Rezeki Allah Ada Dimana Mana Kalau Berusaha Jangan Putus Asa


“Rezeki Allah Ada Dimana-mana Kalau Berusaha,” Jangan Putus Asa! Sejak dari kecil lagi, kita sudah dididik untuk menyimpan wang, iaitu menabung. Ianya tidaklah begitu sukar untuk dilakukan sewaktu kecil dahulu, kerana ada kalanya apa yang kita inginkan sudah dibeli oleh ibu dan bapa, jadi duit simpanan di dalam tabung tidak akan diusik.
Namun begitu, sikap menabung kian merudum, dikala diri makin membesar. Ini berlaku, mungkin disebabkan kita sudah mengetahui nilai wang itu sendiri, dan ada keinginan yang perlu ditunaikan. Oleh sebab inilah, ramai di antara kita yang gemar berbelanja, tetapi tiada simpanan yang kukuh.
Tiada Simpanan Kukuh
Atas faktor ini, kami ingin kongsikan, satu penulisan dari saudara Syafiq Mustafa, mengenai kebaikan yang diperolehi daripada sifat menabung, jom kita baca apa yang cuba disampaikan.
Kebaikan menabung
 
Sumber: Syafiq Mustafa
Rezeki Buat Keluarga Makin Sempit. Ustaz Ebit Lew Jelaskan Sebabnya! Ketua keluarga iaitu seorang suami tanggungjawabnya bukan kepada isteri dan anak-anak tetapi ibu bapanya. Jika suami merasakan rezeki makin menyempit iaitu sentiasa tak cukup tentu ada yang tak kena dalam kehidupan.
Perkongsian ustaz Ebit Lew sungguh menyentuh hati untuk kita renung-renungkan diri. Moga kisah ini dijadikan ikhtibar untuk muhasabah diri.
Semasa cuci kereta tadi jumpa seorang abang muka serabut dan masam. Saya salam dengannya dan kata apa khabar? Selalu cuci kereta di sini ke? Yer selalu cuci di sini sebab bersih.
Begitulah iman cara nak bersihkan dan gilapkannya dengan puji Allah. Cakap kalimah. Dialah Allah. Dialah tuhan yang buat segalanya. Allah maha kaya. Allah Sayang kita banyak nikmat dia beri. Hanya Allah yang berkuasa. Semua makhluk langsung tiada kuasa.
Terus dia mencelah. Saya sedih sebab ada masalah hutang yang terlalu banyak. Saya ada buat beberapa personal loan. Dua-dua dah kena bayar. Dah lebih tarikh. Macam -macam saya kena nanti. Mak ayah dan isteri saya dah marah dan kami asyik bergaduh.
Tak tahu nak buat macam mana. Ada nasihat ke ustaz?
Jika abang jumpa saya awal mungkin saya akan nasihatkan jangan buat personal loan dengan sesiapa pun termasuk bank. Saya ada 3 soalan jer untuk abang. Jika abang jawab 3 ini insyaAllah segalanya akan jadi mudah dan Allah mudahkan segala urusan hutang tu.
Pertama abang solat awal waktu tak? Allah jika sebab tu. Saya memang jarang sangat solat. Kadang-kadang jer solat. Tapi sebenarnya dah lama juga tak solat. Jika abang jaga solat Allah akan jaga abang.
