Kalau Ada Anak Kecil 6 Bulan Ke Atas Ambilah Vaksin Influenza Dr Sheikh Muszaphar Kongsi Kepentinganya


Angkasawan pertama negara, Dato’ Dr. Sheikh Muszaphar Shukor Al Masrie bin Sheikh Mustapha berkongsi tentang kepentingan mengambil vaksin influenza kepada pengikutnya di Instagram.
Menurutnya, golongan yang berisiko amat digalakkan mengambil vaksin Influenza sebagai perlindungan lebih-lebih lagi di musim pandemik ini.

Beliau turut berkongsi video gelagat anak kembarnya mengambil suntikan vaksin Influenza.
Vaksin Influenza

Penting sangat vaksin Influenza buat anak anak tersayang. Lebih lebih lagi masa pandemik ni.
Sangat disyorkan!

Golongan yang perlu ambil vaksin Influenza?
1. Bayi 6 bulan ke atas
2. 2 dos perlu diambil untuk kanak-kanak bawah 9 tahun
3. Selang 1 bulan diantara 2 suntikan
4. Lebih baik diambil setiap tahun bagi golongan yang berisiko
5. Menghalang anda daripada dijangkiti Selsema Biasa tetapi bukan Covid-19.

Walaupun anda mendapat vaksin Influenza tahun lepas, anda mungkin memerlukan dos baharu kerana virus itu berubah.
Itulah sebabnya vaksin dikemas kini setiap tahun untuk memasukkan jenis virus yang paling terkini.

Just Sharing
PS – Our kids rarely get sick . Alhamdulillah
Menurut infosihat.gov, Influenza merupakan penyakit yang disebabkan oleh virus influenza yang menjangkiti salur pernafasan. Ia boleh menyebabkan gejala jangkitan yang ringan mahupun serius. Dalam keadaan tertentu, ia boleh mengancam nyawa individu yang dijangkiti.
Bagi negara-negara yang beriklim sederhana, kejadian wabak kerap kali berlaku semasa musim sejuk manakala bagi negara-negara tropika di sepanjang garisan Khatulistiwa (termasuk Malaysia), kejadian wabak berlaku sepanjang tahun tanpa mengikut musim yang tertentu.

Apakah Gejala Influenza?
Secara kebiasaannya, gejala influenza bermula 1 atau 2 hari selepas dijangkiti, dan ianya meliputi :
Demam Selesema Sakit tekak Batuk Sakit kepala Sakit badan Sukar bernafas Cirit birit dan sakit perut (khususnya dikalangan kanak-kanak)
Kerap kali jangkitan virus influenza sekadar menyebabkan gejala jangkitan yang ringan pada kebanyakan orang yang mempunyai tahap immuniti badan yang baik.
Bagaimana Cara Penularan Influenza?
Influenza merebak dari seorang individu yang dijangkiti kepada seorang individu yang lain melalui titisan salur pernafasan (respiratory droplets) apabila bercakap, batuk atau bersin. Titisan ini boleh mencemari permukaan dan menyebabkan jangkitan kepada individu yang menyentuh permukaan tersebut.
Siapakah yang Berisiko Tinggi Mendapat Influenza?
Kanak-kanak berumur kurang dari 5 tahun Wanita hamil Warga emas berumur 65 tahun dan ke atas Individu dengan penyakit kronik (kencing manis, darah tinggi, asma, dan lain-lain) Individu obes Individu yang mempunyai daya ketahanan badan yang rendah (seperti pesakit kanser, penghidap HIV, pesakit yang menjalani rawatan kemoterapi, dan lain-lain.) Adakah Terdapat Rawatan yang Khusus bagi Influenza?
Secara amnya, terdapat rawatan yang berkesan bagi merawat jangkitan influenza, dimana salah satu dari pilihan rawatan adalah dengan menggunakan ubat anti-viral; iaitu tertakluk kepada hasil pemeriksaan yang dijalankan oleh Pegawai Perubatan yang merawat. Rawatan segera adalah amat penting bagi mengelakkan komplikasi penyakit.

Bagaimanakah Cara Mencegah Influenza?
Cara yang terbaik untuk mencegah jangkitan influenza adalah dengan mendapatkan vaksinasi secara tahunan bagi individu yang berumur 6 bulan dan ke atas di kebanyakan fasiliti kesihatan swasta.
Selain dari mendapatkan vaksin influenza, lain-lain langkah pencegahan yang boleh diamalkan adalah seperti berikut:
Amalkan tahap kebersihan diri yang tinggi seperti kerap membasuh tangan dengan menggunakan air dan sabun atau hand sanitizer; Amalkan adab batuk yang baik dengan menutup mulut dan hidung apabila batuk atau bersin, sama ada dengan menggunakan tisu atau penutup mulut dan hidung (face mask); Buang tisu atau penutup mulut dan hidung (face mask) ke dalam tong sampah bertutup sejurus selepas ianya digunakan; Jarakkan diri dari individu yang bergejala, sekurang-kurangnya dalam jarak 1 meter; Rehat di rumah dan elakkan mengunjungi tempat tumpuan ramai jika bergejala. Sekiranya perlu ke tempat awam, gunakan penutup mulut dan hidung (face mask). Mengapakah Vaksin Influenza Perlu diambil Secara Tahunan?
Vaksin influenza perlu diambil secara tahunan kerana formulasi vaksin influenza perlu dikemaskini berdasarkan saranan yang dikeluarkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) bagi memastikan kandungannya sepadan dengan virus influenza yang diunjurkan menular pada setiap musim. Ini disebabkan oleh perubahan yang berlaku pada struktur virus influenza secara berterusan dan proses ini dikenali sebagai antigenic drift.
Kredit: drsheikhmuszaphar, infosihat.gov
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post “Kalau Ada Anak Kecil, 6 Bulan Ke Atas Ambilah Vaksin Influenza” Dr. Sheikh Muszaphar Kongsi Kepentinganya appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kalau-ada-anak-kecil-6-bulan-ke-atas-ambilah-vaksin-influenza-dr-sheikh-muszaphar-kongsi-kepentinganya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Salah Sikit Baby Mesti Terjaga Balik Dr Sheikh Muszaphar Kongsi Tip Untuk Daddy Tidurkan Anak

Salah Sikit Baby Mesti Terjaga Balik Dr Sheikh Muszaphar Kongsi Tip Untuk Daddy Tidurkan Anak

papar berkaitan - pada 6/1/2022 - jumlah : 148 hits
Selain masalah anak sakit menidurkan anak juga begitu menguji kesabaran mak ayah Ada waktunya anak begitu mudah untuk tidur namun sebalik ada waktu yang begitu memenatnya sehingga dua jam pun anak mata masih celik Sukar Dato Dr Sheikh Musza...
Masa Anak Kecil Bagilah Kebebasan Bermain Otak Lebih Pickup Fokus Bagus

Masa Anak Kecil Bagilah Kebebasan Bermain Otak Lebih Pickup Fokus Bagus

papar berkaitan - pada 11/1/2022 - jumlah : 152 hits
Selalu kita dengar orang cakap biarkan anak bermain sepuas puasnya dulu dan kecapi kebahagiaan masa kecilnya Apabila anak dah besar nikmat ini dah tak dapat di ulang kembali dan akan berlalu begitu saja Rugi sangat kan Namun dek kerana pere...
Perkenalkan Muhammad Leslar Rizky Billar Lesti Kejora Kongsi Wajah Nama Anak Comel

