Jangan Sekat Demokrasi Dalam Umno Ujar Nazri Aziz


satuberita.my
By SatuBerita
-December 24, 2022
MANA-mana pihak atau individu tidak seharusnya menyekat amalan demokrasi yang telah lama subur dalam UMNO, kata Ketua UMNO Bahagian Padang Rengas, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz

Menurut Mohamed Nazri, sebagai sebuah parti terulung yang terlibat dalam sistem demokrasi di negara ini, UMNO perlu menunjukkan contoh dengan membenarkan pemilihan semua jawatan dalam parti dipertandingkan.

Katanya, jika terdapat usaha untuk menghalang jawatan tertentu tidak dipertandingkan, UMNO akan menjadi sebuah parti yang tidak lagi demokratik.

“Kita sepatutnya bergerak ke depan bukan ke belakang dengan cadangan-cadangan lapuk yang langsung tidak mengambarkan UMNO sebuah parti yang menjunjung amalan demokrasi.

“Sekiranya benar ada usaha untuk menghalang pemilihan jawatan tertentu dalam parti nampaknya UMNO semakin hilang arah dan identiti perjuangan.

“Ia juga bakal menjadi satu lagi episod hitam UMNO selepas prestasi buruk kita pada PRU15 (Pilihan Raya Umum ke-15) lalu,” katanya, lapor Astro AWANI.

Mohamed Nazri juga menyifatkan pihak yang mencadangkan agar jawatan Presiden dan Timbalan Presiden UMNO tidak dipertandingkan dalam pemilihan parti seolah-olah memandang rendah keupayaan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan Datuk Seri Mohamad Hasan.

Katanya, kedua-dua pemimpin ini telah membuktikan kehebatan masing-masing dengan memenangi pemilihan lalu tanpa sebarang jawatan dalam kerajaan.

“Zahid dan Tok Mat (Mohamad) menang ketika pemilihan tahun 2018 dulu masa UMNO jadi pembangkang, menang bertanding bukan menang percuma.

“Masa jadi pembangkang boleh ada pertandingan, bila dah jadi kerajaan tidak mahu ada pertandingan, tidak cerdik sangat cadangan ini? Mereka ini semua anggap Zahid macam tidak ada maruah.

“Kena ingat, Zahid adalah orang yang membenarkan jawatan Presiden dipertandingkan pada 2018, beliau berani dan kerana keberanian itu beliau menang kerana ahli-ahli UMNO mahu amalan demokrasi dalam parti subur.

“Sebelum ini, kita kata tidak mahu ada pemilihan sebab nak fokus PRU15 dan tidak mahu ada perpecahan dalam parti, kalau selepas PRU15 masih tidak mahu ada pemilihan, bila boleh? Nak tunggu selepas PRU16? Takut nanti selepas PRU16, UMNO sudah tidak ada lagi,” katanya lagi.

Dalam masa sama, Mohamed Nazri menegaskan, pihak yang mencadangkan agar jawatan nombor satu dan dua dalam UMNO tidak dipertandingkan perlu melihat keberanian Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam menguji keabsahannya.

“Kita sekarang sudah bekerjasama dengan Pakatan Harapan (PH)… satu kerjasama yang pernah saya cadangkan pada 2019 hingga saya diperlekehkan oleh sesetengah pihak yang sekarang ini menyokong usaha ini.

“Bila kita sokong dan adakan kerjasama sepatutnya kita contohi juga amalan demokrasi dalam parti-parti PH macam PKR dan DAP yang berani buat pemilihan sebelum PRU15 lalu.

“Mereka suburkan amalan demokrasi dalam parti mereka tetapi kita ada pula yang masih berfikiran 30 tahun ke belakang, mahu jawatan Presiden dan timbalan tidak dipertandingkan.

“Dengan pemilihan ini, Zahid dapat membuktikan bahawa beliau ada sokongan dan keputusan bekerjasama dengan PH mendapat restu ahli-ahli UMNO,” katanya lagi.

Mohamed Nazri juga berpendapat tidak mungkin Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (RoS) akan bersetuju dengan cadangan untuk tidak diadakan pemilihan jawatan tertentu dalam parti.

Hujah beliau, RoS merupakan badan yang bertanggungjawab menjaga kepentingan demoktarik ahli-ahli parti politik.

“Jika RoS bersetuju, bermakna badan itu tidak lagi berfungsi sepertimana sepatutnya iaitu menjaga hak demokratik ahli parti politik.

“Dan sebelum ini RoS meluluskan untuk pemilihan ditangguhkan enam bulan selepas PRU15, jadi kalau jawatan Presiden dan timbalan tidak dipertandingkan maka keputusan RoS sebelum ini sia-sia,” ujar beliau.

Sebelum ini, terdapat cadangan daripada beberapa pemimpin peringkat bahagian yang mahu jawatan Presiden dan Timbalan Presiden tidak dipertandingkan dalam pemilihan parti akan datang.

Antara alasan yang diberikan adalah bimbang akan berlaku perpecahan dalam UMNO akibat pemilihan tersebut.