Kedua bagaimana layanan abang pada orang tua dan isteri ? Mak ayah ada. Tapi jarang ziarah.. Isteri pun selalu kena marah dan kena tengking. Kami selalu bergaduh.
Jaga Ibu Bapa
Sebenarnya jika abang jaga ibubapa dan isteri dengan baik. Allah akan berkatkan rezeki kita. Sentiasa niat bekerja untuk bahagiakan hati mereka. Sikit pun tak nak susahkan mereka. Jaga isteri dengan baik. Rezeki bertambah. Pengalaman semua kawan saya, jika mereka setia dan baik dengan isteri rezeki bertambah. Jika mereka sakiti hati ibubapa atau isteri. Rezeki yang dah ditangan pun hilang. Dah nak masuk mulut pun keluar semula.
Ketiga suka beri duit pada mak ayah dan isteri. Beri mereka duit belanja. Walau sedikit. Saya pernah ada hutang 20ribu. Tak tahu nak bayar macam mana. Saya ada sedikit duit 2 ribu jer saya selesaikan semua hutang isteri dulu. Minggu depan Allah hantar jalan selesaikan hutang saya rm20k. Sebenarnya saya tak sangka secepat itu Allah buka jalan.
Pernah juga saya terlalu sempit dan anak-anak sakit yang buat saya betul-betul menangis. Saya ada duit sikit. Saya cepat-cepat pergi rumah mak ayah bagi duit sikit dan kata mak ayah tolong doakan. Mereka tolak duit saya. Ebit lagi perlukan duit ni. Kata saya mak…ayah…tolong terima sebab bila mak ayah terima dengan gembira. Allah sayang ebit. Bila Allah sayang tak ada lagi perkara perlu risau. Lepas tu Allah selesaikan masalah dan sakit. Lagi kita pemurah pada ahli keluarga. Lagi murah rezeki kita. Jika pada isteri dan ibubapa kedekut bagaimana rezeki nak datang lagi. Kita diberi rezeki mengikut ramainya tanggungan kita. Nampak besar beban tapi sebenarnya Allah nak bagi rezeki lebih. Payah nak faham. Tapi itulah iman. Itulah hakikat yang sedang terjadi dan sentiasa terjadi.
Dia terus sebak. Dan kata saya dah lama tak buat semua tu. Saya keras hati. Ya Allah.
Cubalah abang buat 7hari baki Ramadhan ni. Bila dia datangkan masalah yang buat kita hilang cerdik dan rasa betul-betul bodoh. Begitulah bila dia selesaikan kita sampai terlupa kita pernah ada masalah. Mintalah pada dia. Dia cuma sayang kita dan nak betulkan hidup kita. Supaya kita tak hanyut. Dialah Allah yang sedang menyaksikan kita semua. Lailatulqadar lebih baik dari seribu bulan. Semua doa dimakbulkan. Buatlah 3 perkara tadi. Pasti Allah mudahkan buat abang.
Sumber: Ebit lew
The post “Rezeki Allah Ada Dimana-mana Kalau Berusaha,” Jangan Putus Asa! appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/rezeki-allah-ada-dimana-mana-kalau-berusaha-jangan-putus-asa/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kunci Allah Nak Bagi Rezeki Suami Jangan Sakiti Isteri Anak Anak Kerana Doa Mereka Ajaib

Kunci Allah Nak Bagi Rezeki Suami Jangan Sakiti Isteri Anak Anak Kerana Doa Mereka Ajaib

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 477 hits
Kunci Allah Nak Bagi Rezeki Suami Jangan Sakiti Isteri Anak Anak Kerana Doa Mereka Ajaib Jika anda tergolong di kalangan suami yang sering kesempitan hidup dikelilingi hutang dan rezeki seolah olah tersekat cuba renung renungkan diri anda A...
Jangan Mengeluh Allah Akan Beri Lebih Dari Kita Jangka

Jangan Mengeluh Allah Akan Beri Lebih Dari Kita Jangka

papar berkaitan - pada 8/12/2018 - jumlah : 302 hits
Jangan Mengeluh Allah Akan Beri Lebih Dari Kita Jangka Ia tentang perasaan yang lahir dari hati yang tiada siapa pun yang akan faham melainkan kamu Sebab mengapa kita boleh jatuh cinta dan menyukai seseorang juga muncul dalam pelbagai sebab...
Rezeki Allah Luas

Rezeki Allah Luas

papar berkaitan - pada 17/12/2018 - jumlah : 340 hits
Bilo kito kelaka mengenai rezeki kebanyakan kito pasti akan berfikir bahawa rezeki yo duit dan duit yo rezeki Mun sik duit mesti wang atau money Sik samo kah duit ngan wang Tapi hakikat sebenar rezeki bukanlah duit semato mato atau seteling...
Pengalaman Perit Politik Di Tempat Kerja Percaya Pada Rezeki Allah

Pengalaman Perit Politik Di Tempat Kerja Percaya Pada Rezeki Allah

papar berkaitan - pada 7/12/2018 - jumlah : 453 hits
Saya menulis artikel ini untuk berkongsi pengalaman sendiri terhadap rezeki yang Allah sebut di dalam Al Quran sebagai diantara janji Allah yang pasti Mungkin ada dikalangan kita manusia yang tidak yakin dengan rezeki yang telah Allah janji...
Ini Cara Untuk Tuntut Duit Yang Ditipu Oleh Peniaga Online Jangan Bagi Muka

Ini Cara Untuk Tuntut Duit Yang Ditipu Oleh Peniaga Online Jangan Bagi Muka

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 2118 hits
Ini Cara Untuk Tuntut Duit Yang Ditipu Oleh Peniaga Online Jangan Bagi Muka Penipuan dan peniaga online memang tak dapat dipisahkan Ya bukan semua tetapi memang banyak penipuan yang dilakukan melalui online kerana ianya cara yang paling mud...
Tolong Jangan Paksa Saya Takkan Kongsi Ardell Aryana

Tolong Jangan Paksa Saya Takkan Kongsi Ardell Aryana

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 1071 hits
Tolong jangan paksa saya kerana perkara ini terlalu peribadi untuk dikongsi Saya juga tidak mahu dikatakan sengaja meraih simpati ramai kata pelakon Ardell Aryana Sejak pertengahan tahun ini keadaan kesihatan Ardell 28 hangat diperbualkan a...
Ibu Hamil Lagi Awal Buka Buku Pink Lagi Baik Jangan Anggap Leceh Tapi Fikir Untuk Diri Anak

Ibu Hamil Lagi Awal Buka Buku Pink Lagi Baik Jangan Anggap Leceh Tapi Fikir Untuk Diri Anak

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 547 hits
Masih ada lagi ibu yang baru disahkan hamil seolah olah tak berapa kisah nak buka buku pink awal sebagai persediaan untuk buat pemeriksaan doktor ikut prosedur Alasannya kandungan masih baru malas nak menunggu lama di klinik dan sebagainya ...
039 Jangan Bagi Harimau Malaya Sepakan Percuma 039

039 Jangan Bagi Harimau Malaya Sepakan Percuma 039

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 224 hits
KUALA LUMPUR Maruah Vietnam nyata tercalar kerana membenarkan Malaysia mengikat kedudukan menjadi 2 2 selepas mendahului dengan dua gol pada aksi final pertama Piala AFF 2018 di Stadium Nasional Bukit Jalil malam tadi Skuad Harimau Malaya m...
Catatan Hujung Minggu

Economists Tout Entrepreneurship As Panacea For Poverty

Perlis Darul Kopi Ada 100 Port Untuk Ngopi Di Perlis

Teroka Pemikiran Baharu Bina Ekosistem Teknologi Ai

Pendapat Pelabur Asing Kerajaan Melayu Kerajaan Korup

Maksud All Eyes On Rafah

Cita Cita Mahasiswi Ini Bikin Ulama Al Azhar Takjub

Savour Malaysia Tour Packages Provided By Malaysian Aviation Group



Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra


Chonggu Experimental School By Bau Brearley Architects Urbanists In Shanghai China

Wang Ehsan Ke T Ganu Kelantan Tanda Kerajaan Madani Adil

Beraninya Kata Saya Pernah Bercinta Dengan Aliff Didi Astillah

Macc Proposes Criminal Charges In Case Involving Perlis Mb S Son

No Talks About Opening Uitm To Non Bumi Students Says Zambry

Singapore S New Pm Takes Office Pledging To Lead In His Own Way