Perkenalkan Muhammad Leslar Rizky Billar Lesti Kejora Kongsi Wajah Nama Anak Comel

papar berkaitan - pada 11/1/2022 - jumlah : 233 hits
Pasangan selebriti popular Indonesia Lesti Kejora dan suaminya Rizky Billar akhirnya tampil mendedahkan wajah dan nama bayi tersayang mereka kepada umum selepas dua minggu kelahirannya Selamat dilahirkan pada usianya 34 minggu bayi kesayang...
Ganjar Optimalkan Mobil Vaksin Untuk Vaksinasi Anak Jalanan

Ganjar Optimalkan Mobil Vaksin Untuk Vaksinasi Anak Jalanan

papar berkaitan - pada 27/12/2021 - jumlah : 176 hits
Ada 2 juta anak yang menjadi target vaksinasi Jika vaksin cukup maka menurutnya tidak butuh waktu lama untuk menyelesaikannya
Anak Lapar Tak Ingat Nak Main Tolak Gajet Mia Ahmad Kongsi Tip Bawa Anak Keluar Makan

Anak Lapar Tak Ingat Nak Main Tolak Gajet Mia Ahmad Kongsi Tip Bawa Anak Keluar Makan

papar berkaitan - pada 27/12/2021 - jumlah : 294 hits
Setiap kali bawa anak keluar makan cabaran bermula bila mana anak tidak mahu duduk diam Ada nak bergerak ke sana sini ada juga yang melompat lompat Sudahnya gajet juga jadi pilihan Namun bagi Mia Ahmad dia selesa melakukan pelbagai aktiviti...
Anak Kecil Selesema Batuk Alternatifnya Tumbuk Kunyit Hidup Campur Minyak

Anak Kecil Selesema Batuk Alternatifnya Tumbuk Kunyit Hidup Campur Minyak

papar berkaitan - pada 12/1/2022 - jumlah : 165 hits
Batuk atau selesema bukan sahaja menyebabkan anak anak tidak selesa sepanjang hari malah kadang kadang boleh mengganggu tidur Disebabkan ketidakselesaan anak rutin ibu bapa pun berubah Ini kerana anak anak kecil akan merengek tambah lagi an...
Catriona Ross Mahu Anak Menteri Kesihatan Diberi Suntikan Vaksin Covid 19 Disiarkan Secara Live

Catriona Ross Mahu Anak Menteri Kesihatan Diberi Suntikan Vaksin Covid 19 Disiarkan Secara Live

papar berkaitan - pada 11/1/2022 - jumlah : 161 hits
Khamis 6 Januari 2022 Astro Awani melaporkan Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin mengumumkan kanak kanak berusia lima hingga 11 tahun bakal menerima vaksin Pfizer BioNTech tidak lama lagi selepas Kementerian Kesihatan mendapat kelulusan dar...
Anak Pertama Baru Berusia Lima Bulan Isteri Opick Hamil Lagi Cahaya Mata Kedua

Anak Pertama Baru Berusia Lima Bulan Isteri Opick Hamil Lagi Cahaya Mata Kedua

papar berkaitan - pada 2/1/2022 - jumlah : 328 hits
Anak pertama baru berusia lima bulan isteri Opick hamil lagi cahaya mata keduaSource https www mstar com my spotlight bintang global 2022 01 02 anak pertama baru berusia lima bulan isteri opick hamil lagi cahaya mata kedua Anak pertama baru...
Anak Masuk 3 Tahun Elfira Kongsi Pengalaman Jaga Anak Tanpa Pembantu Rumah

Anak Masuk 3 Tahun Elfira Kongsi Pengalaman Jaga Anak Tanpa Pembantu Rumah

papar berkaitan - pada 11/1/2022 - jumlah : 244 hits
Pelakon Elfira Loy mengimbau kenangan membesarkan anak sulungnya Muhamad Rayyan Khalaf selama tiga tahun dan pengalaman tersebut di kongsi bersama peminat di laman Instagramnya Menurutnya dia seakan tidak percaya bahawa dia mampu menjaga se...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Doktor Kongsi Tip Cepatkan Proses Bersalin Elok Buat Bila Dah Hujung Hujung Kehamilan