Kata Mohamed Nazri lagi, jika benar mahu mengelak perpecahan dalam parti, semua jawatan di cawangan dan bahagian juga tidak dipertandingkan.

“Kalau benar-benar nak elak perpecahan dan jaga perpaduan dalam parti, maka jawatan-jawatan ketua dan timbalan ketua di peringkat cawangan dan bahagian juga tidak dipertandingkan.

“Sebenarnya mereka yang mencadangkan agar jawatan Presiden dan Timbalan Presiden tidak dipertandingkan ini bukan nak jaga perpaduan dalam UMNO tetapi menjaga kepentingan peribadi sebab dalam PRU15 lalu mereka ini telah menjadi calon tetapi telah kalah teruk.

“Mereka ini bimbang kalau berlaku pertukaran pemimpin nama mereka tidak lagi dicalonkan pada PRU16,” bidas beliau.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/12/jangan-sekat-demokrasi-dalam-umno-ujar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
2 Jawatan Tertinggi Umno Tak Perlu Tanding Cadangan Lapuk Tak Demokratik Kata Nazri

2 Jawatan Tertinggi Umno Tak Perlu Tanding Cadangan Lapuk Tak Demokratik Kata Nazri

papar berkaitan - pada 25/12/2022 - jumlah : 65 hits
freemalaysiatoday com December 25 2022 11 13 AMKetua Umno Bahagian Padang Rengas Nazri Aziz berkata cadangan untuk tidak dipertandingkan jawatan presiden dan timbalan presiden bakal menjadi satu lagi episod hitam selepas prestasi buruk part...
Sekat Pendakwah Tak Tahu Fakta Jangan Nak Auta Muhyiddin

Sekat Pendakwah Tak Tahu Fakta Jangan Nak Auta Muhyiddin

papar berkaitan - pada 27/12/2022 - jumlah : 122 hits
Muhyiddin meminta supaya pihak berkuasa tidak mengambil tindakan terhadap ahli jawatankuasa masjid yang berlainan fahaman politik Ini kerana pemilihan pengurusan masjid yang dibuat secara demokratik oleh ahli ahli kariah tidak harus dipolit...
Apabila Ahli Jawatankuasa Umno Sendiri Buntu Dengan Umno Diktator Tidak Demokrasi

Apabila Ahli Jawatankuasa Umno Sendiri Buntu Dengan Umno Diktator Tidak Demokrasi

papar berkaitan - pada 26/12/2022 - jumlah : 181 hits
UMNO akan dianggap sebuah parti diktator dan bukan lagi mengamalkan demokrasi jika usul dua jawatan tertinggi tidak dipertandingkan pada pemilihan akan datang Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Perlis Noor Hairi Noor Mohammed berkata malah j...
Jangan Sekat Islam Disebar Kerana Berbeza Fahaman Politik Muhyiddin

Jangan Sekat Islam Disebar Kerana Berbeza Fahaman Politik Muhyiddin

papar berkaitan - pada 27/12/2022 - jumlah : 129 hits
agendaily comPengerusi Perikatan Nasional Tan Sri Muhyiddin Yassin Kerajaan Pakatan Harapan dan Barisan Nasional yang baharu beberapa hari memerintah diharap tidak menyekat atau mengekang penyebaran dan pengajaran agama Islam di negara ini ...
Nazri Mocks Fellow Umno Members Urges Party Election To Proceed As Usual

Nazri Mocks Fellow Umno Members Urges Party Election To Proceed As Usual

papar berkaitan - pada 26/12/2022 - jumlah : 132 hits
FORMER UMNO supreme council member Datuk Seri Nazri Abdul Aziz urged UMNO to hold its elections and allow all party positions to run for all party posts Party polls can be held anytime since the general election had concluded last month add...
Jangan Halang Pertandingan Hishammuddin Mesti Berani Lawan Presiden Umno

Jangan Halang Pertandingan Hishammuddin Mesti Berani Lawan Presiden Umno

papar berkaitan - pada 13/12/2022 - jumlah : 89 hits
DIA NI MEMANG SUKA BERSEMBUNYI DIBELAKANG TABIR JENIS PENGECUT TANYA LOKMAN ADAM DAN ZAMIL KENAI LA DIA NI LOKMAN PANGGE DIA PONDAN SIAM SEBAB ADA KES DIMANA PERDEBATAN DI UKM SEKITAR TAHUN 1999 DIMANA BELIAU PENAKUT UNTUK HADIR BERDEBAT KE...
Tiada Kaitan Jual Menara Kl Zuraida Perlu Berundur Jangan Sekat Pendak

Tiada Kaitan Jual Menara Kl Zuraida Perlu Berundur Jangan Sekat Pendak

papar berkaitan - pada 28/12/2022 - jumlah : 79 hits
1 Keputusan jual Menara KL tiada kaitan dengan kementerian Annuar Musa 2 Berundur dari politik Sng beritahu Zuraida 3 Beri ruang peluang pada Anwar tadbir negara Adly 4 Perpaduan tak ikut petunjuk Allah adalah haram Hadi 5 Itu hak mereka ja...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord