Jika Suami Meninggal Dunia Ini Apa Si Isteri Perlu Tahu Tentang Pembahagian Harta Pusaka Suami


Pembahagian harta pusaka dalam keluarga merupakan antara punca berlakunya perselisihan faham. Kekurangan ilmu tentang pembahagian harta menjadi penyebab utama berlakunya situasi tegang terutamanya jika suami meninggal dunia. Inilah masanya apabila si isteri perlu ‘bersaing’ dengan keluarga pihak suami dimana masing-masing akan menuntut harta pusaka yang ditinggalkan.
pembahagian harta pusaka Jadi, terdapat satu perkongsian dari Majlis Agama Islam Selangor dimana terdapat info ringkas untuk para isteri tahu dengan pembahagian harta pusaka suami. Semoga dengan info yang diberikan ini dapat mengurangkan kekeliruan jika ada pembahagian harta pusaka dalam masa terdekat.
APA YANG ISTERI PERLU TAHU BERKAITAN HARTA PUSAKA SUAMI?
1. Jika suami meninggal dunia dan meninggalkan harta tanpa membuat wasiat atau tanpa menghibahkan hartanya semasa hidup, maka semua harta-harta yang halal yang ditinggalkan adalah merupakan harta pusaka yang akan diwarisi oleh isteri dan waris-waris lain mengikut hukum faraid.
2. Jika suami meninggal dunia meninggalkan anak lelaki, anak perempuan, ibu dan bapa, maka mereka juga adalah waris-waris yang berhak mewarisi harta pusaka arwah suami selain daripada isteri.
3. Jika suami meninggal dunia meninggalkan isteri, anak perempuan, bapa dan adik-beradik, maka waris yang berhak ke atas harta pusaka arwah suami adalah isteri, anak perempuan dan bapa sahaja. Adik-beradik arwah suami tidak berhak.

4. Jika suami meninggal dunia meninggalkan isteri, anak perempuan dan adik beradik, maka semua itu adalah merupakan waris-waris yang layak mewarisi harta pusaka arwah suami.
5. Jika suami meninggal dunia meninggalkan isteri, anak perempuan berumur lapan tahun dan anak lelaki berumur dua hari, maka adik-beradik arwah suami tidak berhak ke atas harta pusaka arwah suami walaupun anak lelaki tersebut baru berumur dua hari.
6. Jika suami meninggal dunia dan dua hari sebelum itu telah menceraikan isterinya dengan perceraian secara talaq 1, maka isteri tersebut masih lagi berhak ke atas harta pusaka arwah suaminya.
7. Jika suami meninggal dunia sebaik sahaja selepas akad nikah dengan isterinya, isterinya tetap berhak ke atas harta pusaka arwah suaminya.
WALAUPUN NYATAKAN HARAM, TETAP ISTERI BERHAK MEWARISI HARTA
8. Jika suami sebelum meninggal dunia menyatakan mengharamkan harta-hartanya diwarisi oleh isteri dan kemudiannya meninggal dunia, isteri tersebut tetap berhak mewarisi harta pusaka arwah suaminya.
9. Jika suami meninggal dunia meninggalkan harta yang berkongsi bahagian dengan isteri, bahagian yang dimiliki oleh arwah suami merupakan harta pusaka yang perlu dibahagikan kepada waris-waris termasuk isteri mengikut hukum faraid.
10. Jika suami meninggal dunia meninggalkan isteri sebagai penama kepada simpanan KWSP, Tabung Haji, Takaful atau seumpamanya, maka isteri hendaklah bertindak sebagai pentadbir untuk membahagikan wang-wang tersebut kepada dirinya dan waris-waris lain yang berhak mengikut hukum faraid.
11. Jika suami meninggal dunia namun harta yang ditinggalkan merupakan harta yang dipinjam, harta yang diamanahkan, harta yang telah diwakafkan, harta yang telah dihibahkan atau harta yang telah dijual, harta-harta tersebut bukan merupakan harta pusaka yang layak diwarisi oleh isteri.

12. Harta pusaka arwah suami yang diperolehi dalam tempoh perkahwinan dengan isteri boleh dituntut oleh isteri sebagai harta sepencarian melalui Mahkamah Syariah.

* Penting sangat ilmu ini untuk kita semua tahu terutamanya kepada para isteri. Sebarkan ilmu yang PENTING ini untuk pengetahuan semua orang.
Sumber : Majlis Agama Islam Selangor
Pelbagai Jenis Pinjaman Perumahan Yang Ada Di Malaysia 2018 The post Jika Suami Meninggal Dunia, Ini Apa Si Isteri Perlu Tahu Tentang Pembahagian Harta Pusaka Suami appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suaraviral.org/harta-pusaka/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isteri Meninggal Selepas Bersalin Suami Kongsi Foto Wajah Arwah Tersenyum

Isteri Meninggal Selepas Bersalin Suami Kongsi Foto Wajah Arwah Tersenyum

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 535 hits
SETIAP individu sudah pasti menginginkan pengakhiran hidup yang baik Namun soal kematian adalah rahsia yang hanya diketahui oleh Allah SWT sahaja Kisah seorang wanita Divani Putriami yang meninggal dunia selepas melahirkan anak baru baru in...
Sebelum Jadi Ibu Bapa Belajar Dulu Jadi Suami Isteri Yang Baik Sebab Anak Cctv Terbaik Dunia

