Jodoh Dengan Sahabat Baik Sendiri Mula Mula Memang Akan Rasa Awkard


Jodoh Dengan Sahabat Baik Sendiri? Mula-Mula Memang Akan Rasa Awkard! Mengenal cinta platonik, kekeliruan antara perasaan sekadar kawan atau sesungguhnya timbul rasa cinta di dalam jiwa? Ada ketika cinta menimbulkan dilema yang tiada bernoktah, ada masa cinta membawa bahana kepada yang melaluinya Apabila cinta hanya melibatkan kepentingan dan fizikal samata-mata, dari situlah bermula konflik dan musibah.
Cinta yang bersandar aspek luaran semata-mata, sehingga isi dalaman pun diabaikan. Memang betul, cinta berdasarkan nafsu pastinya tidak akan ke mana, namun cinta tanpa tarikan seksual itu apa pula? Adakah ia cinta ‘sejati’ atau hanya sekadar hubungan ‘teman tapi mesra’?
FAHAMI CINTA PLATONIK?
Pernahkah anda berada pada situasi menyukai dan memuja seorang kenalan rapat (berlawanan jantina). Anda berasa sangat teruja untuk mendampinginya. Mungkin anda sendiri menganggap ia perkara biasa, seolah-olah perhubungan yang anda rasa itu hanya dalam lingkungan sebuah persahabatan dan tidak lebih dari itu.
Adakala anda tidak menyedarinya sehinggalah anda mendengarnya sendiri dari mulut mata-mata yang memandang keakraban anda berdua. Gaya dan telatah anda bersama seolah-olah lebih dari seorang kenalan biasa walaupun berulang kali dinafikan. Adakah itu cinta? Jika ia hanyalah satu persahabatan, ‘tiada angin masakan pokok boleh bergoyang’?
Sekiranya anda berada di dalam situasi di atas, anda mungkin kini dilanda ‘cinta platonik’. Apa itu cinta platonik? Cinta platonik ialah satu istilah yang digunapakai bagi menjelaskan satu perhubungan intim (lebih dari sekadar kawan) antara sepasang lelaki dan wanita tanpa berlandaskan sebarang tarikan seksual mahupun fizikal semata-mata.
BERKASIH TANPA NAF SU
Berkata mengenai cinta dan istilah berkasih, tarikan seksual itu lambat laun pasti muncul jua. Tidak kiralah kepada anda sendiri mahupun pasangan, namun terserahlah pada individu tersebut mengawal etika dalam bercinta.Bak kata orang tua, ‘bila bercinta, iman kena kuat, adab kena jaga’.
Jangan sampai tergelincir, pasti parah nanti. Namun wujudkah tarikan sek sual bagi mereka yang mengalami cinta platonik ini?. Semestinya tidak. Pencinta jenis ini kebiasaannya tidak menghiraukan aspek luaran dan fizikal semata. Meraka lebih menghormati ‘closeness’ yang dibina atas alasan ‘sahabat semata-mata’.
Menurut kajian dari pakar, John Gray Ph.D penulis buku Men Are From Mars, Women Are From Venus, kebiasaannya mereka yang melalui hubun gan ini pasti akan cuba menyelindungkan keakraban mereka di sebalik ‘persahabatan’ yang mereka jalinkan.
Namun apabila terjadi sesuatu yang tidak dijangka (contohnya: salah seorang daripada mereka menjalinkan hubungan intim dengan orang lain) pastinya akan ada yang tidak berpuas hati. Namun, tiada apa yang mampu dilakukan memandangkan tiada sebarang pengakuan yang dibuat.
BERCINTAKAH??
Kajian membuktikan, cinta jenis ini banyak tercetus di kalangan mereka yang bekerja di pejabat. Akibat kerap kali bersama dan berjumpa, perhubungan erat yang dibina berkembang dari masa ke semasa.
Mungkin ramai yang sering beranggapan mereka merahsiakan perhubungan yang terjalin sehingga menimbulkan kekeliruan kepada orang disekeliling walaupun hanya yang melaluinya sahaja tahu.
Sumber: Pesona Pengantin
The post Jodoh Dengan Sahabat Baik Sendiri? Mula-Mula Memang Akan Rasa Awkard! appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/jodoh-dengan-sahabat-baik-sendiri-mula-mula-memang-akan-rasa-awkard/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ciri Ciri Sahabat Yang Baik Bukan Tuman

Ciri Ciri Sahabat Yang Baik Bukan Tuman

papar berkaitan - pada 21/3/2019 - jumlah : 648 hits
Istilah kata tuman belakangan ini telah menjadi trending topik Apa sih tuman itu penasaran yaaa Prilaku teman yang gak baik sering di sebut dengan Tuman seperti teman yang ada di saat Baca selengkapnya di https www a dhea com
Memang Itu Plan Dia Ramai Yang Terpedaya Bertahun Bongkar Khairul Ezuwan Luah Rasa Puas Tampil Sekolahkan Scammer

Memang Itu Plan Dia Ramai Yang Terpedaya Bertahun Bongkar Khairul Ezuwan Luah Rasa Puas Tampil Sekolahkan Scammer

papar berkaitan - pada 30/3/2019 - jumlah : 276 hits
Kemunculan Pengarah Alfafa Group di rancangan Analisis TV AlHijrah semalam telah menarik perhatian ramai apabila dia tetap ingin meneruskan agenda projek perumahannya selepas sekian lama mendiamkan diri Namun kehadiran Tuan Khairul Ezuwan s...
Enggan Menari Untuk Rakan Baik Suami Pukul Botakkan Isteri Sendiri

Enggan Menari Untuk Rakan Baik Suami Pukul Botakkan Isteri Sendiri

papar berkaitan - pada 30/3/2019 - jumlah : 585 hits
ISLAMABAD Seorang lelaki di Pakistan ditahan selepas didakwa memukul isterinya dan turut membotakkan kepalanya hanya kerana mangsa enggan menari untuk rakannya Enggan Menari Untuk Rakan Baik Suami Pukul Botakkan Isteri Sendiri
Kita Harus Sedar Bukan Semua Yang Datang Dari Barat Itu Baik Wanita Sudah Hilang Rasa Malu Pensyarah Ini Beri Teguran

Kita Harus Sedar Bukan Semua Yang Datang Dari Barat Itu Baik Wanita Sudah Hilang Rasa Malu Pensyarah Ini Beri Teguran

papar berkaitan - pada 24/3/2019 - jumlah : 335 hits
Kita Harus Sedar Bukan Semua Yang Datang Dari Barat Itu Baik Wanita Sudah Hilang Rasa Malu Pensyarah Ini Beri Teguran Kecantikkan seorang wanita bukan hanya terletak pada paras rupa kedudukan ilmu pengetahuan sahaja malahan ia juga berkait ...
Sendiri Buat Onar Pastu Nak Salahkan Orang Lain Rita Rudaini Sound Artis Cetek Akal Memang Pedas Ayat Dia

Sendiri Buat Onar Pastu Nak Salahkan Orang Lain Rita Rudaini Sound Artis Cetek Akal Memang Pedas Ayat Dia

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 502 hits
Isu penyebaran foto dan video luc4h dalam kalangan artis beberapa tahun kebelakangan ini bagaikan sukar dibendung Ditambah dengan kuasa media sosial perkongsiannya sangat pantas tanpa disedari artis itu sendiri Perkara ini bukanlah baru dal...
Adakalanya Jodoh Tak Sampai Lagi Sebab Tuhan Nak Kau Baiki Diri Sendiri Dulu

Adakalanya Jodoh Tak Sampai Lagi Sebab Tuhan Nak Kau Baiki Diri Sendiri Dulu

papar berkaitan - pada 30/3/2019 - jumlah : 277 hits
ADAKALANYA JODOH TAK SAMPAI LAGI SEBAB TUHAN NAK KAU BAIKI DIRI SENDIRI DULU KONGSI LELAKI INI Ada hikmahnya Allah belum temukan jodoh kau Tapi mungkin kita belum nampak hikmahnya lagi Lelaki bernama Amir Syahir ini kongsi tuhan belum temuk...
Ww Suami Isteri Itu Memang Sepadan

Ww Suami Isteri Itu Memang Sepadan

papar berkaitan - pada 21/3/2019 - jumlah : 727 hits
Suami isteri itu memang sepadan Kadangkala kita je tak perasan Tapi orang lain perasan dengan kita Yang kita suami isteri memang sepadan
Nampak Lembaga Putih Berdiri Di Pintu Sambil Tersenyum Kisah Benar Ustaz Kazim Disantau Oleh Anak Murid Sendiri

Nampak Lembaga Putih Berdiri Di Pintu Sambil Tersenyum Kisah Benar Ustaz Kazim Disantau Oleh Anak Murid Sendiri

papar berkaitan - pada 10/3/2019 - jumlah : 519 hits
Setiap petang saya nampak wanita berjubah putih berkali kali kata padan muka padan muka dekat saya gara gara sakit hati kena tegur sikit saja mereka tergamak buat macam ni dekat ustaz sampai beliau jatuh sakit Nauzubillah Malah ada manusia ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam

Habiskan Duit Bayar Kepada Pakar Yang Pandai Beri Penjelasan Cara Dia Hilangkan Masalah

Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024