Kadar Zakat Fitrah Ikut Jenis Beras Yang Dimakan 3 Jenis Beras Ini Bayarannya Lebih Sikit


Beberapa hari saja lagi Ramadan akan menjengah. Apabila menyebut tentang bulan puasa, pasti bayaran zakat sinonim dengannya. Bayaran zakat dikira mengikut jumlah kepala di dalam keluarga (jika dibayar oleh ketua keluarga) dan mengikut harga beras.
Pun begitu, ada segelintir masyarakat yang makan jenis lain seperti beras basmathi atau quinoa. Quinoa merupakan pilihan yang lebih sihat serta mempunyai kandungan fiber yang lebih tinggi serta bebas gluten. Maka dengan itu, harganya lebih mahal dari beras biasa.
Mengikut bebenang yang dikongsikan oleh Ustaz Faisal Rahim, sekiranya seseorang itu mengamalkan quinoa di dalam diet hariannya, maka kadar zakat fitrahnya juga berbeza. Bebenang ini dikongsikan oleh Noryussyairah Yussof di laman Facebook beliau.
Ikuti penjelasan ini:
Baiklah, siapa sini beragama Islam tapi makan beras selain beras putih biasa? (contoh beras lain : Beras Basmathi, Quinoa, dll. Senang cerita beras mahal.)
Korang tau tak, korang yang guna beras mahal ni kadar zakat korang tak boleh sama dengan kadar zakat orang yang makan beras biasa. Kadr zakat untuk pengguna beras mahal ni tinggi sikit. Baca thread bawah ni untuk tau lebih lanjut pasal ni. Nanti refer dengan bahagian Zakat negeri masing-masing ok.
Untuk Ira, Ira memang baru tahu pasal ni. Means last year kami terkurang bayar zakat sebab kami guna beras mahal dekat rumah sewa. So, kami kena ganti balik yang terkurang tu. Semoga bermanfaat untuk korang semua ok! 


Menurut Ustaz Faisal, quinoa bukanlah pilihan untuk orang biasa kerana harganya yang mahal. Anggaran harganya untuk berat 400gm adalah lebih kurang seperti harga 10kg beras biasa.

Sekiranya quinoa dimakan sesekali, ia tidak menjadi makanan asasi. Hanya mereka yang makan quinoa setiap hari sehingga menggantikan beras, perlu membayar kadar zakat fitrah yang lebih.
Sama seperti mereka yang mengamalkan beras basmathi atau beras perang. Jika dimakan sesekali dan tidak menjadi kebiasaan, bayaran zakat fitrah mengikut harga beras biasa. Tambah Ustaz Faisal lagi, kebanyakan negeri di Malaysia sudah membuat perbezaan kadar zakat fitrah mengikut beras yang dimakan.

 
Ini jumlah bayaran zakat fitrah di negeri Selangor
Kata Ustaz Faisal lagi, bayaran zakat fitrah ini hanya berbeza untuk seorang sahaja. Seperti contoh, pasangan yang memakan beras perang. Hanya seorang yang perlu bayar RM21.00 manakal seorang lagi harga biasa iaitu RM7. Jumlahnya RM28.00. Amil tidak akan bertanya jenis beras yang dimakan, si pembayar harus memaklumkan kepadanya.


Jelas ustaz lagi, pengambilan beras dalam kalangan masyarakat ada masanya di atas sebab tertentu. Sekiranya jenis-jenis beras ini dimakan dalam tempoh tertentu, maka ia tidak dikira sebagai makanan asas dan hanya perlu bayar zakat mengikut kadar beras biasa.
Info tambahan:
Hukumnya sunat untuk membayar zakat fitrah mengikut beras yang dimakan. Sebagai contoh, Lembaga Zakat Negeri Selangor telah menetapkan untuk membayar zakat mengikut harga beras yang dimakan. Manakala di negeri Sarawak pula, mereka mengikut majoriti beras yang digunakan penduduknya dan bukan mengikut minoriti.
Justeru, jelaslah penetapan zakat fitrah tidak hanya mengikuti jenis makanan yang dimakan oleh pembayar zakat secara individu sebaliknya berdasarkan jenis purata beras yang dimakan penduduk sesebuah negeri. Wallahua’lam.
Untuk maklumat lanjut berkaitan hal ini, sila layari Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.
 
The post Kadar Zakat Fitrah Ikut Jenis Beras Yang Dimakan. 3 Jenis Beras Ini, Bayarannya Lebih Sikit appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kadar-zakat-fitrah-ikut-jenis-beras-yang-dimakan-3-jenis-beras-ini-bayarannya-lebih-sikit/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Makan Beras Basmathi Zakat Rm21 Seorang Ini Kadar Bayaran Zakat Fitrah Mengikut Beras

Makan Beras Basmathi Zakat Rm21 Seorang Ini Kadar Bayaran Zakat Fitrah Mengikut Beras

papar berkaitan - pada 20/4/2020 - jumlah : 763 hits
Menerusi portal rasmi Lembaga Zakat Selangor kita digalakkan untuk membayar kadar zakat fitrah mengikut harga beras yang dimakan Ini kerana ia merupakan kebajikan bagi golongan yang berkemampuan dan lebihan daripada zakat fitrah tersebut ak...
Covid19 Mainpp Perkenal 2 Kadar Bayaran Zakat Fitrah Rm7 Dan Rm16 Di Pulau Pinang

Covid19 Mainpp Perkenal 2 Kadar Bayaran Zakat Fitrah Rm7 Dan Rm16 Di Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 9/4/2020 - jumlah : 202 hits
Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang menetapkan dua kadar bayaran zakat fitrah di negeri ini iaitu RM7 dan RM16 Dua kadar bayaran itu ditetapkan selepas mendapat kelulusan daripada Jawatankuasa Fatwa Negeri Pulau Pinang dan diperkenankan ...
Kadar Zakat Fitrah Di Terengganu Rm7 Seorang

Kadar Zakat Fitrah Di Terengganu Rm7 Seorang

papar berkaitan - pada 14/4/2020 - jumlah : 175 hits
Foto Oleh GoogleKUALA TERENGGANU 14 April Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu menetapkan kadar fitrah bagi tahun ini tidak kurang RM7 setiap orang Yang Dipertua MAIDAM Dato Osman Muda berkata kadar fitrah yang ditetapkan dibuat se...
Kadar Zakat Fitrah 2020 Bagi Setiap Negeri Di Malaysia

Kadar Zakat Fitrah 2020 Bagi Setiap Negeri Di Malaysia

papar berkaitan - pada 16/4/2020 - jumlah : 386 hits
Bulan Ramadan akan menjelang tiba begitu juga kewajipan zakat maka wajib untuk tahu kadar zakat fitrah 2020 untuk memudahkan persediaan mengeluarkan bayaran nanti Walaupun sekarang sedang diselubungi kebimbangan wabak COVID 19 namun kewajip...
Cara Membayar Zakat Fitrah Secara Atas Talian Serta Kadar Zakat Fitrah 2020 Mengikut Negeri Negeri Di Malaysia

Cara Membayar Zakat Fitrah Secara Atas Talian Serta Kadar Zakat Fitrah 2020 Mengikut Negeri Negeri Di Malaysia

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 654 hits
Ketika Perintah Kawalan Pergerakan ini umat islam digalakkan membuat pembayaran zakat fitrah sepanjang bulan Ramadhan nanti melalui atas talian berbanding cara konvensional seperti sebelum ini iaitu menerusi amil yang dilantik Ia adalah pen...
Kadar Zakat Fitrah 2020 Semua Negeri Di Malaysia

Kadar Zakat Fitrah 2020 Semua Negeri Di Malaysia

papar berkaitan - pada 25/4/2020 - jumlah : 1115 hits
Kadar Zakat Fitrah 2020 Semua Negeri Di Malaysia dan Cara Untuk Membuat Bayaran Zakat Fitrah 2020 Selamat menjalani ibadah puasa Ramadhan bagi tahun 2020 kepada seluruh umat Islam tidak kira di mana sahaja anda semua berada Agak istimewa sa...
3 Cara Bayar Zakat Fitrah Online Johor 2020

3 Cara Bayar Zakat Fitrah Online Johor 2020

papar berkaitan - pada 23/4/2020 - jumlah : 962 hits
Bagaimana cara bayar zakat Fitrah online Johor untuk Ramadhan 2020 ni Kita faham sekarang negara kita dalam tempoh PKP dan tidak boleh kontak rapat secara lansung bersalaman antara satu sama lain Jadi cara bayar zakat fitrah online Johor in...
Anda Boleh Membayar Zakat Fitrah Selangor Secara Nirtunai Melalui Boost

Anda Boleh Membayar Zakat Fitrah Selangor Secara Nirtunai Melalui Boost

papar berkaitan - pada 23/4/2020 - jumlah : 391 hits
Boost hari ini mengumumkan kerjasama dengan pihak Lembaga Zakat Selangor sekaligus memudahkan pengguna untuk membuat pembayaran zakat fitrah terus melalui aplikasi dompet digital berkenaan Dengan Perintah Kawalan Pergerakan kaedah pembayara...
Zakat Fitrah Menerusi Zakat Johor Online Payment

Zakat Fitrah Menerusi Zakat Johor Online Payment

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 1299 hits
Zakat Fitrah menerusi Zakat Johor Online Payment Pagi ni berkesempatan menunaikan pembayaran zakat menerusi sistem pembayaran atas talian di url Bagus juga Baharu tahu pasal semua pembayaran yang telah dibuat selama ni Buat pembetulan ejaan...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024