Sebelum Jadi Ibu Bapa Belajar Dulu Jadi Suami Isteri Yang Baik Sebab Anak Cctv Terbaik Dunia

papar berkaitan - pada 29/1/2020 - jumlah : 583 hits
Bukan ibu sahaja yang kena bersedia dengan ilmu untuk bergelar mama papa juga perlu siapkan diri dengan ilmu sebelum lahirnya anak pertama Alasan utamanya kerana papa adalah idola anak anak Jadi pada suami yang bakal bergelar papa kena siap...
Perghh Belum Meninggal Dunia Lelaki Terkejut Jumpa Kubur Sendiri Dakwa Bekas Isteri Punya Angkara

Perghh Belum Meninggal Dunia Lelaki Terkejut Jumpa Kubur Sendiri Dakwa Bekas Isteri Punya Angkara

papar berkaitan - pada 24/1/2020 - jumlah : 390 hits
Belum meninggal dunia lelaki terkejut jumpa kubur sendiri dakwa bekas isteri punya angkara Alan terkejut menjumpai batu nisan yang tertera namanya Foto Paul Reid SEORANG lelaki terkejut apabila menjumpai kubur sendiri walaupun dia masih hid...
Setelah Dia Pergi Baru Aku Sedar Yang Suami Luah Kesal Tak Sempat Hargai Isteri

Setelah Dia Pergi Baru Aku Sedar Yang Suami Luah Kesal Tak Sempat Hargai Isteri

papar berkaitan - pada 12/1/2020 - jumlah : 985 hits
Kehilangan orang yang tersayang begitu menyakitkan dan sememangnya sangat sukar untuk dilupakan Bagi seorang bapa tunggal dia meluahkan rasa duka selepas isterinya pergi buat selama lamanya baru baru ini Menurut Khairul Abdullah pemergian i...
Al Fatihah Nur Dinie Pergi Jua Murid Dijangkiti Influenza Meninggal Dunia

Al Fatihah Nur Dinie Pergi Jua Murid Dijangkiti Influenza Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 366 hits
MURID Tahun Satu Nur Dinie Damia Muhammad Noor 7 yang dirawat di Unit Rawatan Rapi Hospital Sultanah Aminah dan disyaki dijangkiti influenza meninggal dunia pada 10 41 malam tadi Berita Harian melaporkan bapa Nur Dinie Damia Muhammad Noor A...
Isteri Kena Rajin Peluk Suami Dapat Kurangkan Risiko Sakit Jantung

Isteri Kena Rajin Peluk Suami Dapat Kurangkan Risiko Sakit Jantung

papar berkaitan - pada 13/1/2020 - jumlah : 902 hits
Rajin rajinlah bermanja dan berpelukan dengan suami atau isteri anda Banyak kebaikannya walaupun perkara ini nampak mudah Artikel Menarik Apabila kita berpelukan dengan pasangan ia dapat merangsang perasaan kasih sayang antara kedua dua pih...
Rupanya Influenza Sangat Bahaya Untuk Ibu Mengandung Suami Isteri Kena Tahu Ini

Rupanya Influenza Sangat Bahaya Untuk Ibu Mengandung Suami Isteri Kena Tahu Ini

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 326 hits
Seperti yang ramai sudah ketahui negara kita kini sedang hangat dengan ramai orang yang dijangkiti virus influenza Sehingga ke hari ini terdapat beberapa buah sekolah di Malaysia yang diarah tutup oleh kementerian atas kes virus influenza i...
Sebab Itu Rezeki Kita Tak Pernah Cukup Suami Curang Isteri Nekad Tuntut Cerai Orang Ketiga Pula Minta Settle Baik

Sebab Itu Rezeki Kita Tak Pernah Cukup Suami Curang Isteri Nekad Tuntut Cerai Orang Ketiga Pula Minta Settle Baik

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 2469 hits
Apa sahaja kemahuannya si isteri telah cuba menunaikan Tetapi lelaki ini bagaikan tidak mengenang budi dan lebih rela mengkhianati isterinya sehingga menyebabkan rumah tangga mereka retak Bukan itu saja malah dia tergamak mengatakan isterin...
Anak Kecil Baru 8 Bulan Wanita Meninggal Dunia Selepas Koma Beberapa Bulan Kerana Diragut

Anak Kecil Baru 8 Bulan Wanita Meninggal Dunia Selepas Koma Beberapa Bulan Kerana Diragut

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 339 hits
Ohmedia cukup geram bila dengar kes ragut sehingga menyebabkan kecederaan dan kematian individu yang tak bersalah Lagi lagi bila ia melibatkan seorang wanita tua atau muda yang bergelar ibu Baru baru ini tersebar di media sosial yang dikong...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Moira Dela Torre Artis Filipina Pilih Kuala Lumpur Sebagai Hentian Pertama Moira World Tour 2024

Dap Lagi Ambil Tindakan Begini Meggajarnya

Mengopi Buttercream Latte Di Simpol Cafe Alor Setar

Happy Birthday

The Power Of Ai In Cybersecurity Cyrebro S Mdr With A Brain

Tahanan Rumah Adakah Peruntukan Seumpama Itu