Jangan Mengeluh Allah Akan Beri Lebih Dari Kita Jangka


Jangan Mengeluh! Allah Akan Beri Lebih Dari Kita Jangka. Ia tentang perasaan yang lahir dari hati yang tiada siapa pun yang akan faham melainkan kamu. Sebab mengapa kita boleh jatuh cinta dan menyukai seseorang juga muncul dalam pelbagai sebab. Namun, percaya atau tidak sebab itu hanyalah mainan emosi yang kamu seorang sahaja rasainya.
Merupakan 1 Perkara Yang Pasti
Sebagai REMAJA, jatuh cinta merupakan satu perkara yang pasti berlaku dalam hidup setiap orang. Itu perkara nomral, lumrah kita sebagai manusia yang ingin mencintai dan mencintai. Hati akan jatuh cinta dan terpaut pada siapa saja meskipun orang yang kamu sukai itu hatinya memilih orang lain. Inilah peritnya bila cinta bertepuk sebelah tangan. Bila sedar perkara ini berlaku, kamu move on cepat-cepat. Jangan hukum diri sendiri di atas satu perkara yang sia-sia seperti ini.
JANGAN BUANG MASA MENGEJARNYA
Jika sudah jelas dia tidak suka pada kamu tak perlu lagi kamu beriya-iya mengejarnya. Sudah tiba masanya untuk kamu kuburkan sahaja perasaan itu dan buang jauh-jauh. Tumpukan perhatian kepada perkara lain dahulu. Ya, ia memeritkan namun perlahan-lahan kamu akan menerimanya.
JANGAN MERENDAHKAN MARUAH DIRI
Si dia terang-terangan menyukai orang lain tetapi kawan-kawan kamu semua mengetahui kamu menggilainya. Janganlah merendahkan diri sendiri semata-mata orang yang langsung tak menyayangi kamu. Sedarlah bahawa masih ramai orang di luar sana yang sayang pada kamu.
Ramai Yang TAK TAHU! Berd0sa Besar Suami Beri Nafkah Begini Pada Isteri.
Ramai Yang TAK TAHU! Berd0sa Besar Suami Beri Nafkah Begini Pada Isteri. AGAMAian nafkah kepada isteri adalah tanggungjawab suami seperti yang telah ditetapkan oleh Islam. Suami perlu menyediakan nafkah zahir dan batin secukupnya mengikut kemampuan suami.
TURUTAN NAFKAH SUAMI
1. Dalam pemberian nafkah, seorang suami hendaklah mendahulukan isteri dan anak-anak dari orang lain (termasuk ibu-bapa).
Turutan nafkah adalah seperti berikut;
Diri sendiri, Isteri, Anak, Bapa, Ibu, Cucu, Datuk, Saudara, Ahli-ahli keluarga berikutnya.
Turutan ini adalah berdasarkan hadis Rasulullah s.a.w. yang menegaskan; “Mulailah dengan diri kamu, bersedekahlah kepada diri kamu. Jika ada lebihan, maka untuk isteri kamu. Jika ada lebihan, maka untuk ahli keluarga kamu. Jika ada lebihan lagi, maka untuk begini dan begini; yakni untuk orang di hadapan kamu, di kanan dan kiri kamu” (Riwayat Imam Muslim dan an-Nasai dari Jabir r.a.. al-Jami’ as-Saghier, hadis no. 46).
Berkata Imam an-Nawawi mengulas hadis ini; di antara kesimpulan dari hadis ini ialah; hendaklah pemberian nafkah dimulakan mengikut tertib yang tersebut (dalam hadis). (Syarah Soheh Muslim, juz 7, Kitab az-Zakah, bab al-Ibtida’ Fi an-Nafaqah Bin-Nafsi Tsumma Ahlihi Tsumma al-Qarabah).
ISTERI KAYA DAN BERADA? INI SUAMI PERLU LAKUKAN.
Perlu disebut juga di sini bahawa nafkah untuk isteri wajib diberikan oleh suami sekalipun isteri kaya dan berada. Suami yang gagal memberi nafkah sewajarnya kepada isterinya -mengikut kemampuannya- ia dianggap berhutang dengan isterinya kecualilah jika isteri menggugurkan haknya dengan kerelaannya sendiri. Begitu juga, isteri boleh menuntut fasakh di atas kegagalan suaminya memberi nafkah.
BERI NAFKAH PADA ORANG LAIN
Adapun nafkah kepada orang lain selain isteri, ia tidak wajib melainkan apabila memenuhi dua syarat;
a) Mereka adalah miskin, tidak memiliki harta dan tidak mempunyai sumber pendapatan. Jika mereka mempunyai harta atau memiliki sumber pendapatan sendiri, tidaklah wajib lagi ia menyara mereka. Namun digalakkan ia meneruskan pemberiannya kepada mereka untuk mengekal kasih sayang dan silaturrahim.
b) Ia mempunyai kemampuan untuk menanggung mereka; sama ada dengan hartanya atau dengan sumber pendapatannya. Kemampuan ini merangkumi kos saraan untuk diri sendiri dan isteri. Jika ada lebihan (setelah ditolak keperluan diri dan isteri), barulah ia wajib menyara ahli-ahli keluarga yang lain.
Merujuk kepada soalan di atas, tidak harus suami mengabaikan nafkah kepada isteri dan anak-anak dengan alasan ingin membantu ibu-bapa di kampung kerana menafkahi isteri dan anak-anak adalah wajib. Jika benar ibu-bapa memerlukan nafkah darinya, ia hendaklah menafkahi mereka tanpa mengabaikan isteri dan anak-anak. Itupun jika ia mampu menampung semua mereka. Jika tidak, hendaklah ia mendahulukan isteri dan anak-anak. Wallahu a’lam.
Sumber : Sahabat Mahkamah Syariah
The post Jangan Mengeluh! Allah Akan Beri Lebih Dari Kita Jangka appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/jangan-mengeluh-allah-akan-beri-lebih-dari-kita-jangka/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hikmah Utama Korang Perolehi Selepas Putus Cinta Jangan Besedih Allah Akan Gantikan Yang Lebih Baik

Hikmah Utama Korang Perolehi Selepas Putus Cinta Jangan Besedih Allah Akan Gantikan Yang Lebih Baik

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 511 hits
Hikmah Utama Korang Perolehi Selepas Putus Cinta Mungkin setiap orang akan melaluinya Berdepan dengan satu rasa yang tidak seronok dan cukup menyedihkan hati sendiri Siapa mahu berdepan dengan putus cinta Kisah patah hati yang sering kita d...
Masya Allah Tulisan Allah Pada Kubur Tamadun Viking Hasil Siasatan Saintis Lebih Mengejutkan Lagi

Masya Allah Tulisan Allah Pada Kubur Tamadun Viking Hasil Siasatan Saintis Lebih Mengejutkan Lagi

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 261 hits
Islam By rencah7 Tulisan ALLAH Pada Kubur Tamadun Viking Hasil Siasatan Saintis Lebih MENGEJUTKAN Lagi Khalifah Mail Online Sekumpulan ahli sejarah Sweden terkejut apabila menemui tulisan Allah dalam satu kubur tamadun Viking usia ribuan ta...
Elak Sebut No Atau Jangan Bila Larang Anak Buat Sesuatu Guna 6 Ayat Ganti Lebih Positif

Elak Sebut No Atau Jangan Bila Larang Anak Buat Sesuatu Guna 6 Ayat Ganti Lebih Positif

papar berkaitan - pada 13/12/2018 - jumlah : 430 hits
Bila ada anak kecil perkataan wajib yang kita selalu sebut adalah No atau Jangan Bukan apa kalau budak tu nak buat benda yang bahaya mestilah mak bapa automatik akan larang dengan perkataan Jangan atau No Tapi ramai pakar psikologi anak cak...
Lenguhnya Nak Pegang Bila Bayi Suka Melompat Mama Papa Jangan Mengeluh Sebab Ia Perkembangan Yang Baik

Lenguhnya Nak Pegang Bila Bayi Suka Melompat Mama Papa Jangan Mengeluh Sebab Ia Perkembangan Yang Baik

papar berkaitan - pada 29/11/2018 - jumlah : 386 hits
Lenguh tangan dan penat memegang bayi bila dia mula melompat lompat Ya hampir semua ibu bapa akan menghadapi fasa ini Tapi kalau tahu faedahnya mama papa tidak akan mengeluh Perkembangan fizikal bayi memang sangat pesat dan pantas Tidak sek...
Rezeki Allah Ada Dimana Mana Kalau Berusaha Jangan Putus Asa

Rezeki Allah Ada Dimana Mana Kalau Berusaha Jangan Putus Asa

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 404 hits
Rezeki Allah Ada Dimana mana Kalau Berusaha Jangan Putus Asa Sejak dari kecil lagi kita sudah dididik untuk menyimpan wang iaitu menabung Ianya tidaklah begitu sukar untuk dilakukan sewaktu kecil dahulu kerana ada kalanya apa yang kita ingi...
Jangan Bermain Telefon Dalam Jangka Masa Lama Lelaki Ini Lumpuh Selepas Baring Main Telefon 3 Jam Setiap Hari

Jangan Bermain Telefon Dalam Jangka Masa Lama Lelaki Ini Lumpuh Selepas Baring Main Telefon 3 Jam Setiap Hari

papar berkaitan - pada 28/11/2018 - jumlah : 388 hits
Dunia hari ini semua orang boleh dikatakan bergantung kepada gadget semata mata seperti telefon dan internet untuk membuat berbagai aktiviti dan rutin harian mereka Dengan perkembangan teknologi terkini dan seiring dengan kemajuan semasa ma...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Meneladani 3 Nilai Semangat Ki Hajar Dewantara Sebagai Bapak Pendidikan Indonesia

Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Pertahan Keharmonian Bagi Mengukuhkan Ekonomi Negara Mohamad Sabu

Jangan Nanti Plot Twist Didakwa Ambil Barang Terlarang Sarah Yasmine Tak Takut Buat Ujian Air Kencing