Pelan Pemulihan Siap Dalam Dua Hari Dan Tiba2 Setuju Buka Parlimen Pada Oktober Tanda Mahiaddin Sedang Terdesak Giler


 
Dalam langkah terdesak gilernya menjelang Majlis Perbincangan Khas Raja-Raja Melayu di Istana Negara petang esok, Perdana Menteri, Mahiaddin Md Yasin petang ini menjanjikan untuk membenarkan Parlimen bersidang pada September atau Oktober depan.
Dalam pengumuman secara langsung melalui TV ke seluruh negara, Mahiaddin berkata, Malaysia dijangka memasuki fasa ketiga Pelan Pemulihan Negara pada bulan September atau Oktober.
“Saya ingin memberikan komitmen bahawa sidang Parlimen boleh diadakan dalam fasa ini iaitu setelah kes-kes Covid19 terkawal dan kita hampir mencapai imuniti kelompok,” ujarnya lagi.
Sebagaimana Pelan Pemulihan Negara ini adalah langkah terdesak Mahiaddin kerana ia baru saja diumumkannya pada 13 Jun dan tiba-tiba sudah siap untuk dibentangkan pada hari ini, 15 Jun iaitu hanya dua hari, menjanjikan membuka Parlimen juga merupakan satu lagi langkah terdesaknya untuk menyelamatkan diri daripada dahan kuasa tempatnya berpaut yang semakin rapuh.
Yang nyata, hanya setelah Yang Dipertuan Agong mengambil inisiatif mendapatkan pandangan ketua-ketua parti dan akan membawa semua dapatan itu dalam Perbincangan Khas Majlis Raja-Raja, ternampak barulah Mahiaddin terbuka mata dan minda dengan pelan pemulihannya.
Selama ini apa kerja dan apa yang difikirkannya?
Jika tidak ada inisiatif Agong itu, beliau sepertinya akan terus buat bodoh saja tentang segala kritikan, teguran dan pandangan pelbagai pihak berkenaan masalah dalam negara serta kegagalan dan kelembapannya dalam mengurus negara ketika pandemik Covid19 ini sedang melanda.
Lebih-lebih lagi berkaitan membenarkan Parlimen bersidang, Mahiaddin bukan saja selama ini mendiamkan diri dan enggan melayan sebarang desakan, bahkan pengampu-pengampunya seperti Speaker Parlimen, Hamzah Zainuddin dan Takiyuddin Hassan, mereka ini sentiasa saja menampilkan hujah tertentu yang kadangkala kelakar dan tak masuk akal bagi mengelak Parlimen dibuka.
Agaknya, jika Agong tidak mengambil inisiatif memanggil menghadap ketua-ketua parti, jangankan mahu berjanji untuk membuka Parlimen, membentangkan apa-apa pelan pun barangkali tak bersambung sel-sel otak beliau untuk sampai berfikir ke arah itu.
Soalnya, apa benda pelan pemulihan yang hanya seolah-olah dirangka dalam tempoh dua hari dan dibentangkan petang tadi?
Adakah ia Pelan Pemulihan Negara atau Pelan Kelentong Luar Biasa yang dirangka semata-mata untuk menyelamatkan jawatannya?
Melihat keseluruhan penyampaiannya dalam pembentangan Pelan Pemulihan Negara tadi, jelas ia hanya merupakan langkah terdesak beliau untuk menunjukkan dirinya sedang berbuat sesuatu untuk negara ini.
Langkah menunjuk diri ini bukan saja ditujukan kepada rakyat, tetapi juga kepada Agong dan Raja-Raja.
Tetapi, jika diperhati keseluruhan apa yang dibentangkannya tadi iaitu sehingga empat fasa pelan pemulihan yang dirangkanya, semuanya ke arah membawa lebih kesusahan dan kesengsaraan kepada rakyat.
Maknanya, sehingga hujung tahun kita semua akan terus terbelenggu dengan kehidupan terkurung sebegini.
Apakah ia lebih baik berbanding jika melaksanakan penutupan sepenuhnya semua sektor ekonomi dan sosial selama 21 hari atau sebulan misalnya pada permulaan PKP penuh sebelum ini?
Menetapkan fasa demi fasa sebenarnya hanya helah Mahiaddin untuk mendapat simpati dan ihsan Agong dan Majlis Raja-Raja Melayu, sambil ingin bermain masa, agar beliau terus diberikan peluang lebih lama menjadi sebagai Perdana Menteri.
Janjinya untuk membenarkan Parlimen dibuka pada bulan September atau Oktober jelas menampakkan helahnya untuk maksud yang sama.
Tambahan lagi, janji itu turut disertai dengan kiranya angka kes harian menurun di bawah 2,000 sehari.
Isunya kenapa menjelang September atau Oktober baru Parlimen mahu dibuka dan mengapa tidak sekarang?
Apa guna semua Ahli Parlimen sudah menerima suntikan vaksin jika mereka tidak dibenarkan bersidang, sedangkan kilang dan syarikat yang ada beribu pekerja dibenarkan beroperasi tanpa mengambil kira pekerjanya sudah disuntik vaksin atau tidak?
Jika kes harian tidak menurun sehingga 2,000 sebagai syarat untuk Parlimen dibuka menjelang September atau Oktober, apa pula nanti akan berlaku?
Tidak munasabah langsung sebenarnya untuk Mahiaddin berjanji Parlimen hanya boleh dibuka pada Oktober, malah ia tidak ubah seperti janji manis sang buaya untuk memikat hati anak dara.
Berdasarkan semua hakikat yang ada di depan mata, baik kandungan pelan pemulihan atau janji membuka Parlimen, kerajaan PN dan Mahiaddin yang gagal ini tidak harus diberi lanjutan masa lagi untuk terus menguasai Putrajaya.
Mereka sudah gagal dan apa pelan atau janji sekali pun yang cuba dikemukakan, semuanya hanya mampu menuju kepada satu arah – kegagalan yang lebih besar lagi.


