Johari Ghani Beli Kub Selamatkan Maruah Umno



JAG Capital Holdings Sdn. Bhd. muncul sebagai pemegang saham terbesar KUB Malaysia Bhd. selepas mengambil alih sebanyak 31.99 peratus pegangan daripada Anchorscape Sdn. Bhd. bernilai RM121.09 juta.

Menurut KUB, urus niaga secara langsung di antara JAG Capital dan Anchorscape telah selesai pada 1 Mac lalu.
“Dagangan saham KUB secara sukarela dihentikan pada pukul 9 pagi hingga 10 pagi tadi,” katanya dalam makluman kepada Bursa Malaysia di sini hari ini.

Menurut Bloomberg, seba­nyak 178.07 juta saham dibeli pada harga 68 sen sesaham, meningkat daripada harga penutup Jumaat lalu iaitu 39.5 sen.

JAG Capital merupakan syarikat pelaburan dikaitkan dengan keluarga bekas Menteri Kewa­ngan II, Datuk Seri Johari Abdul Ghani.

Para pengarah JAG Capital termasuk Johari sendiri, isteri­nya, Datin Seri Zurwati Haslinda Zainal Bahry, anak beliau, Amir Rasyidi Johari serta Pengarah Urusan kumpulan CI Holdings Bhd., Megat Joha Megat Abdul Rahman.

Dalam makluman berasingan kepada Bursa Malaysia, Johari dan Megat Joha dilantik sebagai Pengarah Bukan Bebas KUB sementara Tunku Alizan Raja Muhammad Alias meletak jawatan sebagai Pengarah Bukan Bebas Bukan Eksekutif KUB.

Sebelum ini, Anchorscape adalah pemegang saham terbesar dalam KUB dengan pega­ngan sebanyak 52.17 peratus di dalam syarikat itu.

Berdasarkan data Suruhanjaya Syarikat Malaysia, Anchorscape adalah sebuah syarikat pelaburan yang dikaitkan de­ngan Pengarah Prasarana Malaysia Bhd., Darhim Dali Hashim dan Ahli Dewan Undangan Ne­ge­ri (ADUN) UMNO Linggi, Datuk Abdul Rahman Mohd. Redza.

Awal Februari lalu, Utusan Malaysia melaporkan terdapat khabar angin mengenai wujud usaha untuk KUB melepaskan saham majoritinya kepada salah seorang daripada 10 individu terkaya di Malaysia.

Usaha tersebut dikatakan sudah digerakkan tetapi terhenti seketika buat masa ini kerana ada pihak dalam kalangan mereka yang menguasai saham majoriti KUB menentang penjualannya kepada bukan bumiputera.

Sumber yang dekat dengan isu berkenaan memberitahu, mengikut harga semasa, nilai saham KUB adalah 72 sen, tetapi cuba dijual pada harga 64 sen kepada individu terbabit dan bayaran dijanjikan adalah secara tunai.

Pada 4 Januari lalu, Bernama melaporkan, Anchorscape Sdn. Bhd., iaitu pemegang saham majoriti KUB telah menerima pertanyaan daripada beberapa pihak yang berminat untuk memiliki sebahagian kepentingan syarikat itu dalam kumpulan berkenaan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://blog.daengselili.space/2019/03/johari-ghani-beli-kub-selamatkan-maruah.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FvMNZX+%28%D8%AF%D9%85%D9%8A+%D9%85%D9%84%D8%A7%

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerjasama Umno Pas Tidak Gugat Ph Kata Ahli Akademik

Kerjasama Umno Pas Tidak Gugat Ph Kata Ahli Akademik

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 435 hits
MALAYSIA DATELINE Ahli akademik berpendapat Pakatan Harapan tidak terjejas dengan kerjasama Umno Pas memandangkan PH yang pada masa ini memegang kuasa Pensyarah di Pusat Pengajian Antarabangsa Universiti Utara Malaysia Prof Dr Mohd Azizuddi...
Perak Dalam Radar Untuk Kerajaan Pas Umno Viralhancing

Perak Dalam Radar Untuk Kerajaan Pas Umno Viralhancing

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 413 hits
ADAKAH krisis politik Perak 2009 sehingga menyaksikan perubahan kuasa pentadbiran kerajaan negeri bakal berulang Dengan UMNO dan Pas kini membentuk kerjasama politik secara rasmi sudah tentu memberi tekanan kepada Pakatan Harapan untuk meng...
Tun Berlembut Pemimpin Umno Pijak Kepala

Tun Berlembut Pemimpin Umno Pijak Kepala

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 687 hits
UMNO menang di Semenyih sekali lagi dengan bantuan Pas tanpa perlu bantuan MCA dan MIC Biarlah Najib Razak dituduh pencuri biarlah pencuri dikatakan tak takut pada kerajaan pengundi Melayu termasuk ahli Pas tetap mengundi parti yang ditunja...
Gabungan Umno Pas Tak Akan Berjaya Kata Pkr

Gabungan Umno Pas Tak Akan Berjaya Kata Pkr

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 253 hits
Gabungan Umno PAS tak akan berjaya kata PKR Dikemas kini 1 jam yang lalu middot Diterbitkan pada 6 Mar 2019 7 57PM middot
Penyokong Ph Dakwa Kes Kes Hina Nabi Dan Islam Didalangi Umno

Penyokong Ph Dakwa Kes Kes Hina Nabi Dan Islam Didalangi Umno

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 314 hits
SEORANG penyokong Pakatan Harapan mendakwa kes kes menghina Nabi dan agama Islam yang kerap berlaku sejak kebelakangan ini didalangi oleh pemimpin pemimpin UMNO yang kini terpalit dengan rasuah Lelaki yang menggunakan nama Halim di Facebook...
Bergabung Umno Pas Lakukan Harakiri

Bergabung Umno Pas Lakukan Harakiri

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 372 hits
SUSUPAN PETANGKenyataan bersama pemimpin Umno dan Paske arah penggabungan URA URA sebenarnya bukan ura ura lagi tetapi sudah jadi kenyataan Umno dan Pas bergabung Bukan cubaan tetapi benar benar Hanya tunggu perasmian sahaja Sebelum itu ora...
Kerjasama Pas Umno Tidak Guna Simbol Baru

Kerjasama Pas Umno Tidak Guna Simbol Baru

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 218 hits
KUALA LUMPUR Umno dan PAS hari ini mengumumkan kerjasama secara rasmi yang akan memfokuskan aspek penyatuan ummah kata Timbalan Presiden Umno Datuk Seri Mohamad Hasan Beliau berkata kerjasama itu bukan gabungan Umno dan PAS sebagai parti ba...
Umno Akan Sokong Dr Mahathir Demi Rakyat Negara Mohamad Hasan

Umno Akan Sokong Dr Mahathir Demi Rakyat Negara Mohamad Hasan

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 324 hits
UMNO sedia menyokong Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dalam isu yang menyentuh kepentingan rakyat dan negara Timbalan Presiden UMNO yang menjalankan tugas presiden Datuk Seri Mohamad Hasan berkata sokongan UMNO itu bagaimanapun berga...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Peminat Sayu Klopp Melangkah Pergi

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Sambutan Ulang Tahun Vivo Malaysia Yang Ke 10 Dan Berpeluang Untuk Menang Perjalanan Ke Shenzhen China

Tahniah Izzat Upkk

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura