biasanya kita akan bagi ruang dua tiga hari lagi, sama ada kita nak sambung atau kita akan beralih (ke fasa seterusnya),” kata beliau.
Muhyiddin berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai rancangan kerajaan untuk beralih ke fasa seterusnya memandangkan tinggal enam hari lagi lanjutan tempoh fasa Perintah Kawalan Pergerakan 3.0 yang dijadualkan sehingga 28 Jun ini, dengan kadar kes masih di atas 4,000 kes.
Sebelum ini, Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Adham Baba berkata untuk negara beralih ke fasa kedua Pelan Pemulihan Negara, purata kes COVID-19 di Malaysia perlu berada di bawah 4,000 kes sehari selama tujuh hari berturut-turut.
Selain itu, beliau berkata kapasiti katil di ICU juga perlu mencapai paras 75 peratus ke bawah di samping 10 peratus populasi yang telah divaksin.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/06/kaji-pelbagai-faktor-sebelum-beralih-ke.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Laksana 4 Fasa Pelan Pemulihan Negara

Kerajaan Laksana 4 Fasa Pelan Pemulihan Negara

papar berkaitan - pada 16/6/2021 - jumlah : 255 hits
Pelan Pemulihan Negara yang diumumkan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam bertepatan dalam memastikan kerajaan dapat melaksanakan perancangan yang lebih tersusun mendepani pandemik COVID 19 Pensyarah Pusat Polisi Perdana Fakult...
Awani Borneo 15 06 2021 Fasa Ketiga Pelan Pemulihan Negara Mudah Cepat Jimat Mulai Julai

Awani Borneo 15 06 2021 Fasa Ketiga Pelan Pemulihan Negara Mudah Cepat Jimat Mulai Julai

papar berkaitan - pada 15/6/2021 - jumlah : 194 hits
Laporan berita padat dan ringkas dari Kepulauan Borneo bersama Assim Hassan membawakan tumpuan berikut Tumpuan AWANIBorneo malam ini PM umum Pelan Pemulihan Negara Vaksin CanSino sesuai untuk digunakan di pedalaman Sarawak Sabah s
Pelan Pemulihan Negara Ini Merangkumi Empat Fasa

Pelan Pemulihan Negara Ini Merangkumi Empat Fasa

papar berkaitan - pada 15/6/2021 - jumlah : 187 hits
Menurut Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin setiap fasa pelan pemulihan itu berpaksikan kepada data yang bersandarkan tiga indikator ambang utama ataupun threshold untuk beralih dari satu fasa ke fasa seterusnya SUBSCRIBE now Astro Awa...
Fasa Pertama Pelan Pemulihan Negara Diteruskan Pm Muhyiddin

Fasa Pertama Pelan Pemulihan Negara Diteruskan Pm Muhyiddin

papar berkaitan - pada 27/6/2021 - jumlah : 215 hits
Fasa pertama Kawalan Pergerakan di bawah Pelan Pemulihan Negara yang dijadual berakhir esok tidak akan ditamatkan malah akan diteruskan mungkin hingga pertengahan Julai ini kata Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin
Sop Fasa Pelan Pemulihan Negara Ini Perkara Yang Boleh Dan Tidak Boleh Dilakukan

Sop Fasa Pelan Pemulihan Negara Ini Perkara Yang Boleh Dan Tidak Boleh Dilakukan

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 213 hits
KUALA LUMPUR Pergerakan rentas daerah dan negeri masih tidak dibenarkan pada Fasa Dua Kawalan Pergerakan dalam Pelan Pemulihan Negara kecuali bagi pergerakan guru sekolah dan pelajar kelas peperiksaan kata Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sa...
Pelan Pemulihan Siap Dalam Dua Hari Dan Tiba2 Setuju Buka Parlimen Pada Oktober Tanda Mahiaddin Sedang Terdesak Giler

Pelan Pemulihan Siap Dalam Dua Hari Dan Tiba2 Setuju Buka Parlimen Pada Oktober Tanda Mahiaddin Sedang Terdesak Giler

papar berkaitan - pada 16/6/2021 - jumlah : 153 hits
Dalam langkah terdesak gilernya menjelang Majlis Perbincangan Khas Raja Raja Melayu di Istana Negara petang esok Perdana Menteri Mahiaddin Md Yasin petang ini menjanjikan untuk membenarkan Parlimen bersidang pada September atau Oktober depa...
Amalkan Baca Dua Ayat Ini Sebelum Tidur Supaya

Amalkan Baca Dua Ayat Ini Sebelum Tidur Supaya

papar berkaitan - pada 20/6/2021 - jumlah : 362 hits
Amalkan Baca Dua Ayat Ini Sebelum Tidur Supaya BACALAH DUA AYAT ALLAH SEBELUM TIDURMU MUDAH MUDAHAN CUKUP UNTUK MEMELIHARA DIRIMU DENGAN IZIN DARIPADA NYA Daripada Saidina Abu Mas ud r a daripada Rasulullah s a w bahawa Baginda pernah bersa...
Pembunuhan Maruah Pasangan Warga Emas Beri Ubat Tidur Sebelum Bunuh Dua Anak Menantu

Pembunuhan Maruah Pasangan Warga Emas Beri Ubat Tidur Sebelum Bunuh Dua Anak Menantu

papar berkaitan - pada 10/6/2021 - jumlah : 214 hits
Sepasang suami isteri mengaku bersalah kerana membunuh dua orang anaknya serta seorang menantu mereka demi menjaga maruah keluarga di Teheran Iran Akbar serta isterinya Iran Khorramdin didakwa telah memberi ubat tidur kepada anak lelakinya ...
Malaysia Berada Pada Fasa Pemulihan

Malaysia Berada Pada Fasa Pemulihan

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 355 hits
Penarafan A3 kepada Malaysia oleh laporan Moody s Investors Service baru baru ini mencerminkan ekonomi negara berada pada landasan pemulihan Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata laporan oleh firma penarafan an...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia