Jika Abu Zahar Puas Hati Mengapa Azam Tidak Bersedia Jumpa Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen


 

Oleh MALAYSIA DATELINE / January 6, 2022Selepas Pengerusi Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah SPRM Abu Zahar Ujang berpuas hati dengan penjelasan Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki, timbul persoalan mengapa Azam tidak bersedia untuk hadir memberikan penjelasan kepada Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen.
Ahli Parlimen Iskandar Puteri Lim Kit Siang berkata, Azam Baki sepatutnya bersedia untuk hadir memberikan kenyataan kepada jawatankuasa berkenaan mengenai agensi di bawah Jabatan Perdana Menteri untuk membersihkan nama beliau daripada pertuduhan konflik kepentingan yang mula timbul sejak dua bulan yang lepas.
Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki telah memberitahu Lembaga Pengarah pada 24 November bahawa akaun dagangannya digunakan oleh adiknya untuk memperoleh saham dalam dua syarikat pada tahun 2015.
Abu Zahar berkata Lembaga Pengarah berpuas hati dengan penjelasan Azam bahawa beliau tidak mempunyai kepentingan kewangan mahupun konflik kepentingan dalam pemerolehan saham tersebut.
“Tambahan pula, adakah adiknya bersedia untuk hadir memberikan keterangan kepada Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen?
“Pastinya pengesahan mengenai ketiadaan sebarang konflik kepentingan oleh Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen mengenai Agensi di bawah Jabatan Perdana Menteri adalah lebih berkredibiliti dan bernilai daripada keputusan sebuah jawatankuasa SPRM sendiri, kata veteran DAP itu.
Selain itu, tegas Kit Siang SPRM perlu memohon maaf kepada profesion perubatan kerana telah menyiarkan iklan mengenai doktor yang korup pada suatu masa di mana SPRM sendiri berhadapan dengan persoalan yang serius tentang integritinya sendiri.
Begitu juga, katanya video kesedaran ‘anti rasuah’ yang disiarkan SPRM di Twitter menggambarkan contoh bagaimana rasuah boleh berlaku di klinik untuk mendapatkan sijil perubatan (MC).
“Presiden Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) Dr Koh Kar Chai betul dalam kritikannya terhadap video yang dikatakan sebagai “penghinaan terhadap kemurnian dan imej profesion perubatan”.
“Mengapa SPRM tidak mengeluarkan video yang menggambarkan rasuah dalam kalangan Menteri atau Ahli Parlimen?” soalnya lagi.
Kit Siang secara amnya kecewa dengan sidang media “dedah segalanya” SPRM semalam, kerana ia telah meninggalkan banyak persoalan yang tidak terjawab.
“Saya telah berkata bahawa rakyat Malaysia dan dunia bimbang Malaysia akan kembali menjadi kleptokrasi dan saya telah meminta sidang media SPRM untuk memberitahu rakyat Malaysia apa yang SPRM lakukan untuk menghalang Malaysia mundur sebagai kleptokrasi dan apa jangkaan SPRM mengenai Indeks Persepsi Rasuah Transparency International 2021 untuk Malaysia, yang dijangkakan diterbitkan lewat bulan ini,” ujarnya.
Terdahulu, seorang pegawai penguat kuasa kanan SPRM didakwa di mahkamah atas kesalahan penyelewengan RM25 juta wang tunai yang merupakan bukti yang berkaitan dengan kes rasuah besar.
Tambahnya, terpulang kepada mahkamah untuk memutuskan sama ada pegawai kanan SPRM itu bersalah tetapi jika SPRM menghadapi masalah untuk menyemai nilai integriti dalam kalangan pegawai SPRM, bagaimanakah SPRM menjangkakan akan berjaya menerapkan nilai integriti dalam kalangan penduduk Malaysia?






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/01/jika-abu-zahar-puas-hati-mengapa-azam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Azam Baki Tak Pernah Dipanggil Beri Penjelasan Abu Zahar Cuba Mengelirukan

Azam Baki Tak Pernah Dipanggil Beri Penjelasan Abu Zahar Cuba Mengelirukan

papar berkaitan - pada 8/1/2022 - jumlah : 172 hits
Dalam sidang media dua hari lalu Pengerusi Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah SPRM Abu Zahar Ujang memberitahu Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki telah hadir dalam pertemuan dengan lembaga itu pada 24 Nov lalu untuk memberi penjelasan berken...
Macc Advisory Board Members Dispute Abu Zahar S Clearing Of Azam Baki

Macc Advisory Board Members Dispute Abu Zahar S Clearing Of Azam Baki

papar berkaitan - pada 8/1/2022 - jumlah : 168 hits
Six members of the MACC Anti Corruption Advisory Board have disputed their chairperson Abu Zahar Ujang s account relating to the shareholding controversy involving MACC chief commissioner Azam Baki They noted that Abu Zahar during a press c...
Perjelas Kenapa Bersih Nama Azam Atau Letak Jawatan Abu Zahar Diberitahu

Perjelas Kenapa Bersih Nama Azam Atau Letak Jawatan Abu Zahar Diberitahu

papar berkaitan - pada 9/1/2022 - jumlah : 216 hits
January 8 2022Pengerusi Bersih Thomas Fann dan Presiden Aliran Anil Netto menyelar Abu Zahar Ujang yang dilihat menutup penglibatan Azam Baki PETALING JAYA BERSIH menggesa Pengerusi Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah Suruhanjaya Pencegahan...
Sidang Khas Parlimen Mesti Dipanggil Selesai Kes Azam Baki

Sidang Khas Parlimen Mesti Dipanggil Selesai Kes Azam Baki

papar berkaitan - pada 8/1/2022 - jumlah : 287 hits
Pakatan Harapan memandang berat isu kontroversi berkaitan pemilikan saham dalam syarikat Bursa Malaysia oleh Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Tan Sri Azam Baki yang melumpuhkan kredibiliti SPRM di mata rakyat malah j...
Gomez Azam Abu Zahar S Remarks Have Further Tarnished Macc

Gomez Azam Abu Zahar S Remarks Have Further Tarnished Macc

papar berkaitan - pada 7/1/2022 - jumlah : 190 hits
From Edmund Terence GomezI refer to news reports on the statements made by Abu Zahar Ujang chairman of the MACC s anti corruption advisory board and Azam Baki the chief commissioner of the MACC at their press conference on Jan 5 2022 Much w...
Gomez Borhan Dan Abu Zahar Azam Baki Terbela

Gomez Borhan Dan Abu Zahar Azam Baki Terbela

papar berkaitan - pada 31/12/2021 - jumlah : 329 hits
ANALISA ISU Edmund L Gomez dan Azam Baki PELETAKAN jawatan Edmund Terence Gomez sebagai ahli panel perunding SPRM baru baru ini adalah sesuatu yang serius dan perlu diberi perhatian dan menganalisa apakah sebab musababnya Peletakan itu buka...
Kenyataan Abu Zahar Berhubung Azam Baki Adalah Pandangan Peribadinya Enam Anggota Lppr

Kenyataan Abu Zahar Berhubung Azam Baki Adalah Pandangan Peribadinya Enam Anggota Lppr

papar berkaitan - pada 9/1/2022 - jumlah : 161 hits
KUALA LUMPUR 8 Jan Enam anggota Lembaga Penasihat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah hari ini berkata kenyataan media yang dikeluarkan oleh pengerusi LPPR Tan Sri Abu Zahar Ujang Rabu lepas berhubung kontroversi melibatkan Ketua Pesuruhjaya Suru...
Tak Puas Hati Dengan Keadaan Semasa Ini 4 Pilihan Yang Anda Boleh Buat

Tak Puas Hati Dengan Keadaan Semasa Ini 4 Pilihan Yang Anda Boleh Buat

papar berkaitan - pada 9/1/2022 - jumlah : 232 hits
Pernah dengar nama Carmen Medina Tak pernah dengar pun tak apa Yang penting moral dari cerita yang nak saya sampaikan di bawah ni Cuba ikuti cerita tentangnya di bawah Carmen Medina ni ialah seorang pegawai analisa CIA yang cemerlang Pada a...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris