Jangan Paksa Anak Makan Jika Tidak Si Kecil Akan Terima Kesan Ini


Apabila anak tidak mahu makan, apa yang anda buat? Kebanyakan ibu bapa akan memaksa si kecil kerana bimbang anak susah makan akan kelaparan. Tetapi tindakan seperti itu boleh mendatangkan kesan negatif.

Definisi memaksa anak tidak mahu makan
Sebagai ibu bapa, kita mahu anak-anak mendapat nutrisi yang optimum dengan pengambilan makanan yang betul dan seimbang. Namun, soal pemakanan kanak-kanak boleh menjadi isu yang sukar, terutamanya apabila anak susah makan.
Dalam situasi sedemikian, ibu bapa cenderung untuk memberi makan secara paksaan kepada si kecil. Namun ia boleh membawa kepada akibat yang berbahaya.

Perkara berikut merupakan antara ciri-ciri anda sedang memaksa si kecil untuk makan:
Menetapkan berapa banyak, bila dan apa yang perlu dimakan Memberi makan dalam jumlah yang banyak walaupun tidak disukai Membandingkan si kecil dengan kanak-kanak lain atau memeras ugut mereka untuk makan banyak Mengabaikan permintaan si kecil untuk mengurangkan jumlah makanan atau melambatkan waktu makan Punca ibu bapa selalu memaksa anak susah makan
Berikut antara sebab menjelaskan mengapa ibu bapa cenderung memaksa si kecil untuk makan:
1. Untuk menghabiskan makanan yang dihidangkan
Kebanyakan kita mempunyai tanggapan bahawa apa yang berada di atas pinggan perlu dihabiskan. Namun untuk kanak-kanak ia mungkin tidak berlaku kerana saiz perut mereka agak kecil.
2. Memperkenalkan makanan pejal
Merupakan antara kesilapan biasa yang dilakukan ibu bapa semasa memperkenalkan makanan pejal buat kali pertama. Anda harus tahu tujuan memperkenalkan makanan bukan untuk memaksa bayi makan, sebaliknya bagi mengembangkan deria rasa mereka.
3. Risau si kecil tak cukup makan
Normal untuk anak makan sedikit tetapi kerap. Namun sebagai ibu bapa, anda akan terfikir apabila anak susah makan, mereka tidak mendapat nutrisi yang mencukupi. Keadaan itu seterusnya menyebabkan mereka makan secara berlebihan.
4. Menyuapkan makanan kepada anak yang besar
Ada ibu bapa yang masih suka menyuap anak walaupun mereka sudah cukup besar dan mampu makan dengan sendiri. Ia secara tidak langsung membawa kepada punca makan berlebihan.
5. Tidak memahami keperluan anak susah makan
Apabila si kecil tidak mahu makan, anda akan memaksa kerana menganggap mereka tidak memahami keinginan dan keperluan pemakanan diri sendiri.
6. Memaksa anak susah makan dengan memperkenalkan makanan baharu
Paksaan biasa berlaku apabila ibu bapa memperkenalkan anak kepada buah-buahan, sayuran atau sebarang makanan baharu. Ini disebabkan anda berpendapat memberi makan secara berterusan akan membuatkan si kecil menyukai makanan tersebut.
7. Membandingkan dengan anak yang lain
Jika ada rakan atau sepupu si kecil yang seusia makan lebih banyak, anda merasakan anak juga perlu sebegitu, sekali gus memberi mereka makan secara paksa.
8. Memupuk tabiat baik
Ibu bapa sering beranggapan untuk memupuk tabiat pemakanan yang baik, anda perlu memaksa anak memakannya terutamanya jika makanan itu sihat.

Impak memaksa anak makan
Memberi makan secara paksa harus dielakkan kerana boleh mendatangkan kesan seperti:
Muntah-muntah. Apabila anda memaksa si kecil makan bertentangan dengan keinginannya, ia boleh menyebabkan mereka memuntahkan makanan tersebut kembali.
Benci terhadap makanan. Apabila si kecil tidak mahu makan tetapi tetap dipaksa, ia boleh menyebabkan mereka bukan sahaja tidak menyukai apa yang diberikan, bahkan membencinya.
Memaksa anak makan boleh membunuh selera. Kita akan makan apabila berasa lapar, begitu juga si kecil. Namun sebagai ibu bapa, kita meragui penilaian mereka dalam soal makan. Ini sekali gus menghilangkan selera mereka.
Emosi negatif. Anak boleh mengembangkan perasaan dan emosi negatif terhadap makanan, malahan kepada anda sebagai ibu bapa mereka.
Mewujudkan tabiat pemakanan tidak sihat. Anak mungkin akan mengembangkan tabiat pemakanan tidak sihat kerana keengganan makan makanan sihat.
Kurang kawalan terhadap tabiat pemakanan. Antara kesan paling teruk apabila dipaksa makan adalah mereka boleh hilang kawalan ke atas tabiat pemakanan mereka.
Gangguan pemakanan kesan memaksa anak makan. Apabila tiada kawalan ke atas apa yang dimakan, anak boleh mengalami gangguan pemakanan seperti anoreksia atau bulimia.
Isu kurang makan. Apabila si kecil membesar, mereka mungkin akan makan lebih sedikit daripada jumlah yang sepatutnya.
Seumur hidup tidak menyukai sesuatu makanan. Anak boleh mengembangkan rasa tidak suka kepada makanan sehingga dewasa.
Kawalan ibu bapa mewujudkan isu harga diri. Apabila dipaksa makan, anak boleh mengalami hilang kawalan ke atas kehidupan mereka dan menimbulkan rasa harga diri yang rendah.
Berhenti memaksa anak makan. Memaksa anak untuk mengambil sesuatu makanan boleh membawa kepada pelbagai masalah fizikal, emosi dan fisiologi. Jika anda kurang makan berbanding adik-beradiknya yang lain, tidak mahu makan dan lebih banyak bermain – ia adalah perkara normal.
Usah panik. Sebaliknya tunjukkan contoh teladan yang baik dalam soal pemakanan, biarkan anak menentukan masa dan pilihan makanan mereka.
Kredit: Hello Doktor

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Jangan Paksa Anak Makan! Jika Tidak Si Kecil Akan Terima KESAN Ini! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/jangan-paksa-anak-makan-jika-tidak-si-kecil-akan-terima-kesan-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Mendesak Anak Makan Banyak Ini Panduan Pemakanan Bayi 6 Bulan

Jangan Mendesak Anak Makan Banyak Ini Panduan Pemakanan Bayi 6 Bulan

papar berkaitan - pada 5/1/2022 - jumlah : 191 hits
Memang tak sabar bila anak dah mula masuk usia 6 bulan ini bermaksud anak sudah ready untuk makan Tapi sebelum suap anak makan mama papa perlu ambil tahu beberapa panduan tentang pemakanan si kecil Panduan persediaan makanan bayi 6 bulan 1 ...
Roti Dah Nak Expired Buat Je Roti Kok Guna 3 Bahan Berebut Anak Makan

Roti Dah Nak Expired Buat Je Roti Kok Guna 3 Bahan Berebut Anak Makan

papar berkaitan - pada 25/12/2021 - jumlah : 219 hits
Kalau roti tak habis dah nak expired tu boleh cuba buat resepi ni Ada orang panggil roti kok atau biskut roti Tak kisahlah apa namanya tapi sekali makan memang layan dan susah nak berhenti kunyah Anak anak bila sesekali makan menu yang lain...
Isu Penjagaan Anak Suhakam Jangan Dilema Antara Mahu Jaga Hak Kanak Kanak Atau Lgbt

Isu Penjagaan Anak Suhakam Jangan Dilema Antara Mahu Jaga Hak Kanak Kanak Atau Lgbt

papar berkaitan - pada 2/1/2022 - jumlah : 163 hits
Aminuddin Yahaya PEMBELA minta penjelasan kerajaan status anak angkat Sajat 1 PEMBELA merujuk kepada isu yang dibangkitkan oleh Persatuan Peguam Peguam Muslim Malaysia yang menyatakan kebimbangan mengenai status pengangkatan kanak kanak yan...
Hiburan Nia Ramadhani Mohon Hukuman Diringankan Fikir Anak Anak Kecil Di Rumah

Hiburan Nia Ramadhani Mohon Hukuman Diringankan Fikir Anak Anak Kecil Di Rumah

papar berkaitan - pada 31/12/2021 - jumlah : 229 hits
Selepas lima bulan menjalani rawatan pemulihan dadah pelakon Indonesia sensasi iaitu Nia Ramadhani dan suami Ardi Bakrie memohon agar pihak mahkamah meringankan hukuman Ketika perbicaraan berlangsung di Mahkamah Negeri Jakarta Pusat Nia yan...
Jangan Bergaul Dengan Orang Yang Suka Menipu Mencuri Dan Makan Rasuah

Jangan Bergaul Dengan Orang Yang Suka Menipu Mencuri Dan Makan Rasuah

papar berkaitan - pada 3/1/2022 - jumlah : 198 hits
DARI GROUP RAFIZI RAMLI KESAYANGAN RAMAIAl Quran adalah sumber petunjuk bagi manusia Petunjuk petunjuk Ilahi ini disampaikan dengan pelbagai cara Sebahagiannya secara langsung berbentuk perintah dan larangan Dan ada pula yang berbentuk tida...
Koleksi Resepi Ayam Untuk Bayi Tanpa Garam Gula Anak Tak Jemu Makan

Koleksi Resepi Ayam Untuk Bayi Tanpa Garam Gula Anak Tak Jemu Makan

papar berkaitan - pada 31/12/2021 - jumlah : 248 hits
Buat mama yang ada anak anak usia 8 bulan ke atas dah boleh cuba perkenalkan pelbagai makanan seimbang Ini penting untuk bagi anak rasa semua jenis makanan dan tak cerewet Sebenarnya banyak menu yang boleh dimasak untuk anak Kali ini dikong...
Kalau Ada Anak Kecil 6 Bulan Ke Atas Ambilah Vaksin Influenza Dr Sheikh Muszaphar Kongsi Kepentinganya

Kalau Ada Anak Kecil 6 Bulan Ke Atas Ambilah Vaksin Influenza Dr Sheikh Muszaphar Kongsi Kepentinganya

papar berkaitan - pada 7/1/2022 - jumlah : 205 hits
Angkasawan pertama negara Dato Dr Sheikh Muszaphar Shukor Al Masrie bin Sheikh Mustapha berkongsi tentang kepentingan mengambil vaksin influenza kepada pengikutnya di Instagram Menurutnya golongan yang berisiko amat digalakkan mengambil vak...
Roti Ada Kulat Buang Terus Kalau Makan Anak Boleh Demam Panas

Roti Ada Kulat Buang Terus Kalau Makan Anak Boleh Demam Panas

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 185 hits
Roti yang dibeli kemudian tidak dihabiskan sebelum tarikh luput adalah perkara biasa Biasanya sehari dua selepas tarikh luput permukaan roti masih elok dan boleh dimakan Tetapi ada juga keadaan di mana permukaannya sudah mula ditumbuhi kula...
Beli Set Pinggan Jangan Simpan Rai Suami Anak Bukan Tunggu Tetamu Baru Guna

Beli Set Pinggan Jangan Simpan Rai Suami Anak Bukan Tunggu Tetamu Baru Guna

papar berkaitan - pada 5/1/2022 - jumlah : 237 hits
Lumrah orang perempuan memang suka beli tapi sayang nak guna Bila suami tanya kenapa tak guna barang yang dibeli tu Jawapannya yang lama elok lagi sayanglah nak guna yang baru Bukan saja pinggan mangkuk kasut beg tangan baju atau apa saja m...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Terkahwin Adik Beradik Sendiri Tanpa Sengaja Apa Status Anak Sumbang Mahram

6 Ciri Harimau Jadian

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan