Jangan Marahkan Anak Buat Perangai Itu Nakal Mungkin Dia Hanya Nak Perhatian Kita


Apabila kita terlalu sibuk dengan kerja harian, tidak dapat dinafikan kita akan terleka dan kurang memberi perhatian kepada anak-anak. Ini menyebabkan mereka mula ‘panjang akal’ untuk melakukan perkara-perkara yang akan membuatkan kita fokus sebentar pada anak.
Tetapi ada masanya perlakuan anak untuk mendapatkan perhatian itu akan menyebabkan kita naik angin dan mula marahkan mereka. Kasihan anak-anak kan?
Dr Ahmad Luqman Bukhari mengatakan, untuk berhadapan dengan anak yang sedang ‘buat perangai’ ini adalah dengan memeluk mereka. Di dalam perkongsiannya itu, Dr Luqman memberitahu bahawa pelukan dapat meredakan tantrum anak.
Anak Tantrum, Ibu Ayah Mengamuk! Takutnya bila tengok ada parent yang tiba-tiba naik hantu sama bila anak meragam dan mengamuk tak tentu hala.
Bukan Nakal, Anak Cuma Mahukan Perhatian Selalunya budak jadi macam tu bukan sebab dia orang nakal. Tapi hati mereka rasa kurang kasih sayang, tak dapat cukup perhatian. Cuma yang sedihnya dia tak pandai nak ekspresikan perasaan tu dalam bentuk perkataan.
Sumber foto: www.freepik.com Itu yang kita nampak kelakuan dia pelik-pelik. Semata-mata nak tarik balik perhatian parent pada dia.
Nampak Anak Buat Hal, Terus PELUK Seikhlas Hati Patutnya bila berlaku keadaan tu, kena segera rawat balik luka kat hati anak tu. Ubat paling efektif, kita cepat-cepat peluk dan cium anak seikhlas hati. Tunjukkan yang kita sebenarnya prihatin.
Dengan pelukan tu, bonding antara parent dan anak jadi menguat balik sebab masa tu badan akan keluarkan hormon oxytocin dan dopamine. Hormon-hormon ni lah yang rangsang kita semua kembali rasa tenang dan gembira.
Baca Juga:
“Power Kaki Mak-Mak Ni.” Adira Kongsi Video Ambil Remote Guna Kaki, Ramai Ibu Boleh Relate!
Cara Rasulullah SAW Tunjuk Rasa Sayang Memang Amazing, Jadi Contoh Untuk Para Ayah!
Memang Lasak Tapi Hati Anak Lelaki Ni Lembut. Pandai ‘Tackle’, Mudah Dengar Kata
Ada Ikatan Kuat, Anak Senang Dengar Kata Dan yang paling best, biasanya anak yang ada ikatan kuat dengan parent mudah sangat nak dengar nasihat dan teguran. Sebab tu anak yang rapat dengan orang tuanya kita boleh nampak motivasi dalam diri mereka sangat hebat!
Sumber foto: www.freepik.com Saya selalu pesan pada isteri. Kita mesti biasakan tabiat peluk dan cium anak-anak masa mereka kecil lagi. Supaya anak-anak tak rasa janggal nak tunjukkan rasa sayang pada kita bila dia orang dah makin dewasa nanti.
Mudah-mudahan.
#notaDrALB
Sebenarnya anak-anak tidak tahu cara untuk meluahkan perasaan mereka. Perasan atau tidak, kadang-kadang bila mereka ajak kita bersembang, kita pula sibuk dengan hal lain? Biasanya yang menjadi ‘musuh ketat’ anak adalah handphone! Sibuk sangat kita dengan handphone sehinggakan anak bercakap pun kita tak peduli. Bila anak tantrum tak dilayan, kita marahkan mereka.
Sumber foto: www.freepik.com Artikel Menarik:  [“Terima Kasih Sabar Dengan Bonda.” Luahan Hati Faralyna Tentang Anak Sentuh Hati Ramai Ibu]
Mungkin kita boleh adakan sesi khas untuk berborak dengan anak-anak setiap hari. Dalam sesi itu, tiada sebarang gangguan luar dibenarkan. Hanya kita dan anak-anak. Ambil tahu apa yang mereka mahu ketika itu. Dengan cara ini sebenarnya bonding akan menjadi lebih kuat dan kita dapat sama-sama berkongsi keinginan.

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama)
 
 
The post Jangan Marahkan Anak Buat Perangai Itu Nakal, Mungkin Dia Hanya Nak Perhatian Kita appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/jangan-marahkan-anak-buat-perangai-itu-nakal-mungkin-dia-hanya-nak-perhatian-kita/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Down Kalau Tak Mampu Bawa Anak Bercuti Anak Hanya Nak Kita Layan Mereka

Jangan Down Kalau Tak Mampu Bawa Anak Bercuti Anak Hanya Nak Kita Layan Mereka

papar berkaitan - pada 31/12/2022 - jumlah : 137 hits
Ibu bapa mana yang tak teringin membawa anak bercuti dan berjalan jalan Namun tak semua diberi nikmat kewangan yang mencukupi Namun bagi anak anak cuti mereka lebih bermakna dengan kehadiran dan perhatian dari ibu bapa Itu lebih seronok Jan...
Ayah Ini Kongsi Taktik Anak Bila Nak Sesuatu Jangan Ikutkan Sangat Kalau Tak Perlu

Ayah Ini Kongsi Taktik Anak Bila Nak Sesuatu Jangan Ikutkan Sangat Kalau Tak Perlu

papar berkaitan - pada 2/1/2023 - jumlah : 101 hits
Waktu bayi anak akan menangis bila ada sesuatu yang dia inginkan Boleh jadi lampinnya basah dan dia mahu ia ditukar Mungkin juga bayi menangis kerana perutnya berkeroncong minta diisi susu atau makanan Menangis kerana rasa insecure juga bol...
Anak Mengamuk Buat Perangai Jangan Abaikan Terus Sabar Sayang Anak Macam Biasa

Anak Mengamuk Buat Perangai Jangan Abaikan Terus Sabar Sayang Anak Macam Biasa

papar berkaitan - pada 7/1/2023 - jumlah : 210 hits
Bukan setiap masa anak kita buat perangai Bukan setiap masa anak mengamuk tanpa sebab Sama macam kita anak juga punya waktu dan emosinya yang tidak kuat dan tak stabil Bila anak buat perangai sebaiknya kita belajar untuk sabar dan belajar u...
Aks1 Aiman Hakim Anak Berebut Nak C1um Zahirah Macwilson Raih Perhatian Comelnya

Aks1 Aiman Hakim Anak Berebut Nak C1um Zahirah Macwilson Raih Perhatian Comelnya

papar berkaitan - pada 26/12/2022 - jumlah : 225 hits
Tular sebuah perkongsian dimuat naik oleh pelakon Zahirah Macwilson di laman TikTok yang berjaya meraih perhatian penonton Menerusi hantaran tersebut suaminya pelakon Aiman Hakim Ridza dan anak sulung lelaki mereka Isaac Raees sedang berebu...
Buat Perangai Tak Nak Berjalan Emma Maembong Amp Suami Terpaksa Seret Anak Dalam Mall

Buat Perangai Tak Nak Berjalan Emma Maembong Amp Suami Terpaksa Seret Anak Dalam Mall

papar berkaitan - pada 6/1/2023 - jumlah : 168 hits
Sebelum ini pelakon Emma Maembong berkongsi gelagat anak lelakinya Shariq Gabriel yang meragam sehingga baring di atas lantai di sebuah taman tema terkenal di Singapura Apa yang mencuri perhatian Emma atau nama sebenarnya Fatimah Rohani bin...
Sekat Pendakwah Tak Tahu Fakta Jangan Nak Auta Muhyiddin

Sekat Pendakwah Tak Tahu Fakta Jangan Nak Auta Muhyiddin

papar berkaitan - pada 27/12/2022 - jumlah : 122 hits
Muhyiddin meminta supaya pihak berkuasa tidak mengambil tindakan terhadap ahli jawatankuasa masjid yang berlainan fahaman politik Ini kerana pemilihan pengurusan masjid yang dibuat secara demokratik oleh ahli ahli kariah tidak harus dipolit...
Deretan Foto Ultah Ke 5 Raphael Moeis Anak Sandra Dewi Potret Ganteng Curi Perhatian

Deretan Foto Ultah Ke 5 Raphael Moeis Anak Sandra Dewi Potret Ganteng Curi Perhatian

papar berkaitan - pada 1/1/2023 - jumlah : 128 hits
Raphael Moeis putra sulung Sandra Dewi berulang tahun di penghujung tahun 2022 Anak sulung Sandra Dewi dan Harvey Moeis ini berulang tahun yang ke 5 Acara ulang tahun Raphael dirayakan bersama keluarga besar Ini deretan momen keseruan acara...
Saman Pm Mungkin Nak Buka Isu Bohong

Saman Pm Mungkin Nak Buka Isu Bohong

papar berkaitan - pada 4/1/2023 - jumlah : 121 hits
Ahli Parlimen Ledang Syed Ibrahim Syed Noh berpendapat isu saman melibatkan Perdana Menteri ke 10 Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah isyarat serius melibatkan isu maruah Beliau berkata demikian dalam program Wacana Sinar siri 377 bertajuk Sama...
Perhatian Sudah Siap Buku Yang Mungkin Anda Tunggu

Perhatian Sudah Siap Buku Yang Mungkin Anda Tunggu

papar berkaitan - pada 30/12/2022 - jumlah : 153 hits
IKLAN PRECETAKAlhamdulilah penulisan buku baru saya Noktah Sebuah Penantian Anwar PM10 sudah selesai Proses seterusnya ialah ke percetakan Seperti biasa sementara buku siap saya memberi peluang kepada para penjenguk blog ini yang berminat u...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Cerita Foto Sepanjang Minggu



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


The Debut Of Huawei Pura 70 Series

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Jakim Sets Up Special Hotline To Channel Complaints Regarding Insults To Islam

Targeted Tourist Arrival Figures Mostly Hits Or Misses

6 Bulan Sudah Berlalu