 (ShahbudinHusin 15/06/2021)




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/06/pelan-pemulihan-siap-dalam-dua-hari-dan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pelan Pemulihan Mahiaddin Sudah Tidak Relevan Kerajaan Baharu Lebih Diperlukan

Pelan Pemulihan Mahiaddin Sudah Tidak Relevan Kerajaan Baharu Lebih Diperlukan

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 144 hits
Setakat semalam 13 Jun 2021 kes Covid19 di negara kita sudah mencecah angka 657 508 dan jumlah kematian pula seramai 3 908 orang Semalam juga angka kematian dicatatkan ialah 64 orang manakala jumlah kes sebanyak 5 304 Dengan mengambil kira ...
Sabarlah Oktober Awal 2022 Parlimen Buka

Sabarlah Oktober Awal 2022 Parlimen Buka

papar berkaitan - pada 17/6/2021 - jumlah : 266 hits
ITU ikut kerangka PELAN Muhyiddin Mageran Tak setuju ITU sahaja pilihan Kita dah sabar sejak 15 bulan yang lepas Mageran Tak setuju ITU sahaja pilihan Rentas Negeri fasa 4 Mageran Tak setuju ITU sahaja pilihan Agong telah bertitah dan membe...
Zahid Senada Dengan Pembangkang Beri Tempoh 14 Hari Buka Parlimen

Zahid Senada Dengan Pembangkang Beri Tempoh 14 Hari Buka Parlimen

papar berkaitan - pada 21/6/2021 - jumlah : 165 hits
Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menggesa kerajaan Perikatan Nasional untuk menjalankan sidang Parlimen dalam masa 14 hari bermula daripada tarikh hari ini sepertimana yang dititahkan oleh Tuanku supaya Parlimen dibuka segera Jel...
Amaran 14 Hari Buka Parlimen Kerja Biro Politik Bukan Mt Umno

Amaran 14 Hari Buka Parlimen Kerja Biro Politik Bukan Mt Umno

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 190 hits
Amaran 14 Hari Buka Parlimen Kerja Biro Politik Bukan MT UMNO kata naib presiden Umno Ismail Sabri Yaakob Katanya secara dasar meskipun biro politik boleh mengemukakan pandangan keputusan parti adalah tertakluk kepada keputusan Majlis Terti...
Pembodek Dan Pengampu Pun Mula Lari Tanda Mahiaddin Tak Dapat Nak Dipertahankan Lagi

Pembodek Dan Pengampu Pun Mula Lari Tanda Mahiaddin Tak Dapat Nak Dipertahankan Lagi

papar berkaitan - pada 20/6/2021 - jumlah : 126 hits
Kedudukan Mahiaddin Md Yasin sebagai Perdana Menteri nampaknya semakin sukar untuk dipertahankan lagi Berikutan sikapnya yang hanya sekadar mengambil maklum titah Yang Dipertuan Agong berkaitan keperluan Parlimen dibenarkan bersidang secepa...
Umno Beri 14 Hari Untuk Kerajaan Panggil Sidang Parlimen

Umno Beri 14 Hari Untuk Kerajaan Panggil Sidang Parlimen

papar berkaitan - pada 21/6/2021 - jumlah : 232 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Umno memberi 14 hari kepada kerajaan Perikatan Nasional untuk memanggil sidang Parlimen susulan titah Yang di Pertuan Agong dan Raja raja Melayu supaya Dewan Rakyat bersidang semula secepat mungkin Presidennya Ahm...
Isyarat Dari Dua Kenyataan Diraja Mahiaddin Kena Berundur Segera

Isyarat Dari Dua Kenyataan Diraja Mahiaddin Kena Berundur Segera

papar berkaitan - pada 17/6/2021 - jumlah : 485 hits
ULASANTidak perlu bertangguh tangguhlagi undurlah APA yang dizahirkan dalam dua kenyataan media diRaja semalam memberi isyarat jelas kepada Mahiaddin Yassin supaya beliau segera meletak jawatan Tidak ada perkataan berundur atau letak jawata...
Pkp Huru Hara Tanda Mahiaddin Tidak Mampu Memimpin

Pkp Huru Hara Tanda Mahiaddin Tidak Mampu Memimpin

papar berkaitan - pada 4/6/2021 - jumlah : 147 hits
Hari ini 4 Jun adalah hari keempat perlaksanaan PKP penuh atau total lockdown yang diumumkan kerajaan berikutan meningkatnya semula jumlah kes Covid19 dalam negara Tetapi tidak seperti PKP 1 0 dahulu PKP penuh kali ini bukan saja tidak dian...
Hanya Setelah 5 Bulan Baru Nak Dikaji Buka Parlimen Jujurkah Atau Sekadar Lip Service

Hanya Setelah 5 Bulan Baru Nak Dikaji Buka Parlimen Jujurkah Atau Sekadar Lip Service

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 265 hits
Menteri menteri Perikatan Nasional tidak sekata dalam isu bilakah Parlimen akan dibuka semula Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainudin tidak bersetuju Parlimen dibuka semula sekarang sehinggalah dicapai imuniti kelompok vaksin Covid 19 Maksudny...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Dari Negeri Paling Utara Ke Negeri Paling Selatan

Always Evolving Explore The Latest Offerings At Bandarbetvip

Menang Dipuji Kalah Dicaci Begitulah Nasib Salah Di Liverpool

Najis Boleh Jadi Petunjuk Anda Alami Kanser Usus Ini Tanda Tandanya

Rm1 500 Pay And No Retirement Plan Why Teachers In Pas Linked Kindergarten Pasti Are Disgruntled

A Tale Of Two Leaders